Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2012, 09:46   #61
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Geen goed idee..want dan kun je naar een dokter gaan, die op de verklaring zet wat ouders willen.
Medisch onderzoek kan op scholen gebeuren, ouders kunnen geen invloed uitoefenen,en wanneer kinderen ontbreken kun je ouders met kind op het matje roepen en het kind doorsturen naar de dokter van het schoolonderzoek.
Dat bedoel ik net... als er juridisch of administratief een medisch schoolonderzoek kan ontweken worden, is er de huisdokter en die is niet onafhankelijk.

Iemand die in het onderwijs zit, of bij de administratie van een school kan dat misschien toelichten. Ik ben er te lang uit.
En dan heb je nog een verschil tussen de procedure en de praktijk.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 25 april 2012 om 09:47.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 10:13   #62
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Het staat niet in de Koran zelf..maar enkel in geschriften, waarin over wat in de Koran staat, uitleg gegeven wordt, hadith vormen geen onderdeel van de Koran zelf.

Het verschil met de voeten van Chinese vrouwen is dat dit een cultureel gebruik was , wat niet door religie ondersteund werd, dan kun je ook makkelijker uitbannen.
Oké, dan trek ik mijn woorden over de Koran terug wat dit betreft.

Het inbinden van vrouwenvoeten in China eertijds is indd een cultureel gegeven.

Maar ik bekijk het globaal zo: cultuur en religie zijn gemixt.
In Cuba bv heb je een katholieke beleving gemixt met animistische elementen. Elders ook.

Voor mij is dat in principe geen obstakel.

De religie is m.i. wel een obstakel als die een drager is van gebruiken die nu niet meer door de beugel kunnen (vroeger ook niet, hé). Ik val dus de uitdrager aan. Infrastructuur, doctrine, structuur gericht op een fundamentele denigrering van vrouwen overgoten met een gemoedelijk sausje.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 25 april 2012 om 10:17.
Oud 25 april 2012, 10:26   #63
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Is het niet zo , dat het bij jongetjes veel minder ingrijpend is en dat het zelden of geen beperkingen heeft inzake last en sexueel genot ?

Bij meisjes is het daarentegen een verwoesting van het vrouwelijk zijn .
Ik heb mijn zoon laten besnijden in het ziekenhuis toen hij drie maanden oud was. Waarom? Niet uit religieuze overwegingen want ik ben atheïst. Gewoon omdat ik het esthetischer vind en aantrekkelijker voor vrouwen, properder, en omdat hij half Nigeriaans is (cultureel aspect). Mijn twee broers waren in Congo destijds besneden wegens hygiënische redenen (tropisch klimaat). Mijn neef ook (boerenfamilie).

Vele Europese mannen zijn besneden en niet op grond van religieuze regels.

Ik hoor mijn zoon niet klagen. En zijn lief ook niet.

Een vrouwelijke besnijdenis vergelijken met een mannelijke vind ik dus niet zinvol, zelfs absurd.

Volledig met je eens dus.
Oud 25 april 2012, 10:35   #64
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Zo zou dat indd kunnen gebeuren. Ik heb alleen maar mijn twijfels over de aanwezigheid van kinderen bij een medisch onderzoek op school in grote steden zoals Brussel waar de schooladministratie al eens te wensen overlaat. Elders ook hoor.

Ik ben even advocaat van de duivel: kan een medisch onderzoek op school niet vervangen worden door een huisdokterverslag? Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat dit toch zou kunnen.

In mijn tijd (lang geleden) deed de dokter alleen je broekje af om even te kijken. Als kind stond je recht.
Ik stel me er vragen bij. Als je een besnijdenis wilt kunnen vaststellen dient het kind te liggen met de benen gespreid. Misschien gebeurt het medisch onderzoek nu zo. Ik weet het niet.
Als een kind recht staat zie je niet veel tenzij het de ergste graad van besnijdenis betreft, beeld ik me in (buitenste en binnenste schaamlippen, inclusief clitoris weg).
Jammer genoeg is het vaststellen na de feiten wel erg veel te laat . de persoon in kwestie is al verminkt , en aangezien de ouders het orkestreren en de arts of moet ik zeggen gewetenloze beenhouwer , het ook niet op zijn naamplaatje naas de deur ophangt . EN erger nog , ik denk dat de meeste afgestudeerde artsen als iets verder staan in hun ontwikkeling en lasdusdanig dergelijk zaken weigeren . Indien toch een arts betrapt wordt , ( ik ben een voorstander van de doodstraf ) en hoor dat het nog vaak door niet medisch opgeleide figuren gaat .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 10:41   #65
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn zoon laten besnijden in het ziekenhuis toen hij drie maanden oud was. Waarom? Niet uit religieuze overwegingen want ik ben atheïst. Gewoon omdat ik het esthetischer vind en aantrekkelijker voor vrouwen, properder, en omdat hij half Nigeriaans is (cultureel aspect). Mijn twee broers waren in Congo destijds besneden wegens hygiënische redenen (tropisch klimaat). Mijn neef ook (boerenfamilie).

Vele Europese mannen zijn besneden en niet op grond van religieuze regels.

Ik hoor mijn zoon niet klagen. En zijn lief ook niet.

Een vrouwelijke besnijdenis vergelijken met een mannelijke vind ik dus niet zinvol, zelfs absurd.

Volledig met je eens dus.
Ik kan het met U eens zijn , al is het nogal persoonlijk , de vorm van penis en eikel , en de hechting van de voorhuid , meer bepaalt het toompje , is heel verschillend van persoon tot persoon , en ik kan mij inbeelden dat bij een eikel die amper uit de voorhuid kan naar buiten treden dat besnijdenis is aangewezen . Indien de eikel geheel vrij komt en bloot komt te liggen bij een normale erectie is besnijdenis geheel overbodig denk ik .
Oud 25 april 2012, 10:49   #66
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Wees gerust: er staan nog meer dan voldoende ongeoorloogde uitlatingen in de koran om dat boek eens deftig te laten behandelen....

Als IK het zou zeggen, zat ik achter tralies.
lees gerust de hoofdstukken 5, 8 en 9 even rap door en je weet waarover ik het heb. Niet veel werk: de koran zelf is slechts 75 enkele A4 pagina's in ARIEL10
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 10:50   #67
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat bedoel ik net... als er juridisch of administratief een medisch schoolonderzoek kan ontweken worden, is er de huisdokter en die is niet onafhankelijk.

Iemand die in het onderwijs zit, of bij de administratie van een school kan dat misschien toelichten. Ik ben er te lang uit.
En dan heb je nog een verschil tussen de procedure en de praktijk.
Wat wil je bereiken met een schoolonderzoek , de ouders aanpakken na de feiten en de uitvoerder opsporen en bestraffen ?
Oud 25 april 2012, 10:52   #68
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Wees gerust: er staan nog meer dan voldoende ongeoorloogde uitlatingen in de koran om dat boek eens deftig te laten behandelen....

lees gerust de hoofdstukken 5, 8 en 9 even rap door en je weet waarover ik het heb. Niet veel werk: de koran zelf is slechts 75 enkele A4 pagina's in ARIEL10
Is er online een Koran te lezen of beschikbaar ?
Is er een Nederlandse vertaling ?
Zijn de uitgaven betrouwbaar of echt of zijn er ook niet originele uitgaven met afwijkingen ?
Oud 25 april 2012, 11:05   #69
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er online een Koran te lezen of beschikbaar ?
Is er een Nederlandse vertaling ?
Zijn de uitgaven betrouwbaar of echt of zijn er ook niet originele uitgaven met afwijkingen ?
in diverse talen: http://www.yabiladi.com/coran/

in 't Nederlands: http://www.kuran.nl/kuran/kuran_index.htm
in 't Engels: http://quod.lib.umich.edu/k/koran/browse.html
In 't Frans:
http://www.hisnulmuslim.com/coran/
http://www.intratext.com/IXT/FRA0015/_INDEX.HTM
En nog veel meer...
http://www.lexilogos.com/coran.htm
Betrouwbaar? Wie zal 't zeggen, na zoveel eeuwen? En vertalen uit het oude Arabisch....

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 april 2012 om 11:08.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 11:16   #70
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

Het inbinden van vrouwenvoeten in China eertijds is indd een cultureel gegeven.

Maar ik bekijk het globaal zo: cultuur en religie zijn gemixt.
In Cuba bv heb je een katholieke beleving gemixt met animistische elementen. Elders ook.

Voor mij is dat in principe geen obstakel.

De religie is m.i. wel een obstakel als die een drager is van gebruiken die nu niet meer door de beugel kunnen (vroeger ook niet, hé). Ik val dus de uitdrager aan. Infrastructuur, doctrine, structuur gericht op een fundamentele denigrering van vrouwen overgoten met een gemoedelijk sausje.
In Egypte bvb doen zowel christenen als moslims eraan, hoewel het veroordeeld werd door de koptische kerkoverheden én door de groot mufti.
Oud 25 april 2012, 11:19   #71
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Jammer genoeg is het vaststellen na de feiten wel erg veel te laat . de persoon in kwestie is al verminkt , en aangezien de ouders het orkestreren en de arts of moet ik zeggen gewetenloze beenhouwer , het ook niet op zijn naamplaatje naas de deur ophangt . EN erger nog , ik denk dat de meeste afgestudeerde artsen als iets verder staan in hun ontwikkeling en lasdusdanig dergelijk zaken weigeren . Indien toch een arts betrapt wordt , ( ik ben een voorstander van de doodstraf ) en hoor dat het nog vaak door niet medisch opgeleide figuren gaat .
Tuurlijk is het te laat.
Om een idee te geven. Van internet; BBC News.

Wednesday, February 17, 1999 Published at 00:34 GMT

World: Europe

Woman jailed for 48 circumcisions

Mali women enter the trial of ''Mama Greou''

A Malian woman has been jailed for eight years for circumcising 48 girls following a Paris trial which pitted French law against African tradition.

The BBC's Jennifer Chevalier reports from Paris: "An exceptional trial from beginning to end"
The court also convicted more than two dozen parents who took their girls to Hawa Greou for genital mutilation. Most received suspended prison terms.

The prosecution was the largest brought against the practice of female circumcision in France and the first to be tried by a woman, Judge Martine Varin.

It was also the first to be triggered by the complaint of a victim, Mariatou Koita, a French woman of Malian origin. Her mother, Cisse, who was one of the defendants, was jailed for two years.

The practice was outlawed in France in 1984
Ms Koita, 23, a law student in Paris, demanded to see a judge five years ago after Ms Greou went to her parents' flat to circumcise her younger sister.

She recognised Ms Greou as the woman who had circumcised her a decade earlier, when she was eight.

"My mother said she was taking us to have injections," she said. "But then I heard Sira [another sister] scream."

"There were several women. Two forced me to lie down, one held my legs, the other my arms. The third bent down and circumcised me.''

'The way my grandmother did it'

After Ms Koita filed her complaint, investigators identified dozens of girls between the ages of one month and 10 years who had been taken to "Mama Greou" for the operation.

Circumcision is often carried out with crude instruments
They also found razor-blades, creams and compresses at her home.

Ms Greou reportedly told police: "I do it the way my mother and my grandmother did it. I cut the clitoris, I take clean earth and I mould it into a charm that I place on the child's sex."

Her lawyer Jean Chavais did not contest the facts, but said circumcision was a deep-rooted African custom that the justice system was not well equipped to fight.

Ms Greou, who charged about $30 to $80 for each circumcision, apologized at the beginning of her trial.

"I am sorry if I caused any harm," she said. "It is a custom, I did not do it maliciously. Now I understand - now we must stop.''

Female circumcision became a crime in France in 1984, but it was not until 1991 that the first conviction was handed down.

The practice has been carried out on tens of millions of girls in Africa, the Middle East and Asia.

But the procedure has been banned in several African nations including Senegal, Burkina Faso, the Central African Republic, Ghana and Togo.

Een proces jaren geleden al. Ik vraag me af hoe het nu zit met de constante instroom van nieuwe mensen uit die vrouwenbesnijdenis gevoelige landen.
Wie kan dat nu nog bijhouden?

Laatst gewijzigd door parsprototem : 25 april 2012 om 11:21.
Oud 25 april 2012, 11:26   #72
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

Ach zo? In de Koran die door de Standaard werd geschonken begint en eindigt de 114° soera Al Nas op pag 752. Daarna komt de index.

In de Franse Kasimirskivertaling op pag 508.

Verschillend lettertype en -grootte kan veel doen maar niet in die mate.
Oud 25 april 2012, 11:34   #73
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen goed idee..want dan kun je naar een dokter gaan, die op de verklaring zet wat ouders willen.
Medisch onderzoek kan op scholen gebeuren, ouders kunnen geen invloed uitoefenen,en wanneer kinderen ontbreken kun je ouders met kind op het matje roepen en het kind doorsturen naar de dokter van het schoolonderzoek.
Ik hoor de mensen (ook Vlamingen) al brullen zo de schooldokter de clitoris moet inspecteren. Er zijn er al heel wat die moeilijk doen over het gewoon medisch onderzoek, ook Vlamingen.
Lees maar eens in de thread 'douchetoezicht'

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 april 2012 om 11:36.
Oud 25 april 2012, 11:41   #74
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik vermoed dat in de Bijbel ook zaken staan die op een zeer laag intellectueel pitje staan (oog om oog, tand om tand bv).

Dat er zo met die Koran wordt 'gezwaaid' ... is op z'n minst gezegd verontrustend. Van al dat 'zwaaien' (Rode boekje in China... culturele revolutie...) komt niet veel goeds. Ik geloof niet in het massazwaaien met boekjes. Welke boejes dat ook zijn.

Mocht je hoofdstukken 5,8 en 9 bij de hand hebben en als het niet te veel moeite is, kan je ze me dan opsturen via een pb? Ik heb geen Koran in huis.

Ik wil er wel eentje kopen, maar welke versie/uitgave moet ik dan kopen, vertaald uiteraard?

Hoe kan je nu achter de tralies belanden als je een geschrift van de jaren stillekes bekritiseert?

Bij mijn weten maken citeren uit en bekritiseren deel uit van een universele wetenschappelijke methodiek.
Oud 25 april 2012, 11:54   #75
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik hoor de mensen (ook Vlamingen) al brullen zo de schooldokter de clitoris moet inspecteren. Er zijn er al heel wat die moeilijk doen over het gewoon medisch onderzoek, ook Vlamingen.
ik hoor niemand brullen en de meesten begrijpen het verschil tussen toezicht in douches en een medisch onderzoek, erop gericht om genitale verminking op te sporen, zodat geweten is dat dit uitkomt en wordt bestraft.
Andere middelen, behalve preventieve campagne, zijn er niet.
Ik pleit er wel voor dat vrouwelijke artsen dit doen en er tijd voor genomen wordt, heel jonge meisjes zullen dat minder confronterend vinden dan een mannelijke arts.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 12:01   #76
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
ik hoor niemand brullen en de meesten begrijpen het verschil tussen toezicht in douches en een medisch onderzoek, erop gericht om genitale verminking op te sporen, zodat geweten is dat dit uitkomt en wordt bestraft.
Andere middelen, behalve preventieve campagne, zijn er niet.
Ik pleit er wel voor dat vrouwelijke artsen dit doen en er tijd voor genomen wordt, heel jonge meisjes zullen dat minder confronterend vinden dan een mannelijke arts.
-Er wordt in die draad ook veel geschreven over medisch schoolonderzoek. Lees er maar wat in.

-100% akkoord dat het best vrouwelijke artsen zijn, maar alle meisjes onderzoeken of alleen die met een vreemde naam of kleurtje?
Ik ben niet tegen dat het voor iedereen gebeurt maar ik voorzie problemen.
Zoiets?: http://www.guardian.co.uk/uk/2011/ma...ty-tests-1970s
http://www.guardian.co.uk/uk/2011/ma...udices-britain

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 april 2012 om 12:29.
Oud 25 april 2012, 12:09   #77
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
-Er wordt in die draad ook veel geschreven over medisch schoolonderzoek. Lees er maar wat in.

-100% akkoord dat het best vrouwelijke artsen zijn, maar alle meisjes of alleen die met een vreemde naam of kleurtje?

Zoiets?: http://www.guardian.co.uk/uk/2011/ma...ty-tests-1970s
http://www.guardian.co.uk/uk/2011/ma...udices-britain
En zeker geen negerin dokeress of het wordt ne flop
Oud 25 april 2012, 12:14   #78
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat in de Bijbel ook zaken staan die op een zeer laag intellectueel pitje staan (oog om oog, tand om tand bv).

Dat er zo met die Koran wordt 'gezwaaid' ... is op z'n minst gezegd verontrustend. Van al dat 'zwaaien' (Rode boekje in China... culturele revolutie...) komt niet veel goeds. Ik geloof niet in het massazwaaien met boekjes. Welke boejes dat ook zijn.

Mocht je hoofdstukken 5,8 en 9 bij de hand hebben en als het niet te veel moeite is, kan je ze me dan opsturen via een pb? Ik heb geen Koran in huis.

Ik wil er wel eentje kopen, maar welke versie/uitgave moet ik dan kopen, vertaald uiteraard?

Hoe kan je nu achter de tralies belanden als je een geschrift van de jaren stillekes bekritiseert?

Bij mijn weten maken citeren uit en bekritiseren deel uit van een universele wetenschappelijke methodiek.
Als je er ene koopt , mag je hem daarna niet verbranden hé.
Uw buurman zou er berzerk van kunnen worden.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 12:17   #79
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat wil je bereiken met een schoolonderzoek , de ouders aanpakken na de feiten en de uitvoerder opsporen en bestraffen ?
De uitvoerder zeker opsporen. Media-aandacht want het is nog steeds een taboe. Liever wordt er in het nieuws gezeurd over triviale zaken zoals een omgevallen boom, of een gaslek (zonder schade) MAAR met evacuatie en zomeer van die loze berichten.

Dat de overheid een duidelijk en streng signaal geeft dat het hier niet kan. Nu lijkt het allemaal alsof het wel kan omdat er geen aandacht aan geschonken wordt.

Als je degelijke reportages wilt zien over iets als vrouwelijke besnijdenis moet je opblijven tot na 11 uur en uitkijken naar buitenlandse posten zoals ARTE, BBC 2, enz. In prime time nieuws kom je alleen de omgevallen bomen en de gaslekken tegen (meestal zonder schade) grosso modo. Dit is off-topic, sorry.

Een kritische stem zal kunnen opmerken dat het aantal meisjes die hier in Europa besneden wordt zeer laag is. Dat is ook zo, denk ik. Planeetsgewijs zijn het er veel te veel. Ik vermoed dat Londen, Parijs en andere grootsteden in Frankrijk, en Duitsland er meer mee te maken hebben dan wij in Brussel en Antwerpen. Frankrijk heeft veel meer mensen uit Mali, Tsjaad, Niger, ...

En hoeveel weet Jan met de pet van vrouwelijke besnijdenis af? Misschien eens een enquëte doen in een drukke winkelstraat?

Volgens mij blijft vrouwelijke besnijdenis een ver-van-mijn-bed-show. Het is ook niet appetijtelijk, hé.

Hirschi Ali is besneden geweest. Dat heeft ze gezegd in een intervieuw toen ze nog in Nederland was. Dat is me altijd bijgebleven. Dat feit is eigenlijk op chronischerwijze naar de achtergrond gedrongen geweest in al haar media-contacten. Misschien wilde ze dat zelf, misschien zat de calvinistische natuur van de Nederlanders er voor iets tussen. Ze heeft het in elk geval niet gemakkelijk gehad.

Ik zie Hirschi Ali, zelfs in het vuur van een betoog, niet zien genieten van het leven. Dat ze de rekening heeft gepresenteerd van wat haar werd aangedaan onder het mom van cultuur en religie, werd haar ook niet altijd in dank. afgenomen. Doodsbedreigingen en voor menige Nederlander was ze een doorn in het oog omdat ze steeds hamerde op ...

Ik hoop dat ze ooit presidente wordt van haar land van oorsprong. Als alle wapens verroest zijn en er geen nieuwe binnenkomen...
Oud 25 april 2012, 12:26   #80
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
In Egypte bvb doen zowel christenen als moslims eraan, hoewel het veroordeeld werd door de koptische kerkoverheden én door de groot mufti.
En ook in de grondwet, en al een hele tijd geleden.Zo gemakkelijk uit te roeien is het dus niet, als je enigszins realistisch bent.

Ik denk dat vele mensen hopen dat mettertijd die zaken oubollg worden en uiteindelijk verdwijnen. Jammer voor het meisje dat er nog aan blootstaat en er het slachtoffer van wordt.

Zo'n landen hebben andere prioriteiten zoals werkloosheid, politieke rust ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be