Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Welke taal als Europese eenheidstaal?
Engels 72 37,70%
Frans 3 1,57%
Duits 18 9,42%
Esperanto 98 51,31%
Aantal stemmers: 191. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2002, 09:16   #61
jan breydel
Partijlid

jan breydel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
De verengelsing van onze taal en veramerikanisering van onze Europese culturen kan enkel een halt toegeroepen worden door het Engels OVERAL te bannen waar mogelijk.

Amerikaanse films en soaps moeten qua hoeveelheid serieus ingeperkt worden, anderstalige publiciteit verboden, quota's op Amerikaanse muziek,...

Als werkingstaal binnen Europa zou Esperanto inderdaad ideaal zijn. Op die manier zouden in het onderwijs ook weer lesuren vrijkomen voor bijvoorbeeld sport en geschiedenis, twee zaken die in de opvoeding meer en meer verwaarloosd worden omdat ze niet economisch ten nutte gemaakt kunnen worden. leerlingen zouden immers enkel nog Nederlands en Esperanto hoeven te leren.
Yeah, right!
Ik denk dat de oplossing va Guderian heel moeilijk haalbaar zal zijn, maar ik kan wel volgen waar hij naartoe wil! Als we de radio aanzetten horen we niets dan Britse of Amerikaanse muziek; ik vind deze best goed, maar als je bedenkt dat er zoveel goeie Vlaamse en Nederlandse muziek bestaat; ik bedoel dan niet enkel de hedendaagse dingen, maar ook kleinkunst (dikwijls muziek met een boodschap)... Maar door de Engelstalige programma's werkelijk te bannen, zullen de media veel kijkers, luisteraars verliezen...
De meeste Vlamingen zijn ook niet meer trots op hun taal. Persoonlijk vind ik het Vlaams altijd nog een van de mooiste talen.

Met de stelling dat leerlingen enkel nog maar Esperanto en Nederlands zouden moeten leren kan ik maar half akkoord gaan. In deze gemondialiseerde maatschappij zal het toch nog nodig zijn om andere talen te beheersen, aangezien veel bedrijven nu ook internationaal gaan en zaken doen met het Oosten of Amerika.
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 11:13   #62
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

[quote="jan breydel"][quote="GroovBird"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
De verengelsing van onze taal en veramerikanisering van onze Europese culturen kan enkel een halt toegeroepen worden door het Engels OVERAL te bannen waar mogelijk.

Amerikaanse films en soaps moeten qua hoeveelheid serieus ingeperkt worden, anderstalige publiciteit verboden, quota's op Amerikaanse muziek,...

Als werkingstaal binnen Europa zou Esperanto inderdaad ideaal zijn. Op die manier zouden in het onderwijs ook weer lesuren vrijkomen voor bijvoorbeeld sport en geschiedenis, twee zaken die in de opvoeding meer en meer verwaarloosd worden omdat ze niet economisch ten nutte gemaakt kunnen worden. leerlingen zouden immers enkel nog Nederlands en Esperanto hoeven te leren.
Ik vind persoonlijk dat je GEEN eenheidstaal moet hebben. Elke officiele taal moet aanvaard worden, zelfhet fries in Europa deze zijn officieel aanvaard in Nederland, dus die taal moet ook blijven bestaan in het grote Europa, het is nu eenmaal zo dat Engels iets of wat als de eenheidstaal gezien word, maar in het Europees parlement spreken de vlamingen Nederlands en zo hoort het!!!

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 21:21   #63
Esceha
Burger

Esceha's schermafbeelding

Standaard

Geachte "Pelgrim",

Waarom is er in deze peiling geen mogelijkheid opgenomen om te kunnen kiezen voor GEEN algemene Europeese taal?

Cor.
Esceha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 22:22   #64
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esceha
Geachte "Pelgrim",

Waarom is er in deze peiling geen mogelijkheid opgenomen om te kunnen kiezen voor GEEN algemene Europeese taal?

Cor.
Ik denk dat Europa te veel de VS achterdoet.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 22:23   #65
Swakke
Burger

Swakke's schermafbeelding

Standaard

Jan Breidel,
Als de kinderen hier op school nog enkel Nederlands en Esperanto moeten leren dan is het toch de logica zelf 'in deze gemondialiseerde wereld', dat men in andere landen ook de eigen taal + Esperanto leert. Waarom moet men dan nog Engels leren om met de Amerikanen zaken te doen?
Voor de Engelsen misschien? Daar komt dat altijd een paar generaties later.
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 23:13   #66
Pieterjan
Parlementslid

Pieterjan's schermafbeelding

Standaard

Bent u niet bang dat een eenheidstaal een verloedering van de eigen taalcultuur zal teweeg brengen. Dat het detail (Nederlands) in de verdrukking zal raken. Gewoon het feit dat de kans bestaat stemt me triest naar de toekomst toe.
Oud 21 augustus 2002, 23:18   #67
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Bent u niet bang dat een eenheidstaal een verloedering van de eigen taalcultuur zal teweeg brengen. Dat het detail (Nederlands) in de verdrukking zal raken. Gewoon het feit dat de kans bestaat stemt me triest naar de toekomst toe.
Ja, die kans bestaat, maar voor 't ogenblik heeft bv. 't Hof van commerce veel succes. Het is niet allemaal negatief.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 23:23   #68
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Ja maar een eenheidstaal is nog niet echt in voege. Dan nog liever een amerikaanse invasie waaruit de kijker, lezer, luisteraar maar moet op maken wat interessant is en wat niet dan een voorgekauwde eenheidsworst.
De amerikaanse wijze laat de taal langzaam doordringen en legt hier en daar een accent. De Esperantomanier impliceert een agressieve oplegging van die eenheidstaal. Een bruuske ommezwaai.
Oud 22 augustus 2002, 00:03   #69
Barki
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Dan zij het zo.

Als Frankrijk nu morgen vlaanderen bezet en alles weer verfranst, het zij zo.

Als de Duitsers hier nu morgen binnenvallen en iedereen die geen blauwe ogen en blond haar heeft vergassen, het zij zo.

Als de islamfundamentalisten hier morgen aanslagen plegen en de macht grijpen en alle vrouwen verplichten in bourkas te lopen of binnen te blijven, het zij zo.

Als nu morgen een gek de wereld opblaast, het zij zo.

Wat is het leven toch gemakkelijk he.

als jij buist het zij zo
Oud 22 augustus 2002, 07:58   #70
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

[quote="Barki"]
Citaat:
Dan zij het zo.

Als de Duitsers hier nu morgen binnenvallen en iedereen die geen blauwe ogen en blond haar heeft vergassen, het zij zo.

Als de islamfundamentalisten hier morgen aanslagen plegen en de macht grijpen en alle vrouwen verplichten in bourkas te lopen of binnen te blijven, het zij zo.

Wat is het leven toch gemakkelijk he.
Als morgen op gelatenheid harde gevangensistraffen komen te staan, het zij zo!
Oud 22 augustus 2002, 12:50   #71
Barki
Burger

Standaard

[quote="Pieterjan"][quote="Barki"]
Citaat:
Dan zij het zo.

Wat is het leven toch gemakkelijk he.[/quote

Als morgen op gelatenheid harde gevangensistraffen komen te staan, het zij zo!
Als bij de volgende verkiezingen de migranten en islamieten in de gemeenten en parlement beleidsfunctie zullen overnemen wat ga je dan zeggen > Het zij zo of ga je dan eens eindelijk beginnen nadenken Hopelijk zij het zo
Oud 22 augustus 2002, 14:47   #72
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Mijn 'het zij zo' commentaar was, dat hebt u allen blijkbaar niet door, een CYNISCHE uitlating tegen al diegene die er ECHT onverschillig tegenover staan. Ik roep hier al meer dan een jaar continu op voor een daadwerkelijke actie tegen de imperialistische overheersing van het Engels in het nederlandse taalgebied.

Wat betreft de keuze van GEEN eenheidstaal: inderdaad vergeten bij te zetten. Maar mijns inziens is een internationale voertaal geen overbodige luxe, omdat men van ieder mens in de wereld moeilijk kan verwachten dat hij alle zesduizend talen die bestaan gaat leren. Mijn visie is simpel: elk volk doet zijn eigen interne zaken in de eigen volkstaal (voor ons dus Nederlands) en enkel en alleen voor het contact tussen volkeren van verschillende taal wordt een intertaal gebruikt, voor mij is de beste keuze dan het Esperanto.
Oud 22 augustus 2002, 15:30   #73
jan breydel
Partijlid

jan breydel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn 'het zij zo' commentaar was, dat hebt u allen blijkbaar niet door, een CYNISCHE uitlating tegen al diegene die er ECHT onverschillig tegenover staan. Ik roep hier al meer dan een jaar continu op voor een daadwerkelijke actie tegen de imperialistische overheersing van het Engels in het nederlandse taalgebied.

