![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Wat is uw levensovertuiging? | |||
Atheïsme |
![]() ![]() ![]() |
35 | 41,18% |
Agnosticisme |
![]() ![]() ![]() |
14 | 16,47% |
Christendom /Rooms-katholicisme |
![]() ![]() ![]() |
7 | 8,24% |
Christendom / Orthodoxie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Christendom/ Protestantisme |
![]() ![]() ![]() |
6 | 7,06% |
Chrisendom / andere |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,53% |
Hindoeïsme |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,18% |
Taoïsme |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,35% |
Rastafarisme |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,18% |
Pastafarisme |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,35% |
Islam / Sunnisme |
![]() ![]() ![]() |
6 | 7,06% |
Islam / Sji'isme |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Islam / Kharijisme |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Jodendom |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,18% |
Druzendom |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,18% |
Alevisme |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Satanisme / klassiek |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,18% |
Satanisme / Lavey |
![]() ![]() ![]() |
4 | 4,71% |
Heidendom / Asatru |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Heidendom / Andere |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,18% |
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
pa & ma ???? ![]() ![]() hoe ?? ![]() ![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven. "The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor Laatst gewijzigd door rikbe : 25 maart 2012 om 19:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
b. Het bestaan van verschillende godsdiensten heb ik bestudeerd in het kader van mijn belangstelling voor de menselijke rede en zijn bevattingsvermogen. c. Toch niet. In 'Voorbij goed en kwaad' (deel 1) beweert Nietzsche dat filosofen zich laten bepalen door vooroordelen en dat geldt natuurlijk ook voor hemzelf. In deel 2 zegt hij dat de vroegere filosofen vrije geesten waren die elk hun eigen waarheden koesterden en dat de toekomstige filosofen niet anders zullen zijn. En in boek 4 van 'De vrolijke wetenschap' stelt hij dat de filosoof het gemakkelijkst van allen op een dwaalspoor geleid kan worden. Zij spreken elkaar tegen en hebben het probleem van de godsdiensten niet voor ons opgelost. d. Het onderwerp van deze draad bewijst toch het tegendeel? De vraag of God bestaat en of hij niets doet, of dat hij juist alles heeft geschapen en in stand houdt is beslist nog actueel. - Genoeg hierover, laat ik verder gaan waar ik was gebleven... 2) Sommige filosofen verkondigden dat de goden, als ze bestaan, zich absoluut niet om de mens bekommeren. Maar als dat waar zou zijn hoe kan er dan nog vroomheid bestaan en godsvrucht en godsdienst? Want die dingen kunnen allen bestaan als de goden dat opmerken en als ze diensten bewijzen aan hun aanbidders. Als de goden niet kunnen en of willen luisteren en ons niet eens opmerken waarom zouden de mensen hun goden dan nog vereren, verheerlijken of aanbidden? Vroomheid kan toch niet bestaan louter als een uiterlijke vorm evenmin als de andere deugden? Als de vroomheid schijn zou zijn dan zijn godsvrucht en godsdienst ook schijn en zouden de gelovigen in een chaos moeten leven. Ik vrees dat als vroomheid verdwijnt bij de godsdienstige mens ook diens trouw, broederschap en zelfs zijn gevoel voor rechtvaardigheid, zijn voornaamste deugd, zal verdwijnen. Er zijn ook filosofen (en redenaars of profeten) die verkondigen dat de wereld wordt bestuurd en geleid door een goddelijke geest en rede. En bovendien: god zou ook het menselijk voortbestaan ondersteunen. Want graan en andere vruchten, maar ook het klimaat, de seizoenen en het weer, waardoor de producten van het land op tijd rijp worden, zijn volgens hen een geschenk van god aan de mensheid. Deze filosofen hebben veel dingen ontdekt die volgens hen door god zijn ontworpen speciaal voor menselijk gebruik. Anderen hebben deze visie uitvoerig bestreden en als onwaarheid of onbewijsbaar van de hand gewezen. Er is geen onderwerp waarover geleerden en leken zozeer van mening verschillen. De opvattingen daarover bestaan in een aantal varianten waarmee zij elkaar in hun boeken beconcurreren. Misschien is er geen enkele van waar, maar het lijkt mij onmogelijk dat er meer dan één van waar is. Ben je dat niet met mij eens? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is diepgelovig? En bestaat er ook ondiepgelovig? En wat is een halve filosoof? Is dat zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=MlrsqGal64w ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 25 maart 2012 om 22:13. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Up quarks ook niet. Citaat:
Dus Montesquieu ook niet? Aquino? Augustinus? Marcus Aurelius? Plato?
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
Diepgelovig betekent voor mij dat je 'in het diepst van je hart' gelovig bent en dat je god niet slechts lippendienst bewijst; tegenover diep stel ik oppervlakkig. En zo ken ik je niet op dit forum. Maar als je ontkent dat je geloof diep uit je hart komt dan zal ik mijn mening daarover corrigeren. Dat ik je halve filosoof noemde heeft twee redenen. Ten eerste omdat je de gewoonte hebt om net als een filosoof kritische vragen te stellen. Het halve werk van een filosoof is volgens velen om dwalingen en bijgeloof te ontmaskeren. Het andere deel van hun werk is om een systematisch begrip te ontwikkelen van de wereld die wij kunnen waarnemen. En wat dat betreft laat jij het mijns inziens afweten. De tweede reden is dat ik jouw naam Kallikles zie als een bewust gekozen naam. Namelijk de naam van de belangrijkste gesprekspartner van Socrates in Gorgias. Socrates prijst Kallikles omdat diens kritiek de beste toetssteen is voor zijn gedachten over het nut van retorica en begrip van rechtvaardigheid. Kallikles vindt dat geen Griek iets waard is als hij geen filosofie heeft gestudeerd, maar hij verabsoluteert de waarde van filosofie niet. Hij zegt "te veel filosofie is verwoestend voor het menselijk leven, de filosoof is onbekend met alles wat een edel mens en een man van eer zou moeten weten - en hij heeft geen ervaring met de taal die behoort te worden gebruikt in contacten van man tot man en onwetend van de genoegens en verlangens van de mensheid en het menselijke karakter in het algemeen - mensen van die soort zijn net zo belachelijk als politici ..." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Europees Commissaris
|
![]() Zichtbaar of aantoonbaar.
Citaat:
Aquino: scheiding kerkekijke wetten en menselijke. Ook een mislukking. Enzovoort. Misschien zal iemand binnen 100 jaar schrijven dat Bill Gates de uitvinder van de werkelijke delocratie was. Sorry maar de filosofie van mensen die in een andere tijd als de onze leefden, is praktisch even nutteloos als Theologie.
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven. "The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor Laatst gewijzigd door rikbe : 26 maart 2012 om 11:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kwantumschuim? De snaartheorie? Braan dus? Wat buiten ons universum ligt (als we dat al juist interpreteren?)?
Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 26 maart 2012 om 11:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je daarmee kunt leven, good for you ...
![]() |
![]() |
#79 |
Europees Commissaris
|
![]() Tja ik vind het triestig dat mensen hun leven baseren op beweringen die allang door de wetenschap en realiteit achterhaald zijn.
![]() |
#80 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik hou van simpele dingen.