Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2004, 17:15   #61
Beer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Yep Pietje onze Leopold heeft het daar goed verkloot
Oud 22 juli 2004, 17:29   #62
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beer
Yep Pietje onze Leopold heeft het daar goed verkloot
Hij niet alleen (al was ik wel serieus van mijn melk, na het zien van die docu onlangs op Canvas). Alle blanken eigenlijk. Ze hebben Afrika, gewoonweg leeggeroofd . Ze zaten een paar "corrupte dictators" aan de macht (cfr Mobutu is een mooi voorbeeld), en ze konden "lekker hun gang gaan" . Bijna alle grote bedrijven, hebben bloed aan hun fikken
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 19:33   #63
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groen!tje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cynicus

Toen Congo nog in de handen was van onze dappere kolonialen, waren de Congolezen er veel beter aan toe dan nu. Afrika zou beter af zijn met een soort verlicht, humaan kolonialisme. Dat zou een win-winsituatie betekenen voor kolonisator en gekoloniseerde.

hadden we toen ons de moeite getroost om ze te onderwijzen ipv ze uit te buiten en onze eigen zakken te vullen dan zou het zuiden, behoudens klimatologische moeilijkheden, (bijna) even ver ontwikkeld zijn als het westen.

Het word tijd dat we hierover de hand in eigen boezem steken en rechtzetten wat we hebben verkloot
Onze kolonialen hebben ook grote inspanningen gedaan op het vlak van onderwijs. Na de onafhankelijkheid is het onderwijssysteem in Congo (net als in de andere Afrikaanse landen) compleet in elkaar gezakt. Een humaan, verlicht kolonialisme zou o.a. ook meer aandacht betekenen voor onderwijs. Geschoolde gekoloniseerden (die echter ook respect voor de kolonisatoren zouden worden bijgebracht) zouden voor de kolonisatoren nu eenmaal meer opbrengen.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 19:38   #64
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hadden we toen ons de moeite getroost om ze te onderwijzen ipv ze uit te buiten en onze eigen zakken te vullen dan zou het zuiden, behoudens klimatologische moeilijkheden, (bijna) even ver ontwikkeld zijn als het westen.

Het word tijd dat we hierover de hand in eigen boezem steken en rechtzetten wat we hebben verkloot
Ik weet niet uit wiens naam u hier spreekt, maar ik heb helemaal niemand uitgebuit of mijn 'zakken gevuld' ten koste van anderen hun onderwijs. Ik heb dus helemaal niets verkloot, noch recht te zetten.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 19:39   #65
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Onze kolonialen hebben ook grote inspanningen gedaan op het vlak van onderwijs. Na de onafhankelijkheid is het onderwijssysteem in Congo (net als in de andere Afrikaanse landen) compleet in elkaar gezakt. Een humaan, verlicht kolonialisme zou o.a. ook meer aandacht betekenen voor onderwijs. Geschoolde gekoloniseerden (die echter ook respect voor de kolonisatoren zouden worden bijgebracht) zouden voor de kolonisatoren nu eenmaal meer opbrengen.
8) Ik scheer niet alle kolonialen, over dezelfde kam, maar de "slechte" zullen zwaarder hebben gewogen, dan de goede . Lees de "Gangreen-cyclus" van Jef Geeraerts maar eens even. (ook al zou het zwaar overdreven zijn, dan nog blijft er genoeg over om "niet fier over te zijn" ) 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 21:45   #66
groen!tje
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Ik weet niet uit wiens naam u hier spreekt, maar ik heb helemaal niemand uitgebuit of mijn 'zakken gevuld' ten koste van anderen hun onderwijs. Ik heb dus helemaal niets verkloot, noch recht te zetten.
dries, als dat niet ongelofelijk kortzichtig is weet ik het ook niet. sorry mijnheer de kansarme zoek het zelf maar uit ik heb u schulden niet op mijn geweten, trek er uw plan mee.

Als we allemaal zo zouden redeneren als u kunnen we nu veel overheids en andere centen uitsparen door het sociale zekerheids systeem maar onmiddellijk af te schaffen. Ieder voor zich, en niemand voor een ander.
Doe zo verder dries, dat is zeker de weg die we moeten volgen
groen!tje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2004, 08:06   #67
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Naast de drang om mensen een schuldgevoel aan te praten, kan u blijkbaar nog niet al te best lezen wat een ander schrijft ook niet.

Ik schrijf nergens dat we de 3de wereld maar aan haar lot moeten overlaten - integendeel, al de maatregelen die ik voorsta zouden de 3de wereld een enorme welvaartsgroei opleveren -, ik heb echter absoluut geen behoefte aan iemand die mij probeert een schuldgevoel aan te praten omwille van iets dat "mijn volk" of nog erger "de voorouders van mijn volk" zou(den) hebben gedaan.

De enige op wie zulke moraliserende praat een invloed heeft zijn mensen die er reeds net zo over denken als u. Indien u dus denkt met zulke retoriek mensen te overtuigen van de noodzaak om iets te verbeteren aan de situatie van de 3de wereld bent u grondig mis.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2004, 13:17   #68
groen!tje
Burger

Standaard

ik wil helemaal niemand met een schuldgevoel opzadelen. Maar het is gewoon een feit dat de graad van onze welvaart nauw in verband staat met de graad van uitbuiting van de 3e wereld nu en in het verleden. Ik pleit ook niet voor het op gang brengen en onderhouden van geldstromen naar de 3e wereld. Het wordt gewoon tijd dat we onze verantwoordelijkheid opnemen en die mensen de kansen geven waar ze recht op hebben oa eerlijke concurentie posities, eerlijke lonen, onderwijs en scholing op een degelijk gestructureerd niveau. Want op het einde van de rit is iedereen gebaat bij een wereld waar welvaart evenredig verdeeld is.
Oud 23 juli 2004, 13:45   #69
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik wil helemaal niemand met een schuldgevoel opzadelen. Maar het is gewoon een feit dat de graad van onze welvaart nauw in verband staat met de graad van uitbuiting van de 3e wereld nu en in het verleden. Ik pleit ook niet voor het op gang brengen en onderhouden van geldstromen naar de 3e wereld. Het wordt gewoon tijd dat we onze verantwoordelijkheid opnemen en die mensen de kansen geven waar ze recht op hebben oa eerlijke concurentie posities, eerlijke lonen, onderwijs en scholing op een degelijk gestructureerd niveau. Want op het einde van de rit is iedereen gebaat bij een wereld waar welvaart evenredig verdeeld is.
Ik weet niet wat voor u "gewoon een feit" is, maar ik vind het al veel eerder "gewoon een feit" dat de respectievelijke leiders van al die arme landen veel meer te maken hebben met de situatie van de inwoners van die landen, dan de eventuele mijnconcessies die westerse bedrijven in die landen hebben. Wat baat het immers voor het BBP van een land als ge als bedrijf betaalt voor een concessie, en dat bedrag wordt rechtstreeks naar de Zwiterse rekening van de desbetreffende dictator versast?

Nog voorbeelden? De USA, ongeveer het rijkste land ter wereld, heeft imho nooit wingewesten gekend zoals Europa. Waarom is het dan rijker? Andersom zijn de inwoners van de ex-USSR, zowat de grootste kolonisator ter wereld, niet direct gekend omwille van hun grote rijkdom.

Oppassen met "feiten" dus...
Oud 23 juli 2004, 16:34   #70
groen!tje
Burger

Standaard

Citaat:
De USA, ongeveer het rijkste land ter wereld, heeft imho nooit wingewesten gekend zoals Europa. Waarom is het dan rijker?
Ten eerste beschikt het van zichzelf over een rijke voorraad grond en delfstoffen.
Ten tweede is amerika zelf een gekoloniseerd land waar de inheemse bevolking verdreven en uitgemoord is. het is gekoloniserd geweest door enerzijds mensen met geld die daar konden doen en laten wat ze wilden en dus op die mannier relatief makkelijk nog meer geld maken en anderzijds door mensen van wie de situatie in europa uitzichtloos was en daar gratis land kregen (dus vaak niet moesten pachten zoals in europa) en als gevolg met een zeer beperkt startkapitaal een winstgevende landbouw onderneming opstarten.Amerika was zeker in die periode zelfonderhoudend, het geld rolde maar bleef in dezelfde grote portefeuille. Terwijl europa in die periode meer en meer de kant van de industrialisering opging en er voor landbouw steeds minder plaats en aandacht was. Waardoor europa voor zijn basisbehoeften steeds meer afhankelijk werd.

dit is natuurlijk een veel te simplistische uitleg voor wat een complex en lang proces is geweest en er komt ook veel meer bij kijken dan ik hier kom aan te halen (oa klimaat, patriotisme, verdeeldheid in europa, ...).

Citaat:
Ik weet niet wat voor u "gewoon een feit" is, maar ik vind het al veel eerder "gewoon een feit" dat de respectievelijke leiders van al die arme landen veel meer te maken hebben met de situatie van de inwoners van die landen, dan de eventuele mijnconcessies die westerse bedrijven in die landen hebben. Wat baat het immers voor het BBP van een land als ge als bedrijf betaalt voor een concessie, en dat bedrag wordt rechtstreeks naar de Zwiterse rekening van de desbetreffende dictator versast?
het is mischien een stom en cliché antwoord maar die mensen hebben ook nooit iets anders gekend dan uitbuiting en corruptie. Het is ze door de kolonisators voorgedaan. En slechte gewoonten zijn nu eenmaal sneller aan dan afgeleerd. Dit wil echter niet zeggen dat goedkeur, verre van zelfs.
Het wordt niet alleen tijd dat wij (het westen) onze verantwoordelijkheden inzaken opnemen maar ook de leiders (en de bevolking) van de derde wereld landen moeten dat doen want alleen samen kunnen we iets veranderen.
Oud 23 juli 2004, 16:45   #71
eno2
Banneling

Standaard @cynicus

cynicus:
"Toen Congo nog in de handen was van onze dappere kolonialen, waren de Congolezen er veel beter aan toe dan nu. Afrika zou beter af zijn met een soort verlicht, humaan kolonialisme. Dat zou een win-winsituatie betekenen voor kolonisator en gekoloniseerde".
_________

Het kolonialisme is begonnen met Christoforo Colon (Colombus), en het is grosso modo geëindigd met de terugtrekking van de Engelsen uit hun overzeese gebieden.
Kolonisator en gekoloniseerde zijn begrippen uit de dustbin van de geschiedenis.
Verlicht, en humaan, daarentegen, dat kunnen we altijd gebruiken.
Hoewel het niet goed overeenkomt met uw cynisme.

Eno2
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2004, 15:43   #72
eno2
Banneling

Standaard speculatie onuitroeibaar?

Speculatie onuitroeibaar?
Geeft niet. Zoals criminaliteit. Blijven bestrijden.
Het belangrijkste is, dat ze belast wordt.
Het gaat om een valuta-flow van 1500 miljard dollar per dag.
(bron: Ellwood-globalisering)
Alleen derivaten zouden belast worden
Oud 23 november 2004, 17:55   #73
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
De Tobin taks bestrijdt geen speculatie, het is enkel een belasting op valuta transacties. Nu de dag dat de taks er komt zullen veel van de transacties afgeleid worden naar landen die geen tobin taks hebben ( of gaat vandermaelen de ganse wereld overtuigen misschien) en zal er een markt komen van afgeleide producten die niet onder de taks vallen.
De Tobin taks wordt duidelijk enkel verdedigd door idioten die niet het flauwste benul hebben waarover het gaat en die door erover te zeveren zich onsterfelijk belachelijk maken.
Laat die vandermaelen maar rondhossen, tegen dat de taks er komt is hij al volledig achterhaald.
CutTheCrap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2004, 19:39   #74
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

tobin is toch al dood
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2004, 20:23   #75
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het werkelijk zo is dat er zoveel geld zou bijgecreëerd worden zonder dat je het ergens aan zou merken hier (zoals uiteraard alle Tobin-aanhangers zeggen). Dan krijg je toch gewoon inflatie?
Net zoals wanneer je bankbriefjes bijdrukt.

En het fundamentele probleem van de derde wereld, nl dat de meeste mensen ginder geen rotte frank hebben omdat ze geen rotte frank aan meerwaarde produceren heb je er niet mee opgelost.
Oud 24 november 2004, 10:51   #76
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Als het werkelijk zo is dat er zoveel geld zou bijgecreëerd worden zonder dat je het ergens aan zou merken hier (zoals uiteraard alle Tobin-aanhangers zeggen). Dan krijg je toch gewoon inflatie?
Net zoals wanneer je bankbriefjes bijdrukt.

En het fundamentele probleem van de derde wereld, nl dat de meeste mensen ginder geen rotte frank hebben omdat ze geen rotte frank aan meerwaarde produceren heb je er niet mee opgelost.
_____

Het creëren van supplementaire belastingsinkomsten creëert inflatie?
Zouden we dan de (goede) belastingsinning beter niet afschaffen?

De meerwaarde wordt door het westen afgeroomd door roof van hun gronsdtoffen en door uitroeiïng van hun sunsistentie-cultuur, terwijl anderzijds tariefbarrières en subsidies zorgen voor de onmogelijkheiid om met hun goedkope landbouwproducten te concurreren in het westen.

Ze worden ook met dumpingpraktijken genekt.

Met Tobin zou een werkelijke structurele institutionele bijdrage van het Westen op gang kunnen komen, ipv allerlei min of meer verkapte vormen van betutteling en liefdadigheid.
Oud 26 november 2004, 17:53   #77
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
tobin is toch al dood
_______

Maar zijn taksidee leeft.

Het zal natuurlijk moeten ingevoerd worden op het niveau van de instituties van het Imperium en niet in, door en voor België (en Frankrijk) waar het al goedgekeurd is.
Oud 27 januari 2005, 11:49   #78
eno2
Banneling

Standaard Tobin Leeft

Chirac heeft in Davos een taks voorgesteld op kapitaalbewegingen. Voorziene opbrengst: 10 miljard euro. Moet helpen om de Millennium-doeleinden te halen tegen 2015 (halvering van de armoede wereldwijd).

Een dergelijke 'bekering' van Davos en annexatie van het anders-globalisme doet mij denken aan president Lyndon Johnson
die in volle Civil Rights Battle, uitriep: We shall overcome.
Oud 27 januari 2005, 18:10   #79
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verstand verloren?
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2005, 18:12   #80
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet of jullie iets van economie kennen, maar de tobintaks is gewoon een ridicule taks. Dit zal alleen een inkrimping van de economie tot gevolg hebben.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be