Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Ben je bereidt om 40 uur te werken voor een zelfde loon ?
ja 53 40,77%
nee 77 59,23%
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2004, 21:15   #61
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince
Waar is die beroepsfierheid gebleven? Be a man! Wees blij dat we kunnen werken! Ik gruwel ervan als werken wordt aanzien als een "straf". Het gaat zover dat het woord "werken" al een negatieve connotatie krijgt. Ik werk 55 uur per week en ik doe dat met volle plezier. Waarom? Fierheid, voldoening als er iets af is, teamspirit, etc...
Ik heb ook mijn slechte dagen dat ik liever in mijn bed zou liggen, maar lopen klagen dat we (MAAR!) 40 uur zullen "MOETEN" werken, dat gaat er bij mij toch niet in.

We are doomed...
In Japan werkt dat maar in België is er vrij weinig binding tussen bedrijven en hun werknemers. In een kleine kmo kan dat nog, maar eens je veel groter bent dan dat wordt dat hier al moeilijker...

Er hangt ook veel van je job zelf af, ik werk zelf 50 tot 60u/week + nog eens gemiddeld 2u/dag in de wagen, maar ik vind mijn werk gewoon ook interessant + ik heb een faillissement meegemaakt en daarna kijk je toch wel even anders aan tegen 'werk' hebben, wat ik persoonlijk daarvoor altijd als vrij vanzelfsprekend beschouwde.

Ik kan je dus wel volgen, maar het verwondert me geenszins dat veel mensen daar anders tegenoverstaan.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2004, 21:20   #62
Vince
Vreemdeling

Vince's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince
Waar is die beroepsfierheid gebleven? Be a man! Wees blij dat we kunnen werken! Ik gruwel ervan als werken wordt aanzien als een "straf". Het gaat zover dat het woord "werken" al een negatieve connotatie krijgt. Ik werk 55 uur per week en ik doe dat met volle plezier. Waarom? Fierheid, voldoening als er iets af is, teamspirit, etc...
Ik heb ook mijn slechte dagen dat ik liever in mijn bed zou liggen, maar lopen klagen dat we (MAAR!) 40 uur zullen "MOETEN" werken, dat gaat er bij mij toch niet in.

We are doomed...
In Japan werkt dat maar in België is er vrij weinig binding tussen bedrijven en hun werknemers. In een kleine kmo kan dat nog, maar eens je veel groter bent dan dat wordt dat hier al moeilijker...

Er hangt ook veel van je job zelf af, ik werk zelf 50 tot 60u/week + nog eens gemiddeld 2u/dag in de wagen, maar ik vind mijn werk gewoon ook interessant + ik heb een faillissement meegemaakt en daarna kijk je toch wel even anders aan tegen 'werk' hebben, wat ik persoonlijk daarvoor altijd als vrij vanzelfsprekend beschouwde.

Ik kan je dus wel volgen, maar het verwondert me geenszins dat veel mensen daar anders tegenoverstaan.
Klopt wel wat je zegt over de bedrijfsschaal, ik werk ook in een KMO en daar krijg je idd erg veel voldoening en direct resultaat van je werk.
Oud 30 juni 2004, 14:09   #63
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Stond vandaag in de gazet, ik denk het Volk, voorpagina. De stijging was waarneembaar in België, in vele andere EU landen daalde het aantal uren. Bovendien ging het over "officiële" uren, niet de verborgen overuren, en was het een evolutie van de laatste jaren.
Nah, de laatste jaren catalogeer ik nu niet bepaald onder de noemen 'het verleden'. Mais bon, ik ga geen uitspraken doen over een onderzoek dat ik van haar noch pluim ken. Weet je per toeval door wie het onderzoek werd uitgevoerd en de exacte titel?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 14:21   #64
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Wat ik mij afvraag...

Op de vraag "Ben je bereid om 40 uur te werken voor een zelfde loon ?" heeft nu 60% "nee" geantwoord. Er werd niet gevraagd of we het leuk zouden vinden, wel of we bereid zouden zijn... Moet ik dit dan interpreteren als dat 60% ontslag gaat nemen ofzo? Nogal radicaal
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 15:44   #65
skaldis
Banneling

Standaard

Ik doe nu al een 40 uren week maar krijg 6 dagen inhaalrust (waar van twee betaald). Op andere bedrijven is dat dikwijls twaalf dagen, bij ons hebben ze liggen knoeien met onze 20 minuten schoftijd. Waar het nu op neerkomt is dus eigenlijk dat ze ons zes dagen verlof willen afnemen. Een aantal jaar geleden is het bedrijf door de oprichters verkocht voor 6 miljard BEF waarna ze zich voor 2 miljard terug inkochten. Vroeger werkten we in een echte heksenketel, het kon niet snel genoeg, overuren (12-16 uur), .... Doch toen het bedrijf verkocht werd hebben wij daar niets van gemerkt. Onze inspanningen werden niet beloond. We bouwden tesamen lieten ze ons geloven, de vruchten echter ... . En zo zal het overal wel zijn. Een nonkel werd door een Amerikaans bedrijf twee jaar voor hij op brugpensioen kon ontslagen, ze moesten hem nog drie jaar uitbetalen binnenkort dopt hij met alle gevolgen voor zijn pensioen, hij werkte 30 jaar voor dat bedrijf. Iedereen kent wel enkele verhalen zo. We worden gewoon uitgebuit door onze medemensen door een altijd maar meer systeem.

Ik heb wel ja gestemd, al doe ik het met tegenzin want ik geloof niet meer in de goede bedoelingen van de werkgever.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 17:07   #66
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Skaldis, werk je soms bij DE in de nachtploeg. daar gebruiken ze juist dezelfde truk.
De ochtend en avondploeg hebben 30 minuten betaalde schattijd, de nachtploeg niet.
Toch doen de 2 andere ploegen 39 uur per week, en krijgen ze 6 dagen compensatie.-waarvan 2.5uur betaalde pauze
De nachtploeg doet er 40 uur per week, en toch krijgen die maar 6 dagen compensatie- waarvan 3 vastgelegd als brugdag. De uitleg, "jamaar per dag ben je 24 minuten aan het eten rond 2 uur 's nachts."

Bof ,ik lig er niet wakker van. Mijn loon ligt er op het einde van de maand, en ik vind het voldoende om die nadeeltjes te compenseren.

Maar geef de grote firma's nog een vingertje toe en ze nemen op termijn de hele arm. Helaas, als ze die arm niet krijgen, dan zijn ze naar een streek waar ze lichamen kunnen misbruiken.

Oftewel, in dit geval zullen we wat moeten geven.
Oud 30 juni 2004, 17:15   #67
belgischburgertje
Vreemdeling

Standaard

ok. ik werk nu 38 uur voor 1000 euro. gewoon jobke als bediende in brussel.
jij werkt wel 55 uur.... leuk voor jou! maar word je evenweinig betaald ook als je nu 38 uur zou werken???
als het loon redelijk is en ik bv kan toekomen tot het eind van de maand. ok. maar ik kom zelfs niet toe. ik kan me zelfs geen nieuwe kledij aanschaffen of zo. ik werk ook graag... veel liever als alle dagen moeten thuiszitten. maar uitsloven voor een armoedig loontje?
ze laten ons meer uren werken voor hetzelfde loontje. ik durf wedden dat jij geen 1000 euro verdiend voor je 55 uren! wat als ze tegen jou zeggen dat je hetzelfde loon mag behouden voor maar 38 uren...
kgeef een klein voorbeeldje van mensen met kinderen die naar een pleegmoeder gaan. ze moeten die 2 uur meer betalen van hunzelfde loontje... en voorwat? zodat het bedrijf wat beter zit?
Oud 30 juni 2004, 17:52   #68
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door belgischburgertje
ok. ik werk nu 38 uur voor 1000 euro. gewoon jobke als bediende in brussel.
jij werkt wel 55 uur.... leuk voor jou! maar word je evenweinig betaald ook als je nu 38 uur zou werken???
als het loon redelijk is en ik bv kan toekomen tot het eind van de maand. ok. maar ik kom zelfs niet toe. ik kan me zelfs geen nieuwe kledij aanschaffen of zo. ik werk ook graag... veel liever als alle dagen moeten thuiszitten. maar uitsloven voor een armoedig loontje?
ze laten ons meer uren werken voor hetzelfde loontje. ik durf wedden dat jij geen 1000 euro verdiend voor je 55 uren! wat als ze tegen jou zeggen dat je hetzelfde loon mag behouden voor maar 38 uren...
kgeef een klein voorbeeldje van mensen met kinderen die naar een pleegmoeder gaan. ze moeten die 2 uur meer betalen van hunzelfde loontje... en voorwat? zodat het bedrijf wat beter zit?
1000 € voor iemand die presteert is te weinig.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 18:58   #69
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Skaldis, werk je soms bij DE in de nachtploeg. daar gebruiken ze juist dezelfde truk.
De ochtend en avondploeg hebben 30 minuten betaalde schattijd, de nachtploeg niet
Ik werk wel in een nachtploeg maar niet bij DE, trouwens de dagploegen zitten in juist hetzelfde systeem bij ons. 20 minuten schof , 9.98 minuten betaald en de rest niet of zoiets. Waar het op neer komt is dat toen de 40 uren week werd afgeschaft ze ons eigenlijk met een foefje 6 dagen hebben afgenomen. (50 weken x 2 uur = 100uren of +- 12 dagen - de nietbetaalde etenstijd = 6 dagen)
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 19:37   #70
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Tja, als ze nu eerlijk zouden zijn, die bazen zouden ze gewoon zeggen, je doet maar dagen van 7.5 uur, dus 37.5 uur per maand. En geen compensatiedagen, want je brengt dat half uurtje dat je gaat eten toch niks op.

En ik zou geloven dat ze daar verder mee komen dan zo raar mogelijke constructies uit te denken om hun zucht naar winst te verbloemen.
Oud 30 juni 2004, 20:21   #71
Sufragette
Schepen

Sufragette's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Sufragette
Standaard

Ik weet niet of ik bereid zou zijn om 40u/w te werken, ik vrees dat ik dan nogal snel uitgeblust zou zijn..
Oud 30 juni 2004, 20:21   #72
belgischburgertje
Vreemdeling

Standaard

zeg dat tegen al de mensen die bij de mutualiteit werken.
om daar te werken moet je wel presteren, geloof me. maar over het loon valt niet te spreken.
Oud 30 juni 2004, 20:42   #73
FT
Provinciaal Statenlid

FT's schermafbeelding

Standaard

Ik werk nu reeds meer dan 40 uur. Dus voor mij zou het loonsverhoging zijn.
Oud 30 juni 2004, 20:45   #74
Beer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

voor mij is het goed om 40u te werken,maar wel met de belofte dat geen geen enkelle frank naar de walen zou gaan
Oud 30 juni 2004, 21:00   #75
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sufragette
Ik weet niet of ik bereid zou zijn om 40u/w te werken, ik vrees dat ik dan nogal snel uitgeblust zou zijn..
Goh ja zeg, ge hebt toch echt wel 140 uren nodig om van die 38 te bekomen ipv 138. Het verschil is enorm.
Oud 30 juni 2004, 21:55   #76
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

ik vind dat we mensen die langer willen werken aan hetzelfde loon die kans moeten geven. maar van de meeropbrengst voor het bedrijf moet een groot deel naar de sociale zekerheid gaan.
mensen die dolgraag werken zoals TomB en Anjerant zullen ongetwijfeld staan springen om langer te mogen werken aan hetzelfde loon.
puur om het plezier van het werken natuurlijk.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 23:28   #77
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
ik vind dat we mensen die langer willen werken aan hetzelfde loon die kans moeten geven. maar van de meeropbrengst voor het bedrijf moet een groot deel naar de sociale zekerheid gaan.
mensen die dolgraag werken zoals TomB en Anjerant zullen ongetwijfeld staan springen om langer te mogen werken aan hetzelfde loon.
puur om het plezier van het werken natuurlijk.
Loon? Ik werk al jaren aan het federale minimumloon en trek sinds zeer kort af en toe een niet taxeerbaar dividendje uit het bedrijf. Ik werk voor een betere toekomst voor mezelf, voor het product van mijn arbeid. Niets houdt u tegen om hetzelfde te doen. Verder heb ik de sociale zekerheid voor niets nodig, ook niet moest ik morgen ongeneeslijk ziek en arbeidsongeschikt worden.
Oud 30 juni 2004, 23:32   #78
giserke
Banneling

Standaard

ik werk wel 50 uur voor het zelfde loon
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 23:46   #79
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

ik zie hier veel mensen die op salaris staan klagen over hun loon tov de uren die ze erin steken.

De deal die een werkgever met een gesalarieerde sluit is echter simpel: Je krijgt een bepaalde verantwoordelijkheid en voert die uit tegen betaling van een maandelijks loon. Gespendeerde uren hebben daar niets mee te maken.

Ik zie niet goed in wat die mensen hun probleem is, het is vrij simpel om als goede employee meer verantwoordelijkheden op te nemen tegen meer betaling, of minder tegen minder betaling. Navenant uw competentie heeft zo iedereen zijn niveau van verantwoordelijkheid dat hij kan afhandelen in een bepaalde tijdslimiet. Dat het op een bepaald niveau economisch aantrekkelijker wordt om een deel te delegeren spreekt voor zich.
Oud 30 juni 2004, 23:53   #80
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
ik zie hier veel mensen die op salaris staan klagen over hun loon tov de uren die ze erin steken.

De deal die een werkgever met een gesalarieerde sluit is echter simpel: Je krijgt een bepaalde verantwoordelijkheid en voert die uit tegen betaling van een maandelijks loon. Gespendeerde uren hebben daar niets mee te maken.

Ik zie niet goed in wat die mensen hun probleem is, het is vrij simpel om als goede employee meer verantwoordelijkheden op te nemen tegen meer betaling, of minder tegen minder betaling. Navenant uw competentie heeft zo iedereen zijn niveau van verantwoordelijkheid dat hij kan afhandelen in een bepaalde tijdslimiet. Dat het op een bepaald niveau economisch aantrekkelijker wordt om een deel te delegeren spreekt voor zich.
dit is toepasbaar voor het kader en het middenkader, maar niet voor arbeiders en lager bedienden. Want op die manier (gespreide werkuren op eigen verantwoordelijkheid) kan de continuïteit van een onderneming niet worden gewaarborgd.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be