![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is wel niet makkelijk om dergerlijke zaken kort samen te vatten als je niet eens weet wat voor achtergrond de andere heeft. Mogelijk maak ik mezelf niet duidelijk waardoor u verwarring ziet. If so zeg me dan concreet waar u tegenstellingen ziet en ik poog u te beantwoorden ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 4 april 2012 om 15:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
I.e. vanaf de jaren 70 toen elke vorm van koppeling met goud verbroken werd in het monetaire systeem is de koers van goud tov de dollar bvb al wel enorm sterk gestegen, maar die zou nog veel sterker moeten stijgen om terug een volledige gouddekking te krijgen. En dan ga je er nog vanuit dat het goud dat zogezegd in handen van de centrale banken is er ook daadwerkelijk nog is waar toch aan getwijfeld mag worden. Ik zie meer heil in het toelaten van competing currencies dan in 1 keer overstappen op de goudstandaard. Dat zou een geleidelijker overgang moeten mogelijk maken. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 4 april 2012 om 15:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 4 april 2012 om 15:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wil jij je rekening betalen met certificaten gedekt door jezelf en vind je iemand die bereid is dat als betalingsmiddel te accepteren dan moet dat kunnen. Puur praktisch bekeken denk ik dat je moet denken aan bvb een internet munt en of een munt die wel degelijk een vorm van backing heeft zoals door fysiek goud. En ja die kan in principe door je rijke buurman worden uitgegeven. Stel bvb dat de opec een munt gebackt door olie zouden uitgeven, dan zou je daar hier ook vrijelijk contracten in moeten kunnen afsluiten. Na verloop van tijd zullen er waarschijnlijk een beperkt aantal munten zowat overal aanvaard worden. Zo is het ook gegaan met de goudstandaard. Moeilijk is het concept an sich niet. Je bankkaart wordt zowat overal geaccepteerd ongeacht van welke bank je precies bent. Bij de creditcards lijkt me dat voorlopig Mastercard en Visa zich als 'standaard' hebben weten te vestigen. I.e. let een mastercard of visa kan je bijna overal betalen. Een American Express bvb lijkt me minder globaal aanvaard. Voor de overheid is het grote probleem natuurlijk dat 1) ze een enorme macht opgeven door niet langer met de waarde van de munt te kunnen spelen 2) dit een grote herdenking van het taxatiesysteem vereist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
I.e. is de productie van X alle behoeften dekkend of niet? Indien ze dat zou zijn is productie van X+1 natuurlijk een netto welvaartsverlies tenzij de persoonlijke genoegdoening van het produceren zelf als waardevoller ingeschat wordt dan het verlies aan vrije tijd en de kosten door degene die X+1 produceert maar het aan de straatstenen niet meer kwijt raakt. Indien ze dat niet is dan lijkt het me evident dat eerder dan nog steeds maar X te produceren met 100 mensen - die dan eigenlijk de slaven van de 900 anderen worden - het te prefereren valt dat die 900 anderen zich bezig gaan houden met het produceren van X+1 enz. De optie om iedereen veel minder te doen werken en nog steeds maar X te produceren vind ik alleszins eerlijker dan het scenario waarin er 100 900 anderen gaan onderhouden, maar vind ik nog steeds geen goede keuze gezien ze voorbijgaat aan de menselijke vrijheid. Het kan natuurlijk dat die maatschappij spontaan tot een arbeidsherverdeling leidt eerder dan productie van X+1 en als het spontaan gebeurt dan kan ik met die uitkomst wel vrede hebben. Je zou kunnen denken aan de ouders die spontaan kiezen voor een part-time job omdat ze meer 'waarde' hechten aan hun familieleven dan het gemiste inkomen. In de mate dat dit spontaan gebeurt vind ik dat gezond. Indien echter door de overheid wordt opgelegd dat iedereen bvb part time zou moeten werken dan lijkt het me erg ongezond en een verschrikkelijke inbreuk op de persoonlijke vrijheid. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 4 april 2012 om 17:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.letsvlaanderen.be/ Op de transacties binnen dit systeem wordt mi geen BTW of belasting betaalt. Hiertegenover zegt de staat zegt dat ze fraude beter gaat aanpakken. Stof tot denken, niet waar? Laatst gewijzigd door MIS : 5 april 2012 om 09:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 5 april 2012 om 10:26. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een voorwaarde voor zo'n eerlijke maatschappij is dat er geen aandeelhouders zijn. De keuze moet dan bij de werknemers zelf liggen, en dat is dan iedereen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door alfa16vjtd : 5 april 2012 om 11:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Je zou ook de economische democratie op kleinere schaal kunnen invoeren (1 of slechts enkele bedrijven waarbij gestemd wordt). Het nadeel is dan dat stemmers dan wel iets te weten kunnen komen over die bedrijven (maar of ze echt gemotiveerd zijn om voldoende te leren hangt er nog vanaf), maar doordat er zo weinig bedrijven zijn waar je een belang in hebt, heb je natuurlijk een groot risico. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De enige manier om een echte "goudstandaard" in te voeren is door echt fysisch goud te verhandelen OF door dat fysisch goud ergens op te slagen, en een schuldvordering voor dat fysisch goud in te voeren dat op elk ogenblik opvraagbaar is - maar dan IS dat gewoon fysisch goud. Dat is een beetje als briefjes uitgeven "goed voor een brood bij bakker Janssens". Bakker Janssens zal dan moeten verzekeren dat iedereen die met een briefje komt, ook echt een brood krijgt. Zoniet zal een echt brood van Bakker Janssens altijd meer waard zijn dan een briefje waar dat wel op staat, maar dat niet echt inruilbaar is. De "niet-inwisselbare goudstandaard" van Bretton-Woods was boerenbedrog. En we zagen dat ook: een echte dollar kon zijn "goudwaarde" snel niet meer kopen. En men moest om dat niet te zichtbaar te maken goudbezit ook verbieden. Je KAN van een geldmiddel niet DECRETEREN hoeveel het waard is, omdat prijzen door de markt bepaald worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is een beetje als stellen dat als je een machine maakt die vol-automatisch een fiets maakt als je op een knop drukt, en je hond drukt op de knop, stellen dat je hond die fiets heeft gemaakt. Andersom kan het ook zijn dat je een slechte manager hebt, en een slechte ondernemer. Die plaatsen jou in een werksituatie die alles behalve efficient is, en nu ga jij plots veel minder produceren. Ook al draai je je kas af als een gek. Moet je nu veel minder betaald worden omdat je een onnozelaar hebt die niet weet hoe hij mensen efficient aan het werk moet zetten ? (staatsambtenaar of zo ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 5 april 2012 om 13:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |