![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Nou ja, ieder zijn meug.... ![]() P.S. ben je wel zeker dat de aarde rond is? Jan is er anders wel van overtuigd dat die planeet nog maar 6000 jaar bestaat!!!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Je bent dus in goed gezelschap! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ken uw geschiedenis, zou ik zo zeggen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#64 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand die verpletterend wordt verslagen trekt zich niet in vol gelid, met trom en tamboer, met opgeheven vaandel en in geordende rijen van het slagveld terug. En dat deden de Vlamingen. En wat meer is: geen enkele Fransman durfde de Vlamingen aan te vallen. Jajaja, die Vlamingen werden "verpletterend" verslagen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() Lodewijk van Nevers, een grote VLAAMSE graaf?
De slag bij Kassel, een klinkende Vlaamse overwinning? Alleluia! |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu begint u plotseling over Lodewijk van Nevers, die nota bene in 1322 de grafelijke troon besteeg. 20 jaar na 1302. Duidelijk is dat u gewoon niet kunt toegeven dat u verkeerd zat... Lodewijk was graaf van Vlaanderen, maar inderdaad geen Vlaamse graaf (heb ik ooit het tegendeel beweerd?). Zijn naam was immers "Louis de Crécy". Hij was in Parijs opgevoed en had nooit een woord Diets geleerd. Niet kort na diens troonsbestijging komt het volk en de steden tegen de graaf in opstand (ook mede door zijn onhandige politiek in de benoeming van allerlei Fransen). Een van de belangrijke figuren was inderdaad Zannekin (of Zanneken). Feit is wel de belangrijkste steden van westelijk Vlaanderen de opstand steunden: Duinkerke, Kassel, Belle, Torhout, Roeselare, Brugge. Dat was in 1326. Lodewijk probeerde de zaak met Franse troepen te bedwingen, maar dat kwam slecht uit. Bij Kortrijk werd hij gevangen genomen en op een klein paardje gezet. Omringd door een joelende menigte trok hij zo naar Brugge, en bij ieder plaatsje waar hij aankwam werd hij door de Vlamingen uitgejouwd en bespot. Lodewijk was daardoor zo verbitterd dat hij naar Frankrijk trok. In 1328 vond inderdaad de nederlaag bij Kassel plaats. De repressie was ook genadeloos. De slag had evenwel geen gevolgen voor het graafschap zelf in relatie tot het Franse koninkrijk. Het ging immers om een opstand niet tegen de Franse koning, maar over een opstand tegen de Vlaamse graaf zelf. Maar, wat u natuurlijk ook niet vermeldt, is dat Lodewijk zomaar eventjes twee jaar tijd nodig had om Vlaanderen te bedwingen. Na Kassel gistte het immers nog in Vlaanderen. En alleen een meedogenloze jarenlange repressie kon de opstandelingen tot bedaren brengen. Tien jaar na Kassel was het echter weer prijs... maar dan zitten we al volop bij Artevelde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() Bij de franstalige Jacques d'Ertvelde, dorpsgenoot van Eddy Wally en voor de Engelse koning: appareillé �* tous vos désirs.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() 1830 - 2005
Laten ALLE Vlaams nationalisten van de datum 2005 een symbolisch jaar maken. 175 jaar Belgische miserie, Belgische onderdrukking, Belgische smeerlapperij, Belgische geschiedenisvervalsing, Belgische repressie, Belgische diefstal, Belgische verfransing etc etc etc 2005 : splitsing BHV, splitsing gezondheidszorg, werkloosheidsuitkeringen, eigen financiele en juridische verantwoordelijkheid enz. Hopelijk het begin van het einde van den belgziek?
