![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Zulukoninkrijk een paar jaar geleden. Er is bij de Zulus en Xhosas een duidelijke zwaai naar de vereniging van de Ngunitalen en hun sprekers. Zelfs worden er nu al oogjes geknipt naar de Ndebele in Zimbabwe die zuiver Zulu spreken. De discussie ging trouwens over de talen in Afrika en of de koloniale heersers taalgemeenschappen verdeelden door ook dialecten als talen uit te roepen. Een goed voorbeeld in Za is Ndebele en Zulu. Zeer weinig verschil maar geschiedkundig met een andere koning. De Xhosas worden ook verdeeld als gevolg van verscheidene koninkrijken De koningen werden in de watte gelegd door de koloniale heersers want ze konden verdeeldheid zaaien. Kijk maar even naar de Belgische steun aan de Mwamis van Ruanda en Burundi. Alle twee Tsutsis en die een minderheid vertegenwoordigden. Ook hier zien wij een taalgemeenschap die door de kolonialen in twee gesneden werd. Ik heb me trouwens voorgenomen om de geschiedenis van Swahili te bestuderen en reeds zie ik dat ook daar talen zoals Lunda tevoorschijn komen die in feitE Kishwahili zijn. Eens te meer dank zij de Belgische koloniale overheid. Geef mij nog even de tijd en ook hierover geef ik u correcte cijfers als die bestaan en liefst niet gedateerd. Het internet is een prachtige zaak.
Gij dacht, o lijdzaam volk, dat 't gruwelijk getij der oude tyrannie voor immer was voorbij Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Willem Elsschot (In Bormsgedicht) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
U pakt de relatieve cijfers van de volkstelling (een volkstelling moet je trouwens sowieso altijd wat relativeren) en concludeert op basis van de procentuele achteruitgang dat het aantal Afrikaanstaligen is achteruitgegaan. Het gaat hier echter om relatieve cijfers en niet om absolute! Als we kijken naar de absolute cijfers zien we een doorlopende stijging van het aantal Afrikaanstaligen bij de volkstelling in Zuid-Afrika: 4.925.760 in 1980 5.685.403 in 1991 5.811.547 in 1996 5.983.426 in 2001 http://www.cyberserv.co.za/users/~jako/lang/stats.htm De afnemende stijging is dan nog gedeeltelijk te verklaren door emigratie van blanke Zuid-Afrikanen in de jaren negentig. Maar van een daling is absoluut geen sprake. De daling van het percentage Afrikaanstaligen kan verklaard worden door de zeer sterke stijging van de andere taalgroepen. En dan gaat het niet om de Engelstaligen, die eenzelfde geleidelijke stijging laten zien als de Afrikaanstaligen, maar om de talen van de zwarte Zuid-Afrikanen. Het aantal Zulutaligen stijgt tussen 1980 en 2001 van 6,1 tot 10,7 miljoen, het aantal Xhosataligen zelfs van 2,9 tot 7,9 miljoen! De oorzaak hiervan is natuurlijk de zeer snelle bevolkingsgroei onder de zwarte Zuid-Afrikanen. Op basis van deze cijfers kan ik dan ook niet concluderen dat Afrikaanstaligen zich afkeren van hun eigen taal en Engelstalig worden. Ook bij de andere taalgroepen is dat niet het geval. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De Afrkaanse pers is trouwens gaande mee dat het de volgende keer (2006?) ook wel eens een vermindering in absolute cijfers zou kunnen zijn. Het aantal Afrikaanse scholen dat gesloten wordt is duizelingwekkend en hierover is onlangs weer een studie gepubliceerd. 30% van de Afrikaanse ouders zouden hun kinderen naar Engelse scholen sturen en dat ziet er niet goed uit voor Afrikaans. Het is niet omdat het niet goed gaat dat men moet beginnen goochelen met cijfers om toch maar gelijk te krijgen. Het is een feit dat het in ZA slecht gaat met Afrikaans en dat de taal een snelle achteruitgang meemaakt. Wij spreken elkaar na de bekendmaking van de census 2006. Ik merk ook op dat de XHOSAS een fenomenale bevolkingsaangroei toont U vergelijkt peren met appelen. In 1980 waren de Bantustans niet ingesloten in de cijfers. Want die waren toch "onafhankelijk". Bij de Zulus is die groei niet zo groot omdat de Zulus geen Bantustan hadden. Wat de emigratie van Afrikaners betreft denk ik dat de cijfers zeer overdreven zijn. Ik was in April in Perth en ik ben daar ook naar een feestje van Afrikaners uitgenodigd. Toen ik cijfers vroeg over het aantal Afrikaners in Australie bleven de cijfers uit maar ze erkenden wel dat de overgrote meerderheid Zuid-Afrikaners in Australie Engelssprekend waren. Maar daar ook zal het Afrikaans in de zogenaamde diaspora niet standhouden. Mijn zoon en zijn vrouw hebben nog steeds Afrikaans als huistaal en de kinderen spreken het tamelijk goed. Onder elkaar spreken de kinderen echter Engels, voor zover dat Australisch brabbeltaaltje Engels genoemd kan worden. De grap was trouwens dat ik in een cafe alleen aan tafel zat en vier Australiers naast mij een felle discussie aan het voeren waren. Toen mijn zoon zich bij mij aansloot zei ik dat ik zeer depressief begon te voelen. Bij zijn vraag naar de reden verklaarde ik dat ik het moeilijk kon verwerken dat mijn kleinkinderen zich in Europa niet verstaanbaar zouden kunnen maken. Algemeen gelach natuurlijk maar ook instemming.
Gij dacht, o lijdzaam volk, dat 't gruwelijk getij der oude tyrannie voor immer was voorbij Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Willem Elsschot (In Bormsgedicht) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Dit forum begon met Terreblanche. Ooit al even teruggekeken naar de inhoud van zijn toespraken. Grote woorden, grote toejuichingen maar nu zo mak als een schaap zoals al die andere grote smoelhelden. Toen in de jaren zeventig en tachtig de folteringen door de politie bekend werden begon ik ernstig te protesteren. 98% van de Afrikaners keurden dit goed en ik moest altijd denken aan mijn vader die in 1944 met zwepen geslagen werd op zijn blote rug en dan in zout gerold door het heldhaftig verzet (Avelgem - Setember/October 1944). Mijn vader was een schoolhoofd en doodgewoon onderwijzer maar schande o schande afdelingsleider van het VNV. Een volk dat folteringen goedkeurt is voor mij een minderwaardig volk en ik heb door mijn verzet vel Afrikaanse vrienden verloren. Ik werd op een zeker ogenblik door Kamiel De Vleeschauwer gedreigd met deportatie omdat ik mij tegen het regime durfde verzetten. En hun lafheid of taalgebied heeft mij nog woedender gemaakt. Ik beschouw Afrikaans als de dochter van mijn Nederlands en als ik zie op welke laffe manier de Afrikaner dit allemaal weggooit dan ben ik inderdaad verbitterd. Desympathie van de Vlaamse nationalisten voor de Afrikaner is spijtig genoeg alleen maar "valse romantiek". En ik kan u verzekeren dat ik geen ANC-lid ben in tegenstelling met Pik Botha, Koornhof en andere lepe kerels die uit de "Nasionale Party" stammen en binnenkort ook nog De Klerk en Van Schalkwyk plus nog vele anderen.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat de Afrikaners de folteringen goedkeurden kan heel goed begrepen worden in het licht van de gebeurtenissen. In de Engelse gevangenissen werden IRA-leden ook gefolterd. Onder de Engelsen had men daar ook geen probleem mee. Misschien een afkeurenswaardige houding, maar heel begrijpelijk als men rekening houdt met de situatie. Dat heeft niets met "minderwaardig" te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Dit forum begon met Terreblanche. Ooit al even teruggekeken naar de inhoud van zijn toespraken. Grote woorden, grote toejuichingen maar nu zo mak als een schaap zoals al die andere grote smoelhelden. Toen in de jaren zeventig en tachtig de folteringen door de politie bekend werden begon ik ernstig te protesteren. 98% van de Afrikaners keurden dit goed en ik moest altijd denken aan mijn vader die in 1944 met zwepen geslagen werd op zijn blote rug en dan in zout gerold door het heldhaftig verzet (Avelgem - Setember/October 1944). Mijn vader was een schoolhoofd en doodgewoon onderwijzer maar schande o schande afdelingsleider van het VNV. Een volk dat folteringen goedkeurt is voor mij een minderwaardig volk en ik heb door mijn verzet vel Afrikaanse vrienden verloren. Ik werd op een zeker ogenblik door Kamiel De Vleeschauwer gedreigd met deportatie omdat ik mij tegen het regime durfde verzetten. En hun lafheid of taalgebied heeft mij nog woedender gemaakt. Ik beschouw Afrikaans als de dochter van mijn Nederlands en als ik zie op welke laffe manier de Afrikaner dit allemaal weggooit dan ben ik inderdaad verbitterd. Desympathie van de Vlaamse nationalisten voor de Afrikaner is spijtig genoeg alleen maar "valse romantiek". En ik kan u verzekeren dat ik geen ANC-lid ben in tegenstelling met Pik Botha, Koornhof en andere lepe kerels die uit de "Nasionale Party" stammen en binnenkort ook nog De Klerk en Van Schalkwyk plus nog vele anderen. Ik heb nooit beweerd dat de Afrikaanstaligen in de meerderheid waren. Maar wij kijken wel naar de absolute cijfers in 2006. Mijn zoon is naar Australie uitgeweken en een reden was oa dat in Saldanhabaai waar hij woonde en werkte de Afrikaanse school overrompeld werd met Xhsakinderen die geen Afrikaans spraken en ook geen Engels. Mijn zoon was opgegroeid in een gezin waar moedertaalonderwijs sterk verdedigd werd Vragen wij aan de Franstaligen niet om hun kinderen weg te houden van de Vlaamse scholen? Omdat dit schadelijk is voor onze eigen kinderen? Mijn zoon was ook de enigste die durfde protesteren uit een groep van 28 universiteitsstudenten in Pretoria omdat een Engelssprekend professor zijn kursus in het Engels wou geven op een Afrikaanse universiteit. Hij wou dit doen omdat de 27 Afrikaners het hem gevraagd hadden. Toen mijn zoon protesteerde gaf de professor hem gelijk en de 27 Afrikaners waren woedend op mijn zoon. Van de 28 zijn er maar 4 doorgekomen zonder te "bissen"tijdens de vierjarige ingenieurskursus?En raadt eens wie erbij was?
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Emigratie van blanke ZUid-Afrikaners. Hoofdzakelijk naar Australie. Past qua klimaat, mentaliteit, ruimte bij de Zuid-Afrikaner. In Perth wees mijn zoon erop dat er nog iemand met onze familienaam in het telefoonboek stond. Ik zei dat moet iemand van Waregem zijn. Ik belde hem op en het was ook zo. 72 jaar oud, op pensioen en helemaal geen kontakt met andere Vlamingen. Ik denk dat de Nederlanders meer samenhokken dan Vlamingen. De Vlaming past zich gemakkelijk aan en terecht!
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
meesten nog met Terreblanche op hun t=hemd rondliepen en zo meer. Ik kan mij moeilijk indenken dat mensen die zich nationalistisch noemen een Franse kursus op een Vlaamse universiteit zouden aanvragen Onthou dat dit een voorgraadse kursus was.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
in het "nieuwe Zuid-Afrika noch gelezen. 10 October is geen nationale feestdag meer en ge moet absoluut naar Zuid-Afrika komen en dit allemaal eens onderzoeken. Mijn toekomstige schoonzoon (25), die hier op dit ogenblik bij ons is, heb ik de geboortedatum van Kruger gevraagd. Hij erkende ronduit dat hij het niet wist. Ik heb de laatste jaren van geen enkele herdenking van Kruger gehoord of gelezen. En ik lees elke dag een Afrikaanse krant en nog grondig ook. Er zullen natuurlijk wel enkelingen zijn die dit nog doen bv in Orania waar ongeveer 500 Afrikaners zich afgezonderd hebben en begonnen zijn met een Volksstaat. Een van mijn vrienden is een groot aandeelhouder in Orania. Hij is een prokureur (advokaat) en begint nu al toe te geven dat het een mislukking is. Ik wil niet op de merite van ORANIA ingaan omdat ik altijd van oordeel ben geweest dat de meerderheidsbezetting van grondgebied (naar analogie met Israel) het antwoord is voor de overleving van een volk. Maar in Orania werden de bruine taalgenoten uitgesloten en mogen ze niet deelnemen aan de zogenaamde volksstaat,
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Kunt ge misschien eventjes dieper ingaan op de situatie die folteren door de politie goed zou kunnen praten. Eender waar in de wereld? Ik keur NERGENS folteren goed vooral in het licht van de ervaring van veel nationalisten bij de "bevrijding" in 1944. Men kan toch niet selectief zijn als het over een van de meest basische mensenrechten gaat, nl vrijheid van foltering en marteling.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |