Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2004, 20:12   #61
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
heb jij ervoor 'gekozen' om Moslim te worden of is dat gewoon het resultaat van 'peer pressure' en je opvoeding? Misschien dat je daar eens over moet nadenken

Bitter weinig mensen 'kiezen' voor een geloof, de evolutie van het aantal kerkgangers in Europa bevestigd dat. I.e. bij afwezigheid van sociale druk zijn de meeste mensen zeker niet bereid om alles wat er in een boekje van duizenden jaren terug geschreven wordt voor waarheid en/of wet aan te nemen.

Er is geen god/allah/boeddha of whatever, dat is enkel een middel van de heersende klasse om de minder gelukkigen onder de knoet te houden (dmv een belofte op een beter leven na de dood, kan de situatie voor de dood ongestraft miserabel blijven. In die zin ben ik het volmondig eens met Marx. (Godsdienst is opium voor het volk).

Wie zijn de vijanden v/d moslims? a. het westen/de christenen/... b. de eigen leiders die in grote luxe leven terwijl ze jullie uitbuiten en de dood injagen? (Compensatie: na de dood, je kan erop rekenen! Muhahahahahaha)
Tuurlijk ben ik opgevoed met islamitische geloof en al.. Maar ik heb nog altijd de vrije keuze. Maar ik blijf een moslim wel een gematigde. Maar als het erop aankomt (defensie) extremer dan een extremist.

West-Europeanen beginnen hun geloof stilletjes aan te verliezen maar zie naar Oost-Europeanen is een keertje. Oosterse mensen zijn nog altijd anders...

Het westen en de christenen zijn geen de vijanden van moslims maar wel zionisten die de Amerikanen en Europeanen overtuigen en opscheppen om oorlog tegen de moslims te verklaren...

Eigen leiders?? Ik heb geen leider. En ja over die Arabisceh 'schijnheilige' mosims moet ik net als jullie niets van hebben.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 16:26   #62
Ugur
Vreemdeling

Ugur's schermafbeelding

Standaard

Wij mogen de ramadan vasten als we willen hoor, wij mogen ook 5x per dag bidden als we willen..

Maar dat is volgens ons gewoonweg ONNODIG

El_Turco laat me je iets vragen;

wie is meer moslim:
a) een man die elke dag drinkt, ruzie zoekt, gokt, drugs dealt, een inbreker maar hij leeste elke dag de koran, hij vast de ramadan en hij bidt 5x per dag

b) een ALEVI die NIET de ramadan vast en NIET bidt, maar een goed mens is ?

Moslim zijn is niet bidden of vasten, het is in God geloven en een goede mens zijn

PS: Alevieten vasten ook, maar dan in maart genoemd de 12 Imam (yipp voor 12 dagen)
Ugur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 20:47   #63
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Tuurlijk ben ik opgevoed met islamitische geloof en al.. Maar ik heb nog altijd de vrije keuze. Maar ik blijf een moslim wel een gematigde. Maar als het erop aankomt (defensie) extremer dan een extremist.
.../....
Eigen leiders?? Ik heb geen leider. En ja over die Arabisceh 'schijnheilige' mosims moet ik net als jullie niets van hebben.
El Turco zegt dat hij geen leider heeft maar is extremer dan een extremist.....

El Turco is geketend maar hij beseft het niet.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2004, 15:00   #64
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Ik begrijp El Turco's reactie, maar ze is toch fout. De beste manier om een bezetter weg te krijgen is niet ertegen te vechten, dat geeft hen maar een excuus om je nog slechter te behandelen. Een goed voorbeeld daarvan vind je in Palestina, waar kinderen neergeschoten worden. Niemand maalt er echt om, omdat Israel beweert dat ze het uit een soort zelfverdediging doen, en hoe harder Hamas blijft vechten, hoe zwaarder ze het gaan krijgen.
Ik weet niet hoe ik zou reageren als ik hier opeens verplicht zou worden om moslim, christen, communist of wat dan ook te worden. Ik zou in eerste plaats proberen te vluchten of me verbergen, en alleen geweld gebruiken uit eigen zelfverdediging.
Oud 25 oktober 2004, 20:39   #65
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Ik heb eens op deze site http://alevitisme.pagina.nl/ zitten rondneuzen.

Blijkbaar is Klein Azië een soort kruispunt van allerlei invloeden.

Het alevitisme is waarschijnlijk een kruising van heel geavanceerde pre-monotheïstische en christelijke opvattingen, humaner dan het christendom en zijn er op zeer beperkte manier invloeden van de islam binnengeslopen.

De alevieten noemen zich volgens mij enkel islamieten om aan vervolging te ontkomen.

En misschien moeten ze voor hun eigen veiligheid en welzijn die houding maar aanhouden.

Toch wel verbazend dat zo'n 30% van de bewoners van Klein Azië eigenlijk geen moslims zijn.

Wat de generaals betreft die het in Turkije voor het zeggen hebben, denk ik dat die zich nog altijd zien als afstammelingen van de Janitsaren, de christen jongens die de Ottomanen als keursoldaten opleidden. Dat zou dan ook hun gedrag kunnen verklaren waarbij ze de islam zoveel mogelijk trachten kort te houden. Veel verdergaand dan in enig Europees land.

En dan zijn er nog de Koerden en de Armeniërs. Turkije, een zeer ingewikkeld land als je het mij vraagt.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2004, 21:34   #66
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

Het alevitisme is waarschijnlijk een kruising van heel geavanceerde pre-monotheïstische en christelijke opvattingen, humaner dan het christendom en zijn er op zeer beperkte manier invloeden van de islam binnengeslopen.
Is het het Christendom niet te veel eer aandoen ?
Is het niet eerder Boeddhisme ? Het zou niet onlogisch zijn, met de zijderoute enz....
Enfin, mij lijken ze fijn.
30 % van de Turken kunnen kardinaal Danneels dus nog iets leren
Een tweede Franse revolutie veroorzaken in de RKK misschien ?

labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2004, 12:28   #67
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Is het het Christendom niet te veel eer aandoen ?
Is het niet eerder Boeddhisme ? Het zou niet onlogisch zijn, met de zijderoute enz....
Enfin, mij lijken ze fijn.
30 % van de Turken kunnen kardinaal Danneels dus nog iets leren
Een tweede Franse revolutie veroorzaken in de RKK misschien ?

Ik denk dat het eerder zo is dat het christendom mee zijn inspiratie heeft gehaald uit ideeën van Boeddhistische zendelingen.

Tot de komst van de moslims was Klein Azië zowat de bakermat van het christendom. Zie de brieven van Paulus. Bijna alle grote christelijke concilies vonden er plaats.

Latere ontwikkelingen hebben er het christendom quasi volledig uitgeroeid. De laatste christenen werden vorige eeuw nog bijna volledig etnisch weggezuiverd door Ataturk en zijn opvolgers. Nu zouden er in Turkije nog slechts 1% christenen leven.

Maar toen Klein Azië nog in hoofdzaak bewoond werd door christenen moeten migraties sowieso sterk door die christenen beïnvloed zijn.

Laatst gewijzigd door Darwin : 27 oktober 2004 om 12:29.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 17:35   #68
freddy1
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JusticeLover Bekijk bericht
Ugur,

vind jij dat Alevieten moslim moeten genoemd worden? Lezen Alevieten koran? Wat voor soort gebed doen ze in cemevi??? Of om moslim te zijn moet je geen koran en al lezen??? Het klikt ingewikkeld. Ik kan nog altijd geen verband maken tussen Alevieten en moslims maar soit...

Elke jaar gaan ze op bezoek naar Haci Bektas Veli maar wat ze daar doen is eerder plezier maken dan gebed... Daarom ook terecht het kritiek van Arabische sji'ieten die Alevieten protesteerden omdat ze Haci Bektas Veli alleen maar beledigden..

Ik denk persoonlijk dat ze niet-moslims zijn maar het niet durfden te zeggen tegen de ISLAMITISCHE (soennitisch,alevitisch) heersers. Ik zou uitleg willen..

