![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#62 |
|
![]() Sommigen hier hebben geluk dat de Nederlanders geen ander ras zijn, want dan kon je ze hier stelselmatig vervolgen wegens racisme
![]()
![]() |
#63 | ||
|
![]() Citaat:
In Scandinavië bestonden honderden jaren geleden weliswaar al parlementen, maar die werden dan enkel door de adel of de elite gekozen. Dezelfde situatie als in de negentiende eeuw bij ons dus. Citaat:
Ik zou eigenlijk wel graag willen weten wat volgens jou de definitie van democratie is en wat in jouw ogen het meest democratische systeem zou zijn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#66 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
de eerste, echte (vertegenwoordigende) democratie ontstond zo'n 1000 jaar geleden in scandinavie Citaat:
op basis daarvan zal men wel snel een geneesmiddel vinden Citaat:
democratie wordt door mensen als jou vanuit een ideologisch standpunt bekeken, maar dat vind ik zever, zo is democratie dus niet ontstaan, wel als een serie van compromissen om de voorgaande situatie te verbeteren ik heb geen zin om hier verder op in te gaan ik meld enkel nog dat ik niet geloof dat alle macht aan het volk moet zijn waar ligt dan de grens? moeten we dan bv weer mensen lynchen zonder eerlijk proces? da's ook pure democratie volgens de definitie van het woord: (gerechtelijke) macht aan het volk! |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In mijn heel beperkte persoonlijke ervaring, heb ik ondervonden:
- dat er een hemelsbreed gat ligt tussen Walen en Vlamingen; wat niet belet dat ik Waalse vrienden heb, net zoals Bretoense (kennissen) en Corsicaanse (eens op congé geweest) ... - dat er een gat gegroeid moet zijn tussen Hollanders en Vlamingen, wellicht te lang in een verschillend keurslijf gezeten; wat niet belet dat ik er enkele individueel zeer waardeer. (Ik peins dat ik niet zo goed zou overeenkomen met zo'n echte Calvinist van boven de Waal en Maas ..) Daarom acht ik mij erg gelukkig dat er toch eerst een Europa der regio's zal komen, vooraleer er sprake van zou kunnen zijn om ons tesamen met de Hollanders te zetten. Solidariteit met de Walen, via de Europese solidariteit. Machtig goed ! Even vervolledigen: solidariteit, handel, toerisme ("cultuuruitwisseling" voor die die graag mooie woorden gebruiken), muntunie, politieke unie enzovoorts, via Europa: machtig goed. (via de subsidiariteit wel lokaal te regelen wat ook maar lokaal te regelen is !! Erg belangrijk!!) Idem dito met de Hollanders. En voor mij: idem dito met de Turken: solidariteit, handel, toerisme, muntunie, politieke unie enzovoorts.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Qua cultuur is het bijna onomstotelijk dat Walen meer gelijkenissen met ons hebben dan de Nederlanders... "Solidariteit, ja, maar alleen op Europees niveau...". Dat is zo'n mentaliteit van "Arme mensen moeten geholpen worden, maar niet door mij... Als ik maar zo weinig mogelijk moet betalen" Ik snap echt niet waarom mensen zich zo druk maken over de Walen... Ok, er zijn dingen waarover moet gepraat worden, en ik zal zeker niet degene zijn die zal ontkennen dat er problemen zijn. Maar problemen zijn er om opgelost te worden, toch? Alle onderzoeken wijzen erop (en de geschiedenis bevestigt dat): separatisme leidt alleen tot nog meer separatisme... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
dat hebben de britten en de amerikanen ook, maar daarom hebben ze nog geen gemeenschappelijke cultuur |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Zielig hoor, die krampachtige pogingen om het bestaan van een belgische cultuur te bewijzen. ![]() Er bestaan in belgië een Zuid-Nederlandse en een Waals-Picardische cultuur die ongetwijfeld verwantschap vertonen, maar niet meer dan met om het even welke andere aangrenzende cultuur.
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#76 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En wat vindt u nu eigenlijk de ideale staatsvorm, het huidige systeem? Citaat:
Citaat:
Ik ben dus absoluut tegen volksrichting en ook tegen volksjury's, omdat daarbij inderdaad de machtsdeling doorbroken wordt. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |