Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2012, 14:13   #61
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Iets heeft enkel "zin" in jullie ogen als het een niet-emotioneel gebonden resultaat heeft. Goed, dat is dan jullie mening.
Uiteraard is dit mijn mening. Ik heb er wel uitdrukkelijk bij gezegd : "in dit specifiek geval (bidden)".

Dit hoeft daarom niet te worden doorgetrokken naar andere domeinen zoals bijvoorbeeld kunst. Is kunst zinvol? Voor de één wel, voor de ander niet. Dit is niet meteen resultaatgebonden, hé. Maar hier worden dan ook geen claims gemaakt. Dus nogmaals, in dit specifiek geval is de link met resultaatgebonden vrijwel onvermijdelijk.

Maar lees eens zorgvuldig hetgeen Dionysus heeft geschreven aub.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Dat gelovigen er waarschijnlijk een boost geluk van krijgen ontkent niemand, maar als iemand claimt dat er een kracht van uitgaat die effecten heeft op andere personen dan kan dit onderzocht worden.
En het is onderzocht geweest en de claim werd verworpen. Met andere woorden, het resultaat waarop men had gehoopt is uitgebleven.
Oud 6 maart 2012, 14:13   #62
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan een gebed zijn, over de zin kan ik niets zeggen. Wanneer werd dit gebruikt? Op welke tijdstippen en door welke personen?

Was het een mantra voor de jacht? Dan kan het ervoor zorgen dat de jager meer geconcentreerd is op zijn prooi (weeral een vorm van meditatie dan).
Het enige wat ik weet, is dat het 'een gebed' was van een Navajo-vrouw in het begin van de 20ste eeuw. Ik denk niet dat het te maken had met de jacht wanneer een jonger vrouw zegt dat zij zich één voelt met de Schepper.

Maar waarom zegt u dat 'het een gebed kan zijn'? Hoe definieert u dan een gebed?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 14:16   #63
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik kan toch ook bidden (een dankgebed) omdat ik een goede gezondheid heb gekregen.
Ik neem aan van wel. Waarom niet?
Citaat:
Dus hier heeft het bidden niet op het oog iets te krijgen, maar er wordt gebeden voor iets wat er gekregen werd zonder dat het in gebeden ernaar werd gevraagd.
Als je dat zinvol vindt, ga je gang. Niemand die je tegenhoudt, hoor.
Oud 6 maart 2012, 14:19   #64
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ik neem aan van wel. Waarom niet?Als je dat zinvol vindt, ga je gang. Niemand die je tegenhoudt, hoor.
Dus een gebed hoeft niet altijd een 'utiliteitswaarde' te hebben. Want dat wordt hier zowat gesuggereerd door posters. Immers, vermits ik al een goede gezondheid had, had ik niet ervoor moeten danken.
Oud 6 maart 2012, 14:23   #65
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het enige wat ik weet, is dat het 'een gebed' was van een Navajo-vrouw in het begin van de 20ste eeuw. Ik denk niet dat het te maken had met de jacht wanneer een jonger vrouw zegt dat zij zich één voelt met de Schepper.
Neen, dan zal het waarschijnlijk niet over de jacht gaan, maar als u echt zo weinig informatie hebt dan kunnen we allebei niets zeggen over de zin ervan.

Citaat:
Maar waarom zegt u dat 'het een gebed kan zijn'? Hoe definieert u dan een gebed?
De meeste gelovigen zien hun gebed als een soort gesprek met god, ja toch? Was de aarde een god voor de Navajo en was deze 'bewust'? Is de definitie van gebed bij de Navajo anders dan bij ons?

Daarom zeg ik, kan een gebed zijn.
Oud 6 maart 2012, 14:25   #66
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dan zal het waarschijnlijk niet over de jacht gaan, maar als u echt zo weinig informatie hebt dan kunnen we allebei niets zeggen over de zin ervan.

De meeste gelovigen zien hun gebed als een soort gesprek met god, ja toch? Was de aarde een god voor de Navajo en was deze 'bewust'? Is de definitie van gebed bij de Navajo anders dan bij ons?

Daarom zeg ik, kan een gebed zijn.
In de hypothese dat het een gebed is, wat voor 'nut' zou zo'n gebed dan kunnen hebben?
Oud 6 maart 2012, 14:26   #67
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dus een gebed hoeft niet altijd een 'utiliteitswaarde' te hebben. Want dat wordt hier zowat gesuggereerd door posters. Immers, vermits ik al een goede gezondheid had, had ik niet ervoor moeten danken.
Neen, natuurlijk niet, jij bidt wanneer en hoe jij wilt en haalt daar je eigen persoonlijke ervaringen uit.

Maar als iemand claimt dat een gebed kan genezen, dus wel een utiliteitswaarde heeft, dan kan dit onderzocht worden. Wat dan ook gedaan is en het resultaat was negatief.
Oud 6 maart 2012, 14:28   #68
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
In de hypothese dat het een gebed is, wat voor 'nut' zou zo'n gebed dan kunnen hebben?
Ik moet gaan speculeren over het nut van iets, met als enige informatie dat dit gezegd is door een 20-jarige vrouw.

Ik doe niet graag aan oeverloze speculatie.
Oud 6 maart 2012, 14:29   #69
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, natuurlijk niet, jij bidt wanneer en hoe jij wilt en haalt daar je eigen persoonlijke ervaringen uit.

Maar als iemand claimt dat een gebed kan genezen, dus wel een utiliteitswaarde heeft, dan kan dit onderzocht worden. Wat dan ook gedaan is en het resultaat was negatief.
Sta me toe ernstig te twijfelen aan zulke 'onderzoeken'.
Oud 6 maart 2012, 14:33   #70
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Sta me toe ernstig te twijfelen aan zulke 'onderzoeken'.
Sta mij dan toe om u erop te wijzen dat het laatst aangehaalde onderzoek voldoet aan zeer strenge eisen. En over een zeer grote gecontroleerde groep gaat, 1800 man is niet niks.
Oud 6 maart 2012, 14:39   #71
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En mogen we weten wat u haalt uit uw gebeden en wat u ertoe aanzet te bidden?
Wat ik haal uit gebed?

Wanneer het gaat om een tekst die formeel als een "gebed" wordt beschouwd en als ik er in slaag mij voldoende te concentreren: in de eerste plaats een beter inzicht in mijzelf. En als het gaat om een tekst uit de Torah of uit de Psalmen (want ook dat is "bidden"), lees ik eerst de betrokken tekst zelf en poog met eigen woorden te formuleren wat ik eruit begrijp. Daarna lees ik de commentaren die rond de verzen in het verleden reeds werden geschreven. Dat geeft mij het gevoel in een dialoog betrokken te zijn.
Oud 6 maart 2012, 14:47   #72
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Fysiek heeft dat, behalve een placebo effect, geen zin. Mentaal kan dat misschien gerustellend zijn te doen alsof u lot afhangt van u onzichtbare vriend ipv een opeenvolging van toevalsgebeurtenissen. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  prayer.png‎
Bekeken: 70
Grootte:  36,4 KB
ID: 85041  

mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 14:55   #73
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je mijn 2de zin had gelezen dan had je gezien dat wat jij daar schrijft een grove leugen is.

Selectief quoten, leuk is dat.
Ik repliceerde niet anders op jou dan jij op mij repliceerde.
Oud 6 maart 2012, 14:59   #74
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik repliceerde niet anders op jou dan jij op mij repliceerde.
Heb ik selectief gequoteerd?

U mag me er anders op wijzen.
Oud 6 maart 2012, 15:03   #75
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik selectief gequoteerd?

U mag me er anders op wijzen.
Je ging verder op mijn opmerking om iets aan te kaarten dat geen direct verband hield met wat ik zei, ik ging verder op jouw opmerking om iets aan te kaarten.

Laatst gewijzigd door lombas : 6 maart 2012 om 15:03.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 15:07   #76
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je ging verder op mijn opmerking om iets aan te kaarten dat geen direct verband hield met wat ik zei, ik ging verder op jouw opmerking om iets aan te kaarten.
Mag ik dan weten wat er precies zo vreselijk ongerelateerd was?
Oud 6 maart 2012, 15:32   #77
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Sta mij dan toe om u erop te wijzen dat het laatst aangehaalde onderzoek voldoet aan zeer strenge eisen. En over een zeer grote gecontroleerde groep gaat, 1800 man is niet niks.
Het doet me denken aan onderzoek naar een soort 'genezen op commando'. En dat gaat men dan onderzoeken. Zo werkt het niet volgens mij.

Zo heeft men ook eens 'wetenschappelijk' het gewicht van de 'ziel' willen meten. Men kwam uit op 21 gram. Is zo'n onderzoek relevant? Wie zal het zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2012 om 15:34.
Oud 6 maart 2012, 15:38   #78
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat ik haal uit gebed?

Wanneer het gaat om een tekst die formeel als een "gebed" wordt beschouwd en als ik er in slaag mij voldoende te concentreren: in de eerste plaats een beter inzicht in mijzelf. En als het gaat om een tekst uit de Torah of uit de Psalmen (want ook dat is "bidden"), lees ik eerst de betrokken tekst zelf en poog met eigen woorden te formuleren wat ik eruit begrijp. Daarna lees ik de commentaren die rond de verzen in het verleden reeds werden geschreven. Dat geeft mij het gevoel in een dialoog betrokken te zijn.
Een dialoog waarmee?
Oud 6 maart 2012, 15:44   #79
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het doet me denken aan onderzoek naar een soort 'genezen op commando'. En dat gaat men dan onderzoeken. Zo werkt het niet volgens mij.
Pastoors, bisschoppen en de paus hebben allemaal al tot collectief gebed opgeroepen, dus zij denken toch wel dat er enige voordelen aan verbonden zijn. Men heeft hiervoor 3 parochies gevraagd die dit vrijwillig wilden doen en de enige restrictie op het gebed was dat ze de patiënten een herstel zonder complicaties moesten toewensen. Iets dat sowieso in een gebed wordt opgenomen als je voor een zieke gaat bidden.

Geen significant verschil, op 1800 patiënten.
Oud 6 maart 2012, 15:47   #80
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Iets heeft enkel "zin" in jullie ogen als het een niet-emotioneel gebonden resultaat heeft. Goed, dat is dan jullie mening.
Ja, daar lijkt het toch op.

Nochtans in de veronderstelling dat we het gebed zouden beschouwen als iets positiefs, met soms een positief resultaat als gevolg, dan zou er zo ook zoiets kunnen bestaan als een 'negatief' gebed. Indien deze voornoemde negatieve beïnvloeding zou kunnen worden bewezen, dan kan ook de positieve invloed van sommige gebeden (of gebedsintenties) niet langer genegeerd worden. Ik denk hier meer specifiek aan Voodoo.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2012 om 16:05.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be