Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2012, 19:34   #61
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
Dus door den baard hebben we sneller een prijsverhoging gekregen. Hij had beter zijn mond gehouden dan aan populisme a la Stevaert! Maar aan de werkelijke oorzaak van de hoge energieprijs doen ze niks!
Er is elke drie maand een aanpassing, en dat gebeurt volgens een indexeringsschema dat door de overheid is vastgelegd. De reden van onze hoge prijzen ligt dus tenminste voor een deel in de onzinnige inmoeiing van de overheid in de prijsvorming van aardgas.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 19:38   #62
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
uiteraard niet.
ze zullen eens in hun eigen vet gaan snijden, dat ziet ge van hier
Freya Vandenbossche kreeg toch ook 500 miljoen Euro cadeau van Electrabel? Of hoe ging dat nu weer juist?
Oud 7 april 2012, 19:42   #63
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
VDL is parlementair onschendbaar.
Aansprakelijkheid v.d. Belgische staat ?????????????????????????

VDL is onschendbaar, dus spijtig genoeg kunnen we hem niet persoonlijk laten opdraaien voor zijn stommiteiten. Maar hij begaat die stommiteiten wel in naam van de gefaalde Belgische staat, en dus kan die Belgische staat aansprakelijk gesteld worden voor eventuele verliezen die Electrabel, Luminus en Nuon zouden lijden door de oproep tot wanbetaling (op zich een strafbaar feit!) door een minister van de Belgische staat.
Oud 7 april 2012, 19:46   #64
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Missing Link Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...nvechten.dhtml
Sector gaat energiebeleid regering aanvechten
Ik onthoud vooral: "In een interview met de krant De Standaard verwacht minister van Economie Johan Vande Lanotte zich alleszins aan een juridische strijd - "het gevecht zal nog jaren duren" - maar de last minute prijsverhogingen had hij niet zien aankomen."
Of hoe onbekwaam kun je zijn.
Die last-minute prijsverhogingen zijn natuurlijk niet last-minute, ze zijn trouwens ook met de CREG doorgesproken. Ze zijn wettelijk vastgelegd volgens een driemaandelijks indexeringsschema. En dat al jaren. Dat Johan Vandelanotte dat niet besefte bewijst hoe zelfs de grootste idioot het in dit on-land tot minister kan schoppen.
Oud 7 april 2012, 19:56   #65
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het ziet ernaar uit dat die wet "gerepareerd" zal moeten worden...zoals menige wet in dit Koninkrijk.De eerste horde,eigenlijk een simpel gegeven "de leveranciers verhogen hun prijzen terwijl de politiekers beweerden dat dit niet kon",en zie,dat prutswetje struikelt al .Advokaten van de energieleveranciers hebben ongetwijfeld al hun strijd-toga aan
Alleen is het moeilijk dat voor te stellen als een "interpretatieve wet" als een staatsorgaan, nl. de CREG, al een totaal andere interpretatie heeft gegeven aan de producenten. VDL heeft zichzelf ferm in nesten gewerkt. De advocaten zijn weer eens de grote winnaars.
Citaat:
Ik begrijp overigens niet wat onze volksvertegenwoordigers allemaal uitrichten, dat dergelijk gewauwel daar KAN passeren.
Dat heet "wet houdende diverse bepalingen". Die wordt door de regering neergelegd bij de Kamer, en de meerderheid van parlementsleden duwt dan op het juiste knopje. Dergelijke wetten worden amper gelezen, laat staan dat erover gedebatteerd wordt. Het is per definitie een allegaartje van beslissingen, en vaak gebaseerd op evenwichtsoefeningen tussen regeringspartijen. Als er ergens aan geprutst wordt zou het evenwicht vervallen en dat mag niet. Dus moet de parlementsmeerderheid het kritiekloos goedkeuren. De regering legt gewoon via deze techniek haar ondemocratische wil op aan het Parlement. Of hoe de democratie in dit on-land uitgehold is.
Oud 9 april 2012, 18:00   #66
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120409_014

Blijkbaar is men in ons "Tehuis voor vertegenwoordigende bezigheidstherapie" bezig om een wet te prepareren die verbruikers zou toelaten om zonder verbrekingsvergoeding te mogen veranderen van leverancier.
Klinkt sympathiek niet?

2 probleempjes alvast:

1)Als een eventuele nieuwe wet opnieuw in het Vandelanottiaans opgesteld wordt,dan gaan we nog lachen.
2)Rechtszekerheid,ik wil nu niet de "klassieke leveranciers" verdedigen,maar het lijkt me ongepast dat de politiek,omdat dit haar zo schikt naargelang de windrichting,eventjes in kontrakten inbreekt.

Ikzelf ben al een tijdje overgestapt naar een andere leverancier en zal dat zonodig binnen 2 jaar opnieuw doen.Dit na mijn vorig kontrakt rustig te laten uitlopen en op de juiste momenten de juiste opzeggingen te laten doen door mijn nieuwe leverancier...

Het was niet moeilijk.
Het "pamperen" van de mensen,om te doen wat ze zelf zouden moeten doen,mag niet te ver gaan.......
Indien er zulk een wet komt,dan is het mogelijk niet de moeite meer waard energieleverancier te zijn op de Belgische markt(ook niet voor de kleintjes)Hoe kun je nu in Godsnaam een bedrijfsvoering doen als AL je klanten zich als een kudde katten kunnen gedragen?
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 19:00   #67
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120409_014

Blijkbaar is men in ons "Tehuis voor vertegenwoordigende bezigheidstherapie" bezig om een wet te prepareren die verbruikers zou toelaten om zonder verbrekingsvergoeding te mogen veranderen van leverancier.
Klinkt sympathiek niet?

2 probleempjes alvast:

1)Als een eventuele nieuwe wet opnieuw in het Vandelanottiaans opgesteld wordt,dan gaan we nog lachen.
2)Rechtszekerheid,ik wil nu niet de "klassieke leveranciers" verdedigen,maar het lijkt me ongepast dat de politiek,omdat dit haar zo schikt naargelang de windrichting,eventjes in kontrakten inbreekt.

Ikzelf ben al een tijdje overgestapt naar een andere leverancier en zal dat zonodig binnen 2 jaar opnieuw doen.Dit na mijn vorig kontrakt rustig te laten uitlopen en op de juiste momenten de juiste opzeggingen te laten doen door mijn nieuwe leverancier...

Het was niet moeilijk.
Het "pamperen" van de mensen,om te doen wat ze zelf zouden moeten doen,mag niet te ver gaan.......
Indien er zulk een wet komt,dan is het mogelijk niet de moeite meer waard energieleverancier te zijn op de Belgische markt(ook niet voor de kleintjes)Hoe kun je nu in Godsnaam een bedrijfsvoering doen als AL je klanten zich als een kudde katten kunnen gedragen?
JA, gooi eens twee huizen samen en probeer gewoon één van die aansluitingen op te zeggen. Gegarandeerd plezier. Je betaal 5 keer meer dan voor de aansluiting; Dus puur monopolie gedoe
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 19:08   #68
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[url]....Ikzelf ben al een tijdje overgestapt naar een andere leverancier en zal dat zonodig binnen 2 jaar opnieuw doen.Dit na mijn vorig kontrakt rustig te laten uitlopen en op de juiste momenten de juiste opzeggingen te laten doen door mijn nieuwe leverancier...

Het was niet moeilijk.
Ik ben ook overgestapt naar een betere leverancier. Geen enkel probleem.
"Al" je klanten...dat zal nooit het geval zijn.
Het zal blijven de moeite zijn om als energieleverancier te funktioneren...
De winsten zijn én blijven het waard.

Laatst gewijzigd door Boduo : 9 april 2012 om 19:09.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 20:01   #69
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ik denk dat je in de eerste plaats Johan Vandelanotte eens op zijn smoel moet slaan. Die man kan niet eens een wet opstellen, en dat is dan professor aan de rechtsfaculteit van de UG!
Och kom. Dat is nog het kleinste probleem. Maar het feit dat het onderdeel allerlei taksen en distributievergoedingen zowat 2/3 uitmaakt van de electriciteitsfactuur is er een groter.
(en het volk maar gelukkig zijn dat ze 100euro hebben uitgespaard door te veranderen van leverancier, terwijl voor 1000euro taksen en distributievergoedingen dienen te betalen).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 13:19   #70
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Och kom. Dat is nog het kleinste probleem. Maar het feit dat het onderdeel allerlei taksen en distributievergoedingen zowat 2/3 uitmaakt van de electriciteitsfactuur is er een groter.
(en het volk maar gelukkig zijn dat ze 100euro hebben uitgespaard door te veranderen van leverancier, terwijl voor 1000euro taksen en distributievergoedingen dienen te betalen).
Juist.
Wie zit er o.a. in de distributiemaatschappij Eandis ?
Juist. Electrabel...

Oud 10 april 2012, 14:32   #71
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
die cayenne zit toch wel diep inuw keelgat, in feite stond ik recent op het punt een R8 te kopen, en kan ik netzogoed eens zo'n Q1'tje kopen en ondertussen kunnen de sossen schuifelen achter hun taksen. Wat ik ook nog overweeg is een hyrid en aan mijn zonnepanelen hangen of mijn WKK, dan kunnen ze helemaal schuifelen achter mijntaksen.

jij begrijpt blijkbaar toch niet dat mensen hun gedrag sturen door belastingen
Ja we sturen dit bij in de richting die jij juist niet wil.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 15:18   #72
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist.
Wie zit er o.a. in de distributiemaatschappij Eandis ?
Juist. Electrabel...

Toch eens informeren. Deze zitten er historisch in, doch zijn zich er volop aan het terugtrekken. Dacht dat dit in 2014 moest afgerond zijn. Trouwens uit de raden van bestuur hebben ze zich al teruggetrokken.
Maar daarmee zullen de distributietarieven en andere taksen met gene euro dalen. Daar is wel wat anders voor nodig.
Oud 10 april 2012, 21:35   #73
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ja we sturen dit bij in de richting die jij juist niet wil.
belgie is wel niet het enige stukje op de wereldbol hoor, dus als ik morgen verhuis kun je lekker de pot op en moet jij maar werken voor die belgische schulden af te betalen capité
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 08:40   #74
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch eens informeren. Deze zitten er historisch in, doch zijn zich er volop aan het terugtrekken. Dacht dat dit in 2014 moest afgerond zijn. Trouwens uit de raden van bestuur hebben ze zich al teruggetrokken.
Maar daarmee zullen de distributietarieven en andere taksen met gene euro dalen. Daar is wel wat anders voor nodig.
2014 is nog een lange tijd. Toch is Electrabel op de terugweg. Deze morgen in "Peeters & Pichal" verklaarde een man v.d. Vreg (Creg ?) dat nu al 40% klanten van Electrabel overgestapt zijn naar een andere producent.

Oud 11 april 2012, 10:38   #75
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2014 is nog een lange tijd. Toch is Electrabel op de terugweg. Deze morgen in "Peeters & Pichal" verklaarde een man v.d. Vreg (Creg ?) dat nu al 40% klanten van Electrabel overgestapt zijn naar een andere producent.

Maar wat heeft dit nu met de prijs van de kwh te maken ? Deze blijft bestaan voor 2/3 uit distributiekosten en taksen. Het is daarop dat men zich moet focussen.
Oud 11 april 2012, 12:26   #76
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben ook aangesloten bij Lampiris.
Zéér tevreden.
Om te starten moest ik hetzelfde maandelijks bedrag betalen als bij Electrabel.
Na 5 maanden kreeg ik een mooie cheque met terugbetaling van het teveel betaalde bedrag.
Net was Lampiris in het nieuws (één) en lieten ze het verschil zien met electrabel (gastarieven maart), Lampiris was eventjes 382 €/ jaar goedkoper voor een gemiddeld gezin als Electrabel (~ 23.600 kWh/jaarverbruik dacht ik gelezen te hebben).

