Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2012, 20:33   #61
Biggles
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik vind het ook nogal raar.
Verklaar toch nader, zo mogelijk.
'k Heb die man meegemaakt op een a
Biggles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 20:38   #62
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Biggles Bekijk bericht
'k Heb die man meegemaakt op een a
Op een a?

Ik denk al dat ik weet wat bij hem afstoot, ik heb wel een paar veganisten meegemaakt op hun fora...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 20:39   #63
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
kun je dat eens uitleggen?
bescheiden blijven omwille van supplementen???
SteveM gaf al een duidelijke hint
Oud 14 januari 2012, 20:40   #64
Biggles
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik vind het ook nogal raar.
Verklaar toch nader, zo mogelijk.
'k Heb die man meegemaakt op een ander forum totdat ik door hem een aversie en diepe walging kreeg tegen al wat groen, vegetarisch en/of vegan is.
Imho is hij, met zijn autoritaire en pretentieuze dictatoriale denkwereld, vol non-argumenten, hier gewoon op zoek naar "argumenten" voor zijn doctoraatsthesis.

Hij geeft me altijd goesting om een dikke lekkere beefsteak te gaan eten.
Biggles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 20:40   #65
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
don't worry, ik huur wel iemand in: http://www.youtube.com/watch?v=hZv0milS6hE
They can squeeze your head with their little finger
enige nadeel is wel dat zij veganisten zijn, en mensen ook dieren zijn...

als ik jouw supplementen afpak, zou jij er ook niet goed vanaf komen. Jij neemt ook supplementen (=vlees, zuivel). Het enige verschil is dat de productie van jouw supplementen gepaard gingen met discriminatie, schendingen van rechten en een sterk verhoogde milieu-impact.
Dus ik vind het maar raar waaom je dat van supplementen schrijft.
Ik ken dat argument
Al de tegenargumenten tegen het B12-supplement van de veganisten zijn geforceerd.
Je doet er beter aan, eerlijk te zijn, en die zwakte toe te geven. Deze opvatting van mij en zijn logische conclusie leidde ertoe, zoals ik zei, een discussiedraad daarover van mij te sluiten op www.veganisme.org.
Ik post daar niet meer sedertdien. Wegens die censuur.

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 januari 2012 om 20:44.
Oud 14 januari 2012, 20:43   #66
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
don't worry, ik huur wel iemand in: http://www.youtube.com/watch?v=hZv0milS6hE
They can squeeze your head with their little finger
enige nadeel is wel dat zij veganisten zijn, en mensen ook dieren zijn...

als ik jouw supplementen afpak, zou jij er ook niet goed vanaf komen. Jij neemt ook supplementen (=vlees, zuivel). Het enige verschil is dat de productie van jouw supplementen gepaard gingen met discriminatie, schendingen van rechten en een sterk verhoogde milieu-impact.
Dus ik vind het maar raar waaom je dat van supplementen schrijft.
Voor elke Carl Lewis zijn er duizenden atleten die wel vlees eten. Spieren opbouwen gaat nu eenmaal beter met behulp van dierlijke proteïnen. Daarom zien de meeste veganisten er niet uit zoals die kerels in je filmpje (als, en ik schrijf als, die niet volzitten met anabolen en creatine, chapeau!), maar eerder als schrale tandenstokers met een doorzichtige huid. Daarom ook gaan de kindjes van veganistische ouders dood wanneer ze hun baby per se als veganistje willen grootbrengen.

Vlees en zuivel zijn helemaal geen supplementen, maar essentiële onderdelen van een volwaardig voedingspatroon. Mensen zijn immers omnivoren. Wil je dat jezelf graag ontzeggen om gelijk welke reden, dan heb ik daar geen enkel probleem mee, maar het feit dat je er pillen moet bijnemen, zegt meer dan genoeg.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 20:45   #67
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Voor elke Carl Lewis zijn er duizenden atleten die wel vlees eten. Spieren opbouwen gaat nu eenmaal beter met behulp van dierlijke proteïnen. Daarom zien de meeste veganisten er niet uit zoals die kerels in je filmpje (als, en ik schrijf als, die niet volzitten met anabolen en creatine, chapeau!), maar eerder als schrale tandenstokers met een doorzichtige huid. Daarom ook gaan de kindjes van veganistische ouders dood wanneer ze hun baby per se als veganistje willen grootbrengen.

