Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2012, 15:46   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ja, want als het in het Nederlands is moet het wel vulgair en volks zijn.
Je snapt niet wat ik wilde zeggen. Waarom moet een benaming van een residentie, een villa, een huis.... "Nederlandstalig" klinken ? Omdat het "van eigen bodem" is, niewaar ? Omdat we "fier" moeten zijn omdat we toevallig op dit stukje grond geboren zijn, en niet 300 kilometer verder. Met andere woorden, er mag niks in doorschemeren "van buiten" de eigen kring, de eigen taal, het eigene, het hier van bij ons en niet bij een ander. Ga dan nog wat verder, en beperk het onderwerp tot iets dat concreet, tastbaar, en uit de buurt is. Vooral geen fantasie, geen exotiek, enkel maar concreet, van het eigene volk, van onder de kerktoren, van op eigen erf. En ja, dan kom je uit op iets zoals "het kiekenkot". Voldoet perfect aan de vereiste, van lokaal te zijn, niet "over de grens", van het volk, van de "gewone mens", van zus en van zo.

Ok, "Mijn Klomp" had ook gekund Of "De Platte Akker".

Maar geen "Quo Vadis ?" of geen "Ushuaia" en geen "Andromeda". Vooral geen "Ever Glades" of "Rocky Mountains" of zo. Geen "Kilimanjaro". Geen "Honolulu". Geen "Nirvana". Oeioeioei. Mensen mogen niet over de grens denken. Ze zijn hier in Vlaanderen, waar ze thuis zijn. Wat denken ze wel, zo aan die dingen die niet Vlaams zijn. Amaai mijn klomp.

En nog eens, waarom heeft het Davidsfonds dan een Joodse naam ? Waarom heet dat niet het Jorisfonds of zo ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 16:41   #62
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Dialect is geen taal.

Als u graag een spraakvorm bezigt die alleen uw vrouw en uw oudste zoon begrijpen is dat uw goed recht, maar doe dat niet in officiële documenten.
Citaat:
Het Limburgs is geen dialect, maar een taal
De Limburgse taal is een zelfstandige en volwaardige, aan het Duits en Nederlands verwante taal. Het heeft een andere oorsprong dan het Nederlands en bestrijkt een vrij groot gebied. In Limburg spreken ongeveer een miljoen mensen Limburgs en het taalgebied strekt zich over drie landen uit: België, Duitsland (gemeente Zelfkant) en Nederland.
bron: http://taal.phileon.nl/limburgs.php
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 21:11   #63
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
...Ok, "Mijn Klomp" had ook gekund Of "De Platte Akker".

Maar geen "Quo Vadis ?" of geen "Ushuaia" en geen "Andromeda". Vooral geen "Ever Glades" of "Rocky Mountains" of zo. Geen "Kilimanjaro". Geen "Honolulu". Geen "Nirvana". Oeioeioei. Mensen mogen niet over de grens denken. Ze zijn hier in Vlaanderen, waar ze thuis zijn. Wat denken ze wel, zo aan die dingen die niet Vlaams zijn. Amaai mijn klomp.

En nog eens, waarom heeft het Davidsfonds dan een Joodse naam ? Waarom heet dat niet het Jorisfonds of zo ?
Doe je dat opzettelijk ?
Jan David leefde in de 19de eeuw en verdedigde de Vlaamse eigenheid.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 22:53   #64
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
bron: de standaard: 8 feb. 2000

http://www.standaard.be/artikel/deta...ST08022000_043

* fout van de redactie, dat moet zijn "Limburgse gedeputeerde"
Ik lees dus dat een bepaalde persoon ten persoonlijke titel heeft aangedrongen op een erkenning. Ik lees nergens dat het provinciebestuur een aanvraag zou hebben ingediend ter erkenning van het Limburgs.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 23:05   #65
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=SDG;6024430]Een vaak gehanteerde perceptie. Zie bijvoorbeeld ook de voorstellen die regelmatig gedaan worden om meer Nederlandstalige muziek op de radio te promoten. Velen trekken zoiets dan meteen in het belachelijke omdat ze bij Nederlandstalige liedjes niet verder denken dan 'Tien Om Te Zien'-toestanden.[/QUOTE]

