![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik denk dat het probleem vooral ligt bij literalisme. Mijn voornaamste drijfveer was de verzen en verhalen te vinden die grote christenen zoals Daens, Damiaan en moeder Theresa inspireerden. Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 5 april 2012 om 10:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen: er zit wel degelijk een verkapte boodschap in, volgens mijn bescheiden mening een soort van seksuele moraal. ![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bvb homeopathie heeft heel wat waarde omdat ze een paar belangrijke werkzame stoffen geïdentificeerd heeft, en vaak durft experimenteren met gekke dingen. Maar het principe van altijd blijven verdunnen is bullshit. Dus waar trek je de grens? Dat is aan de kritische geest. Wie blind gelooft in de oudste homeopatische geschriften is even dom als een creationist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar omdat ze zichzelf schamen voor deze primitieve voorstelling (hoewel Jezus zelf zegt: drink, dit is mijn bloed, en eet, dit is mijn lichaam), hebben ze van de opeten een kruis gemaakt. Opmerkelijk is dat dit ook bij Freud voorkomt, maar dan omgekeerd, in zijn Totem en Taboe, waarin de zonen de Vader opeten als totemdier. Volgens Freud laat Jezus zich nu omgekeerd opeten door de Vader om daarmede zijn schuld te voldoen en daarmede terug te keren naar de hemel. In het eerste kannibalisme wordt de hemel (God) opgeofferd (opgegeten) aan de aarde en in het tweede de aarde aan de hemel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hun economische politiek is een incoherente ramp dat niet in de verste verte lijkt op sociaal-democratie, laat staan christendemocratie. Niet dat we er ons zorgen over hoeven te maken, die partij heeft geen toekomst. De meeste katholieken hier zijn eerder kapitalisten van het VB-type (ondanks de katholieke sociale leer). Citaat:
It had been raining for days and days, and a terrible flood had come over the land. The waters rose so high that one man was forced to climb onto the roof of his house. As the waters rose higher and higher, a man in a rowboat appeared, and told him to get in. "No," replied the man on the roof. "I have faith in the Lord; the Lord will save me." So the man in the rowboat went away. The man on the roof prayed for God to save him. The waters rose higher and higher, and suddenly a speedboat appeared. "Climb in!" shouted a man in the boat. "No," replied the man on the roof. "I have faith in the Lord; the Lord will save me." So the man in the speedboat went away. The man on the roof prayed for God to save him. The waters continued to rise. A helicopter appeared and over the loudspeaker, the pilot announced he would lower a rope to the man on the roof. "No," replied the man on the roof. "I have faith in the Lord; the Lord will save me." So the helicopter went away. The man on the roof prayed for God to save him. The waters rose higher and higher, and eventually they rose so high that the man on the roof was washed away, and alas, the poor man drowned. Upon arriving in heaven, the man marched straight over to God. "Heavenly Father," he said, "I had faith in you, I prayed to you to save me, and yet you did nothing. Why?" God gave him a puzzled look, and replied "I sent you two boats and a helicopter, what more did you expect?" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
- hoe noemt alternatieve geneeskunde die werkt? - geneeskunde De pointe is dat alternatieve geneeskunde vaak een voorloper is en uiteindelijk echte geneeskunde wordt. Bvb aspirine was oorspronkelijk een bast die gekauwd werd. Kinine evenzeer. De kennis van nitroglycerine tegen hartfalen komt deels uit de homeopathische lectuur, evenals een paar andere courante geneesmiddelen. Out of the box denken is dan ook goed. Maar blijven vasthouden aan gefalsifieerde ideeën is NIET goed. Ik heb geen enkel probleem met alternatieve medicijnen voor niet levensbedreigende ziektes, daar uitzieken met een placebo vaak beter is dan pillen slikken. Het zal je op termijn een sterker gestel geven. Maar kanker genezen met homeopathie... vergeet het, doe ik niet aan mee.
Argumentvormen uit deze link zijn uit den boze. de historische figuur Jezus Christus Laatst gewijzigd door Effect : 5 april 2012 om 10:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat met 2 koppels die samenleven en gezamelijk hun kinderen opvoeden, bvb in het geval dat 1 vd 4 onvruchtbaar blijkt en toch allemaal kinderwens hebben. De werkelijkheid is zo genuanceerd, dat het vrijwel onmogelijk is om stricte beperkingen op te leggen. Man+vrouw is zo ontzettend arbitrair dat het vanzelf dicrimineert, niet alleen voor holebi's, maar ook voor heel wat culturen die nooit monogamie gekend hebben. Om dat dan ook nog eens uit 1 zeer oud boek te destilleren maakt het des te gevaarlijker. Want waar stopt het? In de Bijbel staat dat je ongehoorzame kinderen moet stenigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In onze maatschappij fungeert een gezin als een institutie op economisch en sociaal vlak. Opvoeding van de kinderen en interactie met andere economische actoren zijn dan de belangrijkste bezigheden. Het gezin weerspiegelt vaak de samenleving, of misschien is het omgekeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welk bewijs is dat dan wel?
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Minister-President
|
![]() Je citeert iets en stelt dan deze vraag. Lees #1 eens verder goed door.
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Duidelijk is wetenschappelijk bewezen dat als iemand uit een maagd is geboren en over het water kan lopen en uit de doden is opgestaan, dat deze persoon nooit heeft bestaan.
Of je moet natuurlijk in wonderen geloven, maar goed: dan zit Zeus vast nog steeds op de Olympus en is het Thor die het elke keer laat donderen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie daar nergens bewijzen staan. Enkel verhaaltjes van goedgelovige mensen. We zouden evengoed kunnen gaan verkondigen dat weerwolven, vampieren, zeemeerminnen, kabouters, enzovoort bestaan.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"De sceptische Farizeeën vroegen Jezus om een teken, een bovennatuurlijke aanwijzing, als bewijs dat Hij de Messias was. Mattheus 12:39 Maar Hij antwoordde hun en zeide: Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken ontvangen dan het teken van Jona, de profeet. 40 Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten. Laten wij nu eens stilstaan bij het enorme belang, de vérstrekkende betekenis, van Jezus' bewering. Hij verklaarde uitdrukkelijk dat het teken dat Hij als bewijs van Zijn Messiasschap zou geven was, dat Hij precies drie dagen en drie nachten in het rotsgraf in "het hart der aarde" zou zijn. Volgens de wetten die door de Joden in acht worden genomen moeten alle dode lichamen vóór het begin van een sabbat of feestdag begraven zijn. Daarom werd Jezus nog vóór zonsondergang op dezelfde dag dat Hij stierf begraven. Hij stierf kort na 3 uur 's middags. De begrafenis van Christus' lichaam was in de late namiddag! Het was tussen drie uur 's middags en zonsondergang, zoals deze bijbelteksten bewijzen. En aangezien de opstanding drie dagen later op precies dezelfde tijd van de dag moest plaatsvinden, vond de opstanding van Christus niet bij zonsopgang plaats, maar in de late namiddag, tegen zonsondergang. Hoe opzienbarend dit feit ook moge zijn, het is de ondubbelzinnige waarheid van de Bijbel! Indien Jezus op enig ander tijdstip is opgestaan, kan Hij niet drie dagen en drie nachten in Zijn graf zijn geweest. Indien Hij op enig ander tijdstip is opgestaan, heeft Hij met dit teken dat Hij gaf, gefaald in het bewijzen dat Hij de ware Messias is, de Zoon van de levende Schepper. Of Hij is aan het einde van een dag tegen zonsondergang opgestaan, of Hij is de Christus niet! Zijn aanspraak daarop liet Hij van dit teken afhangen. Een aloude traditie moet dus worden losgelaten." http://www.home.zonnet.nl/gemeente.v...ietzondag.html Wat voor bewijzen wil je nog meer als je feiten, historische verklarigen van ooggetuigen en zelfs Zijn tegenstanders afdoet als verhaaltjes van goedgelovige mensen ? Wil je een wetenschappelijk bewijs? Wel voor dergelijke zaken bestaat geen dergelijke bewijsvoering. Zaken uit verleden zijn gestoeld op het historisch-juridisch bewijs. En toch gaf de bekende ongelovige Thomas het wetenschappelijk bewijs. Of beter gezegd hij kreeg zijn bewijs. Hij wilde niet geloven = erkennen tot hij Jezus zelf gezien had. Johannes 20,19-21,25 De verschijning aan Tomas 24 En Tomas, een der twaalven, genaamd Didymus, was niet met hen, toen Jezus daar kwam. 25 De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben de Here gezien! Maar hij zeide tot hen: Indien ik in zijn handen niet zie het teken der nagels en mijn vinger niet steek in de plaats der nagels en mijn hand niet steek in zijn zijde, zal ik geenszins geloven. 26 En na acht dagen waren zijn discipelen weer in het huis en Tomas met hen. Jezus kwam, terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zeide: Vrede zij u! 27 Daarna zeide Hij tot Tomas: Breng uw vinger hier en zie mijn handen en breng uw hand en steek die in mijn zijde, en wees niet ongelovig, maar gelovig. 28 Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! 29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven. Eerste slot 30 Jezus heeft nog wel vele andere tekenen voor de ogen zijner discipelen gedaan, die niet beschreven zijn in dit boek, 31 maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zoon van God, en opdat gij, gelovende, het leven hebt in zijn naam. http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10 Jezus zelf getuigt nog meer in een andere situatie dat Hij geen hersenschim is of een geestverschijning of dergelijks. "En terwijl zij hierover spraken, stond Hij zelf in hun midden; en zij werden ontzet en verschrikt en meenden een geest te aanschouwen. Doch Hij zeide tot hen: Waarom zijt gij ontsteld en waarom komen er overwegingen op in uw hart? Ziet mijn handen en mijn voeten, dat Ik het zelf ben; betast Mij en ziet, dat een geest geen vlees en beenderen heeft, zoals gij ziet, dat Ik heb. En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden en zich verwonderden, zeide Hij tot hen: Hebt gij hier iets te eten? Zij reikten Hem een stuk van een gebakken vis toe. En Hij nam het en at het voor hun ogen" (Lucas 24:39,41-43). En Openbaring zegt letterlijk dat Hij een weer levend geworden lijk is geweest. Openbaring 1,4-3,22 17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij legde Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste; 18 En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods. In de griekse grondtekst staat hier het woord :nekros. Hiervan is onze medische terminolgie afgeleid voor alles wat met de fysieke dood vandoen is. Necrose = afsterven, vergaan o.a bij suikerpatieten die zwrte afstervende tenen kunnen krijgen. Jezus zegt dus eigelijk lettelijk: Ik ben lijk geweest Het engels vertaald het griekse "nekros": I became dead. =-Ik werd dood, Ik werd een lijk. ( heb een grieks grondtekst-engelse vertaling) En voor je begint met, "ja maar da is em toch vergaan, of moeten vergaan" dan staat er in een bijbelgedeelte "dat zijn lichaam geen ontbinding heeft gehad". Maar dat mag je zelf opzoeken, das huiswerk... ![]() En de farizeeén wisten het veel beter en begrepen het veel beter, dan velen vandaag, dat Hij dit "fysiek dood gaan en weer levend worden" bedoelde maar wilden het niet accepteren. Want dat zou hun ongelijk aan de kaak stellen. Wel ze hebben pech gehad!!! Maar gelukkig waren er ook velen die wel in Hem geloofden.
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een opstanding die nooit is bewezen. Een opstanding die slechts wordt vermeld in een boek vol andere onbewezen toverkunsten en sprookjes, geschreven in een tijd dat men nog in zeus en poseidon geloofde. Nogmaals, even geloofwaardig als al die verhalen over vampiers, weerwolven, kabouters, ...
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waar haal je trouwens die 50 zilverlingen vandaan? Die heb ik nog niet gehoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie niet in waarom een christen Pasen zou vieren.
Voor de rest, wat de verrijzenis van Jezus betreft, tussen al de Bijbelverzen die hier al over en weer geschoven zijn, lees ik merkwaardig weinig over de vroegste getuigenis van de verrijzenis in 1 Ko 15. Hier wordt de spirituele verrijzenis benadrukt.
![]() |