.
Beste Pelgrim,

Het is mij al opgevallen dat mensen om zich uit te drukken gemakkelijk grijpen naar engelse clichés, dikwijls geen Vlaams equivalent kennen of gewoon intelligent willen doen door hun taal te doorspekken met vreemde woorden.
Ik vind dat heel spijtig en sluit me hierbij aan bij uw oproep!
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2002, 22:42   #74
Swakke
Burger

Standaard

Pieterjan schreef:
[size=2]Bent u niet bang dat een eenheidstaal een verloedering van de eigen taalcultuur zal teweeg brengen. Dat het detail (Nederlands) in de verdrukking zal raken.[/size]

Neen, juist integendeel. Iedereen zou in eigen omgeving de eigen taal kunnen spreken en daarbuiten met gelijk wie de eenheidstaal. Er zou dan geen enkele reden meer bestaan om één of andere taal te gaan overheersen. We zouden zelfs ons eigen dialect kunnen spreken ipv het Algemeen Nederlands want dat is uiteindelijk al zelf een mini-eenheidstaal.
En als dan een Limburger een West-Vlaming niet meer begrijpt, wat zeer aannemelijk is , dan spreken ze maar Esperanto met elkaar.
Oud 22 augustus 2002, 23:12   #75
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Swakke
En als dan een Limburger een West-Vlaming niet meer begrijpt, wat zeer aannemelijk is , dan spreken ze maar Esperanto met elkaar.

Wel dat zou nu toch jammer zijn! Als ik met een mede-Vlaming moet gaan communiceren in het Esperanto! Wat een onzin. Dialecten hebben hun nut! Een eigenheid, een groepsgevoel, een samenhorigheid! Dat laat je toch niet verdrukken door een kunstmatige koele taal!!!!???
Oud 22 augustus 2002, 23:32   #76
Swakke
Burger

Standaard

Is mijn taalgebruik zo onduidelijk Pieterjan, dat je precies het tegenovergestelde begrijpt van wat ik bedoel? Door die eenheidstaal wordt het precies mogelijk om het eigen dialect te spreken.
Oud 22 augustus 2002, 23:42   #77
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Uit de quote van u kan ik toch iets heel anders afleiden, maar goed moisschien heb ik u niet zo goed begrepen en werd er wat naast elkaar gepraat.

Als u het inderdaad omgekeerd bedoelde dan dat ik het begrepen had dan ben ik het volkomen met u eens. Daar wil ik nog aantoevoegen dat het dialect een ongewaardeerd middel is om zelfs een identiteit op te bouwen binnen een (kleine) maatschappij. Hier wil ik geen discussie over allochtonen van maken, laat dit voor iedereen duidelijk zijn. Ik heb het over West-Vlaamse inwijkelingen in Antwerpen, Limburgers in Oost-Vlaanderen,.....Het levert vaak leuke reacties op zeker wanneer iedereen wat dialectische woorden begint op te noemen.

Zo heb ik onlangs de snedige Antwerpse opmerking "vwoosen eppel" opgepikt. Wij, fijnbesnaarde West-Fluuten, vertalen dit als "beurse Jonagold". Bemerk de kleine misvertaling, dit is opzettelijk en dient om de Limburgse fruitsector een duwtje in de rug te geven!
Oud 23 augustus 2002, 00:01   #78
Swakke
Burger

Standaard

Pieterjan, kgeloef da gaai nen abjaar zé.
Oud 23 augustus 2002, 08:01   #79
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Abjaar Djah Djah?
Oud 25 augustus 2002, 13:34   #80
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik denk dat het sucses van het engels vooral te wijten is aan de klank.
Engels klint voor de meeste mensne melodieus in de oren. Als ik 2 mensen in esperanto hoor praten heb ik de neiging om te gaan lopen. Ik ben 100% zeker dat niemand in staat gaat zijn om zo'n lelijke taal aan te leren. Ik krijg al rillingen bij het idee alleen al.
Ik ben wel voorstander van:
A een vlaams/nederlands dat ook vlaams/nederlands is en weg met alle overbodige vreemde invloeden.
B een aangepast engels dat meer op het spreken is toegespits dan op het schrijven.
Op die manier wordt het aanleren van het europese engels voor de engelssprekenden een stuk moeilijker en voor de europeanen een stuk makkelijker.M.a.w. gedaan met ze zeggen striet, ze schrijven street en ze bedoelen straat.
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be