Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2012, 00:39   #61
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomlyb Bekijk bericht
Leuk, een discussie over de transcension hypothese als toekomst voor na de technologische singulariteit. Had ik hier niet verwacht.

Beetje uitleg voor diegene die deze concepten niet kent:

Technologische singulariteit
(er zijn verschillende "schools", maar het komt allemaal ongeveer hier op neer):
Technologische ontwikkeling steunt sterk op informatie verwerking. De snelheid van informatieverwerking van de mens + zijn werktuigen bepaalt de technologische vooruitgang.
In het begin van de 19de eeuw had een wetenschapper bijvoorbeeld een kamer vol calculators, een 80 tal bijvoorbeeld.
Na verloop van tijd kwamen er mechanische hulpmiddelen waardoor dit herleid kon worden naar enkele calculators.
Tegenwoordig zijn er natuurlijk computers.

De technologische hulpmiddelen zorgen als het ware voor een vermenigvuldiging van het menselijke kunnen.

1 wetenschapper met een computer kan simpel gezegd wat 81 mensen vroeger konden. Hij kan zijn resultaten nu ook real time bespreken met de andere kant van de oceaan, enzovoort.

We zijn ook steeds beter in staat om onze hulpmiddelen te verbeteren dankzij onze betere werktuigen.

Een manifestatie hiervan is natuurlijk de verdubbeling om de zoveel tijd van het aantal transistors die je kan kopen voor 1000$. (hangt samen met de wet van Moore)
(Alleen al het ontwerp van een processor met 1 miljard transistors was in de jaren 70 bijvoorbeeld onmogelijk, laat staan de productie.)

Je ziet dat dit uiteindelijk culmineert in de ontwikkeling van een artificiële intelligentie. Het perfecte hulpmiddel dat menselijke interventie overbodig maakt.

Een van de paden daar naartoe zou kunnen samenhangen met het simuleren van het menselijk brein. Ons brein is niet oneindig complex, er komt een moment dat men hiervan simulaties kan maken op een supercomputer.

Een interessant gegeven is dat voorspellingen over wanneer dit in de toekomst zou plaatsvinden vrij kortbij zijn.
Er zijn schattingen dat de beste supercomputer tegen 2023 snel genoeg is om een brein te simuleren. Het kan natuurlijk zijn dat het realiseren van een simulatie dan nog een 10tal jaar duurt (men staat er al wel redelijk ver mee en men weet ook hoe men er zal moeten geraken, zie Henry Markram).

Maar wat zou een artificiele intelligentie betekenen voor de technologische ontwikkeling. Als je je goed bewust bent van de implicaties, dan merk je dat alles mogelijk zou worden. (De artificiele intelligentie zou zichzelf kunnen verbeteren enzovoort en op de meest optimale wijze ervoor kunnen zorgen dat heel de wereld doordrengt wordt van intelligente entiteiten. Alle jobs kunnen min of meer verdwijnen. Brain computer interfaces, nanobots, virtuele werelden, ...)

Uiteindlijk zou elke atoom van onze planeet op een intelligente manier geplaatst kunnen worden door nano robots. En je kan dit dan verder trekken naar het heelal.

Het is duidelijk dat het energetisch veel efficienter is dat we dan in computers zullen leven in virtuele werelden. Maar het zal waarschijnlijk niet op een manier zijn zoals "the matrix" voorstelt, want het valt te betwijfelen hoe menselijk we nog zullen zijn. We zulllen waarschijnlijk terugkijken naar de mens zoals wij terugkijken naar hoe apen leven. Ondanks dat misschien veel mensen die nu leven in die toekomst zullen leven. Het valt misschien te vergelijken met hoe je terugkijkt naar jezelf als kind. Je bent nu een totaal ander persoon geworden, je ervaringen hebben je gevormd. Maar als kind had je geen schrik voor die toekomst waarin je niet meer dezelfde persoon zou gaan zijn als je dan was.

De technologische singulariteit is eigenlijk het moment waarop de vooruitgang zo snel is dat we niet kunnen weten hoe de wereld zich verder zal ontwikkelen. (Mijn fantasie en creativiteit is niet beter dan die van de exploderende artificiele intelligentie die razendsnel toegang heeft tot alle kennis in de wereld, en die niet moet eten/slapen, ...)
Het moment ligt dus vrij kort na de eerste zelf verbeterende artificiele intelligentie.

Transcension hypothese
Eigenlijk zei ik net dat het niet mogelijk is om te kijken naar wat er na de technologische singulariteit komt. (bv. of het goed of slecht voor de mens zal zijn, of het er voor iedereen of voor een select clubje zal zijn,...)
Wat we wel kunnen inschatten is dat we niet alla star trek het heelal zullen rondtrekken.
Het gebeuren in de supersnelle computers (de virtuele werelden), zou zo snel gaan dat communiceren over kilometers waarschijnlijk al een eeuwigheid is, laat staan met de maan of mars.
De computer zou met andere woorden zo compact mogelijk worden. Zich inwaarts ontwikkelen. Er zullen zich misschien ook andere matrioshka brains (computers van planeet grootte) ontwikkelen. Maar ze zullen onafhankelijk van elkaar werken en niet echt bezig zijn met elkaar.

Mijn mening erover
De technologische singulariteit gaat er zeker komen (tenzij 1 of andere apocalyptische gebeurtenis) en ik denk dat het vrij nabij is (over een 30 tal jaar).
Ook de transcension hypothese lijkt me het meest plausibel.

Ik kan me bijna niet inbeelden dat er een moment komt waarbij men plots tot de conclusie komt dat "het genoeg is" en dat we niet verder zullen ontwikkelen. Dat we als een soort amish zullen leven die tevreden zijn met het status quo.
Een constante verdere ontwikkeling leid uiteindelijk per definitie tot de technologische singulariteit.

Mensen die opwerpen dat het een soort religie is om te "geloven" in de technologische singulariteit snappen de concepten niet zo goed denk ik.

Het is geen dogmatische set ideeën verkondigt door een spiritueel leider. Het is voor mij de meest plausibele toekomst gebaseerd op feiten en met wetenschappelijke basis.

De ideeen evolueren ook steeds met bijkomende kennis en stand van zaken.
Er is niks "heilig" aan, het is gewoon het meest realistische toekomstbeeld met de huidige inzichten.
We weten nu al wat daar het gevolg van zal zijn Terminator 1,2,3 legt het uit. AI is de doodsteek.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2012, 09:19   #62
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
We weten nu al wat daar het gevolg van zal zijn Terminator 1,2,3 legt het uit. AI is de doodsteek.
I hate to burst the bubble, maar Terminator 1,2,3, ... zijn scifi-FILMS.
Misschien het concept van een scifi-film eens opzoeken?

AI is de toekomst.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2012, 10:39   #63
tomlyb
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
ai is waarschijnlijk de doodsteek voor de mens zoals we ze kennen.
Maar het is onmogelijk om te voorspellen wat er na de singulariteit komt...
tomlyb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2012, 11:17   #64
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomlyb Bekijk bericht
ai is waarschijnlijk de doodsteek voor de mens zoals we ze kennen.
Maar het is onmogelijk om te voorspellen wat er na de singulariteit komt...
Niet meer in ons leven.

Het zou al heel wat zijn moest er binnen dit en 20 jaar goede vertaalsoftware komen, daar werken ze ook al decennia aan zonder veel resultaat.

Laatst gewijzigd door parcifal : 17 juli 2012 om 11:17.
Oud 17 juli 2012, 11:19   #65
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Niet meer in ons leven.

Het zou al heel wat zijn moest er binnen dit en 20 jaar goede vertaalsoftware komen, daar werken ze ook al decennia aan zonder veel resultaat.
De technologische revolutie zou wel is sneller kunnen komen, dan veel mensen denken.
Nietzsche is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2012, 12:45   #66
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
De technologische revolutie zou wel is sneller kunnen komen, dan veel mensen denken.
We surfen nog altijd op de golf die ontstaan is in 1954, door de ontwikkeling van de transistor.
Nieuwe golven zijn nog niet in zicht, hoewel men al sinds decennia zoekt.

Ik vermoed nogal sterk dat een AI niet mogelijk is met halfgeleider-electronica.
Maar we zullen zien.
Oud 17 juli 2012, 12:47   #67
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We surfen nog altijd op de golf die ontstaan is in 1954, door de ontwikkeling van de transistor.

