![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Welke taal als Europese eenheidstaal? | |||
Engels |
![]() ![]() ![]() |
72 | 37,70% |
Frans |
![]() ![]() ![]() |
3 | 1,57% |
Duits |
![]() ![]() ![]() |
18 | 9,42% |
Esperanto |
![]() ![]() ![]() |
98 | 51,31% |
Aantal stemmers: 191. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
De meeste Vlamingen zijn ook niet meer trots op hun taal. Persoonlijk vind ik het Vlaams altijd nog een van de mooiste talen. Met de stelling dat leerlingen enkel nog maar Esperanto en Nederlands zouden moeten leren kan ik maar half akkoord gaan. In deze gemondialiseerde maatschappij zal het toch nog nodig zijn om andere talen te beheersen, aangezien veel bedrijven nu ook internationaal gaan en zaken doen met het Oosten of Amerika. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() [quote="jan breydel"][quote="GroovBird"]
Citaat:
Thomas |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Burger
|
![]() Geachte "Pelgrim",
Waarom is er in deze peiling geen mogelijkheid opgenomen om te kunnen kiezen voor GEEN algemene Europeese taal? Cor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Burger
|
![]() Jan Breidel,
Als de kinderen hier op school nog enkel Nederlands en Esperanto moeten leren dan is het toch de logica zelf 'in deze gemondialiseerde wereld', dat men in andere landen ook de eigen taal + Esperanto leert. Waarom moet men dan nog Engels leren om met de Amerikanen zaken te doen? Voor de Engelsen misschien? Daar komt dat altijd een paar generaties later. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Parlementslid
|
![]() Bent u niet bang dat een eenheidstaal een verloedering van de eigen taalcultuur zal teweeg brengen. Dat het detail (Nederlands) in de verdrukking zal raken. Gewoon het feit dat de kans bestaat stemt me triest naar de toekomst toe.
![]() |
#67 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Parlementslid
|
![]() Ja maar een eenheidstaal is nog niet echt in voege. Dan nog liever een amerikaanse invasie waaruit de kijker, lezer, luisteraar maar moet op maken wat interessant is en wat niet dan een voorgekauwde eenheidsworst.
De amerikaanse wijze laat de taal langzaam doordringen en legt hier en daar een accent. De Esperantomanier impliceert een agressieve oplegging van die eenheidstaal. Een bruuske ommezwaai.
![]() |
#69 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#70 | |
Parlementslid
|
![]() [quote="Barki"]
Citaat:
![]() |
![]() |
#71 | |
Burger
|
![]() [quote="Pieterjan"][quote="Barki"]
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn 'het zij zo' commentaar was, dat hebt u allen blijkbaar niet door, een CYNISCHE uitlating tegen al diegene die er ECHT onverschillig tegenover staan. Ik roep hier al meer dan een jaar continu op voor een daadwerkelijke actie tegen de imperialistische overheersing van het Engels in het nederlandse taalgebied.
Wat betreft de keuze van GEEN eenheidstaal: inderdaad vergeten bij te zetten. Maar mijns inziens is een internationale voertaal geen overbodige luxe, omdat men van ieder mens in de wereld moeilijk kan verwachten dat hij alle zesduizend talen die bestaan gaat leren. Mijn visie is simpel: elk volk doet zijn eigen interne zaken in de eigen volkstaal (voor ons dus Nederlands) en enkel en alleen voor het contact tussen volkeren van verschillende taal wordt een intertaal gebruikt, voor mij is de beste keuze dan het Esperanto.
![]() |
![]() |
#73 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Het is mij al opgevallen dat mensen om zich uit te drukken gemakkelijk grijpen naar engelse clichés, dikwijls geen Vlaams equivalent kennen of gewoon intelligent willen doen door hun taal te doorspekken met vreemde woorden. Ik vind dat heel spijtig en sluit me hierbij aan bij uw oproep! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Burger
|
![]() Pieterjan schreef:
[size=2]Bent u niet bang dat een eenheidstaal een verloedering van de eigen taalcultuur zal teweeg brengen. Dat het detail (Nederlands) in de verdrukking zal raken.[/size] Neen, juist integendeel. Iedereen zou in eigen omgeving de eigen taal kunnen spreken en daarbuiten met gelijk wie de eenheidstaal. Er zou dan geen enkele reden meer bestaan om één of andere taal te gaan overheersen. We zouden zelfs ons eigen dialect kunnen spreken ipv het Algemeen Nederlands want dat is uiteindelijk al zelf een mini-eenheidstaal. En als dan een Limburger een West-Vlaming niet meer begrijpt, wat zeer aannemelijk is ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wel dat zou nu toch jammer zijn! Als ik met een mede-Vlaming moet gaan communiceren in het Esperanto! Wat een onzin. Dialecten hebben hun nut! Een eigenheid, een groepsgevoel, een samenhorigheid! Dat laat je toch niet verdrukken door een kunstmatige koele taal!!!!???
![]() |
![]() |
#76 |
Burger
|
![]() Is mijn taalgebruik zo onduidelijk Pieterjan, dat je precies het tegenovergestelde begrijpt van wat ik bedoel? Door die eenheidstaal wordt het precies mogelijk om het eigen dialect te spreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Parlementslid
|
![]() Uit de quote van u kan ik toch iets heel anders afleiden, maar goed moisschien heb ik u niet zo goed begrepen en werd er wat naast elkaar gepraat.
Als u het inderdaad omgekeerd bedoelde dan dat ik het begrepen had dan ben ik het volkomen met u eens. Daar wil ik nog aantoevoegen dat het dialect een ongewaardeerd middel is om zelfs een identiteit op te bouwen binnen een (kleine) maatschappij. Hier wil ik geen discussie over allochtonen van maken, laat dit voor iedereen duidelijk zijn. Ik heb het over West-Vlaamse inwijkelingen in Antwerpen, Limburgers in Oost-Vlaanderen,.....Het levert vaak leuke reacties op zeker wanneer iedereen wat dialectische woorden begint op te noemen. Zo heb ik onlangs de snedige Antwerpse opmerking "vwoosen eppel" opgepikt. Wij, fijnbesnaarde West-Fluuten, vertalen dit als "beurse Jonagold". Bemerk de kleine misvertaling, dit is opzettelijk en dient om de Limburgse fruitsector een duwtje in de rug te geven!
![]() |
#78 |
Burger
|
![]() Pieterjan, kgeloef da gaai nen abjaar zé.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Parlementslid
|
![]() Abjaar Djah Djah?
![]() |
#80 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik denk dat het sucses van het engels vooral te wijten is aan de klank.
Engels klint voor de meeste mensne melodieus in de oren. Als ik 2 mensen in esperanto hoor praten heb ik de neiging om te gaan lopen. Ik ben 100% zeker dat niemand in staat gaat zijn om zo'n lelijke taal aan te leren. Ik krijg al rillingen bij het idee alleen al. Ik ben wel voorstander van: A een vlaams/nederlands dat ook vlaams/nederlands is en weg met alle overbodige vreemde invloeden. B een aangepast engels dat meer op het spreken is toegespits dan op het schrijven. Op die manier wordt het aanleren van het europese engels voor de engelssprekenden een stuk moeilijker en voor de europeanen een stuk makkelijker.M.a.w. gedaan met ze zeggen striet, ze schrijven street en ze bedoelen straat. |
![]() |
![]() |