Vlees en zuivel zijn helemaal geen supplementen, maar essentiële onderdelen van een volwaardig voedingspatroon. Wil je dat jezelf graag ontzeggen om gelijk welke reden, dan heb ik daar geen enkel probleem mee, maar het feit dat je er pillen moet bijnemen, zegt meer dan genoeg.
Blauw is totale onzin.
Dat mensen omnivoren zijn, betekent dat ze vegetarisch kunnen leven

De Amerikaanse diëtistenvereniging (de meest invloedrijke ter wereld) bestempelt veganisme als een volwaardige voedingswijze, als je B12 supplement neemt.

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 januari 2012 om 20:48.
Oud 14 januari 2012, 20:46   #68
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ken dat argument
Al de tegenargumenten tegen het B12-supplement van de veganisten zijn geforceerd.
Je doet er beter aan, eerlijk te zijn, en die zwakte toe te geven.
geforceerd?
welke zwakte?
en welke tegenargumenten eigenlijk?
Oud 14 januari 2012, 20:46   #69
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

OK, mensen zijn ook dieren. Maar mogen ze daarom geen dieren eten? Dieren eten dieren:
katten eten vogels en muizen, vogels eten insekten, leeuwen eten herten, .....
maar leeuwen eten geen leeuwen, katten eten geen katten, mensen eten geen mensen.
Maak het toch niet te moeilijk deepeco.
Oud 14 januari 2012, 20:48   #70
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
geforceerd?
welke zwakte?
en welke tegenargumenten eigenlijk?
Ik ga hier niet alles overdoen.

Jij bent er al mee begonnen.
Oud 14 januari 2012, 20:51   #71
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
OK, mensen zijn ook dieren. Maar mogen ze daarom geen dieren eten? Dieren eten dieren:
katten eten vogels en muizen, vogels eten insekten, leeuwen eten herten, .....
maar leeuwen eten geen leeuwen, katten eten geen katten, mensen eten geen mensen.
Er zijn dieren die eigen soort opeten

Kannibalisme is ook vlees eten.

Het taboe daarop is een eerste stap in een ontwikkeling

De tweede is geen vlees meer eten.
Oud 14 januari 2012, 20:54   #72
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Biggles Bekijk bericht
'k Heb die man meegemaakt op een ander forum totdat ik door hem een aversie en diepe walging kreeg tegen al wat groen, vegetarisch en/of vegan is.
Imho is hij, met zijn autoritaire en pretentieuze dictatoriale denkwereld, vol non-argumenten, hier gewoon op zoek naar "argumenten" voor zijn doctoraatsthesis.

Hij geeft me altijd goesting om een dikke lekkere beefsteak te gaan eten.
Triest, maar ik ken ook zulke vegans.

Steak zei me al niks meer na een paar maand abstinentie.
Maar vis blijf ik missen.

Als hij op zoek is naar argumenten, dan heb ik hem al een paar zeer slechte zien debiteren.
Oud 14 januari 2012, 20:56   #73
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor elke Carl Lewis zijn er duizenden atleten die wel vlees eten.
Belangrijk is juist de demonstratie van absoluut topniveau in een veganist

terwijl anderen toch gemakkelijker spieren kweken
Oud 14 januari 2012, 20:59   #74
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Voor elke Carl Lewis zijn er duizenden atleten die wel vlees eten. Spieren opbouwen gaat nu eenmaal beter met behulp van dierlijke proteïnen.
plantaardige eiwitbronnen zoals peulvruchten zijn een volwaardig alternatief. We eten eigenlijk sowieso in het westen te veel proteinen.
Anyway, veganisme is geschikt, ook voor topsporters, zegt de American Dietetic Association. En als je kritiek wil geven op de ADA, moet je sterk staan, want dat is wetenschap.

Citaat:
Daarom zien de meeste veganisten er niet uit zoals die kerels in je filmpje (als, en ik schrijf als, die niet volzitten met anabolen en creatine, chapeau!), maar eerder als schrale tandenstokers met een doorzichtige huid. Daarom ook gaan de kindjes van veganistische ouders dood wanneer ze hun baby per se als veganistje willen grootbrengen.
een goed gepland veganistisch voedingspatroon is geschikt voor iedereen, incluesief zwangere vrouwen, baby's,... Sowieso raad ik wel voor alle zwangere vrouwen en kinderen een voedingsadvies op maat aan. Want op vlak van onze voeding kan het nog wat gezonder in het westen.

Citaat:
Vlees en zuivel zijn helemaal geen supplementen, maar essentiële onderdelen van een volwaardig voedingspatroon.
komaan, het zijn net zoals B12 essentiele supplementen, en je kunt het ene supplement vervangen door het andere. Dus vlees is niet noodzakelijk, de voedingsstoffen in vlees wel. die voedingsstofen, dat zijn de supplementen. En dat je die nu verpakt in een kauwtablet, in verrijkte granen of verpakt in een stuk vlees eet, is niet relevant. Wat wel relevant is, is schending van rechten, discriminatie en dat soort dingen.
Je kunt gewoon kiezen wat je eet. Het is een kwestie van de meest ethische keuze.

Citaat:
Mensen zijn immers omnivoren. Wil je dat jezelf graag ontzeggen om gelijk welke reden, dan heb ik daar geen enkel probleem mee, maar het feit dat je er pillen moet bijnemen, zegt meer dan genoeg.
het is toch duidelijk dat die productie van kauwtabletten geen rechten schendt en dat er geen discriminatie is? Terwijl dat bij vlees wel het geval is. En kijk naar het verschil in milieu-impact.

ga jij ook zo moeilijk doen over ons tandpastagebruik?
Trouwens, met de wereldwijde B12 productie die nu aan de veedieren wordt gevoederd, kun je 6 keer de B12 behoefte van de huidige wereldbevolking dekken via kauwtabletten. Dus we moeten zelfs niet extra B12 gaan produceren. http://www.cahiers-antispecistes.org...php?article405

Laatst gewijzigd door Deepeco : 14 januari 2012 om 21:00.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 21:02   #75
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik daag iedereen uit: ik geef 12000 euro aan diegene die in staat is om 12 argumenten te geven om te rechtvaardigen dat de mensensoort een moreel relevant criterium is. Lukt dat niet, dan moeten we veganist worden, want anders laten we ernstige vormen van inconsistentie, partijdigheid, opportunisme en discriminatie toe in onze ethiek. (En ik durf te wedden dat dat laatste botst met uw meest waardevolle morele intuïties.)
http://stijnbruers.wordpress.com/201...st-speciesism/
Ik heb maar één argument en kan dat wel 12 maal herhalen als dat nodig is.
Ethiek is geen universeel gegeven, geen stelsel van eeuwige waarheden. Het bestaat niet voor iemand die zich als uniek en enig beschouwd. Het bestaat in gemeenschappen met individuele leden met gemeenschappelijke verantwoordelijkheden. Planten en dieren maken geen deel uit van de menselijke gemeenschap en ze staan daarom als individu los van de moraal en ze hebben geen natuurlijke rechten. In principe zullen wij dieren behandelen zoals dieren elkaar behandelen. Het principe is volgens mij 'leven en laten leven' en zo nodig opeten of anderszins gebruiken, maar niet onnodig wreed behandelen.

Misschien heb ik nog een ander argument: Zodra u van een leeuw gedaan krijgt dat hij besluit geen vlees meer te eten uit mededogen voor prooidieren geef ik u gelijk. Evenzo mag u nog elf roofdieren noemen waarvoor hetzelfde geldt. Bijvoorbeeld een slang, een adelaar, een buizerd, een vos en ga zo maar door. Met weinig moeite vinden we dan meer dan 12 argumenten om net als andere dieren vlees te mogen eten.

Een voedselkringloop is trouwens de basis van elk ecosysteem. Tenslotte worden wij door de wormen opgegeten.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 21:04   #76
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
ik daag iedereen uit: ik geef 12000 euro aan diegene die in staat is om 12 argumenten te geven om te rechtvaardigen dat de mensensoort een moreel relevant criterium is
.

Wat betekent dat?

Weird

Ik denk al direct aan verabsoluteerd anti-anthropocentrisme.

En aan veganisten die beweren dat alle dieren zelfbewust zijn, van welk niveau dan ook. En zelfs planten

Citaat:
Lukt dat niet, dan moeten we veganist worden, want anders laten we ernstige vormen van inconsistentie, partijdigheid, opportunisme en discriminatie toe in onze ethiek
.

Ik voel er geen nood aan, mijn humanisme theoretisch te onderbouwen
Citaat:
(En ik durf te wedden dat dat laatste botst met uw meest waardevolle morele intuïties.)
Mensen gedragen zich volgens hun vrije wil en welbegrepen eigenbelang, hoezeer dat ook met schimmige filosofieën botst
Ik bekeek dat eens snel. Misschien later eens wat beter.
Oud 14 januari 2012, 21:04   #77
Steve_M

Standaard

Citaat:
plantaardige eiwitbronnen zoals peulvruchten zijn een volwaardig alternatief. We eten eigenlijk sowieso in het westen te veel proteinen.
Anyway, veganisme is geschikt, ook voor topsporters, zegt de American Dietetic Association. En als je kritiek wil geven op de ADA, moet je sterk staan, want dat is wetenschap.

een goed gepland veganistisch voedingspatroon is geschikt voor iedereen, incluesief zwangere vrouwen, baby's,... Sowieso raad ik wel voor alle zwangere vrouwen en kinderen een voedingsadvies op maat aan. Want op vlak van onze voeding kan het nog wat gezonder in het westen.

komaan, het zijn net zoals B12 essentiele supplementen, en je kunt het ene supplement vervangen door het andere. Dus vlees is niet noodzakelijk, de voedingsstoffen in vlees wel. die voedingsstofen, dat zijn de supplementen. En dat je die nu verpakt in een kauwtablet, in verrijkte granen of verpakt in een stuk vlees eet, is niet relevant. Wat wel relevant is, is schending van rechten, discriminatie en dat soort dingen.
Je kunt gewoon kiezen wat je eet. Het is een kwestie van de meest ethische keuze.

het is toch duidelijk dat die productie van kauwtabletten geen rechten schendt en dat er geen discriminatie is? Terwijl dat bij vlees wel het geval is. En kijk naar het verschil in milieu-impact.

ga jij ook zo moeilijk doen over ons tandpastagebruik?
Trouwens, de wereldwijde B12 productie die nu aan de veedieren wordt gevoederd, is veel meer dan voldoende om de huidige wereldbevolking te voorzien via kauwtabletten. Dus we moeten zelfs niet extra B12 gaan produceren. http://www.cahiers-antispecistes.org...php?article405
Ik doe helemaal nergens moeilijk over, hoor. Neem zoveel supplementen als je wil, ik lig daar niet wakker van.
Oud 14 januari 2012, 21:05   #78
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
plantaardige eiwitbronnen zoals peulvruchten zijn een volwaardig alternatief.
Ontkennen van het evidente

Dierlijke eiwitten zijn biologisch hoogwaardiger

Citaat:
We eten eigenlijk sowieso in het westen te veel proteinen.
ongevaarlijk. Teveel aan proteïnen wordt afgescheiden, voor zover ik weet.
Citaat:
De ADA voegt er wel aan toe dat je zo gevarieerd mogelijk moet eten als vegan, en ook dat je B12-supplement moet slikken.
Citaat:
Moedermelk is veganisch , zeker? Of ga je zover ook borstvoeding af te raden?

Citaat:
Hermeneutische rimram en beschamende taalgymnastiek. Ik begrijp de terechte weerzin van vleeseters voor zulke schijn-argumentatie.
Citaat:
Trouwens, met de wereldwijde B12 productie die nu aan de veedieren wordt gevoederd, kun je 6 keer de B12 behoefte van de huidige wereldbevolking dekken via kauwtabletten. Dus we moeten zelfs niet extra B12 gaan produceren.
Ik ken dat argument dat vleeseters evenveel B12, zo niet meer , naar binnen krijgen dan veganisten door hun pillen, door voedingssupplementen in diervoeding
en door B12 in gefabriceerd voedsel.

Dat laat niet staan dat biologische vleeseters die wel kunnen vermijden.
En dat laat niet staan dat vega's nog altijd hun medicamenteuze pilletjes moeten blijven slikken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 januari 2012 om 21:17.
Oud 14 januari 2012, 21:08   #79
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
katten eten vogels en muizen, vogels eten insekten, leeuwen eten herten,
simpel antwoord:
http://stijnbruers.wordpress.com/201...ransplantatie/
Dat is één mogelijk antwoord op de vraag waarom bepaalde vormen van predatie nog wel mogen. En er is misschien nog een tweede, dat te maken heeft met onzekerheidsaversie en ecologische neveneffecten.

Citaat:
Sommige spinnen eten wel individuen van dezelfde biologische soort. Als die dat mogen, mogen wij dat dan ook niet? Van wanneer zou het wel mogen?
En in stresssituaties zien we wel vaker kannibalisme tussen dieren...

Trouwens, maken we het met dierenwlezijnswetten ook niet te moeilijk dan? Want dat hebben leeuwen ook niet.
Oud 14 januari 2012, 21:09   #80
Steve_M

Standaard

Citaat:
ongevaarlijk. Teveel aan proteïnen wordt afgescheiden, voor zover ik weet.
Als je echt te veel proteïnen binnenkrijgt, dan kan je last krijgen van je nieren. Maar dan moet je het echt al uithangen (lees: een paar liter melk per dag drinken en van die ongein).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be