Ik vermoed nogal sterk dat een AI niet mogelijk is met halfgeleider-electronica.
Maar we zullen zien.
Ik vind dat ook hoor, ben geen positieve transhumanist of zo.

Maar de technologische revolutie die komt er, hoe dan ook.

Maar wanneer en hoe, dat weten wij niet.
Oud 17 juli 2012, 12:47   #68
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar we zullen zien.
De mind-machine interface is voor heel binnenkort al he.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2012, 12:51   #69
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
De mind-machine interface is voor heel binnenkort al he.
Binnenkort is relatief he.

In de jaren 70 dacht men ook dat vertaalprogramma's een kwestie van jaren was.

40 jaar later staan we nog nergens.
Oud 17 juli 2012, 12:53   #70
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Binnenkort is relatief he.

In de jaren 70 dacht men ook dat vertaalprogramma's een kwestie van jaren was.

40 jaar later staan we nog nergens.
Ja nee, er zijn al werkende toestellen op de markt. Van brein naar pc is al doenbaar, het omgekeerde is net iets moeilijker.

En vertaalprogramma's... Ik vind dat het heel goed gelukt is nog, wat er nu is.
MMI is gewone signaalverwerking, vertaalprogramma's vereisen echt een AI om goed te draaien. Een eenvoudig algoritme kan nuance niet goed vatten.
Oud 17 juli 2012, 14:33   #71
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
MMI is gewone signaalverwerking
Het punt is dat we die signalen zelfs nog niet eens kennen. Denk eens heel hard aan "paard naar e4 slaat pion" en denk aan hoe je nu verder speelt en zeg eens welke breinsignalen daarmee overeenkomen En of die signalen wel kenbaar zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 juli 2012 om 14:34.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2012, 14:36   #72
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het punt is dat we die signalen zelfs nog niet eens kennen. Denk eens heel hard aan "paard naar e4 slaat pion" en denk aan hoe je nu verder speelt en zeg eens welke breinsignalen daarmee overeenkomen En of die signalen wel kenbaar zijn.
Beeld kan reeds van hersenen naar scherm worden uitgelezen.
Oud 17 juli 2012, 14:40   #73
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beeld kan reeds van hersenen naar scherm worden uitgelezen.
Je bedoelt als ik aan een beeld denk, dat je dat op een scherm kan tonen ? Kan je daar een referentie van geven ?
Oud 17 juli 2012, 14:42   #74
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bedoelt als ik aan een beeld denk, dat je dat op een scherm kan tonen ? Kan je daar een referentie van geven ?
Tot uw dienst.

http://gizmodo.com/5843117/scientist...brain-activity
Oud 17 juli 2012, 14:58   #75
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mja, dat is gebaseerd op externe visuele impulsen, maw op de processing van optische signalen van de oogzenuwen. Het zou mij dik verwonderen dat je iets krijgt als je aan een beeld DENKT. Zou wel de rechtspraak nogal veranderen he !

Nu, ik geef toe dat het spectaculair is hoor.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 juli 2012 om 15:00.
Oud 17 juli 2012, 15:00   #76
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Mja, dat is gebaseerd op externe visuele impulsen, maw op de processing van optische signalen van de oogzenuwen. Het zou mij dik verwonderen dat je iets krijgt als je aan een beeld DENKT. Zou wel de rechtspraak nogal veranderen he !
Ja, maar punt is dat uitlezen vanuit hersenen al kan.

Bestel anders zo eentje:

http://www.emotiv.com/store/hardware...-neuroheadset/
Oud 17 juli 2012, 15:01   #77
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar punt is dat uitlezen vanuit hersenen al kan.

Bestel anders zo eentje:

http://www.emotiv.com/store/hardware...-neuroheadset/
Ik heb gehoord, dat die nog niet optimaal werkt.
Oud 17 juli 2012, 15:03   #78
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb gehoord, dat die nog niet optimaal werkt.
Ja, en vereist flink wat training.
Oud 17 juli 2012, 15:06   #79
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en vereist flink wat training.
Verklaar je nader?
Oud 17 juli 2012, 15:06   #80
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Verklaar je nader?
Het is niet gewoon denken en dat alles vanzelf komt. Je moet op de juiste manier denken om het ding te triggeren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be