PS Ik heb niets tegen alevitisme op zich maar leg geen verband tussen alevietisme en islam, want die is er niet. Totaal andere dingens. En jullie zeggen dat jullie afstammelingen van Profeet Ali zijn, hij was een martelaar en als er nu djihad zou zijn ben ik van overtuigd dat de alevieten niet aan zullen meedoen uit angst!!! Om aan djihad mee te doen moet je overtuigd zijn, om overtuigd te zijn moet je gelovig zijn, om gelovig te zijn moet je 'het boek' lezen en dan pas kan je strijden voor geloof. Maar het speelt geen rol eh.
ik wil hierop reageren. ik ben ook een aleviet

Teneerste wil ik zeggen dat het onzin is dat alevieten niet durven te zeggen dat ze Geen moslims zijn! want dat zijn ze wel.

De koran geldt ook gewoon voor de alevieten. Een aleviet kan/mag ook gewoon dar de moskee gaan om te bidden, maar dat kunnen ze ook thuis doen omdat GOD OVERAL IS.

Ik heb ook vaak gehoord dat soenieten zeggen dat wij Hz. Ali belangerijker zien als Muhammed, mensen dat is niet waar. Er is maar 1 god en zzijn laatste profeet is muhammed. En Hz. Ali is degene die de weg van muhammed volgt.

De koran is vele malen herschreven, maar niet volgens "de weg" van muhammed. Daarom geloven wij ook niet dar vrouwen hoofddoek moeten dragen, dat is gewoon verzonnen om de vrouwen koest te houden en zo zijn er meerdere dingen.

'van Profeet Ali zijn, hij was een martelaar en als er nu djihad zou zijn ben ik van overtuigd dat de alevieten niet aan zullen meedoen uit angst!!!'

Mijn beste vriend ik bescouw dit als een beledeging, je noemt ons gewoon LAF. Wij zijn degene die juist EEUWEN LANG VECHTEN om alleen al niet gedriscimineerd of vervolg of vermoord te worden. wij geloven in vrede maar als een mens zichzelf moet verdedigen dan is het niet anders.
freddy1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 17:37   #69
freddy1
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin Bekijk bericht

De alevieten noemen zich volgens mij enkel islamieten om aan vervolging te ontkomen.

En misschien moeten ze voor hun eigen veiligheid en welzijn die houding maar aanhouden.

Toch wel verbazend dat zo'n 30% van de bewoners van Klein Azië eigenlijk geen moslims zijn.

Wat de generaals betreft die het in Turkije voor het zeggen hebben, denk ik dat die zich nog altijd zien als afstammelingen van de Janitsaren, de christen jongens die de Ottomanen als keursoldaten opleidden. Dat zou dan ook hun gedrag kunnen verklaren waarbij ze de islam zoveel mogelijk trachten kort te houden. Veel verdergaand dan in enig Europees land.

En dan zijn er nog de Koerden en de Armeniërs. Turkije, een zeer ingewikkeld land als je het mij vraagt.
Turkije is idd een zeer ingewikkeld land, voor zowel moslims joden en christelijke mensen zijn er veel heilige gebeurtenissen plaatsgevonden.

Om het hier nog even duidelijk te maken. De Islam en de Christelijke geloof lijken zoveel op elkaar, omdat de Koran zegmaar (ik hoop niet dat mensen dit als beledeging bescouwen) gewoon een soort van update is van de Bijbel. Het is het derde en laatste boek dat door god naar de aarde is gestuurt. De eerst was het boek van de Joden. Dus god en allah zijn gewoon hetzelfde.
Wij geloven ook in Jezus hij was ook een profeet en ook Mozes.

Het verschil tussen deze 2 relegien zijn:
- Jezus is in de islam een profeet, en niet de zoon van god.
- De christenen erkennen Muhammed niet als laatste profeet.

De christenen wilden muhammed niet als profeet beschouwen omdat ze dan gelijk ook als moslims beschouwd worden . En dan zal de vatikaan alle macht verliezen die ze in die tijd bezitten en dit willen ze natuurlijk niet .

Volgens vele mensen was M.K. Ataturk ook een aleviet maar dat staat niet vast.

Ataturk was ook iemand die vond dat iedereen zijn eigen geloof mag uitten zoals hij dat wil.

Ik kan ook zo over armeense kwestie beginnen maar dan ben ik wel een beetje off-topic bezig dus dat laat ik maar zitten

Laatst gewijzigd door freddy1 : 7 september 2008 om 17:49.
Oud 7 september 2008, 17:50   #70
freddy1
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freddy1 Bekijk bericht
Turkije is idd een zeer ingewikkeld land, voor zowel moslims joden en christelijke mensen zijn er veel heilige gebeurtenissen plaatsgevonden.

Om het hier nog even duidelijk te maken. De Islam en de Christelijke geloof lijken zoveel op elkaar, omdat de Koran zegmaar (ik hoop niet dat mensen dit als beledeging bescouwen) gewoon een soort van update is van de Bijbel. Het is het derde en laatste boek dat door god naar de aarde is gestuurt. De eerst was het boek van de Joden. Dus god en allah zijn gewoon hetzelfde.
Wij geloven ook in Jezus hij was ook een profeet en ook Mozes.

Het verschil tussen deze 2 relegien zijn:
- Jezus is in de islam een profeet, en niet de zoon van god.
- De christenen erkennen Muhammed niet als laatste profeet.

De christenen wilden muhammed niet als profeet beschouwen omdat ze dan gelijk ook als moslims beschouwd zouden worden . En dan zal de vatikaan alle macht verliezen die ze in die tijd bezitten en dit willen ze natuurlijk niet .

Volgens vele mensen was M.K. Ataturk ook een aleviet maar dat staat niet vast.

Ataturk was ook iemand die vond dat iedereen zijn eigen geloof mag uitten zoals hij dat wil.

Ik kan ook zo over armeense kwestie beginnen maar dan ben ik wel een beetje off-topic bezig dus dat laat ik maar zitten
Oud 7 september 2008, 18:00   #71
freddy1
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ugur Bekijk bericht
Wij mogen de ramadan vasten als we willen hoor, wij mogen ook 5x per dag bidden als we willen..

Maar dat is volgens ons gewoonweg ONNODIG

El_Turco laat me je iets vragen;

wie is meer moslim:
a) een man die elke dag drinkt, ruzie zoekt, gokt, drugs dealt, een inbreker maar hij leeste elke dag de koran, hij vast de ramadan en hij bidt 5x per dag

b) een ALEVI die NIET de ramadan vast en NIET bidt, maar een goed mens is ?

Moslim zijn is niet bidden of vasten, het is in God geloven en een goede mens zijn

PS: Alevieten vasten ook, maar dan in maart genoemd de 12 Imam (yipp voor 12 dagen)
Je zegt het op zo'n manier dat alevieten nooit bidden. Terwijl alevieten wel gewoon bidden, maar niet 5× per dag. Sommige mischien wel 20× en de andere 1×. Laat ik mijzelf als voorbeeld nemen: ik bid bv. voordat ik ga slapen en dan vraag ik god om gezondheid en bv. om minder geweld en dergelijke in de wereld. Ik bedank god ook, omdat ik elke dag eten heb en zelfs meer dan dat. Alevieten hoeven die perse op hun knieen te knielen en dan god is de grootste te schreeuwen, dat weten wij heel goed dat god de grootste is. Ya Allah Ya muhammed Ya ALI.

'a) een man die elke dag drinkt, ruzie zoekt, gokt, drugs dealt, een inbreker maar hij leeste elke dag de koran, hij vast de ramadan en hij bidt 5x per dag'

het lijkt net alsof je vind dat iedereen die elke dag 5× bid en de koran leest steelt en ruzie zoekt.
Oud 7 september 2008, 18:09   #72
freddy1
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Maar toch wel El Turco ik begrijp jou. Alevieten zijn zo te zien in de eerste plaats humanisten en humanisten vechten niet voor een godsdienst. Ze vechten waarschijnlijk als hun familie, kinderen in het bijzonder, in gevaar zijn maar niet voor hun geloof omdat een of andere iman het beveelt. Volgens mij zijn ze eerder dienstweigeraars.... hun geloof in de mensheid en respect voor de andere verbied hen om oorlog te voeren als ze niet rechtstreeks in gevaar zijn.
Maar nu schrijf ik in de plaats van Ugur en dat zou ik eigenlijk niet moeten doen.
Je schrijf niet alleen ipv ugur maar voor alle alevieten. en dat had je idd niet moeten doen

Een aleviet vecht wel voor zijn geloof, net als Hz.Ali dat deed (want wij zijn immers de volgelingen van ALI). Maar vechten kan op verschillenfe manieren bedoeld worden. Het hoeft niet perce met geweld, het kan ook gewoon simpelweg met een pen of in dit geval internet .

Wij zijn dan wel vredeliefend maar we laten ons niet zomaar ons geloof afpakken. Geloof is voor sommige mensen zomaar een begrip. Voor mij is het iets wat ik na probeer te streven, ik probeer het voort te laten brengen door mijn kinderen. Het is de reden waarom ik door god gecreerd ben, om zo uiteindelijk in de hemel terecht te komen.

Laatst gewijzigd door freddy1 : 7 september 2008 om 18:10.
Oud 7 september 2008, 18:18   #73
freddy1
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
ik wil hierop reageren. ik ben ook een aleviet

Teneerste wil ik zeggen dat het onzin is dat alevieten niet durven te zeggen dat ze Geen moslims zijn! want dat zijn ze wel.

Het is eigenlijk best grappig dat een soeniet zegt dat wij geen moslims zijn. Julie zijn de volgers van eboe bekir (de kalief na Muhammed een geen familie van muhammed). Wij zijn de volgers van ALI, wel familie van Muhammed. Het is een feit dat elke aleviet de kleinkinderen is van MUHAMMED de gene die de islam op de wereld heeft geintroduceerdt. (zolang je niet bekeerd bent tot het alevietische geloof) Want de volgers van ali waren pure familie van muhammed en dus ook van ali.

De koran geldt ook gewoon voor de alevieten. Een aleviet kan/mag ook gewoon dar de moskee gaan om te bidden, maar dat kunnen ze ook thuis doen omdat GOD OVERAL IS.

Ik heb ook vaak gehoord dat soenieten zeggen dat wij Hz. Ali belangerijker zien als Muhammed, mensen dat is niet waar. Er is maar 1 god en zzijn laatste profeet is muhammed. En Hz. Ali is degene die de weg van muhammed volgt.

De koran is vele malen herschreven, maar niet volgens "de weg" van muhammed. Daarom geloven wij ook niet dar vrouwen hoofddoek moeten dragen, dat is gewoon verzonnen om de vrouwen koest te houden en zo zijn er meerdere dingen.

'van Profeet Ali zijn, hij was een martelaar en als er nu djihad zou zijn ben ik van overtuigd dat de alevieten niet aan zullen meedoen uit angst!!!'

Mijn beste vriend ik bescouw dit als een beledeging, je noemt ons gewoon LAF. Wij zijn degene die juist EEUWEN LANG VECHTEN om alleen al niet gedriscimineerd of vervolg of vermoord te worden. wij geloven in vrede maar als een mens zichzelf moet verdedigen dan is het niet anders.
Oud 7 september 2008, 21:14   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ugur Bekijk bericht
Ik ben persoonlijk een Aleviet.

Korte samenvatting:

We worden al tientallen deccenia door het Grijze Wolf een MHP in Turkije opgezocht en vermoord door onze "te westerse leefwijze".

Het alevitisme is een subcategorie onder de moslims (zoals de protestanten in de katholiek), de reden waarom de algeneme moslims ons zo haten is omdat voor ons de vrouwen een even belangrijke figuur spelen als de mannen (ze moeten geen hoefddoek dragen, hebben meestal evenveel al dan niet meer inbreng in het gezin dan de mannen).

Alevieten moeten dan ook niet naar een moskee gaan of de Ramadan doen. We hebben dan wel de 12-Imam wanneer we wel moeten vasten.

Het alevitisme is ontstaan door Hz. Ali (de schoonzoon en neef van de profeet Mohammed). Na Mohammed's dood wouden bepaalde moslims dat de volgende leider uit de familiekring zou komen (en Mohammed zelf had opgedraged dan Ali zijn opvolger zou zijn) maar dat is dus niet gebeurt, en toen is Ali gesplitst van de moslims en eigen "cultuur" begonnen.

De Alevieten zijn zeer verdraagzaam, ze hebben geen moskees maar wel in de plaats van de moslim Hoca's hebben wij Pir's.

2/3 van de Alevi's zijn Turken
1/3 zijn Koerden.

In Turkije durven de meerderheid van de Turkse Alevi's er niet voor uitkomen in de schrik uitgemoord te worden door de MHP en Grijze Wolven.

Voor meer informatie:
http://www.alevieten.nl/htm/3.htm
http://www.alevieten.nl
't Probleem is dat alevieten door soennieten als sjiïeten niet als moslims worden aanzien, maar wel als "kafirs". Dit is een groot verschil met de oneinigheid tussen protestanten en katholieken die elkaar wel als medechristenen erkennen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 21:23   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad de bekende islamitische redenering om de gelijkenissen tussen koran en bijbel enigszins te verklaren. Alleen klopt het historisch niet, daar meerdere bijbelse verhalen zoals ze door de koran zijn weergegeven in oudere, heterodoxe en orthodoxe christelijke geschriften aangetroffen worden. Mohammed heeft tijdens zijn leven hoogstwaarschijnlijk in contact gekomen met nestoriaanse christenen die toen nog in het Arabische Schiereiland leefden. Wie aandachtig het evangelie leest, merkt dat Jezus de voleinding is. Na Hem moest er niemand meer komen. Geen profeet. Geen gezant Gods. De koran is dan ook slechts een eerder slechte kopie van de bijbel, vermengd met een aantal heidens Arabische verhalen en een brok hysterie van Mohammed.

De christelijke God en de islamitische Allah zijn dan ook niet dezelfde. 't Christendom kent niet de statische god van de islam, maar wel de interpersoonlijke en liefhebbende, dynamische God.
Oud 7 september 2008, 21:25   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De christenen wilden muhammed niet als profeet beschouwen omdat ze dan gelijk ook als moslims beschouwd worden . En dan zal de vatikaan alle macht verliezen die ze in die tijd bezitten en dit willen ze natuurlijk niet .
De christenen hebben Mohammed afgewezen omdat hij geen profeet van God was, niet om redenen die u erna bijeen fantaseert (in Mohammeds tijd was de kerkstructuur nog lichtjes anders en lang niet zo gecentraliseerd als nu de Roomse Kerk).
Oud 8 september 2008, 15:36   #77
freddy1
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is inderdaad de bekende islamitische redenering om de gelijkenissen tussen koran en bijbel enigszins te verklaren. Alleen klopt het historisch niet, daar meerdere bijbelse verhalen zoals ze door de koran zijn weergegeven in oudere, heterodoxe en orthodoxe christelijke geschriften aangetroffen worden. Mohammed heeft tijdens zijn leven hoogstwaarschijnlijk in contact gekomen met nestoriaanse christenen die toen nog in het Arabische Schiereiland leefden. Wie aandachtig het evangelie leest, merkt dat Jezus de voleinding is. Na Hem moest er niemand meer komen. Geen profeet. Geen gezant Gods. De koran is dan ook slechts een eerder slechte kopie van de bijbel, vermengd met een aantal heidens Arabische verhalen en een brok hysterie van Mohammed.

De christelijke God en de islamitische Allah zijn dan ook niet dezelfde. 't Christendom kent niet de statische god van de islam, maar wel de interpersoonlijke en liefhebbende, dynamische God.

beste meneer,
Ik heb het aan vele christelijke mensen gevraagt en ik heb zelf ook onderzoek gedaan, in de bijbel staat dat er na Isa (jezus) nog iemand zou komen op de aarde. En wil je mij vertellen dat Allah niet liefhebbend is?
Oud 8 september 2008, 15:41   #78
freddy1
Vreemdeling

Standaard

"Nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen, doch wanneer hij komt, de geest der waarheid, zal hij u de weg wijzen tot de volle waarheid, want hij zal niet uit zichzelf spreken, maar al wat hij hoort, zal hij spreken en de toekomst zal hij u verkondigen."

Bij deze tekst kan de vraag gesteld worden wie de "Geest der waarheid" is. Veel christenen beweren dat hiermee "de heilige geest" wordt bedoeld. Is dat werkelijk zo? Volgens Johannes 14 vers 16 spreekt Jezus over een andere:

"En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u enen andere Trooster geven."

Op de vraag wie deze trooster is, moeten we naar Johannes14 vers 26, waarin wordt gezegd dat de trooster de heilige geest is.

"Maar de trooster de heilige geest welken de vader zenden zal in mijnen naam, die zal u alles leren, en zal u aandachtig maken alles wat ik u gezegd heb."

Als met deze tekst daadwerkelijk de heilige geest bedoeld wordt, dan ontstaat de vraag: "Was er in de tijd van Jezus geen heilige geest, waarom bad Jezus om de heilige geest???

De Christelijke leer onderwijst dat de heilige geest vanaf de geboorte van Jezus aldoor bij hem aanwezig was. Hij kan het dus niet zijn!!!!

Wat wordt er dan bedoeld met "andere"??
Als Christenen in één heilige geest geloven dan spreken deze teksten de Christelijke leer tegen. Volgens deze tekst moeten zij dan in "twee heilige geesten geloven."

Naar mijn mening doelt Jezus hiermee op een andere Profeet, want in de Griekse Bijbel betekent het woord "Periclytos" de "Prijzenswaardige"
Men heeft het woord "Periclytos" echter veranderd in "Parecletos" wat trooster betekent.

Als in de bovenstaande teksten toch de heilige geest wordt bedoeld, dan klopt het niet met het Griekse woord voor "geest". Want het Griekse woord voor geest is "Pneuma" en dit lijkt niet op het woord wat gebruikt wordt in de Griekse Bijbel. Jezus heeft nooit "andere Pneuma" gezegd.

Jezus heeft het woord "Fhericlit" gezegd. Het woord "Fhericlit" komt oorspronkelijk uit het Aramees, de taal die Jezus heeft gesproken. "Fhericlit" betekent "de prijzenswaardige".
Het Arabische woord hiervoor is "Ahmed", één van de namen van de Profeet Mohammed (saws).

Ik ben van mening dat Jezus "Ahmed" heeft gezegd. Omdat de mensen vragen erover stelden, heeft Jezus waarschijnlijk ook de betekenis van deze naam gegeven, dat uiteindelijk in het evangelie werd opgenomen.

De eerste brief van Johannes 4 vers 1-2 & 3 legt de betekenis van het woord "geest" uit. Hierin wordt verklaard dat dit woord "Profeet" betekent:

Geliefden gelooft niet enen in elke geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn, want vele valse Profeten zijn uitgegaan in de wereld. Hieraan kent gij den geest Gods, alle geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God, en alle geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is die is niet uit God, maar dit is de geest van de Anti-Christ, welke geest gij gehoord hebt dat komen zal en is nu al rede in de wereld.
Oud 8 september 2008, 15:44   #79
freddy1
Vreemdeling

Standaard

[61.6] En toen Jezus, zoon van Maria, zeide: "O kinderen van Israël, Ik ben Allah's boodschapper voor u, datgene bevestigend wat vóór mij in de Torah was, en een blijde tijding gevende van een boodschapper die na mij komen zal, zijn naam zal Ahmad zijn." En als hij tot hen komen zal met duidelijke bewijzen zullen zij zeggen: "Dit is louter bedrog."

[61.7] Wie is onrechtvaardiger dan hij die leugen over Allah verzint, terwijl hij opgeroepen wordt tot de Islam? Allah leidt het onrechtvaardige volk niet.
[61.8] Zij wensen Allah's licht door hun mond te doven, maar Allah zal Zijn licht vervolmaken, hoewel de ongelovigen er afkerig van zijn.
[61.9] Hij is het Die Zijn boodschapper heeft gezonden met leiding en de godsdienst der Waarheid, opdat hij deze moge doen zegevieren over alle andere godsdiensten, al zijn de afgodendienaren er afkerig van.
Oud 8 september 2008, 20:51   #80
T-101
Burger

T-101's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JusticeLover Bekijk bericht
Ik ben een soennitische moslims.
Ben je Malikiet, Hanbaliet (Salafiet of Wahabiet?), Hanafiet of Sjafi'iet?
T-101 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be