![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een cursus geschreven door een prof telt voor jou niet als bron. Kennis is alleen maar waar als het rechtstreeks uit de oorspronkelijke bron komt. Je begrijpt toch zelf hoe idioot dat is? Je toont trouwens perfect aan waarom het nutteloos is om tijd te steken in studies linken.
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Verder ben ik nauw betrokken geweest bij de uitvoering van de Europese richtlijn over de verbetering van de leesbaarheid van bijsluiters. De vraag is dus relevant, aangezien die richtlijn uitgegeven is in 2001, aangevuld in 2004, en in België actief ondersteund wordt sedert eind 2008, begin 2009. De deadline om de bijsluiters van oude geneesmiddelen bij te werken aan de hand van de leesbaarheidstesten was eind vorig jaar (6 maand om deze veranderingen te implementeren van zodra ze zijn goedgekeurd => vanaf juli zouden die in principe in de doosjes moeten zitten). Dit in gedachten houden, en het kan goed zijn dat die cursus (en dus die talrijke studies waarnaar het uiteraard refereert) al achterhaald is. Is het dan perfect nu? Natuurlijk niet. Kan de leesbaarheid nog verbeterd worden? Natuurlijk, zo'n informatie dient in principe continu bijgestuurd en bijgeschaafd te worden. Moet de bijsluiter door iedereen begrepen kunnen worden? In theorie wel, iin de praktijk wordt dat moeilijk. Maar het is de verdomde taak en plicht van de pillendraaier om het gebruik van een geneesmiddel uit te leggen, op maat van de patient. Daar worden ze goed genoeg voor betaald. En zo willen ze zich graag presenteren naar de buitenwereld toe. Zorgverstrekker.
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Om de laatste bijsluiter te lezen heb ik een vergrootglas moeten gebruiken (en mijn zicht is perfect). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
het belangrijkste probleem voor die lettergrootte is de wettelijke verplichting van de 3 landstalen. Combineer dat met een beperkt papierformaat (oa door de grootte van de verpakking, productieproces en -faciliteiten) en je zit met lettersizes ruim onder de 9. Dat is een probleem, dat makkelijk kan verholpen worden door een print te vragen aan de apotheker, in de gewenste taal, op een A4 blad, in een duidelijk leesbare lettergrootte.
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat zin heeft het dat de EU of andere instanties verplichtingen oplegt hoe een bijsluiter moet opgesteld worden... als men het niet kan lezen. Of weten die vetbetaalde ambtenaren niet dat een lettergrootte van 8 en soms zelfs 6 denk ik, praktisch niet te lezen is? ![]() Misschien kan men een studie laten uitvoeren om na te gaan dat een bijsluiter met een lettergrootte van 6 wel te lezen is. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs woorden als "allergie" worden tussen haakjes uitgelegd. De lay-out is aangepast en overzichtelijker. Ik ben dus aangenaam verrast, en moet de kritiek op de leesbaarheid (verstaanbaar en overzichtelijk) intrekken. Als ze nu nog een beetje groter geprint worden (ik hoef geen 7 talen) en terug opplooi-baar worden; vind ik het dik in orde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rest er nog 1 probleem, hetgeen Artisjok reeds aangaf:how the f... plooit ge zo'n bijsluiter weer correct op, zodat die in het doosje past????
Mij lukt het alvast ni. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() http://www.fagg-afmps.be/nl/
aan uwe rechterkant ziet ge Bijsluiters en Samenvattingen van de Kenmerken van het product Die samenvattingen zijn wetenschappelijker van aard (want gericht op de arts) knock urself out
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is uiteraard niet hetzelfde als wat in het doosje zit. ![]() Ik veronderstel dat artisjok iets anders gezien en gelezen heeft. Maar waar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
als ge het wilt hebben over de lettergrootte, print het dan zelf af, of vraag het al aan de apotheker. Ge zit op de grenzen van wat mogelijk is, en de wet en de fabrikatiemethode laat niet toe om veel af te wijken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bijsluiters met kleine lettertjes... en dus onleesbaar... die dan moeten afgeprint worden door de apotheker op verzoek van de 'klant' die niet op voorhand kan weten of de bijsluiter al dan niet leesbaar is? O ja, ik kan de bijsluiter ook thuis afprinten als die onleesbaar blijkt... Maar wat voor de mensen die geen computer en/of printer hebben? ![]() Het eerste dat die studiediensten zouden kunnen doen is de producent verplichten in het groot op de verpakking te laten vermelden dat de bijsluiter door de apotheker moet afgeprint worden. Maar dat is misschien te simpel... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
waarom er in de eerste plaats dan een bijsluiter insteken?
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar misschien volgt hier een mooi idee uit. Bijsluiter in de vorm van een stripverhaal met nevenwerkingen: Jommeke krijg zwarte vlekken voor de ogen, Jommeke moet overgeven, Jommeke krijgt hartritmestoornissen en moet aan de defibrillator ... een nieuwe business voor de striptekenaars ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() er is een proces geweest waar de apotheker en dokter elk 50% opdraaiden voor de medische fout van een dosering. Inderdaad erg in die zin dat de dokter door zijn nonchalance teveel doseert, en inderdaad stom dat die apotheker dat door de vingers laat glippen. Maar alle fouten zijn stom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu de interacties zoals marcoumar-aspirine haal ik toch eruit, ik verwittig toch wel de meeste patienten die deze combinatie vragen; meestal krijg ik het antwoord jamaar dat is voor mijn echtgenoot bvb die interactie met de pil-en stjanskruid heb ik zelfs toevallig 2 weken ervoor doorverwezen naar een arts;;; Dus laten we zeggen dat testaankoop blijkbaar nogal selectief weet waar ze moeten enqueteren om slechte resultaten te halen, zodat ze spectaculair uit de hoek kunnen komen;.; En binnen onze 'kring' zijn we er nogal zeker van dat er van 'selectief bewuste sampling met negatieve outlook' sprake is.
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 2 april 2012 om 23:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() in feite filter je all fouten an de dokter eruit, zeg maar artsen maken 50% fouten, apothekers een 5-10% en de burger nog een 40% fouten.
|
![]() |
![]() |