Het lijkt me logisch dat commerciële radiozenders commerciële muziek draaien. En dus, "TOTZ-genre" wat Nederlandstalige muziek betreft.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 07:53   #66
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ik lees dus dat een bepaalde persoon ten persoonlijke titel heeft aangedrongen op een erkenning. Ik lees nergens dat het provinciebestuur een aanvraag zou hebben ingediend ter erkenning van het Limburgs.
Vooral wanneer je bedenkt dat het Limburgse provinciebestuur de laatste vijftig jaar zeer actief is geweest ter verdediging van de Nederlandse taal, onder andere in Voeren.

Ook zeer interessant, al is Le Soir altijd met een korrel zout te nemen:

http://archives.lesoir.be/politique-...=3&all=5&nav=1

Citaat:
Le Parlement eut, lui, une autre question �* trancher. Devait-on transférer Landen et ses environs au Limbourg ou au Brabant ? Finalement, il a opté pour la deuxième solution. Un transfert au Limbourg aurait été vu d'un mauvais oeil par beaucoup d'habitants qui considéraient cette province comme plus flamingante et trop dominée par le CVP, commente Joseph Peeters, ancien échevin PVV et fils de l'ancien conseiller provincial.
Vertaling: een transfer naar Limburg zou impopulair geweest zijn bij veel inwoners die die provincie als Vlaamsgezinder beschouwden.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 08:19   #67
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je snapt niet wat ik wilde zeggen. Waarom moet een benaming van een residentie, een villa, een huis.... "Nederlandstalig" klinken ? Omdat het "van eigen bodem" is, niewaar ? Omdat we "fier" moeten zijn omdat we toevallig op dit stukje grond geboren zijn, en niet 300 kilometer verder. Met andere woorden, er mag niks in doorschemeren "van buiten" de eigen kring, de eigen taal, het eigene, het hier van bij ons en niet bij een ander. Ga dan nog wat verder, en beperk het onderwerp tot iets dat concreet, tastbaar, en uit de buurt is. Vooral geen fantasie, geen exotiek, enkel maar concreet, van het eigene volk, van onder de kerktoren, van op eigen erf. En ja, dan kom je uit op iets zoals "het kiekenkot". Voldoet perfect aan de vereiste, van lokaal te zijn, niet "over de grens", van het volk, van de "gewone mens", van zus en van zo.

Ok, "Mijn Klomp" had ook gekund Of "De Platte Akker".

Wat een onhebbelijke, afgrijselijke pseudo-kosmopolitische onzin bij elkaar. In de meeste andere Europese landen gaan ze dit soort maatregelen inderdaad meestal niet treffen - om de simpele reden dat het daar helemaal niet nodig is. Er is geen enkele Spanjaard die het in zijn hoofd haalt zijn vakantiehuisje een Nederlandse naam te geven omdat dat zo goed staat, terwijl hij nauwelijks een idee heeft wat het betekent. Omgekeerd wel. Daar wordt trouwens, nogmaals, terecht nogal meewarig over gedaan door buitenlanders die ons land bezoeken en zien dat woorden uit hun taal op de meest ongepaste wijzen tot opschrift dienen.

Vooral de implicatie (hoewel: je stelt het expliciet) dat Nederlandse woorden niet prachtig, evocatief, exotisch en verbeeldingsrijk kunnen zijn vind ik door en door triest.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 09:28   #68
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Die bepaalde persoon was op dat ogenblik wel provinciaal gedeputeerde van cultuur. Ik kan op dit moment niet de bewijzen vinden dat hij in die hoedanigheid handelde. Niet alle krantenartikels komen op internet, of worden daar jarenlang bewaard.
Dat er een officiële vraag tot erkenning geweest is kan je niet ontkennen.
Citaat:
Meer nog, de Taalunie stak een stokje voor de erkenning van het Limburgs als streektaal in België, en blokkeerde ook de EU erkenning van het Zeeuws als streektaal
bron: http://www.knack.be/opinie/vrije-tri...4981043695.htm
weigering taalunie: http://taalunieversum.org/taalunie/e..._het_limburgs/
Ik heb geen zin om deze discussie die in het verleden al gevoerd werd te herhalen. De bewijzen staan elders op dit forum.

Punt blijft: elementaire fierheid en de weigering van het Vlaamse gewest de eeuwenoude cultuur van bevolkingsgroepen op haar grondgebied te bewaren en in stand te houden. In tegendeel zij doen alles om die cultuur te doen verdwijnen. Omdat dit niet in hun sprookje (leugens) past.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 19:50   #69
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Die bepaalde persoon was op dat ogenblik wel provinciaal gedeputeerde van cultuur. Ik kan op dit moment niet de bewijzen vinden dat hij in die hoedanigheid handelde. Niet alle krantenartikels komen op internet, of worden daar jarenlang bewaard.
Dat er een officiële vraag tot erkenning geweest is kan je niet ontkennen.
bron: http://www.knack.be/opinie/vrije-tri...4981043695.htm
weigering taalunie: http://taalunieversum.org/taalunie/e..._het_limburgs/
Ik heb geen zin om deze discussie die in het verleden al gevoerd werd te herhalen. De bewijzen staan elders op dit forum.
Er is dus nooit een officiële aanvraag geweest van wie dan ook.
En de Taalunie heeft een negatief advies gegeven over een erkenning, een advies dat werd aangevraagd door de Vlaamse Gemeenschap. En dat is het dan.
Citaat:
De bovenstaande bepaling brengt mij tot een negatief advies inzake het Limburgs, aangezien in alle wetenschappelijke literatuur, zowel diachrone als synchrone, het Limburgs altijd beschouwd is als een dialect van het Nederlands en niet als een afzonderlijke taal. Hetzelfde geldt trouwens voor andere varianten als het West-Vlaams, het Gents, het Zeeuws of het Achterhoeks.
erkenning van het Limburgs
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 19:59   #70
De Koninck
Lokaal Raadslid

Standaard

Als Kempenaar heb ik niets te zoeken aan die afschuwelijk lelijke vlaamse kust. Als ik een dagje vertier aan zee wil ga ik liever naar Nederland of noord Frankrijk.
Dus maakt het mij ook niet uit namen men z'n villa geeft.
De Koninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 20:04   #71
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Wat een onhebbelijke, afgrijselijke pseudo-kosmopolitische onzin bij elkaar. In de meeste andere Europese landen gaan ze dit soort maatregelen inderdaad meestal niet treffen - om de simpele reden dat het daar helemaal niet nodig is. Er is geen enkele Spanjaard die het in zijn hoofd haalt zijn vakantiehuisje een Nederlandse naam te geven omdat dat zo goed staat, terwijl hij nauwelijks een idee heeft wat het betekent. Omgekeerd wel. Daar wordt trouwens, nogmaals, terecht nogal meewarig over gedaan door buitenlanders die ons land bezoeken en zien dat woorden uit hun taal op de meest ongepaste wijzen tot opschrift dienen.

Vooral de implicatie (hoewel: je stelt het expliciet) dat Nederlandse woorden niet prachtig, evocatief, exotisch en verbeeldingsrijk kunnen zijn vind ik door en door triest.
In Marbella hebben heel wat villa's en residenties een engelse naam ... ook die van Spanjaarden.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 14:19   #72
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Doe je dat opzettelijk ?
Jan David leefde in de 19de eeuw en verdedigde de Vlaamse eigenheid.
Belgicisten zoals patrickve doen dit niet opzettelijk, ze weten gewoon niet waarover ze het hebben. Dit geldt trouwens voor het volledige belgicistische zootje ongeregeld.

Wat nu de kern van de zaak betreft is het aan de Vlaamse kust inderdaad erbarmelijk gesteld met de horeca en ook met particuliere benamingen van sommige villa's. Vlamingen hebben nu éénmaal geen taalfierheid, velen denken dat het getuigt van breeddenkendheid hun zaak een anderstalige benaming te geven. In Nederland idem. In Wallonië en Frankrijk is dit fenomeen gewoon onbestaand.

