![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als jij stelt dat de paus zich al verontschuldigde versta ik daaronder dat je met die halfslachtige en veeel te laat gekomen poging tot verontschuldiging genoegen hebt genomen. Je bent blijkbaar heel snel tevreden. Enorm snel. De kerk heeft geen ernstige beslissingen genomen om haar eigen augiasstal uit te kuisen. Er is enerzijds erkenning van schuld, als eerste stap. Maar de volgende is even belangrijk en een fundament van ons gerechtelijk systeem : schadevergoeding (over de vorm en omvang kun je lang discussiëren). Maar een derde element is binnen een kerk die zich organiseerde op een strikt hiërarchische wijze minstens even belangrijk : wat heeft men gedaan in de eigen kliek om de daders buiten te gooien, en welke maatregelen neemt men om toekomstige excessen te vermijden. De paus staat aan de top van de pyramide. Hij is geen prevelende pastoor maar was sinds '81 prefect van de congregatie van de geloofsleer. Je gaat toch voor geen milimeter geloven dat hij geen visie heeft over 1)schulderkenning, 2) reparatie/schadevergoeding 3)een penaal beleid om verdere uitspattingen te vermijden. Als burger die leest over honderden gedocumenteerde gevallen in nederland, over honderden gevallen in Ierland, in Oostenrijk, in de USA en nu de etterbuil is opengesprongen ook bij ons stel ik dan simpelweg de vraag : "wat heeft benedictus al gedaan om op die drie elementen echt in te grijpen". Waarom geen systematische excommunicering ? Priesterschap afnemen. Had de kerk dat gedaan bij de echt bewezen gevallen, dan en dan alleen had ze als instituut bewezen dat ze haar eigen comfortzone niet belangrijker acht dan een extreem onrecht bestrijden. In elke grote organisatie, of het nu een bedrijf is of een vereniging, zou je na zulke massaal uitgekomen misbruiken een zeer zware sanering krijgen. Net dat maakt dat er enkele jaren later geen herhaling kan plaatsvinden en dat de schuldigen een op zijn minst gerechtigde straf krijgen, zelfs al is die beperkt tot buiten gesmeten worden. Niet in de RKK... Zelfs van gheluwe is niet buiten gesmeten. Technisch gezien is die man nog priester. En jij wil dat ik nog erken dat er vanuit dat instituut oproepen tot morele waarden uitgaan. Neen dank U. De kerk zal dat recht eerst terug moeten verdienen. Zwijgen en de storm laten overgaan zal niet lukken. Ik begrijp overigens niet hoe nog zoveel mensen zo schaapachtig reageren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het enkel gehad over waarden. Volgens u is leven volgens bepaalde waarden onmiddellijk gelink aan de Christelijke waarden wat onzin is. Natuurlijk zijn de Christenen tegen het stelen, liegen, bedriegen, moorden, ... . Waarschijnlijk is een niet-Christen daar ook tegen.
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat jij doet is iemand die specifiek er voor gekozen heeft om te strijden tegen wanbeleid, zelf voor dat wanbeleid van voor zijn termijn te beschuldigen. Citaat:
Citaat:
In praktijk: moderne priesters en mensen zoals jij zouden erop gaan zagen. De autoriteit van de Paus is nog steeds erg laag. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Want dat is jouw probleem: niet het misbruik, maar het feit dat jij niet gelooft. Jouw soort vind ik zielig. Jullie verheugen jezelf met al dat misbruik, jullie bekrompen dogmatisch ingesteldheid is blind voor alle mea culpa's die de Kerk heeft geslaan, want jullie ziekelijke haat moet vurig blijven. Jouw militant antitheïstisch fundamentalisme verschilt geen haar van de militant religieuze fundamentalisten van de Westboro Baptists. Voor rede en nuance is er geen plaats bij jullie dogmatisten. Laatst gewijzigd door Albrecht : 2 januari 2012 om 18:49. |
|||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het de Paus zijn verdomde job om moreel kompas te zijn voor zijn gelovigen. Maar natuurlijk voel jij je persoonlijk aangesproken. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een kerkvorst neemt een onbegrijpelijke beslissing, een andere gaat het aanklagen in rome, en de paus keek ernaar en zat erbij... Kerkelijke moraal. In een pyramidaal georganiseerde hiërarchie, wat moet je eigenlijk doen als je op een groot onrecht geen rechtvaardige beslissing krijgt ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Let op: ik vond abortus ook een noodzaak in dat geval. Echter is excommunicatie gewoon dat: excommunicatie. En als de katholieke leer blijft botsen met de moderne waarden, dan zal het niet lang meer duren voor de katholieke Kerk voor het volledig gedaan is. Ik hoop dat ze nog meer excommunicaties bevestigen. Het zou een flinke slag betekenen voor de Kerk qua ledenaantallen. Echter is het niet meer dan normaal dat de Paus de katholieke leer verdedigt. Laatst gewijzigd door Albrecht : 2 januari 2012 om 18:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat die eerst beschreven zijn en in kaart gebracht, en daarna in wetten en/of verdragen zijn gegoten is het werk van verstandige mensen geweest. Niet van de religie en ook niet van de hiërarchie in die religie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat zijn vragen die belangrijk zijn. Er een antwoord op krijgen zou goed zijn voor een beter begrip.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door peter1962 : 2 januari 2012 om 21:35. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |||||||||||
Banneling
|
![]() Kardinaal Danneels, nog steeds.
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ruim eerst je eigen rotzooi op. Jij hebt geen recht om over moraal te spreken als je zelf een immorele leugenaar bent. Je liegt, bedriegt alles om jouw ziekelijk fundamentalistische geloof in stand te houden. Om het nog sterker te zeggen: jouw leugens zijn om van te kotsen. Meer woorden ga ik niet vuilmaken aan fundamentalistische gelovigen zoals jij. Laatst gewijzigd door Albrecht : 2 januari 2012 om 22:03. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat ik nu de Kerk de rug heb toegekeerd, betekent niet dat ik me ga verlagen tot wat ongenuanceerd de Kerk aan te vallen, en zeker niet Paus Benedictus, die, zoals ik al meermaals in deze draad tevergeefs aantoonde, gestreden heeft tegen misbruik. In plaats van daar op te reageren, reageren jullie met een verhaal over excommunicatie rond abortus, wat volslagen irrelevant is. Ik heb na jullie lang aandringen daar ook mijn mening over gezegd, waarbij ik heel duidelijk stelling innam tegen de Kerk. Dat wordt vergeten. Kijk, dat is het nou hetgeen wat ik jouw aanklaag: jij onthoudt enkel hetgene dat jou goed uitkomt, en negeert al de rest. Citaat:
Er zit zeker terechte kritiek bij, maar die wordt overspoeld door zijn populistische aanvalletjes. Erg triest, want het tast zijn geloofwaardigheid. Het lijkt mij vooral dat hij zijn persoonlijke vete met de Kerk nog niet verwerkt heeft. Zulke persoonlijke vetes heb ik trachten te vermijden. Op dit forum, vol anti-theïsten zoals jij, daag ik dan op als "verdediger van de Kerk". Op andere fora, zoals een christelijk forum, bestaat het merendeel van mijn activiteit uit kritiek op de Kerk. Ik vind dat goed zo. Ik voel mij niet verplicht om vast in één rolletje te zitten. Nuance mist bij velen. Mensen zoals jullie geven gelovigen een afkeer van ongelovigen, net zoals christenfundamentalisten ongelovigen een afkeer geven van gelovigen. Kritiek op religie moet evolueren. Het mag niet dogmatisch blijven vastklampen aan zaken waarvoor religie al lang boete heeft gedaan, zoals oorlog en vervolging. Ook moet het eens gedaan zijn met al die veralgemeningen, en moet men ook eens goede dingen durven toegeven, zoals de liefdadigheid... Thema's die wél nog actueel zijn: homoseksualiteit, contraceptie, secularisme, de maatschappelijke (niet rituele) rol van de vrouw en religieuze politiek. Om het nog eens te herhalen: nee, ik ben geen verdediger van de Kerk. Integendeel: ik raak steeds meer overtuigd van de noodzaak van ontkerstening. En dat is nu dan echt de laatste keer dat ik dat nog herhaal. Laatst gewijzigd door Albrecht : 2 januari 2012 om 22:35. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lees deze link eens Voil�*, ik heb nu wel gereageerd op uw stelling. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Church officials defend Benedict by saying the memo was routine and was “unlikely to have landed on the archbishop’s desk,” according to the Rev. Lorenz Wolf, judicial vicar at the Munich Archdiocese. But Father Wolf said he could not rule out that Cardinal Ratzinger had read it. https://www.nytimes.com/2010/03/26/w...church.html?hp Verder ben ik nog steeds van het principe dat iemand onschuldig is tot het tegendeel bewezen is. Mgr. Gerhard Gruber neemt de volledige verantwoordelijkheid op zich voor die fout. Zulke zaken zijn ook daadwerkelijk de taak van een vicaris-generaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
En van die 200 doven is het bewezen dat haatzinger ervan wist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Argument zijn op, trolletje? Misschien eens terug langs je grootvader gaan, om nog je halfverzonnen verhaaltjes weer eens aan te vullen. Laatst gewijzigd door Albrecht : 3 januari 2012 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
En van die 200 doven is het bewezen dat ratzinger ervan wist. Kun je nu inhoudelijk reageren? |
|
![]() |
![]() |