![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien de peilingen (peilingen zijn natuurlijk maar wat ze zijn) een beetje kloppen, dan liggen de kaarten toch ietske anders.
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De realiteit leert ons dat "de vlaming" er nog niet rijp voor is. Wij willen ook niet de chaos die plotse een splitsing ongetwijfeld met zich meebrengt.
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Terwijl de walen druk bezig zijn met plan B, W of ... zijn de vlaamse traditio's vooral bezig met denken hoe ze de zoveelste nederlaag verkocht krijgen aan hun achterban.
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het doet goed te horen dat het eventuele koningsschap van Filip den Taaie afhangt van de uitslag van de N-VA.
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet niet of de meerderheid geen splitsing wil, in de strikte zin van het woord waarschijnlijk niet nee. De mensen vrezen voor de chaos die zo'n splitsing met zich meebrengt. Een ver doorgedreven confederalisme is een zeer goede stap omdat hier afspraken gemaakt worden over wat we nog samen wensen te doen en wat we zeker niet meer samen doen.
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij zijn ervan overtuigd dat in Franstalig België de oogskes ook stilaan opengaan. Het feit dat De Rupo miljarden moet vinden om de begroting niet te laten ntsporen zullen ze aan de andere kant van de taalgrens ook wel opgevangen hebben.
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel over praten binnen het Belgicistisch denkkader.
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergeet niet dat we ondertussen een hoop gebouwen opgesoupeerd hebben, gebouwen die we nu aan een dikke prijs moeten huren. Vergeet niet dat we nu een pak intresten moeten betalen, intresten die we betalen kunnen we niet investeren. Intresten door het toegestane tekort van 3% nog zullen groeien. Vergeet niet dat we pensioenen moeten betalen aan het veel te grote ambtenartenkorps dat ons land telt. Vergeet niet dat 1/5 van de bevolking de factuur moet betalen.
![]() |
![]() |
#70 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij hebben Karim Van Overmeire gescreend op tal van punten, daarbij hebben onze parlementairen Karim ook nog eens kunnen screnen tijdens zijn parlementair werk. We zijn heus niet over één nacht ijs gegaan toen we besloten om Karim in onze rangen op te nemen.
![]() |
![]() |
#73 |
Minister
|
![]() Nva wilt een confederale staat als tussenstap, zodat ze België stap voor stap kunnen afbouwen. Vlaams belang wilt ineens de onafhankelijkheid inroepen zonder boe of bah. Dat is het verschil.
Sommige mensen begrijpen dat blijkbaar niet.. Laatst gewijzigd door matthias999 : 4 maart 2012 om 10:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() In 2014 stem ik één keer voor de N-va .
Waarom , Ik ben misnoegd over de traditionele partijen . De open VLD waar ik altijd op gestemt heb moet ik serieus afstraffen . Het vlaams belang , is voor mij geen optie , te weinig economisch inzicht en hebben geen visie binnen Europa . Ik denk dat ze eerlijk en recht door zee gaan, weet niet wat hun kracht en beleid zal zijn , ik ben tegen de splitsing van België , en de kans dat ze 2/3 samenkrijgen is om dat te realiseren is nagenoeg onbestaand , dus krijgen ze mijn stem . gewoon om uit te testen welke koers ze willen varen . En , ik wil graag een partij zien die zeer zwaar op Europa gaat doorwegen omdat ik van mening ben dat imigratie op Europees gebied moet aangepact worden ., en dat de imigratie moet stoppen en gescreent worden aan de buitengrenzen , en niet in een gemeente als ze al ongrondwettelijk het grondgebied hebben betreden . wie de eerste wet al overtreed , bij het binnen komen van een een gebied , daarvan denk ik dat er slechte intenties zijn . |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat is het verschil tussen een unitaire, federale en confederale staat ?
Volgens mij was er slechts één "confederale staat" nl. de zuidelijke afscheuring van de VS tijdens de bloedige burgeroorlog. Er is nog een confederale staat (in naam) nl. Zwitserland/De helvetische confederatie. Waarom noem ik deze staat een "confederaatie in naam" : omdat de "onafhankelijke deeltjes" zeer kleine bijna-staatjes zijn, die absoluut niet de mogelijkheid hebben zich "onafhankelijk" te gedragen : zze zitten in hun "confederatie" gebetonneerd. Indien BDW/ N-VA zulke "confederatie" wenst is het verschil met het na de huidige staatshervorming gevormde "belgische federalisme" microscopisch. Bovendien zitten wij reeds "gebetonneerd" in een "europese confederatie/muntunie" waaér we kortelings zelfs de bevoegdheid verliezen om zelf over onze begroting te beslissen ! Als klap op de vuurpijl is het N-Va de partij die ook sterk voorstander is van het Beneluxleger : eigenlijk één van de elementen die eindelijk een einde maakt aan de "totale splitsing" van de Verenigde Landen. zoals ik het zie komen er op zeer pragmatische wijze steeds meer elementen in de "samenwerking" tussen Noord en Zuid tot men inderdaad vaststelt dat de top van de pyramide van de samenwerking en het "verenigde parlement" eigenlijk gewoon tot elementen moeten omgeturnd worden van een echte federale staat (diegenen die liever het woord "confederaal" in de mond nemen moeten dat dan maar doen). "De partij van de verandering" is pure woordenkramerij : fundamenteel zal geen enkele politieke partij in België iets aan de "staatsinrichting" veranderen : niet de N-VA en ook het VB niet, net zomin als het gedaas van ene mr Wilders de Nederlandse Gulden zal herinvoeren of Vlaanderen zal annexeren bij Nederland : slogans die pure volksverlakkerij zijn en waarvan de protagonisten de gevolgen zelfs niet kunnen overzien.
Tempo toleras sed vero aperas Laatst gewijzigd door roger verhiest : 4 maart 2012 om 11:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En omdat een meerderheid nu geen splitsing wil, gaat dat voor eeuwig en altijd altijd zo zijn?
|
![]() |
![]() |