Een tip voor de stads- en gemeentesturen van Vlaanderen. Geef een aanzienlijke premie aan de horecazaken met een Nederlandstalig opschrift. Raak ze in hun portefeuille. D�*�*r alleen zijn ze gevoelig voor.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 14:25   #73
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Wat nu de kern van de zaak betreft is het aan de Vlaamse kust inderdaad erbarmelijk gesteld met de horeca en ook met particuliere benamingen van sommige villa's. Vlamingen hebben nu éénmaal geen taalfierheid, velen denken dat het getuigt van breeddenkendheid hun zaak een anderstalige benaming te geven. In Nederland idem. In Wallonië en Frankrijk is dit fenomeen gewoon onbestaand.

Een tip voor de stads- en gemeentesturen van Vlaanderen. Geef een aanzienlijke premie aan de horecazaken met een Nederlandstalig opschrift. Raak ze in hun portefeuille. D�*�*r alleen zijn ze gevoelig voor.
Ja, goed idee. Ram het door hun strot.

Echte fierheid dwing je af door mensen om te kopen.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 14 maart 2012 om 14:26.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 14:37   #74
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Belgicisten zoals patrickve doen dit niet opzettelijk, ze weten gewoon niet waarover ze het hebben. Dit geldt trouwens voor het volledige belgicistische zootje ongeregeld.

Patrickve een belgicist...

Iedereen die het niet tot in het absurde mee eens is met de Verrastenhovens is blijkbaar belgicist.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 18:47   #75
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

100 % akkoord !

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 18:54   #76
Elegast
Vreemdeling

Elegast's schermafbeelding

Standaard

Het hanteren van anderen talen is cool.
Elegast is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 19:28   #77
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

patrickve zal het wellicht graag lezen, dat hij belgicist is volgens jou. Terwijl hij al vanuit frankrijk een hele bibliotheek volgeschreven heeft op dit forum tegen ons land.

Nog iets, hoe ga jij een gemeentebestuur overhalen om belastinggeld te verkwanselen door het geven van een premie aan iemand, louter omdat hij zijn zaak een nederlandstalige naam geeft ??? Besef je zelf wel hoe onnozel dat voorstel is ?
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 20:09   #78
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

De gemeente waar ik woon maakt deel uit van "de 19".

Hier vlakbij is een café dat "Kem Dust" heet.

Ik vind dat wel een grappige naam voor een café, maar vraag me ook af hoevéél klanten en voorbijgangers zouden weten dat die écht helemaal niks met één of ander al dan niet fijn stof te maken heeft.

Toen ik vandaag aan het station moest zijn, trok een deel van de naam van het nieuwe frietkraam dat daar stond mijn aandacht: "Moestasje".

Als die 'moestasje' een zinspeling is op de toestand van de pakjes friet die een mens daar kan krijgen, zal ik alvast géén klant worden

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 20:17   #79
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vlaanderen is een Nederlandstalige natie.
... maar nog geen politiestaat waar andere talen voor privee-gebruik 'verboten' zijn, zo mag ik hopen.
Citaat:
En bijgevolg mag dat gerust in het straatbeeld wat meer tot uiting komen.
Mag, maar moet niet, moet niet verplicht worden.

Citaat:
En als het je niet bevalt verhuis dan naar La France, of voor mijn part naar Burkina Fasso.
Moet ik daar echt op reageren?

Citaat:
Je boodschap wordt door jouw gevloek volstrekt niet meer geloofwaardig. Een teken van zwakte.
Mijn ergernis over betutteling is terecht.
Uw 'verhuissuggestie' daarentegen....
Oud 14 maart 2012, 20:19   #80
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat je een beetje dom geboren bent, daar kan je niets aan doen.
Dat je onbeleefd (onbeschoft ?) bent, daar kan je wél iets aan doen.

Liever onbeschoft dan pretentieuze, bemoeizuchtige betuttelende Davidsfondser.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be