![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De hypothecaire aftrek is de enige garantie en rechtvaardigheid voor de middenklasse gezinnen dat ze nog iets van hun belastingstransfers kunnen terugzien. Vergeet niet dat de overheden ook elk jaar een dikke rekening in ons bus duwen met de 'onroerende voorheffing'. Als je in een stad woont, zelfs maar een appartement, kan dit makkelijk 700 �* 800 euro bedragen en zelfs nog meer. Louter extra belastingen op het bezit van eigendom ! We mogen niet vergeten dat de staat al gaat lopen met de registratierechten (10 procent) bij aankoop of de BTW (21 %) bij nieuwbouw. Om dit te compenseren komt die fiscale aftrek goed van pas, hem helemaal afschaffen zou een minachting naar de belastingbetaler toe zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() Wat een gejank hier...
In een andere thread wordt er niet anders dan geklaagd over gigantische prijzen voor woningen, die te duur zijn voor jonge gezinnen. De oorzaak hiervan is duidelijk fiscale aftrek gebaseerd op een hypotheekrente. Dit drijft de koopkracht op en dus ook de prijs van de woning. Schaf die idiote hypotheekaftrek af, en de prijzen van huizen zullen dalen. Dit is toch goed voor jonge mensen ? Of begrijpen jullie niet dat de hypotheekaftrek gewoon een transfer is naar de banken ????? |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je het niet meer kunt aftrekken wil dat zeggen dat je het moet optellen en er dus extra belastingen zult op betalen, op dat deel en bovenop de afbetaling. Als men het gaat vervangen door een belastbare bonus of zoiets ben je helemaal gezien. En ik vermoed dat zo iets gaan in elkander steken. Vestzak met twee broekzakken operatie dus. En ach je hebt toch het gevoel dat ze helpen nietwaar? En als de rente nu ook eens gaan beginnen stijgen zoals jaren geleden die nog aan 15% gestaan heeft? Weet niet zunne...het zal nog eens een rotte appel voor de dorst kunnen worden misschien? Laatst gewijzigd door Mambo : 24 januari 2012 om 15:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() een woonbeleid is meer dan een hypotheekaftrek en daarvoor moet ge dus wachten tot 2014
vlaanderen kan bvb voor een 1e huis zwaardere aftrek toestaan en die voor 2e, 3e en 4e huis gewoon volledig stilleggen/afschaffen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook het vertrouwen lijkt nogal ver te zoeken momenteel over wat er nadien allemaal te verwachten zal zijn. Van de Lanotte heeft het gezegd "alles blijft hetzelfde tot het veranderd". Ja daar waren wij nog niet opgekomen natuurlijk. ![]() T' is maar met de wildgroei in prijzen van de laatste jaren waar geen enkele politieker ook ooit maar eens iets aan gedaan heeft al die tijd, is dit een mokerslager uit heldere hemel. Geen donderslag..een mokerslag! Je zou denken dat ze het expres doen allemaal. Laatst gewijzigd door Mambo : 24 januari 2012 om 19:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Naam van me aan, huizenprijzen zullen in België niet te gauw terug dalen, zelfs niet met de afschaffing van de aftrek. Niemand zal zijn huis onder de eigen koopprijs terug willek verkopen. Hetgenen we dan krijgen is grote schaarste op de vastgoedmarkt, want niemand zet nog een woning te koop bij 'te lage' prijzen. En dan blijven de prijzen dus sowieso hoog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mensen zullen hun huis dan tegen een lagere prijs MOETEN wegdoen, of het wordt gewoon niet verkocht. Leuk als je dat kan, een huis niet verkopen, maar als er nog een hypotheek op zit, of het betreft een erfenis, of je hebt het geld nodig voor een nieuwe woning....dan ga je toch verkopen, en dan ga je je prijs moeten verlagen. De hypotheekaftrek is goed voor zo een 20000 a 30000 euro voordeel. Ik denk dat je er uit van kan gaan dat de impact gaat zijn op de prijzen ongeveer. Vooral het exta lenen voor de fiscale aftrek gaat verdwijnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En sinds ze tegenwoordig op 30 jaar lenen is dat meteen een halvering ongeveer van de prijzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De fiscale aftrek is een manier om prijzen van vastgoed de lucht in te drijven. In nederland kost de fiscale aftrek 18 miljard euro. Er wordt daar nu druk gediscussieerd om deze af te schaffen of te verlagen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor een keertje dat we eens iets te koop staan hebben, krijgen we dit nu. Daarna mogen ze zakken naar Duitse normen voor mijn part. Langs de kanten van winterberg en zo koop je huizen met 13 slaapkamers voor 50'000 euro momenteel. Daar kan je ze ook niet fiscaal inbrengen heb ik me laten uitleggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu niet overdrijven, dit zijn lage prijzen, ook voor duitsland. Winterberg is dan ook een gat. Ik was er van de zomer. Maar ook in de rest van duitsland zijn de woningprijzen lager. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mijn Nederlandse collega's zijn inderdaad in paniek. De absurd hoge huizenprijzen (vooral in de Randstad dan) zijn nog enigzins betaalbaar voor werkende belastingbetalers daar, doordat ze nog veel grotere sommen kunnen terugtrekken dan in België. Als ze dit afschaffen of zelfs maar verlagen is dit een sociaal bloedbad aldaar onder de (jonge) middenklasse. Sommigen hebben daar intergenerationele leningen lopen op 40 jaar ! Ik vind het wel cru dat men jongeren (waar ik mezelf nog toe reken) 'verwijt' te lange en te zware leningen aan te gaan, we hebben tegenwoordig weinig andere keuze me dunkt. Als je geen bemiddelde ouders hebt die zelf een heel deel geld geven aan de kinderen, dan heb je de keuze tussen thuis blijven wonen tot je 35ste en wat proberen te sparen of de stap zetten alleen te gaan wonen, maar een fameuze lening af te sluiten. We kunnen er niet aan doen later geboren te zijn en niet meer zoals de 'golden' sixties, seventies en eighties generaties leningen op 8 of 10 jaar te nemen voor woningen die naar onze normen belachelijk goedkoop gekocht zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alle prijs klassen kom je daar tegen, naargelang dorp of gehucht. Maar dat heeft alles te maken omdat je het in Duitsland fiscaal niet kan inbrengen. En dat zal hier dan ook zo worden? Mij niet gelaten trouwens, de prijzen hier zijn echt over the top. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De prijzen hier worden vooral door rijkere buitenlanders de hoogte in gejaagd. Ik heb zelf een opbrengstwoning gekocht voor 5miljoen BFR (125.000€) in 2001 en ik krijg regelmatig de vraag van Nederlanders, Duitsers en Fransmannen of ik de woning niet verkoop. Ze bieden prijzen tot 450.000€ voor die woning. Of meer dan het drievoudige van wat ik er 11 jaar geleden voor betaald heb. Ik heb hen reeds meerdere malen gevraagd, waarom zij zo veel geld uitgeven voor een woning in Belgie en krijg steeds hetzelfde antwoord. Het komt ons fiscaal beter uit om in Belgie te wonen dan in de rest van Europa, want daar betalen we veel meer belastingen op ons vermogen en op onze winsten uit beleggingen. De woningprijzen hebben dus niets te maken met de fiscale inbreng ervan, maar met de ongelijkheid van belastingen op inkomsten. Als rentenier betaal je immers veel minder hier dan als werknemer, terwijl dit voor de ons omringende landen juist omgekeerd is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vind het normaal dat dit wordt rechtgetrokken. Blijft de vraag of het belastingvoordeel voor hypotheeklening voor een tweede woning moet blijven bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor de ouderen van dagen niet. Die kunnen verkopen tegen minder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En het is dat getalleke wat belangrijk is voor de woningprijzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan vandaag zelfs bijna geen woning meer kopen met 1 gemiddeld werknemersinkomen. Hoe gek het ook klinkt, de banken stellen hun hypoteken of op de woningprijzen en niet omgekeerd. Eens men hier een vermogenbelasting invoerd, zullen de woningprijzen vanzelf dalen, ook al verandert er niets aan de hypoteken, gewoon omdat het dan niet meer interessant is voor buitenlanders om hier de boel op te kopen. Vaak word het vergeten en over het hoofd gezien, maar Belgie is een belastingsparadijs voor kapitaalkrachtigen. Hierdoor worden de prijzen opgedreven, niet door de hypoteken en de belastingsaftrek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De buitenlanders zijn bijlange geen factor meer bvb in Limburg, de Nederlanders trekken weg, en je ziet de prijzen niet dalen, in tegendeel. In Nederland zijn de prijzen van woningen gedaald, mede omdat banken daar nu niet meer 125 % lenen, maar slechts tot 80 % gaan. Het koopkracht van de koper wordt bepaald door zijn leencapaciteit. De fiscale aftrek speelt daar een rol bij. |
|
![]() |
![]() |