Ook de CEO van Lampiris was aan het woord, ze verlagen binnenkort de prijs met 3 % (~ 25 €/jaarbasis) omdat ze nu al meer volume kunnen aankopen op de Europese markt; Lampiris koopt onafhankelijk aan en vooral onafhankelijk met de schommelingen van de olieprijs; en die zie ik niet meer veel dalen de volgende maanden/jaren ? De gasprijs volgt de olieprijs met 6 maand vertraging... tja ziet er helemaal niet goed uit voor die mensen die een variabel contract hebben bij die "dikke spelers".

Wie nu nog bij die dure maatschappijen zit of blijft zitten, tja... die moeten het zelf w€ten zeker ?
Zelfs een te late of niet-polisgerechte verbreking van het contract -die 75€ kost- is te verwaarlozen bij zulk enorme verschillen.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 april 2012 om 12:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 15:38   #77
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wat heeft dit nu met de prijs van de kwh te maken ? Deze blijft bestaan voor 2/3 uit distributiekosten en taksen. Het is daarop dat men zich moet focussen.
Dat is juist maar Electrabel is nu de Grote Vijand van de regering, OVLD inbegrepen !!!
Electrabel vindt z'n hoge winsten een natuurrecht. Dat is het niet. Die maatschappij heeft j�*renlang alle faciliteiten gekregen v.d. Belgische staat en moet hiervoor nu iets teruggeven. Dat is toch normaal zeker ? Voor wat, hoort wat.

Laatst gewijzigd door Boduo : 11 april 2012 om 15:43.
Oud 11 april 2012, 18:47   #78
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is juist maar Electrabel is nu de Grote Vijand van de regering, OVLD inbegrepen !!!
Electrabel vindt z'n hoge winsten een natuurrecht. Dat is het niet. Die maatschappij heeft j�*renlang alle faciliteiten gekregen v.d. Belgische staat en moet hiervoor nu iets teruggeven. Dat is toch normaal zeker ? Voor wat, hoort wat.
Maar nogmaals, daardoor zal de kwh niet sterk goedkoper worden.
En trouwens wat moet Electrabel teruggeven. De bevriezing der prijzen geld voor alle leveranciers.
Trouwens ge kunt Electrabel nog het best met Belgacom vergelijken. Beide vroeger monopolisten, en beide nog min of meer terend op hun verleden.
Alleen op Belgacom heeft niemand commentaar.
Oud 11 april 2012, 20:53   #79
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Electrabel vindt z'n hoge winsten een natuurrecht.
Nee, dat is Belgisch recht. Wetten die vastleggen hoe elke drie maand de energieprijzen geïndexeerd worden aan de hand van een aantal objectief meetbare parameters die de kosten van de energie bepalen. Dat die parameters geen zin maken is omdat de Belgische wetgever dat zo gewild heeft. En ze wilden dat zo omdat het hen geen windeieren legde.
Citaat:
Dat is het niet. Die maatschappij heeft j�*renlang alle faciliteiten gekregen v.d. Belgische staat en moet hiervoor nu iets teruggeven. Dat is toch normaal zeker ? Voor wat, hoort wat.
Welke faciliteiten heeft ze dan wel gekregen? Bijna alle elektriciteitsmaatschappijen waren privé (SPE in Gent en Luik uitgezonderd). Natuurlijk hebben die de politici altijd goed in de watten gelegd, en die politici vonden dat erg goed, zo geld krijgen om ergens op een feestje te verschijnen onder het mom van presentiegeld voor een algemene vergadering van een of andere gemengde intercommunale.
De huidige situatie op energiegebied in Belziek is uitsluitend en alleen te wijten aan de graaikultuur van de Belgische politici.
Oud 11 april 2012, 20:57   #80
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Naar een andere producent die weinig andere keuze heeft dan zijn elektriciteit aan te kopen bij GDF-Suez in Frankrijk, omdat hij zelf geen betrouwbare productie-capaciteit heeft. Het geld stroomt gewoon via een kortere weg naar Frankrijk, in plaats van langs de omweg van Electrabel?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be