![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Is dat dan geen politiek steekspel? En loop je dan niet de kans om in populaire golven van het electoraat het ene te subsidieren en dan het andere? Waardoor de subsidie zelf volstrekt inefficient is?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 11 januari 2012 om 15:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eerst weer een bundel schrijven of een vertaling maken... Ik zie daar geconsacreerde schrijvers tussen staan zoals Paul Claes een Luuk Gruwez. Leuk meegepikt door zware kanonnen, alle twee het maximale aantal eenheden. 20000€ bingo Als werkoloze mocht ik niks bijverdienen, dus zulk een beurs => uitkering kwijt Goeie links.. Laatst gewijzigd door eno2 : 11 januari 2012 om 18:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Van de 19 die voor het eerst een werkbeurs aanvroegen, werden er 12 toegewezen. Dat zijn dan auteurs die al een tweede boek uitgaven.... Toch kijk ik op van het grote aantal toekenningen. Boven de 100. Dat is niet weinig voor Vlaanderen. Maar als je geen eigen inkomsten hebt daarnaast, gaat het ook daarmee niet... Laatst gewijzigd door eno2 : 11 januari 2012 om 19:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
Maar ja, dan spreken we toch van de happy few, vrees ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
VLAANDEREN zo'n klein taalgebied. Non-verbalen hebben het dan makkelijker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Punt is dat kunst met als enkel doel jezelf uitleven gewoon een hobby is. Er zijn heel veel mensen die zichzelf uiten door te voetballen, maar die kunnen er ook alleen voor betaald worden als andere mensen hun werk goed genoeg vinden. Bij kunst is dat niet anders. Mensen moeten niet kunnen verwachten dat de staat hen ondersteund omdat zij behoefte hebben aan een levenswijze waarin ze geen geld verdienen. En dan is het nog iets anders voor grotere organisaties. Dat een nationaal ballet het geld er niet uithaalt en ook geen zin heeft om een grote reclame op het doek voor het toneel te schilderen, daar kan ik inkomen. Maar tegelijkertijd kan je ze wel vragen om toch maar een hoop mensen te trekken, en om bepaalde tradities levend te houden etc. Maar kunst die zich aan geeneen richtlijn houdt en zelfs na jaren werk nog geen cent oplevert? Dat is een hobby. Spijtig, maar zo werkt de wereld.
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het mecenaat is weggevallen. Nu is het sponsoring. Je moet dus commercieel creatief zijn. Men drijft de kunstenaars naar de reclame |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er moet dus gesponsord worden, ook door de staat Voor individuële kunstenaars die (nog) niet opbrengen op de markt, moet via kuntcommissies die over de kwaliteit van hun productie oordelen,leefloon en minimale werkonkosten toegekend worden. Dat was dus het geval in Nederland . Die kosten kunnen later van hun commerciële opbrengst afgetrokken worden, indien die zich voordoet. De opbrengst van hun productie kan trouwens altijd verrekend worden, dus in mindering gebracht van de steun. Zoals het nu zit, mag een werkloosheidssteun of leefloon trekkende kunstenaar zelfs niets bijverdienen (dus ook niet met zijn kunst) Je kan de kunstbeoefening en -productie niet aan rijkjes overlaten. Laatst gewijzigd door eno2 : 12 januari 2012 om 11:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ps bingo ... ze kunnen wel boeken voorleggen hé ... Laatst gewijzigd door Anna List : 12 januari 2012 om 11:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() Belastingsvrijheid heeft NIETS met de reglementering van uitkeringsrechten te maken, je bent geacht je kunstbijverdiensten aan te geven en dan verlies je je uitkering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Banneling
|
![]() Niet altijd
Maar die oordelen zijn altijd subjectief. De markt beslist over d e happy few En dikwijls beslist die niet voor hoge kwaliteit. Daniel Robberechts heeft vanwege gebrek aan waardering zelfmoord gepleegd. Laatst gewijzigd door eno2 : 12 januari 2012 om 11:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
Die zijn niet louter zelfstandige..die hebben een apart statuut.
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Iedereen moet in de een of andere manier creatief zijn in zijn job, toch de meesten dus dat is zelfs irrelevant. Artistiek is dan weer iets anders. Kunstenaars zijn ook mensen en die hebben evenveel overlevingsrecht als een ander. Zei hebben ook recht op een bestaansminimum want lang niet elke kunstenaar kan zich tot een eenmanszaak of KMO vormen zoals bv Kamagurka. Niet elke kunstenaar kan leven van zijn kunst.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie gaat trouwens bepalen wie 'kunstenaar' is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
![]() leest men soms ook mijn andere posten (die doorslag kunnen geven bij twijfel) alvorens één kleine misvatting te vergroten? Ik zei dat praten over subsidies en basisikomens etc een poltieke discussie is. Geld geven vanuit de gemeenschap is politiek. Ik noem dat geen kunst meer, maar propaganda. Maar waar lees jij dat iedereen zomaar geld moet krijgen?
![]() |
![]() |
#80 | ||
|
![]() Citaat:
er was nochtans cultuur voor er staat was. Meer nog: cultuur heeft staat gemaakt, niet omgekeerd. perfect voorbeeld van conservatief vs progressief, alhoewel beiden de staat wel levenslicht gunnen. Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 12 januari 2012 om 20:17. |
||
![]() |
![]() |