Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welk model kiest u?
Groot-Duitsland 9 27,27%
Heel-Nederland 12 36,36%
Groot-Nederland 17 51,52%
Klein-Vlaanderen 4 12,12%
Belgikske 5 15,15%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2012, 12:28   #61
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Een Hollanderinvasie organiseren in Limburg staat hoog op mijn agenda.
Laat maar komen. De Limburgse strijdkrachten zijn paraat.

Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 12:31   #62
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Ik denk zelfs dat er geknabbeld zal worden aan de Limburgse identiteit binnen een onafhankelijk Vlaanderen. Men zal maatregelen nemen om in dat onafhankelijk Vlaanderen een zo groot mogelijke uniformiteit te bereiken. Binnen een Belgische context zie ik dit minder snel gebeuren.
1. Waaruit bestaat de Limburgse identiteit?

2. Aan welke maatregelen denkt U konkreet?

3. Op welke dingen uit het verleden is die vrees gebaseerd?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juli 2012 om 12:32.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 12:45   #63
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dan liever lekker voluit irrendistisch
Irredentistisch, bedoelt ge...!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Irredentisme
Vreemd echter dat men bij die definitie in het midden laat of er in het kleinere gedeelte dat het voorwerp van aanhechting bij een groter land is, of er daar ook een aansluitingsstreven bestaat....
Maw of de aanhechting al dan niet een wederzijds verlangen is. Zoniet is er immers eerder sprake van imperialisme...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juli 2012 om 13:05.
Oud 10 juli 2012, 13:11   #64
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2. Aan welke maatregelen denkt U konkreet?
Een voorbeeldje? Een maand geleden werden door telenet in Limburg de Duitse zenders van de analoge kabel verwijderd, in weerwil van de wensen van de Limburgers die nog veel naar Duitse zenders kijken: om uniform te zijn met de rest van Vlaanderen.

Nog een voorbeeldje: Hasselt en Genk worden gedwongen één stadsregio te vormen: om Limburg uniform te maken met de rest van Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 10 juli 2012 om 13:12.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 13:18   #65
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik
Vlaanderen was toch nooit deel van het Heilig Roomse Rijk?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Dat was het wel (Pragmatieke Sanctie van 1549).
Het graafschap niet, maar Brabant wél.
Voor het graafschap Vlaanderen was Keizer Karel leenman van Frans I, de Franse koning. Een leenmanschap dat echter door Karel werd opgeheven.
Hij lichtte dus zowel het graafschap Vlaanderen uit het Franse leenmanschap als de rest vd. Nederlanden uit het Duitse.
Het prinsbisdom Luik was 'onafhankelijk'.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juli 2012 om 13:41.
Oud 10 juli 2012, 13:38   #66
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Het Heilige Roomsche Rijk der Duitse Naties kan perfekt een heel-Nederlandsche kring omvatten.
Ik vind het verrassend dat Groot-Duitsland tot de keuzemogelijkheden behoort en nog verrassender dat er überhaupt op gestemd wordt.

Want, laat ons wel wezen, als de Nederlanden daar zouden deel van uitmaken - hetzij doordat Keizer Karel die aan zijn broer gegeven had in de plaats van aan zijn zoon, hetzij doordat bijvb. de Duitsers de oorlog gewonnen hadden - dan zouden we nu niet het Nederlands maar het Duits als standaartdtaal hebben.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juli 2012 om 13:42.
Oud 10 juli 2012, 16:11   #67
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het verrassend dat Groot-Duitsland tot de keuzemogelijkheden behoort en nog verrassender dat er überhaupt op gestemd wordt.

Want, laat ons wel wezen, als de Nederlanden daar zouden deel van uitmaken - hetzij doordat Keizer Karel die aan zijn broer gegeven had in de plaats van aan zijn zoon, hetzij doordat bijvb. de Duitsers de oorlog gewonnen hadden - dan zouden we nu niet het Nederlands maar het Duits als standaartdtaal hebben.
Één van de oude namen voor de Nederlandse taal was Nederduits of "Nederduytsch".

link: http://books.google.nl/books/about/N...AJ&redir_esc=y

In mijn ogen zijn wij gewoon Nederduitsers, alhoewel de Nederlanders dit liever niet horen.
Oud 10 juli 2012, 20:17   #68
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Zeer juist! Maar net daarom is het Nederlands passender voor ons als standaardtaal dan Hoogduits.
NL als standaardtaal is immers ontstaan uit voornamelijk onze Nederfrankische dialekten die tot de Nederduitse behoren.
Hoogduits is ontstaan uit de niet-Nederduitse dialekten ten zuiden van de Benrather Linie, nml de Midden en Opperduitse.
Google dat maar op Wiki.
De Nederduitsers in het noorden van Duitsland werden het slachtoffer van verhoogduitsing en als de Nederlanden (en Luxemburg) deel zouden uitgemaakt hebben van Duitsland zouden wij hetzelfde lot hebben ondergaan.
Dank zij Keizer Karel, die de scheiding voltrok, leeft het Nederduits in gefossiliseerde vorm voort in de Nederlanden.
Oud 10 juli 2012, 21:04   #69
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeer juist! Maar net daarom is het Nederlands passender voor ons als standaardtaal dan Hoogduits.
NL als standaardtaal is immers ontstaan uit voornamelijk onze Nederfrankische dialekten die tot de Nederduitse behoren.
Hoogduits is ontstaan uit de niet-Nederduitse dialekten ten zuiden van de Benrather Linie, nml de Midden en Opperduitse.
Google dat maar op Wiki.
De Nederduitsers in het noorden van Duitsland werden het slachtoffer van verhoogduitsing en als de Nederlanden (en Luxemburg) deel zouden uitgemaakt hebben van Duitsland zouden wij hetzelfde lot hebben ondergaan.
Dank zij Keizer Karel, die de scheiding voltrok, leeft het Nederduits in gefossiliseerde vorm voort in de Nederlanden.
Wordt wel saai, maar opnieuw volledig mee eens!
Oud 10 juli 2012, 21:16   #70
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Waarom nu in godsnaam een Groot-Duitsland?
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 21:20   #71
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Laat maar komen. De Limburgse strijdkrachten zijn paraat.

Mijn excuses voor de uitdrukking, maar die met dat opvallende oranje kostuum zien er wat bekakt uit ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 21:59   #72
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Mijn excuses voor de uitdrukking, maar die met dat opvallende oranje kostuum zien er wat bekakt uit ?
Ik had niet stilgestaan bij de kleur anders had ik een andere afbeelding gekozen. Maar Limburg is voor mij alles aan weerskanten van de Maas. En zeker met de gemeenten die kort bij of aan de rivier zelf liggen voel ik een serieuze band.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 22:03   #73
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In dat opzicht vind ik de Duitse mentaliteit nogal op de Nederlandse gelijken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik vraag mij af: geldt dit ook voor de Vlamingen zo?
Met Nederlandse bedoel ik dus Nederlands in historische zin. Huidige Nederlanders en Vlamingen dus. Ik hou eerlijk gezegd niet van de naam 'Vlaming', dat is in de huidige betekenis een 19de eeuwse uitvinding en is overgenomen uit het Frans als synoniem voor... Nederlander.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 juli 2012 om 22:10.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2012, 13:41   #74
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik hou eerlijk gezegd niet van de naam 'Vlaming', dat is in de huidige betekenis een 19de eeuwse uitvinding en is overgenomen uit het Frans als synoniem voor... Nederlander.
Bron?

Ik zag onlangs een historische kaart vd. Zuidelijke Nederlanden uit 1713 met als titel 'The Spanish Netherlands, so called Flanders'....

De kunstenaars die ten tijde vd. Renaissence in Italië werkten noemden zich allemaal Fiamminghi, of ze nu uit de Vlaanders, Holland of Henegouwen kwamen...

Een schilderij uit de Z.-NL van voor pakweg voor de Belgische onafhankelijkheid wordt in de katalogi van antiekveilingen opgenomen met vermelding van 'Vlaamse School'. (Het begrip 'Waalse School' bestaat blijkbaar niet in de kunstwereld. )
Oud 16 juli 2012, 13:41   #75
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik hou eerlijk gezegd niet van de naam 'Vlaming', dat is in de huidige betekenis een 19de eeuwse uitvinding en is overgenomen uit het Frans als synoniem voor... Nederlander.
Bron?

Ik zag onlangs een historische kaart vd. Zuidelijke Nederlanden uit 1713 met als titel 'The Spanish Netherlands, so called Flanders'....

De kunstenaars die ten tijde vd. Renaissence in Italië werkten noemden zich allemaal Fiamminghi, of ze nu uit de Vlaanders, Holland of Henegouwen kwamen...

Een schilderij uit de Z.-NL van voor pakweg voor de Belgische onafhankelijkheid wordt in de katalogi van antiekveilingen opgenomen met vermelding van 'Vlaamse School'. (Het begrip 'Waalse School' bestaat blijkbaar niet in de kunstwereld. )
Oud 16 juli 2012, 13:52   #76
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bron?

De kunstenaars die ten tijde vd. Renaissence in Italië werkten noemden zich allemaal Fiamminghi, of ze nu uit de Vlaanders, Holland of Henegouwen kwamen..
Dat was een merknaam gebruikt voor en vooral door buitenlanders. Vergelijk met de naam Holland als pars-pro-toto voor Nederland. Het is pas later dat men louter de Nederlandstalige inwoners van de voormalige Habsburgse Nederlanden 'Vlamingen' is gaan noemen. Waarom? Omdat men in de Franstalige wereld de gewoonte had het woord Vlaming voor Nederlander te gebruiken en omdat de vroege Vlaamse beweging zich liet beschaven door de Franse cultuur.
Men heeft dit in een wet gegoten nadat een hoop plebejers een zwarte leeuw op een houten plaat hebben geschilderd nadat men Hendrik Conscience las, al 'schild ende vriend' roepend.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 juli 2012 om 14:00.
Oud 16 juli 2012, 14:08   #77
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

1. Mijn punt is dat het 'Vlaming' of 'Vlaanderen' als pars-pro-toto veel langer bestaat dan de 19 e eeuw.

2. Naar welke wet verwijst U? De gewestvorming?

PS Ik vraag me trouwens af wanneer de namen Belgie en Belgique voor het eerst opduiken...?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2012 om 14:14.
Oud 16 juli 2012, 14:10   #78
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
2. Naar welke wet verwijst U? De gewestvorming?
De Gewestvorming, maar ook het loutere bestaan van de Vlaamse Beweging onder die naam die bepalend was dat men uiteindelijk die richting insloeg (hoort bij het eerstgenoemde proces). Ik weet zelf wel dat onze gemeenschap vroeger de Nederlandse Cultuurgemeenschap heette, vóór er Gewesten waren.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 juli 2012 om 14:10.
Oud 16 juli 2012, 14:13   #79
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Omdat men in de Franstalige wereld de gewoonte had het woord Vlaming voor Nederlander te gebruiken en omdat de vroege Vlaamse beweging zich liet beschaven door de Franse cultuur.
Met betrekking op de Noordelijke-Nederlanden?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2012 om 14:14.
Oud 16 juli 2012, 14:17   #80
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met betrekking op de Noordelijke-Nederlanden?
Hangt af in welke periode. Zo werd de Nederlandse Opstand wel eens 'la révolte des provinces flamenges' genoemd. Na de scheiding der Nederlanden ontstond geleidelijk de gewoonte om de Zuidelijke Nederlanden collectief Vlaanderen te noemen (maar het was geen officiële, maar eerder een populaire naam), nog later evolueerde het naar louter het Germaanse deel en nog later het Nederlandstalige.
Het fenomeen werd ook wel eens gebezigd door de sprekers zelf en dat als sinds eeuwen, maar het blijft wel zo dat het bevraaglijke officiële namen blijven. Een voorbeeld: in Antwerpen in 1500 werd een woordenboek gedrukt getiteld „Vocabulair pour apprendre Romain et flameng. Vocabulaer om te leerne Walsch ende Vlaemsch“. Jawel, men noemde het Romaans (het Frans) gewoon Waals omdat dat woord etymologisch verwant is aan 'vals' wat in oudere niet-negatieve zin 'vreemd' betekent.

De topografische betekenis van Vlaams in huidige zin (enkel het Nederlandstalige deel) kwam tot stand tijdens het Oostenrijk Bewind, maar ik vind het geen goede zaak dat men het officieel maakte.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 juli 2012 om 14:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be