![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja, want je begint er een topic over.
Doe je niet voor elke moord he, schat.
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]()
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet elke moord heeft racisme of homofobie als verzwarende omstandigheid.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
M'n punt was net dat racisme of homofobie als verzwarende omstandigheid belachelijk is. Hebzucht is even bezwarend, als we het consequentionalistisch bekijken, meer nog, want er zijn meer armen dan rijken. Inbraak bij nacht, da's een verzwarende omstandigheid. Of een vrouw aanvallen die zwanger is. De motivatie is niet verzwarend.
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat dat wel degelijk een verzwarende omstandigheid is en dat dat zwaarder bestraft dient te worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou lichamelijke agressie uit jaloezie, nijd, liefdesverdriet... minder erg zijn dan wanneer die agressie uit homofobie wordt gepleegd? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men zou evengoed kunnen stellen dat er ook een minderheidsgroep bestaat van bedrogen mannen, ontrouwe vrouwen, enz. Ook 'groepen' waar er in de volksmond de nodige vooroordelen en clichés circuleren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Art. 405quater.<W 2007-05-10/35, art. 34, 064; Inwerkingtreding : 09-06-2007> In de gevallen bepaald in de artikelen 393 tot 405bis kan het minimum van de bij die artikelen bepaalde straffen worden verdubbeld in geval van correctionele straffen en met twee jaar verhoogd in geval van opsluiting, wanneer een van de drijfveren van de misdaad of het wanbedrijf bestaat in de haat tegen, het misprijzen van of de vijandigheid tegen een persoon wegens diens zogenaamd ras, zijn huidskleur, zijn afkomst, zijn nationale of etnische afstamming, zijn nationaliteit, zijn geslacht, zijn seksuele geaardheid, zijn burgerlijke staat, zijn geboorte, zijn leeftijd, zijn fortuin, zijn geloof of levensbeschouwing, zijn huidige of toekomstige gezondheidstoestand, een handicap, zijn taal, zijn politieke overtuiging, [1 zijn syndicale overtuiging,]1 een fysieke of genetische eigenschap of zijn sociale afkomst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zegt de wet?
In België zijn een aantal antidiscriminatiewetten van kracht, die ook holebi’s en transgenders beschermen. Dankzij die wetten zijn slachtoffers beter beschermd tegen discriminatie op het vlak van tewerkstelling, de toegang tot goederen en diensten, enz. Bovendien beschouwt de wet bepaalde gedragingen zoals aansporen tot haat, discriminatie of geweld tegen een groep of een persoon omwille van diens reële of vermeende seksuele geaardheid of genderidentiteit als een strafbaar feit. Tot slot voorziet de wet ook verzwarende omstandigheden om daders van bepaalde misdaden of delicten (moord, verkrachting, pesten…) strenger te straffen indien één van de motieven van het misdrijf haat, minachting of vijandigheid tegen iemand omwille van diens seksuele geaardheid of genderidentiteit is. In dat geval spreekt men van « haatmisdrijf » of verwerpelijke beweegredenen. Wat bedoelt men met discriminatie? Wettelijk gezien spreekt men van discriminatie wanneer iemand (omwille van zijn of haar seksuele geaardheid of genderidentiteit) minder gunstig behandeld wordt, werd of zou zijn dan iemand anders in een vergelijkbare situatie. Zo zou een werkgever bijvoorbeeld niet mogen weigeren om iemand aan te werven omwille van zijn of haar seksuele geaardheid. Wat is een haatmisdrijf? Haatmisdrijven zijn criminele daden die begaan zijn wegens een discriminerende drijfveer, waardoor ze verschillen van alle andere misdrijven. Men spreekt van een haatmisdrijf wanneer een van de redenen die de dader aanzet tot het misdrijf een (reële of vermeende) eigenschap van het slachtoffer is, zoals bijvoorbeeld zijn of haar seksuele geaardheid of genderidentiteit. Dat betekent dat iemand een misdrijf pleegt net omdat hij of zij denkt dat de persoon een holebi of transgender is. In dat geval spreekt men van verzwarende omstandigheden. De verzwarende omstandigheid bestaat erin dat het misdrijf gepleegd werd tegen een holebi omdat hij of zij een holebi is. Enkel zware, strafbare feiten zoals moord, verkrachting, pesterijen…worden als haatmisdrijven erkend. Haatmisdrijven verschillen van gewone misdrijven, niet alleen omwille van het motief van de dader, maar ook vanwege hun impact op het slachtoffer. Dit slachtoffer is eruit gepikt omdat hij of zij tot een of andere groep behoort, wat suggereert dat de leden van die groep onderling verwisselbaar zouden zijn. Slachtoffers van een haatmisdrijf worden dus uitgekozen op basis van het feit dat zij tot een bepaalde groep behoren eerder dan op basis van persoonlijke kenmerken. De boodschap is dus niet gericht aan het slachtoffer als individu maar aan de hele gemeenschap waartoe het behoort. Om deze redenen worden haatmisdrijven ook wel symbolische misdrijven genoemd. Men moet ook weten dat agressie die gebaseerd is op homofobie of transfobie altijd beschouwd wordt als een haatmisdrijf. http://www.gelijkekansenbrussel.iris...ue-dit-la-loi/
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bovendien is het duidelijk dat een moord met een zeer gerichte doelgroep absoluut geen daad van een doorgeslagen gek is. Dat maakt een belangrijk verschil voor de behandeling/straf die de persoon nodig heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |