Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 22 maart 2012, 07:55   #61
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Zoals ze het mij geleerd hebben, leunt het neoplatonisme net heel dicht aan bij het christendom. Denk maar aan het monotheïsme, het idee van God=het Goede, etc... De katholieke kerk heeft het neoplatonisme niet vernield, maar heeft het veeleer volledig opgeslorpt. Er is zelfs ooit een bisschop benoemd die nog niet gedoopt was, maar wel al een bekwaam man en neoplatonist, en dat volstond.
De jonge kerk gebruikte neoplatonistisch technieken en beelden om haar leer 'salonfähig' te maken en te verspreiden bij de mensen van een meer ontwikkelde en begoede stand in de toenmalige Griekse wereld. Zo zal Clemens van Alexandrië gretig hiervan gebruik maken, maar ook andere latere kerkvaders. Het neoplatonisme als 'weltanschauung' echter, werd genadeloos bekampt door de nieuwe machtskerk die de jonge kerk was geworden onder Theodosius. Toen werd de katholieke kerk een (lees: dé) staatskerk.

Keizer Julianus ( de christenen moemden hem smadelijk 'de apostaat' - de afvallige - ), die helaas een kort leven beschoren was, trachtte het neoplatonisme als levensfilosofie te herstellen, maar zijn bewind duurde te kort.

"13. DE STAATSKERK
De verchristelijkte wereld
We merkten al op dat het in het wezen der kerk ligt opgesloten dat staatkundige vrijheid op zichzelf voor haar niet het laatste kan zijn. Ze wil het gezag der openbaring ook in staat en maatschappij doen gelden. Dat strookte met de wens van Constantijn, die een nauwe band tussen kerk en rijk beoogde. Daartoe bond hij de strijd aan allereerst tegen de christelijke gemeenschappen buiten de katholieke kerk: Marcionieten, Montanisten, Novatianen enz. Het doel werd eerst na lange jaren en nog slechts gedeeltelijk bereikt. Het heidendom liet hij wijselijk voorlopig nog begaan. Hij wist dat een onmerkbare kerstening meer bereikt dan dwang.

Deze wijsheid ontbrak aan zijn zonen, die hem opvolgden. Dezen lieten de tempels sluiten en verboden de offers. Van de uitvoering schijnt niet veel te zijn gekomen. Het heidendom was nog te taai. Deze maatregelen betekenden een uiterlijke, aan het wezen der kerk vreemde hulp om haar geestelijk gezag aan de maatschappij op te leggen. De reactie bleef niet uit. In het werk van keizer Julianus (361-363) trachtte de hoogste vorm van het heidens godsdienstig denken, het neo-platonisme, de rol terug te winnen die de kerk haar ontnomen had, de rol van leidsvrouwe der rijkscultuur.
"

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 maart 2012 om 08:10.
Het Oosten is offline  
Oud 22 maart 2012, 08:44   #62
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In Frankrijk reed er ook zo eentje. Maar niet meer voor lang.
Dat zal wel meevallen bij mij. Die motormuis is een collega. Ik werk meest vanuit de auto. Maja als ge midden op straat staat en er let eentje niet op... Meestal is het niet aan onoplettendheid te wijten maar aan opzet als collegas aangereden worden; verkeeragressie.
Heb ooit gedacht motorbewijs te halen maar lukt nie. Te korte beenmaat, kom er niet overheen..
Maar dat ter verduidelijking. Toch bedankt dat ge aan mij denkt.

Laatst gewijzigd door stropke : 22 maart 2012 om 09:00.
stropke is offline  
Oud 22 maart 2012, 09:07   #63
stropke
Minister-President

Standaard

Maar goed dat ze extra opletten.

Nieuws » Binnenland
wo 21 mrt 2012
Twee mensen aangehouden bij dienst Lommel
LOMMEL - De politie heeft woensdag in Lommel twee personen aangehouden die mogelijk de herdenkingsdienst voor de slachtoffers van het fatale busongeluk in Zwitserland wilden verstoren. Dat heeft de Lommelse burgemeester bekendgemaakt na afloop van de dienst.
De twee personen hebben afgelopen weekeinde tijdens een kerkdienst leuzen geroepen dat het busongeluk de straf van God was. De twee werden woensdag herkend door de politie en preventief aangehouden. De twee personen maken volgens de burgemeester deel uit van een Duitse sekte.

Door het busongeluk kwamen 22 kinderen en zes volwassen om het leven, onder hen zes Nederlandse kinderen. Lommel werd het zwaarst getroffen: 17 personen uit deze gemeente vonden de dood.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1..._dienst__.html

Laatst gewijzigd door stropke : 22 maart 2012 om 09:08.
stropke is offline  
Oud 22 maart 2012, 09:59   #64
stropke
Minister-President

Standaard

"De man en de vrouw zijn volgens de Lommelse politie lid van de Duitse sekte van Horst Schaffranek, een Duitse evangelist."
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120321_141
Hierse, ik had al zo een blauw vermoeden dat het van die duitse pipo afkwam, mijn gedacht.
Die gast hadden direct op de trein retour moeten zetten.
Oud 22 maart 2012, 10:05   #65
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat mag wel allemaal zo zijn, maar geef me eens een goede reden waarom ik uw god zou moeten liefhebben of vereren of waarom ik de atheïsten geen gelijk zou geven. Het atheïsme is misschien niet zo oud als de Westerse godsdiensten maar het scheelt toch niet veel.
Moeten er overal redenen voor zijn.
Geloven doe je of doe je niet.
Oud 22 maart 2012, 11:40   #66
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dus u gelooft, maar u weet eigenlijk niet goed waarom u nu gelooft.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 maart 2012 om 11:41.
Het Oosten is offline  
Oud 22 maart 2012, 12:49   #67
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nochtans kent het christendom weldegelijk het beeld van de straffende God.
Al bij al zou een straffende god een heel bizar concept zijn in deze context.
Hoor je zo een god al redeneren:"Omdat jullie kindjes doodmaken,.... zal ik er ook maar een paar doodmaken."?
Oud 22 maart 2012, 12:50   #68
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je geen reden(en) hebt om te geloven, dan is het toch maar een bizarre activiteit...
Oud 22 maart 2012, 13:04   #69
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Sodom and Gomorrah?
Zondvloed?
alle eerstgeborenen van Egypte
of wanneer het nodig was om een genocidetje te bevelen (ok, de meisjes mogen worden gespaard als sexslaaf maar toch).
...

De Abrahamische god is een dikke klootzak, dus logisch dat zijn fundi-volgelingen dat ook zijn
Oud 23 maart 2012, 08:50   #70
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
"De straffende God" zou nooit kinderen, die met die hele abortuskwestie niets te maken hebben, straffen met de dood.

Indien het "onze" Lieve Heer te doen was om die zes volwassenen te straffen, dan zou ie wel andere middelen gezocht hebben, hiermee bedoel ik zonder de onschuldige kinderen te doden.
Idd guido007 en ik refereer ff naar #7.
Trouwens het getuigenis in de mis te leuven was allesbehalve het beeld van straffen. Ook niet naar de volwassen slachtoffers.
We leven in een gebroken wereld die gebukt gaat onder het algemeen, lees duidelijk, algemeen oordeel van de Schepper wegens de ontrouw het eerste mensen paar. De gevolgen zijn nu nog aanwezig.
Hij had ze gewaarschuwd dat ze zouden sterven als bescherming tegen een geestelijk vijand, indien ze naar die zouden luisteren. Jammer genoeg deden ze het en het oordeel kwam en de dood kwam in het menselijk bestaan. Echter er kan ook een persoonlijk oordeel zijn in ons leven en daar spreekt God ons zoals ge zegt met andere persoonlijk wijze opaan.
In deze bustragedie is geen persoonlijk oordeel. Het is een tragisch gevolg van de alhele toestand van een wereld die gebroken is. Hier is geen persoonlijke schuld ook niet van de chauffeurs.
En het oordeel wat God op de mens gelegd heeft, de straf is een verbroken relatie met Hem, die heeft Jezus op het kruis ondergaan. In dat sterven werd Hij Gods Zoon die een eeuwige onverbrekelijke relatie met de Vader had gestraft met een verbroken relatie. De band met de Vader werd doorgesneden en Hij onderging onze toestand. Hij koos daar bewust voor uit liefde. Hij heeft nooit ontrouw geweest of gezondigd en is volkomen onschuldig. Maar Hij man bewust het oordeel vd verbroken relatie opzich opdat we door ons vertrouwen, geloof op Hem te stellen die relatie hersteld wordt. Dit is voor ieder mens een persoonlijke verantwoording en keuze.
Jezus zegt: Wie in mij gelooft heeft eeuwig leven.
De relatie is eeuwig herstelt.
En niemand kan in de harten zien wie dit persoonlijk heeft gedaan tenzij de persoon het zelf zegt. Ik kan niet in de hartjes van die kinderen zien en oordelen over hun, maar één zaak is zeker dat God het kleinste pitje erkenning, geloof in wat Jezus en het evangelie vertellen dat hun toegerekend wordt als behoudenis. God rekent het vertrouwen, het erkennen van Jezus offer op Golgotha de mens toe als persoonlijke verlossing.
Zo ook kan niemand oordelen over de wolwassenen.
Dus sorry miss voor dit lang stukje maar de gedacht van "busramp straf van God" is volkomen waanzin.
Ik troost mezelf in de gedachte dat de kindern voor hun plechtige communie stonden en ze daarin getuigenis zouden geven van wat ze persoonlijk geloofden in Jezus. Dat kleine zaadje geloof rekent God toe tot gerechtigheid en hoewel ik het persoonlijk niet weet, mag in vanuit het evangelie vertrouwen op Gods trouw hierin. Hij alleen weet het.
Bedankt voor je mooie woorden van bemoediging hierin.
Oud 23 maart 2012, 09:34   #71
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Heeft onze brave en lieve Here Jezus zelf niet gezegd: "Laat de kindertjes tot Mij komen!"

De mens moet lijden op aarde om het eeuwige geluk in de Hemel deelachtig te kunnen worden.

harriechristus is offline  
Oud 23 maart 2012, 10:27   #72
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Heeft onze brave en lieve Here Jezus zelf niet gezegd: "Laat de kindertjes tot Mij komen!"

De mens moet lijden op aarde om het eeuwige geluk in de Hemel deelachtig te kunnen worden.

Als men wat cynisch is zou men kunnen beweren:die kinderen zullen nooit het lijden en de ongemakken kennen van de ouderdom. En dusn de Oude Grieken indachtig: "zij die geliefd worden door de goden , sterven jong."

Al bij al toch maar een zeer magere troost.
Het Oosten is offline  
Oud 23 maart 2012, 10:50   #73
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als men wat cynisch is zou men kunnen beweren:die kinderen zullen nooit het lijden en de ongemakken kennen van de ouderdom. En dusn de Oude Grieken indachtig: "zij die geliefd worden door de goden , sterven jong."

Al bij al toch maar een zeer magere troost.
Tja, wie weet wat die kinderen een ellende op aarde bespaard is gebleven.

En als je echt cynisch bent (wat ik natuurlijk niet ben), dan zou je ook nog kunnen denken: "al die westerse rijkeluiskinderen, die een busreisje naar Zwitserland kunnen maken: het is maar goed dat onze goede God daar maar eens wat laat voelen!"

Oud 23 maart 2012, 11:47   #74
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En als je echt cynisch bent (wat ik natuurlijk niet ben), dan zou je ook nog kunnen denken: "al die westerse rijkeluiskinderen, die een busreisje naar Zwitserland kunnen maken
: het is maar goed dat onze goede God daar maar eens wat laat voelen!"

Dan zou ik, moest ik de goede God zijn, eerder opteren voor een bedorven reep chocola of voor een hardnekkige salmonella-plaag in Zwitserland.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 maart 2012 om 11:51.
Het Oosten is offline  
Oud 23 maart 2012, 14:47   #75
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zou ik, moest ik de goede God zijn, eerder opteren voor een bedorven reep chocola of voor een hardnekkige salmonella-plaag in Zwitserland.
Of net als Prins Friso: allemaal onder de sneeuw.

En dan even zijn Zoon Jezus laten afdalen met een goede verklaring, zoiets als: "Eerder zal een rijke in de hemel komen, dan hunne kleine kindjes mogen skieën!"

Dan is onze brave Jezus meteen weer voor de volgende 2000 jaar populair....
Oud 23 maart 2012, 15:28   #76
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door filosoof : 23 maart 2012 om 15:39.
filosoof is offline  
Oud 26 maart 2012, 08:40   #77
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En als je echt cynisch bent (wat ik natuurlijk niet ben), dan zou je ook nog kunnen denken: "al die westerse rijkeluiskinderen, die een busreisje naar Zwitserland kunnen maken: het is maar goed dat onze goede God daar maar eens wat laat voelen!"

En hoe komen die kindertjes in de hemel Harrie? Zijn ze nog kinds, of worden er magisch een aantal ervaringen aan toegevoegd zodat ze plots volwassen zijn?
Oud 26 maart 2012, 09:29   #78
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
En hoe komen die kindertjes in de hemel Harrie? Zijn ze nog kinds, of worden er magisch een aantal ervaringen aan toegevoegd zodat ze plots volwassen zijn?
De hemel is in de microkosmos en daar komt iedereen, ongeacht gesteldheid of leeftijd.

Ja: iedereen is daar eigenlijk al.

Ook is de mens zelf al in de hemel, want dat is zijn eigen innerlijk.

Maar wel moet de mens hoe dan ook altijd weer lijden, want dat is de prijs die betaald moet worden voor zijn geluk.
Oud 26 maart 2012, 11:20   #79
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De hemel is in de microkosmos en daar komt iedereen, ongeacht gesteldheid of leeftijd.

Ja: iedereen is daar eigenlijk al.

Ook is de mens zelf al in de hemel, want dat is zijn eigen innerlijk.

Maar wel moet de mens hoe dan ook altijd weer lijden, want dat is de prijs die betaald moet worden voor zijn geluk.
En waarom zou er nu 'een prijs' moeten betaald worden om in de hemel te komen. Uw menselijke mercantilistische geest drijft weer boven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 maart 2012 om 11:22.
Het Oosten is offline  
Oud 26 maart 2012, 11:30   #80
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom zou er nu 'een prijs' moeten betaald worden om in de hemel te komen. Uw menselijke mercantilistische geest drijft weer boven.
Prijs is hier niet financieel bedoeld, maar in geestelijke zin.

En dat is daarom omdat er geen geluk kan zijn zonder lijden, zoals er ook geen hoog kan zijn zonder laag, geen voorspoed zonder tegenspoed.

Kortom: alles heeft zijn schaduwkant, zijn prijs die betaald moet worden, niet financieel, maar emotioneel.

Maar er is ook wel degelijk een financieel aspect, want het gaat hier om rijke kinderen in het rijke westen, dat op de rand van bankroet staat.
Mensen menen maar dat ze steeds rijker kunnen worden zonder ooit de prijs daarvoor te behoeven betalen.
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be