![]() |
#71 |
Vreemdeling
|
![]() Geachte Jan van den Berghe,
mag ik weten uit welke boeken u uw informatie haalt over de Guldensporenslag, want het interesseert mij wel. Ik had op school altijd geleerd dat de Guldensporenslag een strijd was tussen 8000 Vlaamse boeren en ambachtslieden tegen 2000 Franse ridders. Dat na de slag Vlaanderen het zwaar te verduren kreeg door het Franse leger. Met als uiteindelijk gevolg dat Vlaanderen enkele steden verloor aan Frankrijk zoals Rijsel. Vlaanderen had dus een slag gewonnen, maar de oorlog had men verloren. Wat wel zo was, is dat Vlaanderen opnieuw haar onafhankelijkheid verkreeg. Aangezien u goed op de hoogte bent van de geschiedenis, zou ik ook willen vragen wat u weet van de verbondenheid tussen Vlaanderen en Wallonie doorheen de geschiedenis. Want zo las ik dat Vlaanderen en Henegouwen ooit één waren. Vlaanderen en Henegouwen werden gesplitst toen er een dispuut was over de opvolging van gravin Margaretha. Henegouwen werd toegewezen aan Jan en Boudewijn van Avesnes en Vlaanderen werd toegewezen aan Gwijde van Dampière en zijn broer. Een groot deel van Limburg behoorde tot het Bisdom Luik. Dit wijst toch ook op een historische verbondenheid over de grenzen van Vlaanderen en Wallonie heen. Het huidige Wallonie behoorde toch ook tot de Verenigde Nederlanden. Dus mij lijkt het alleszins toch zo dat Vlaanderen en Wallonie heel verbonden waren met elkaar. En dat daarom de Belgische staat nog zo gek niet lijkt. Ik ben geen echte kenner van de geschiedenis zoals jij dat lijkt te zijn, dus spaar mij als ik fouten gemaakt heb. Om nog eens op mijn vraag terug te komen: kunt u mij boeken aanraden waar ik meer kan te weten komen over de Vlaamse geschiedenis? |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jan Frans Verbruggen, 1302 in Vlaanderen : de Guldensporenslag, 1977 Arthur de Bruyne, De Guldensporenslag : 11 juli 1302, 1952 Lodewijk van Velthem (W. Waterschoot), De Guldensporenslag : een fragment uit de Voortzetting van de Spiegel Historiael, 1979 Karim van Overmeire, De Guldensporenslag : het verhaal van een onmogelijke gebeurtenis, 2001 Marc Haegeman, Achtergronden van de guldensporenslag 11 juli 1302, 1987 D. Heirbaut, P. Trio en D. van den Auweele, Omtrent 1302, 2002 Leo, Delfos, 1302 door tijdgenoten verteld, 1932 Er bestaat wel nog meer, maar dit heb ik zelf in mijn bezit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pas veel later verliest het graafschap Waals-Vlaanderen, niet als gevolg van 1302 of andere veldslagen, maar wel door de opeenvolgende onderhandelingen. Ook hier wordt vaak de mythe verspreid dat de Vlamingen slechte onderhandelaars waren, maar dat klopt evenwel niet. De voor Vlaanderen nadelige vredesverdragen waren niet door de poorters of Vlaamse steden onderhandeld, maar wel door de Vlaamse graven. Soms hadden die Vlaamse graven de grootste moeite om dergelijke verdragen bij de Vlamingen verkocht te krijgen. Graaf Lodewijk van Nevers kon erover meespreken (zie onder). Ook graaf Robrecht krijgt met een opstand van de Vlaamse steden te maken toen uitlekt welk slecht verdrag hij heeft durven ondertekenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meer daarover in: Theo Luykx, Het grafelijk geslacht Dampierre en zijn strijd tegen Filips de Schone, 1952 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit alles valt min of meer samen met de grens tussen Diets- en Romaanstaligen (nu dus Nederlands- en Frans/Waalstaligen). Ook psychologisch moet er in die tijd als een zekere afbakening bestaan hebben. Immers, toen in de 18e eeuw de Romaanstaligen in opstand komen tegen hun prinsbisschop, hun land tot een deel van de Franse Republiek uitroepen, blijft het in het Land van Loon stil. Geen revolutionaire bewegingen, geen steunbeteuging aan een of andere Franse aanhechting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pikant detail over die Brabantse Omwenteling: de grote gangmakers tegen Jozef II waren Vlaanderen en Brabant/Limburg. In Wallonië heeft men er geen zin in. Meer zelfs, in een aantal Romaanstalige vorstendommen wil het volk bij het revolutionaire Frankrijk aansluiten. Het komt zelfs zo ver dat Van der Noot troepen naar die gebieden moet sturen om de volksopstand de kop in te drukken en het gevaar voor een aanhechting van sommige Nederlandse vorstendommen bij Frankrijk af te wenden. Men ziet al duidelijk een tweedeling in de toenmalige Zuidelijke Nederlanden, een tweedeling die ook in België weer de kop zal opsteken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() Bronnen, Jan, bronnen!!!!!
Geen loze beweringen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw verweer is trouwens heel mager. Misschien moet u eens met feiten komen aandraven i.p.v. zomaar in het luchtledige te roepen "bronnen, bronnen!" Over de duidelijke tweedeling in de Oostenrijkse Nederlanden vindt men interessante gegevens in "De Boerenkrijg 1789: Voor Outer en Heerd" van Arthur de Bruyne. Over het Land van Loon versus de rest van het Prinsbisdom Luik kunt u het boek van Hugo van de Voorde nalezen waar dat terloops ter sprake komt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |