![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat we zeker weten is dat in de eerste eeuw en ervoor, verschillende zeg maar "spiritueel geïnspireerde" bewegingen actief waren in de Helleens/Joodse wereld. Al dan niet met een Jezus. Al dan niet met een Christus. Zowat alle van deze bewegingen hadden meer of minder overeenkomsten met elkaar en ze beconcurreerden elkaar in mindere of meerdere mate en namen meer of minder dingen van elkaar over. "De leer" van de christenen, zoals jij dat noemt bestond ook niet. Want onder degenen die zich achter de naam Jezus of Christus scharen worden leerstellingen verkondigd die vaak radicaal met mekaar in tegenspraak zijn. Het idee dat het "christendom" (om die misleidende term nog maar eens te gebruiken) als in een oerknal bij 1 figuur op 1 moment in de tijd ontstond, is een visie die door de "katholiciteit" werd verkondigd. Dat denkbeeld was namelijk nodig om een sterke machtsbasis uit te bouwen. Door de uitvinding van de "historische Jezus" konden de "katholieken" immers hun publiek wijsmaken dat ze via een directe afstammingslijn van bisschoppen-leerlingen-apostelen-Jezus rechtstreeks met God en zijn 'plan' in contact stonden. Daar hadden die "dromers" zoals diegenen die beweerden dat "het Koninkrijk in jezelf ligt" of dat "Jahweh slechts een Demiurg" was immers niet van terug. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() figuur in een historisch boek
tijd voor een moderne versie |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Neen, dat denk ik niet. We kunnen er immers niet onderuit dat de naam 'christen' zeer vroeg werd gebezigd. Tenminste zo lijkt het toch. Dus mensen die 'christen' waren, geloofden in datgene wat Jezus zei of had gezegd (noem het dan de 'morele precepten' van Jezus in plaats van 'leer', maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit) of in datgene wat de predikers zeiden dat Jezus had gezegd. Maar hier waren er verschillende nuances natuurlijk. Laat ik het dan zo stellen: een 'katholiek' in de eerste twee eeuwen was een christen, maar niet alle christenen waren 'katholiek'. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de Aramese kerken of dito geloofsgemeenschappen. Maar eigenlijk is er niets nieuws onder de zon op dit punt, want dat is nu nog steeds het geval. Laatst gewijzigd door system : 10 juli 2012 om 15:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() Ik geef mijn visie. Dat is alles. En dit omdat ik op basis van lectuur tot dit of dat besluit ben gekomen. En steeds onder voorbehoud wel te verstaan dat ik me kan vergissen.
Van den Berghe echter zegt niet: "ik vind dit juist omdat ik denk dat dit juist is op basis van deze of gene studie". Hij zegt eigenlijk: "ik vind dit juist omdat de kerkelijke traditie dit zegt. En wanneer de kerkelijke traditie het zegt, is het sowieso juist en kan het onmogelijk verkeerd zijn. Punt uit". Dat zegt Van den Berghe. En dat is een heel verschil natuurlijk. Laatst gewijzigd door system : 10 juli 2012 om 15:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
Hoe hoog schat u de kans in dat u aan het einde van uw onderzoek zal moeten concluderen dat het christendom wel op waarheid is gebaseerd? Intussen is het zonder voldoende bronnen uit de eerste eeuw even moeilijk om te bewijzen dat er geen eenduidige historische basis is als dat er wel een eenduidige historische basis is en is uw mening over deze kwestie een slecht gefundeerde overtuiging. ![]() De meeste van onze zekerheden hebben wij niet empirisch kunnen vaststellen. Wij aanvaarden de algemene consensus en we geloven in datgene wat werkt. p.s. Ik ben benieuwd of er nog een discussie volgt over de Malo. Laatst gewijzigd door Piero : 10 juli 2012 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daarentegen als men zegt: de feiten zijn zo want de apostolische of kerkelijke traditie zeggen het zo, dan is elk wetenschappelijk en kritisch onderzoek op voorhand dood en begraven. En dat is het drama van de kerk op vele vlakken geweest. En mooiste voorbeeld is dit van Josua. In die bijbel staat dat de Josua de zon deed stilstaan in een strijd om de vijand te kunnen verslaan, en dus concludeerde de kerk dat de zon rond de aarde draaide. En dat bleef zij lang volhouden todat ze met de neus op de feiten werd gedrukt en nadat er enige andersdenkenden hiervoor op de brandstapel stierven. Dogmatisme is de doodsteek voor elk kritisch onderzoek. We zien dat nu weer opduiken bij de creationisten en bij de islam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 10 juli 2012 om 21:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() Er zijn er ook die geloven dat de aarde nog geen 6000 jaar oud is. Zoals de creationisten. Alhoewel we nu duidelijk kunnen meten hoe oud een voorwerp of een skelet is.
Laatst gewijzigd door system : 10 juli 2012 om 21:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat u hierboven schrijft, is een grote misvatting, daar het weer eens een redeneerfout laat zien. Alsof de geschiedenis van een godsdienstige beweging niet compitabel zou zijn met een levensbeschouwelijke insteek ervan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo werkt het wetenschappelijk onderzoek niet. Het historisch onderzoek start van een gegeven. Bijvoorbeeld om het eenvoudig te houden: in de evangelies worden de farizeeën vaak afgeschilderd als schijnheilig. Vraag is dan. Is dit historisch correct, ja of neen? Indien wel, dan is er geen probleem. En indien niet, waarom dan niet. Ik geef maar een voorbeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Indien wetenschappelijk onderzoek tot het besluit komt dat de aarde enkele miljarden jaren oud is, dan moet men niet afkomen uit een bepaalde godsdienstige hoek dat de aarde een goede 5000 jaar oud is. Dat doet mij er overigens aan denken dat u me nog altijd niet geantwoord op de vraag of de aarde meer dan 6000 jaar oud is. En dus stel ik u de vraag opnieuw Van den Berghe: denkt u persoonlijk dat de aarde meer dan 6000 jaar oud is? Laatst gewijzigd door system : 10 juli 2012 om 21:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |