Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2012, 00:17   #61
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
200000 eurokes,dat is een "gemiddelde" prijs voor een enigszins ordentelijk huis in Vlaanderen..

En een rijhuisje in een niet al te florissante buurt,en met werk en kosten aan mag je al 80000 euro rekenen....Voor een "gemiddelde" kandidaat koper is dat "betaalbaar" (enfin,dat zegt de immo-sector toch) dankzij het feit dat je over een periode van 20 jaar ,en afhankelijk van het bedrag en de omstandigheden,mogelijk wel 20000 euro terugbetaald krijgt van de staat...

Probleem is uiteraard,dat de "gemiddelde kandidaat koper" een afkalvende groep is....en anderszijds dat dus de staat nu bepalend is voor het prijsniveau van een woning..

Kijk,alleen al dat argument moet voldoende zijn om te doen besluitend at de hypothecaire aftrek moet afgeschaft worden.
Dat kan uitstervend gebeuren....
In een modern woonbeleid,mag ik aannemen gericht naar jonge "eerste kopers" en de kernen van steden en gemeentes kan men beter andere vormen van ondersteuning bedenken....Eigenlijk zouden uiteindelijk de gemeentes ZELF eens moeten beginnen mensen aan te lokken in plaats van naar "de hogere overheid" te kijken....
(mogelijk niet-geldelijk uit te drukken ondersteuning van jonge gezinnen en nieuwkomers in de gemeente.Als er geen bedragen op staan,dan kunnen anderen er niet zo goed meer op speculeren)

hypo-aftrek er uit,en laat ook de "man in the middle" er maar uit!
Voor 80.000 euro vind je hier niets meer hoor ! Er zijn in Antwerpen garageboxen die tegenwoordig meer dan 50.000 euro kosten.

De hypothecaire aftrek is de enige garantie en rechtvaardigheid voor de middenklasse gezinnen dat ze nog iets van hun belastingstransfers kunnen terugzien. Vergeet niet dat de overheden ook elk jaar een dikke rekening in ons bus duwen met de 'onroerende voorheffing'. Als je in een stad woont, zelfs maar een appartement, kan dit makkelijk 700 �* 800 euro bedragen en zelfs nog meer. Louter extra belastingen op het bezit van eigendom ! We mogen niet vergeten dat de staat al gaat lopen met de registratierechten (10 procent) bij aankoop of de BTW (21 %) bij nieuwbouw. Om dit te compenseren komt die fiscale aftrek goed van pas, hem helemaal afschaffen zou een minachting naar de belastingbetaler toe zijn.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 15:08   #62
Tavek
Banneling

Standaard

Wat een gejank hier...

In een andere thread wordt er niet anders dan geklaagd over gigantische prijzen voor woningen, die te duur zijn voor jonge gezinnen. De oorzaak hiervan is duidelijk fiscale aftrek gebaseerd op een hypotheekrente. Dit drijft de koopkracht op en dus ook de prijs van de woning.

Schaf die idiote hypotheekaftrek af, en de prijzen van huizen zullen dalen. Dit is toch goed voor jonge mensen ? Of begrijpen jullie niet dat de hypotheekaftrek gewoon een transfer is naar de banken ?????
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 15:19   #63
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
als die rente mij vandaag 2000 oplevert en de vl. regering zorgt ervoor dat ik straks (2014) ook 2000 heb dan is het voor mij al lang goed.
ik hou er wel rekening mee dat ik straks nog maar 1800 heb maar dat is aanvaardbaar
Hangt er van af hoe dat in de praktijk zal gaan lopen.
Als je het niet meer kunt aftrekken wil dat zeggen dat je het moet optellen en er dus extra belastingen zult op betalen, op dat deel en bovenop de afbetaling.
Als men het gaat vervangen door een belastbare bonus of zoiets ben je helemaal gezien.
En ik vermoed dat zo iets gaan in elkander steken.

Vestzak met twee broekzakken operatie dus.
En ach je hebt toch het gevoel dat ze helpen nietwaar?

En als de rente nu ook eens gaan beginnen stijgen zoals jaren geleden die nog aan 15% gestaan heeft?

Weet niet zunne...het zal nog eens een rotte appel voor de dorst kunnen worden misschien?

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 januari 2012 om 15:23.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 16:43   #64
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hangt er van af hoe dat in de praktijk zal gaan lopen.
een woonbeleid is meer dan een hypotheekaftrek en daarvoor moet ge dus wachten tot 2014

vlaanderen kan bvb voor een 1e huis zwaardere aftrek toestaan en die voor 2e, 3e en 4e huis gewoon volledig stilleggen/afschaffen.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 19:00   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
een woonbeleid is meer dan een hypotheekaftrek en daarvoor moet ge dus wachten tot 2014

vlaanderen kan bvb voor een 1e huis zwaardere aftrek toestaan en die voor 2e, 3e en 4e huis gewoon volledig stilleggen/afschaffen.
En dat wachten maakt vele mensen nerveus in elk geval.
Ook het vertrouwen lijkt nogal ver te zoeken momenteel over wat er nadien allemaal te verwachten zal zijn.
Van de Lanotte heeft het gezegd "alles blijft hetzelfde tot het veranderd".
Ja daar waren wij nog niet opgekomen natuurlijk. Het is net dat wat de mensen nerveus maakt nu.

T' is maar met de wildgroei in prijzen van de laatste jaren waar geen enkele politieker ook ooit maar eens iets aan gedaan heeft al die tijd, is dit een mokerslager uit heldere hemel. Geen donderslag..een mokerslag!

Je zou denken dat ze het expres doen allemaal.

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 januari 2012 om 19:01.
Oud 25 januari 2012, 00:41   #66
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat een gejank hier...

In een andere thread wordt er niet anders dan geklaagd over gigantische prijzen voor woningen, die te duur zijn voor jonge gezinnen. De oorzaak hiervan is duidelijk fiscale aftrek gebaseerd op een hypotheekrente. Dit drijft de koopkracht op en dus ook de prijs van de woning.

Schaf die idiote hypotheekaftrek af, en de prijzen van huizen zullen dalen. Dit is toch goed voor jonge mensen ? Of begrijpen jullie niet dat de hypotheekaftrek gewoon een transfer is naar de banken ?????
De hypotheekaftrek is nog de enige manier om een rechtvaardig onderscheid te creëeren tussen werkenden en niet-werkenden. Mensen die door de keuze voor hun aankoop al keiveel moeten afdragen, kunnen op die manier nog iets terugkrijgen.

Naam van me aan, huizenprijzen zullen in België niet te gauw terug dalen, zelfs niet met de afschaffing van de aftrek. Niemand zal zijn huis onder de eigen koopprijs terug willek verkopen. Hetgenen we dan krijgen is grote schaarste op de vastgoedmarkt, want niemand zet nog een woning te koop bij 'te lage' prijzen. En dan blijven de prijzen dus sowieso hoog.
Oud 25 januari 2012, 10:39   #67
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
De hypotheekaftrek is nog de enige manier om een rechtvaardig onderscheid te creëeren tussen werkenden en niet-werkenden. Mensen die door de keuze voor hun aankoop al keiveel moeten afdragen, kunnen op die manier nog iets terugkrijgen.

Naam van me aan, huizenprijzen zullen in België niet te gauw terug dalen, zelfs niet met de afschaffing van de aftrek. Niemand zal zijn huis onder de eigen koopprijs terug willek verkopen. Hetgenen we dan krijgen is grote schaarste op de vastgoedmarkt, want niemand zet nog een woning te koop bij 'te lage' prijzen. En dan blijven de prijzen dus sowieso hoog.
Zo werkt het niet Freespirit.

Mensen zullen hun huis dan tegen een lagere prijs MOETEN wegdoen, of het wordt gewoon niet verkocht. Leuk als je dat kan, een huis niet verkopen, maar als er nog een hypotheek op zit, of het betreft een erfenis, of je hebt het geld nodig voor een nieuwe woning....dan ga je toch verkopen, en dan ga je je prijs moeten verlagen.

De hypotheekaftrek is goed voor zo een 20000 a 30000 euro voordeel. Ik denk dat je er uit van kan gaan dat de impact gaat zijn op de prijzen ongeveer.

Vooral het exta lenen voor de fiscale aftrek gaat verdwijnen.
Oud 25 januari 2012, 22:12   #68
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo werkt het niet Freespirit.

Mensen zullen hun huis dan tegen een lagere prijs MOETEN wegdoen, of het wordt gewoon niet verkocht. Leuk als je dat kan, een huis niet verkopen, maar als er nog een hypotheek op zit, of het betreft een erfenis, of je hebt het geld nodig voor een nieuwe woning....dan ga je toch verkopen, en dan ga je je prijs moeten verlagen.

De hypotheekaftrek is goed voor zo een 20000 a 30000 euro voordeel. Ik denk dat je er uit van kan gaan dat de impact gaat zijn op de prijzen ongeveer.

Vooral het exta lenen voor de fiscale aftrek gaat verdwijnen.
2 �* 3000 euro over 20 jaar is toch 40 �* 60'000 euro korting.
En sinds ze tegenwoordig op 30 jaar lenen is dat meteen een halvering ongeveer van de prijzen.
Oud 25 januari 2012, 23:02   #69
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
2 �* 3000 euro over 20 jaar is toch 40 �* 60'000 euro korting.
En sinds ze tegenwoordig op 30 jaar lenen is dat meteen een halvering ongeveer van de prijzen.
De fiscale aftrek is een directe subsidiering van de banken. Die banken profiteren door de hogere leningen => meer rente inkomsten.

De fiscale aftrek is een manier om prijzen van vastgoed de lucht in te drijven.

In nederland kost de fiscale aftrek 18 miljard euro. Er wordt daar nu druk gediscussieerd om deze af te schaffen of te verlagen.
Oud 25 januari 2012, 23:16   #70
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De fiscale aftrek is een directe subsidiering van de banken. Die banken profiteren door de hogere leningen => meer rente inkomsten.

In nederland kost de fiscale aftrek 18 miljard euro. Er wordt daar nu druk gediscussieerd om deze af te schaffen of te verlagen.
Mij niet gelaten maar kon men geen jaar of 2 wachten hiermee om dat te melden?
Voor een keertje dat we eens iets te koop staan hebben, krijgen we dit nu.

Daarna mogen ze zakken naar Duitse normen voor mijn part.
Langs de kanten van winterberg en zo koop je huizen met 13 slaapkamers voor 50'000 euro momenteel.
Daar kan je ze ook niet fiscaal inbrengen heb ik me laten uitleggen.
Oud 26 januari 2012, 10:17   #71
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Mij niet gelaten maar kon men geen jaar of 2 wachten hiermee om dat te melden?
Voor een keertje dat we eens iets te koop staan hebben, krijgen we dit nu.

Daarna mogen ze zakken naar Duitse normen voor mijn part.
Langs de kanten van winterberg en zo koop je huizen met 13 slaapkamers voor 50'000 euro momenteel.
Daar kan je ze ook niet fiscaal inbrengen heb ik me laten uitleggen.
Appartementen van 25000-30000 euro (ok kleine appartementen, maar bon, voor een bommake of een alleenstaande genoeg he), oudere huizen voor 60000 euro (met grond) en instapklare vrijstaande woningen voor 160000.

Nu niet overdrijven, dit zijn lage prijzen, ook voor duitsland. Winterberg is dan ook een gat. Ik was er van de zomer.

Maar ook in de rest van duitsland zijn de woningprijzen lager.
Oud 26 januari 2012, 23:46   #72
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Hoe je het ook draait of keer, vele gewone gezinnen zullen getroffen worden door een volledige afschaffing van de fiscale aftrek. De enigen die echt zullen kunnen profiteren van een waardevermindering van de woningen, zijn de mensen die sowieso geen hypotheek nodig hebben, dus de 'rijkeren' en mensen die uit zijn op een tweede, derde, vierde verblijf of opbrengsteigendom.

Mijn Nederlandse collega's zijn inderdaad in paniek. De absurd hoge huizenprijzen (vooral in de Randstad dan) zijn nog enigzins betaalbaar voor werkende belastingbetalers daar, doordat ze nog veel grotere sommen kunnen terugtrekken dan in België. Als ze dit afschaffen of zelfs maar verlagen is dit een sociaal bloedbad aldaar onder de (jonge) middenklasse. Sommigen hebben daar intergenerationele leningen lopen op 40 jaar !

Ik vind het wel cru dat men jongeren (waar ik mezelf nog toe reken) 'verwijt' te lange en te zware leningen aan te gaan, we hebben tegenwoordig weinig andere keuze me dunkt. Als je geen bemiddelde ouders hebt die zelf een heel deel geld geven aan de kinderen, dan heb je de keuze tussen thuis blijven wonen tot je 35ste en wat proberen te sparen of de stap zetten alleen te gaan wonen, maar een fameuze lening af te sluiten. We kunnen er niet aan doen later geboren te zijn en niet meer zoals de 'golden' sixties, seventies en eighties generaties leningen op 8 of 10 jaar te nemen voor woningen die naar onze normen belachelijk goedkoop gekocht zijn.
Oud 26 januari 2012, 23:50   #73
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Appartementen van 25000-30000 euro (ok kleine appartementen, maar bon, voor een bommake of een alleenstaande genoeg he), oudere huizen voor 60000 euro (met grond) en instapklare vrijstaande woningen voor 160000.

Nu niet overdrijven, dit zijn lage prijzen, ook voor duitsland. Winterberg is dan ook een gat. Ik was er van de zomer.

Domme !, ik moet naar daar verhuizen. Je kan ook opteren voor Zeeuws-Vlaanderen of de rest van Zeeland, daar kan je ook voor 100.000 euro een instapklaar rijtjeshuis kopen. In tegenstelling tot de Randstad is het daar spotgoedkoop. Je hebt wel voor alles een auto nodig en er valt niets of weinig te beleven voor een jong gezin. Maar je hebt veel rust. Als de trend van 'thuis uit werken' zich doorzet, is dit zeker een optie voor wie in het noorden van het land woont.
Oud 27 januari 2012, 00:10   #74
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zal zo ongeveer dat zijn ja. Oude en op te knappen woningen gaan naar onze norm dan toch heel goedkoop de deur uit.
Alle prijs klassen kom je daar tegen, naargelang dorp of gehucht.
Maar dat heeft alles te maken omdat je het in Duitsland fiscaal niet kan inbrengen.
En dat zal hier dan ook zo worden?
Mij niet gelaten trouwens, de prijzen hier zijn echt over the top.
Oud 27 januari 2012, 07:22   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zal zo ongeveer dat zijn ja. Oude en op te knappen woningen gaan naar onze norm dan toch heel goedkoop de deur uit.
Alle prijs klassen kom je daar tegen, naargelang dorp of gehucht.
Maar dat heeft alles te maken omdat je het in Duitsland fiscaal niet kan inbrengen.
En dat zal hier dan ook zo worden?
Mij niet gelaten trouwens, de prijzen hier zijn echt over the top.
De huidige prijzen van de woningen hebben niets te maken met de fiscale aftrek.
De prijzen hier worden vooral door rijkere buitenlanders de hoogte in gejaagd.
Ik heb zelf een opbrengstwoning gekocht voor 5miljoen BFR (125.000€) in 2001 en ik krijg regelmatig de vraag van Nederlanders, Duitsers en Fransmannen of ik de woning niet verkoop. Ze bieden prijzen tot 450.000€ voor die woning.
Of meer dan het drievoudige van wat ik er 11 jaar geleden voor betaald heb.

Ik heb hen reeds meerdere malen gevraagd, waarom zij zo veel geld uitgeven voor een woning in Belgie en krijg steeds hetzelfde antwoord.
Het komt ons fiscaal beter uit om in Belgie te wonen dan in de rest van Europa, want daar betalen we veel meer belastingen op ons vermogen en op onze winsten uit beleggingen.

De woningprijzen hebben dus niets te maken met de fiscale inbreng ervan, maar met de ongelijkheid van belastingen op inkomsten.
Als rentenier betaal je immers veel minder hier dan als werknemer, terwijl dit voor de ons omringende landen juist omgekeerd is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 08:09   #76
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb vernomen (gewoon via VRT-Teletekst) dat er eerst nog een 'aanpassing' voor 2014 gaat gebeuren met die hypotheekaftrek bij de federale overheid, deze zou meer volgens het inkomen gerelateerd gaan worden. Vervolgens wordt deze ongewijzigd overgenomen door de Vlaamse Overheid. Met andere woorden: de lenende middenklasse en werkende mensen zullen door de band weer meer geld verliezen en minder kunnen genieten van de voordelen, de hardwerkende mensen die jaren geleden 'duur' kochten met als troostprijs deze hypotheekaftrek kunnen wel eens gezien gaan zijn. Minister van Wonen in de Vlaamse Regering Freya Vandenbossche steunt dit aangepast woonbeleid en lijkt het goed te vinden dat deze wijzigingen er komen (als 'sossnol' wil je natuurlijk vooral de marginale klasse bedienen !).

Kort gezegd, de operatie 'sloop eens de werkende middenklasse' die door onze politici onlangs is ingezet, gaat onverminderd verder. En dan maar verbaasd zijn als ze vernemen hoeveel jonge hoogopgeleide mensen dit tochtgat aan de Noordzee wensen te verlaten, een braindrain veroorzaakt door de hangmatpolitiek van zowel Waalse als Vlaamse clownpolitiekers.
Tot nu toe krijgen hogere inkomens een groter belastingvoordeel dan lagere inkomens (er zijn werkenden met een laag inkomen) voor een hypotheeklening (alsook voor het belastingvoordeel voor kinderen, kinderopvang, groene lening, dienstencheques,...)
Ik vind het normaal dat dit wordt rechtgetrokken.

Blijft de vraag of het belastingvoordeel voor hypotheeklening voor een tweede woning moet blijven bestaan.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 10:18   #77
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe je het ook draait of keer, vele gewone gezinnen zullen getroffen worden door een volledige afschaffing van de fiscale aftrek. De enigen die echt zullen kunnen profiteren van een waardevermindering van de woningen, zijn de mensen die sowieso geen hypotheek nodig hebben, dus de 'rijkeren' en mensen die uit zijn op een tweede, derde, vierde verblijf of opbrengsteigendom.

Mijn Nederlandse collega's zijn inderdaad in paniek. De absurd hoge huizenprijzen (vooral in de Randstad dan) zijn nog enigzins betaalbaar voor werkende belastingbetalers daar, doordat ze nog veel grotere sommen kunnen terugtrekken dan in België. Als ze dit afschaffen of zelfs maar verlagen is dit een sociaal bloedbad aldaar onder de (jonge) middenklasse. Sommigen hebben daar intergenerationele leningen lopen op 40 jaar !

Ik vind het wel cru dat men jongeren (waar ik mezelf nog toe reken) 'verwijt' te lange en te zware leningen aan te gaan, we hebben tegenwoordig weinig andere keuze me dunkt. Als je geen bemiddelde ouders hebt die zelf een heel deel geld geven aan de kinderen, dan heb je de keuze tussen thuis blijven wonen tot je 35ste en wat proberen te sparen of de stap zetten alleen te gaan wonen, maar een fameuze lening af te sluiten. We kunnen er niet aan doen later geboren te zijn en niet meer zoals de 'golden' sixties, seventies en eighties generaties leningen op 8 of 10 jaar te nemen voor woningen die naar onze normen belachelijk goedkoop gekocht zijn.
Alweer: voor de jeugd is het voordelig dat men de hypotheekaftrek afschaft. De prijzen van vastgoed dalen.

Voor de ouderen van dagen niet. Die kunnen verkopen tegen minder.
Oud 27 januari 2012, 10:20   #78
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De huidige prijzen van de woningen hebben niets te maken met de fiscale aftrek.
De prijzen hier worden vooral door rijkere buitenlanders de hoogte in gejaagd.
Ik heb zelf een opbrengstwoning gekocht voor 5miljoen BFR (125.000€) in 2001 en ik krijg regelmatig de vraag van Nederlanders, Duitsers en Fransmannen of ik de woning niet verkoop. Ze bieden prijzen tot 450.000€ voor die woning.
Of meer dan het drievoudige van wat ik er 11 jaar geleden voor betaald heb.

Ik heb hen reeds meerdere malen gevraagd, waarom zij zo veel geld uitgeven voor een woning in Belgie en krijg steeds hetzelfde antwoord.
Het komt ons fiscaal beter uit om in Belgie te wonen dan in de rest van Europa, want daar betalen we veel meer belastingen op ons vermogen en op onze winsten uit beleggingen.

De woningprijzen hebben dus niets te maken met de fiscale inbreng ervan, maar met de ongelijkheid van belastingen op inkomsten.
Als rentenier betaal je immers veel minder hier dan als werknemer, terwijl dit voor de ons omringende landen juist omgekeerd is.
Fout. Als gij naar een bank gaat en voor een lening gaat, wordt de fiscale aftrek gewoon mee in rekening gebracht en wordt daarop uw maximale leencapaciteit berekend.

En het is dat getalleke wat belangrijk is voor de woningprijzen.
Oud 27 januari 2012, 10:50   #79
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fout. Als gij naar een bank gaat en voor een lening gaat, wordt de fiscale aftrek gewoon mee in rekening gebracht en wordt daarop uw maximale leencapaciteit berekend.

En het is dat getalleke wat belangrijk is voor de woningprijzen.
De leencapaciteit heeft weinig te maken met de prijzen.
Je kan vandaag zelfs bijna geen woning meer kopen met 1 gemiddeld werknemersinkomen.

Hoe gek het ook klinkt, de banken stellen hun hypoteken of op de woningprijzen en niet omgekeerd.

Eens men hier een vermogenbelasting invoerd, zullen de woningprijzen vanzelf dalen, ook al verandert er niets aan de hypoteken, gewoon omdat het dan niet meer interessant is voor buitenlanders om hier de boel op te kopen.
Vaak word het vergeten en over het hoofd gezien, maar Belgie is een belastingsparadijs voor kapitaalkrachtigen.
Hierdoor worden de prijzen opgedreven, niet door de hypoteken en de belastingsaftrek.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 11:28   #80
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De leencapaciteit heeft weinig te maken met de prijzen.
Je kan vandaag zelfs bijna geen woning meer kopen met 1 gemiddeld werknemersinkomen.

Hoe gek het ook klinkt, de banken stellen hun hypoteken of op de woningprijzen en niet omgekeerd.

Eens men hier een vermogenbelasting invoerd, zullen de woningprijzen vanzelf dalen, ook al verandert er niets aan de hypoteken, gewoon omdat het dan niet meer interessant is voor buitenlanders om hier de boel op te kopen.
Vaak word het vergeten en over het hoofd gezien, maar Belgie is een belastingsparadijs voor kapitaalkrachtigen.
Hierdoor worden de prijzen opgedreven, niet door de hypoteken en de belastingsaftrek.
Daar zit je fout Jantje.

De buitenlanders zijn bijlange geen factor meer bvb in Limburg, de Nederlanders trekken weg, en je ziet de prijzen niet dalen, in tegendeel.

In Nederland zijn de prijzen van woningen gedaald, mede omdat banken daar nu niet meer 125 % lenen, maar slechts tot 80 % gaan. Het koopkracht van de koper wordt bepaald door zijn leencapaciteit. De fiscale aftrek speelt daar een rol bij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be