Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2011, 17:55   #61
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat kan best zijn.

We leven dan ook in een modern land, waar - volgens de toenmalige voorzitster van de tsjeven - justitie werkt.

Wie niet op tijd betaalt, zou heel eenvoudig en snel voor een bemiddelende rechtbank moeten kunnen komen. (want het kan ook dat de zelfstandige prutswerk afgeleverd heeft ...)
Kan niet snel beslist worden over het geheel, dan moet een voorlopige gedeeltelijke betaling maar opgelegd worden.

Ik moet denken aan mijn vroegere leverancier van stookolie:

- eerste maal klant: een kortinkje als je contant betaalt
- blijf je klant: zelfde kortinkje als je contant betaalt, of per overschrijving binnen de 4 dagen
- niet op tijd betalen: redelijk gauw een advocaat en een rechtszaak.
Ja maar bedrijven hanteren meestal de 30 dagen termijn. En tegenwoordig steeds meer 90 dagen termijn.
Nu als je bv leverancier bent en je moet 90 dagen iedere dag een paar duizend liter voorschieten, heb je veel centen of een heel groot krediet nodig.
En als de klanten, na hun 30 of 90 beginnen uit te stellen en zo verder begin je om den duur een heel groot kas tekort krijgen.
Tja is dat dan de zelfstandige zijn schuld allemaal?

Laatst gewijzigd door Mambo : 31 december 2011 om 17:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 10:29   #62
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Yup je spreekt hier de waarheid.
En de politie die doet daar zo te zien ook allemaal niks tegen.
Nog nooit gezien dat er eens een combi stopt waar buitenlanders bezig zijn.
Maar ze maken die "klanten" daar van alles wijs en proberen zo snel mogelijk te ontvangen met valse facturen, facturen met nr 1 ook al is het al de duizendste en die ondervinden daar precies geen last van.

Oh ja je hebt meldingsplicht en zo, tenzij je het allemaal niet aantrekt natuurlijk.
Een kombi stoppen waar buitenlanders bezig zijn ??? 80 % van de overheids werven of de werven voor huisvestingmaatschappijen of werken voor de stad , lopen vol met Polen -Valse Portugezen ( in feite ilegale Brazilianen ) bulgaren enz . maar als dat flut ambtenaarke de kleine vlaamse ondernemer om een offertje vraagt , met een scheinheilige muil , zijt gij geregistreert , en heb je een attestje dat Uw sociale bijdragen betaalt zijn . heb gij geen achterstand bij de btw ? vooralleer je nog een jobje krijgt gaat er een kruisveroor aan af , en dan hebben de nieuwe mondige bureukraten klantjes nog de vraag of je niet een hogere faktuur kan opmaken want ze kunnen maar 70 % van de verbouwingen lenen en met een hogere factuur kunnen ze geld los frutselen bij de bank . en voor de btw , hoooooooooo komt daar nog btw bij , daar hadden we niet op gerekend . K'zal het in de gamma kopen , wil jij het installeren ? KLOTEN
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 04:55   #63
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ik heb laatst een Bulgaarse aannemer gesproken met een nieuwe Audi Q 7 , hij toonde me zijn faktuur aan 21 € per uur aan de hoofdaannemer . hij betaald zijn bulgaren 4 € per uur en steekt de rest in zijn zakken , ZUIVER . Hoe kan je daar als Belg tegen concureren.
.
Punt 1: Men moet niet concurreren. Dat is iets dat ons door liberale drukkingsgroepen en groot-kapitalisten wordt opgedrongen.

Punt 2: Typisch voor belachelijke eliteventjes om hun rijkdom te presenteren in een verwerpelijke vorm van materialisme..(een Audi Q7) Oh, nee want een Opel Astra bv. is "te min" voor een burgermannetje. Al eens gehoord van "niet boven het maaiveld uit te steken"...
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 20:22   #64
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Punt 1: Men moet niet concurreren. Dat is iets dat ons door liberale drukkingsgroepen en groot-kapitalisten wordt opgedrongen.

Punt 2: Typisch voor belachelijke eliteventjes om hun rijkdom te presenteren in een verwerpelijke vorm van materialisme..(een Audi Q7) Oh, nee want een Opel Astra bv. is "te min" voor een burgermannetje. Al eens gehoord van "niet boven het maaiveld uit te steken"...
Ben je hier de Q7 aan het goedpraten? Dat is net waarom de zelfstandige zijn Q7 koopt om nog iets van meerwaarde over te houden van zijn zelfstandige activiteit. Waarom zou je immers je Q7 aan de overheid betalen als je er zelf kan met rondrijden?
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 01:48   #65
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor ik mijn punt wil uiteenzetten en een debat openen wil ik eerst verduidelijken dat er diverse oorzaken van faling zijn waarmee de wetgever en de banken geen rekening houden . 1 je hebt zelfstandigen die ondanks eerlijk en hard ploeteren er toch niet in slagen over eind te blijven 2 je hebt zelfstandigen die nog voor de eerste cent is verdiend , al over gaan to het uitgeven van hun daginkomsten aan luxe en andere roekeloze uitgaven , en 3 de echte bedriegers die gewoon gestart zijn met de opzet om ....te bedriegen .
Ik neem genoegen dat er blokerende maatregelen mogen genomen worden voor de twee laatste , om niet opnieuw carte blance te krijgen voor een volgende zet . Maar de eerlijke ploeter die er des ondanks niet is in geslaagt voor de rest van zijn leven een persoonlijke smet hangt vind ik een levenslange veroordeling zonder enige vorm van verdediging . Banken sluiten eleke vorm van samenwerking uit , en de individuele persoon staat op een zwarte lijst en wordt sociaal voledig uitgesloten . dat vind ik onterecht . die laatste kan dan wel een uitspraak in de faling krijgen met verschoonbaarheid , maar in regel ..... trekt geen enkele bank zich van die verschoonbaarheid geen reet aan en je staat zondermeer voor de rest van je leven op de Black list . geen wet Lejeune of vervroegde vrijstelling . Levenslang zonder meer .
Dit onderscheid 'Europa' toch wel in negatieve zin van de VS, daar kan en krijg je als ondernemer uiteindelijk een tweede kans, terwijl in Europa dat eerste falen al vaak wordt aangerekend. In de VS is het meer zo van, ok niet goed, maar de eerste keer kan je fouten maken of ging het fout, leer er van voor de volgende keer.
Oud 22 januari 2012, 02:25   #66
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dit onderscheid 'Europa' toch wel in negatieve zin van de VS, daar kan en krijg je als ondernemer uiteindelijk een tweede kans, terwijl in Europa dat eerste falen al vaak wordt aangerekend. In de VS is het meer zo van, ok niet goed, maar de eerste keer kan je fouten maken of ging het fout, leer er van voor de volgende keer.
ja , dat is een feit , maar hier ben je pineut voor de rest van je leven , de banken zetten je op een zwarte lijst , ZELFS als de rechtbank van koophandel je verschoonbaar heeft verklaart . wat er op neer komt dat je persoonlijk geen enkele schuld treft in de faling . Maar een bestuurder van een kleine vennootschap die mislukt is de klos , en de bestuurder , Zoals Dehaene in een miljarden mislukking met een hele gemeenschap als slachtoffer , die blijft zo clean als een visje . Schande
Oud 22 januari 2012, 03:19   #67
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, iedere loontrekkende betaalt ook zware sociale lasten

Neen , de loontrekkende betaald dat niet !!!!! Het is de werkgever die dat voor hem betaald . zoniet zou men aan de werk NEMER een bruto loon betalen van bv 5000 € en de werknemer zou dan hiervan zo'n goeie 3000 € gaan betalen aan diverse instandtie's als vakantiegeld , ziekteverzekering - Pensioen en sociale bijdrage enz enz . dan kan men stellen dat hij het zelf betaald . in dit geval zou de werknemer ook eens wat meer respect krijgen voor de werkgever en zien hoe duur arbeid eigenlijk wel is . Nu vind de werknemer dat hij veel betaald terwijl hij eigelijk niets betaald en alleen zijn kwasie netto loon ontvangt. De rompslomp en de betaling is voor de werkgever . BOVENDIEN ...... Is niet de werknemer verantwoordelijk indien de sociale bijdragen voor hem niet betaald worden , er is zelfs een sociaal vangnet voor hem zelfs al zijn de bijdragen niet betaald . MAAR de zelfstandige en KMO heeft een zeer grote verpletterende verantwoordelijkheid indien hij de sociale bijdragen voor zijn werknemer niet tijdig betaald . Dat is de ware toedracht .

Het is ook geen zaak van sociaal. Het is een zaak van jurisdictie en wetgeving. Van economie en van rechtvaardigheid. Persoonlijk ben ik voorstander van een VEEL soepeler behandeling van failliet, faillissementen en gefailleerden. Waardoor die dikwijls zeer ondernemende en creatieve mensen niet in een verdomdhoekje moeten blijven zitten.
Citaat:
Hiemee ben ik het volledig eens .Ik ben 25 jaar geleden , toen 28 jaar meegesleurd in een faling en heb me nooit meer kunnen ontplooien d meest energieke periode van mijn leven , van 30 to 50 jaar is inmiddels voorbij . Begrijp je dit , en ik heb nooit één eurocent van werkloosheid - OCMW en andere kunnen ontvangen .

Bovendien pas goed op met het OCMW want indien je steun aanvaard en je hebt later een erfenis van je ouders dan zal het OCMW de eerste zijn . ook al zegt men van niet , maar dat is de werkelijkheid .
Mij moet niemand daarover blaasjes vertellen.
Niemand of niets belet een gefailleerde in loondienst te gaan werken zoals de meerderheid van de mensen (en zich daar te ontplooien) dus zo uitgesloten zijn ze niet.

De meeste hebben echter maar één idee: zo vlug mogelijk een nieuwe zaak opstarten (of de vorige herbeginnen)
Ik heb er genoeg gekend die de 'nieuwe' zaak al lang voor het faillissement startensklaar hadden of een stroman lieten failliet gaan of die hun oude zaak voor een prikje overkochten van de curator. Men kan zéér 'creatief' omspringen met de handelswetgeving in dit land.

Trouwens, indien een gefailleerde bewijst dat hij zijn schulden betaalde, dan kan hij eerherstel vragen en krijgen, maar schulden betalen, d�*t zien ze dan dikwijls niet meer zitten.

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 januari 2012 om 03:32.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 03:31   #68
Klarekijk
Banneling

Standaard

[quote=filosoof;5947991]Mij moet iemand daarover blaasje vertellen.
Niemand of niets belet een gefailleerde in loondienst te gaan werken zoals de meerderheid van de mensen (en zich daar te ontplooien) dus zo uitgesloten zijn ze niet.

Stel dat ieder zelfstandige de handdoek in de ring gooit , en gaat werken in loondienst . waar en bij wie gaan ze dan nog moeten werken denkt U , Allemaal ambtenaar worden ? of Word DI Rupo de eerste Communistische leider van België ? Slacht de koe niet die U jaren van melk kan voorzien man .
Oud 22 januari 2012, 03:38   #69
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
.

Trouwens, indien een gefailleerde bewijst dat hij zijn schulden betaalde, dan kan hij eerherstel vragen en krijgen, maar schulden betalen, d�*t zien ze dan dikwijls niet meer zitten.
Beste filosoof , heb je al eens met een faling en of curator te maken gehad ?

Ik heb ten gevolge van een echtscheiding en aanverwante een faling gehad , en het is nu 23 jaar geleden , en ik draag nog de gevolgen , en het is nog niet opgelost , en bij de banken sta ik nog op de zwarte lijst . en wat moet ik doen om mij te ontplooien ? zelfs een relatie was niet meer mogelijk omdat iedere toekomstige madam natuurlijk haar neus op trok voor het onverwachte bezoekje van de deurwaarder . Is dat sociale bescherming ? ze leggen zelfs beslag op je erfdeel van je ouders .
Oud 22 januari 2012, 03:38   #70
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Mij moet iemand daarover blaasje vertellen.
Citaat:
Stel dat ieder zelfstandige de handdoek in de ring gooit , en gaat werken in loondienst . waar en bij wie gaan ze dan nog moeten werken denkt U , Allemaal ambtenaar worden ? of Wordt DI Rupo de eerste Communistische leider van België ? Slacht de koe niet die U jaren van melk kan voorzien man .
Dus na faling verder handel drijven...d�*t is idd. de mentaliteit.
indien ze zo goed zijn als ze zelf denken knnen ze toch aan de slag bij een andere firma in dezelfde sector? Zijn ze niet zo goed... J�*, d�*n hebben ze een probleem.
Oud 22 januari 2012, 03:41   #71
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Beste filosoof , heb je al eens met een faling en of curator te maken gehad ?

Ik heb ten gevolge van een echtscheiding en aanverwante een faling gehad , en het is nu 23 jaar geleden , en ik draag nog de gevolgen , en het is nog niet opgelost , en bij de banken sta ik nog op de zwarte lijst . en wat moet ik doen om mij te ontplooien ? zelfs een relatie was niet meer mogelijk omdat iedere toekomstige madam natuurlijk haar neus op trok voor het onverwachte bezoekje van de deurwaarder . Is dat sociale bescherming ? ze leggen zelfs beslag op je erfdeel van je ouders .
En je schuldeisers?
Zijn die niet erger 'gezien' dan jij? Betaal je schulden en vraag eerherstel.

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 januari 2012 om 03:57.
Oud 22 januari 2012, 03:44   #72
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus na faling verder handel drijven...d�*t is idd. de mentaliteit.
indien ze zo goed zijn als ze zelf denken knnen ze toch aan de slag bij een andere firma in dezelfde sector? Zijn ze niet zo goed... J�*, d�*n hebben ze een probleem.
Neem mijheer , na een scheiding , en kinderen , en een faling , kan je niet gaan werken , er is loonbeslag en het onderhoudsgeld en en men respecteerd niet een minimumloon , kan jij overleven met en gaan werken voor 350 € per maand en je vervoer nog betalen ook . Is dat sociaal ?
Oud 22 januari 2012, 03:51   #73
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
En je schuldeisers? Zijn die niet erger 'gezien'
dan jij? Betaal je schulden en vraag eerherstel.
En jij denkt dat dat werkt , een zelfstandige komt niet in aanmerking voor collectieve schulden regeling . en voor een schuld van 1000 € komt er na enkele maanden 2000 € bij voor inbeslagname n deurwaarders . hoe raak jij daar uit ?

Je kent er niets van man , en dat eerherstel , daar ben je geen moer mee vooruit , daar houd geen enkele bank rekening mee , je staat op de zwarte lijst tot de dood .
ben jij verwonderd dat mensen dan beginnen rare dingen te doen om nog enig bestaan te verzilveren . zelfredzaamheid grenst soms aan de rand van hoor . Of moeten we een koord pakken messchien en ons allen ophangen ?
Oud 22 januari 2012, 03:54   #74
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Neem mijheer , na een scheiding , en kinderen , en een faling , kan je niet gaan werken , er is loonbeslag en het onderhoudsgeld en en men respecteerd niet een minimumloon , kan jij overleven met en gaan werken voor 350 € per maand en je vervoer nog betalen ook . Is dat sociaal ?
Dat zijn dus vijf problemen die je tot één wil herleiden:

-faling
-loonbeslag (voor een deel vh loon maar!)
-echtscheiding
-alimentatiegeld
-niet respecteren vh minimimumloon bij KMO's

Zie de oorzaken waar ze zijn.
Moeten je schldeisers de peer zijn dan?
Oud 22 januari 2012, 04:01   #75
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
En jij denkt dat dat werkt , een zelfstandige komt niet in aanmerking voor collectieve schulden regeling . en voor een schuld van 1000 € komt er na enkele maanden 2000 € bij voor inbeslagname n deurwaarders . hoe raak jij daar uit ?

Je kent er niets van man , en dat eerherstel , daar ben je geen moer mee vooruit , daar houd geen enkele bank rekening mee , je staat op de zwarte lijst tot de dood .
ben jij verwonderd dat mensen dan beginnen rare dingen te doen om nog enig bestaan te verzilveren . zelfredzaamheid grenst soms aan de rand van hoor . Of moeten we een koord pakken messchien en ons allen ophangen ?
Citaat:
een zelfstandige komt niet in aanmerking voor collectieve schulden regeling .
Nee, niet collectief, met de curator en je schuldeisers.
Citaat:
en dat eerherstel , daar ben je geen moer mee vooruit , daar houd geen enkele bank rekening mee , je staat op de zwarte lijst tot de dood .
Op basis van eerherstel krijg je die schrapping van de zwarte lijst.
Je zal er wel wat voor moeten schrijven: NBB, je bank(en), COBAC, ACN, Dun & Bradstreet.

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 januari 2012 om 04:08.
Oud 22 januari 2012, 04:01   #76
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zijn dus vijf problemen die je tot één wil herleiden:

-faling
-loonbeslag (voor een deel vh loon maar!)
-echtscheiding
-alimentatiegeld
-niet respecteren vh minimimumloon bij KMO's

Zie de oorzaken waar ze zijn.
Moeten je schldeisers de peer zijn dan?
Man man man , als dit klote systeem mij verder vehinderd om iets te verdienen , hoe kan ik dan afbetalen .
hoe kan je er door graken als gerecht - advocaten - gerechtsdeurwaarders de eigenlijke schuld vermeerderen met dossierkosten die 3 x hoger zijn dan de eigenlijke schuldenlast .
Als men een pand dat 25 jaar geleden 9 milj Bfr waard was verkoopt voor 2.4 miljoen en de Notaris rekend 279.000 € aan voor publiciteitskosten terwijl het twee keer in de streek krant heeft gestaan en 5 gele afiches zijn opgehangen en het onderhuids snel is toegewezen aan een vriendje .

Hoe moet je daar tegenaan .
Oud 22 januari 2012, 04:13   #77
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Man man man , als dit klote systeem mij verder vehinderd om iets te verdienen , hoe kan ik dan afbetalen .
hoe kan je er door graken als gerecht - advocaten - gerechtsdeurwaarders de eigenlijke schuld vermeerderen met dossierkosten die 3 x hoger zijn dan de eigenlijke schuldenlast .
Als men een pand dat 25 jaar geleden 9 milj Bfr waard was verkoopt voor 2.4 miljoen en de Notaris rekend 279.000 € aan voor publiciteitskosten terwijl het twee keer in de streek krant heeft gestaan en 5 gele afiches zijn opgehangen en het onderhuids snel is toegewezen aan een vriendje .

Hoe moet je daar tegenaan .
Citaat:
als dit klote systeem mij verder vehinderd om iets te verdienen , hoe kan ik dan afbetalen .
Op dezelfde manier als een ander zijn geld verdient, door te werken. Niet door handel te drijven maar in loondienst.

J�*, de gefailleerde draait op voor de kosten vh faillissement. Logisch toch? Moeten deurwaarders en curatoren gratis werken of moeten de schuldeisers dat soms betalen?

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 januari 2012 om 04:15.
Oud 22 januari 2012, 04:32   #78
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Op dezelfde manier als een ander zijn geld verdient, door te werken. Niet door handel te drijven maar in loondienst.

J�*, de gefailleerde draait op voor de kosten vh faillissement. Logisch toch? Moeten deurwaarders en curatoren gratis werken of moeten de schuldeisers dat soms betalen?
Als je uw eigen koe doodnijpt od de uier er van onder snijt ,moet ge niet kwaad zijn op dat beest als het geen melk meer geeft hé .
Oud 22 januari 2012, 09:48   #79
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:

Als hij dan meer risico loopt dan een werknemer dan mag hij toch ook veel meer geld verdienen niet?
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 12:26   #80
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je uw eigen koe doodnijpt od de uier er van onder snijt ,moet ge niet kwaad zijn op dat beest als het geen melk meer geeft hé .
Dan gebruik je die koe maar om de akker om te ploegen, hé.

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 januari 2012 om 12:32.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be