Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2012, 19:00   #61
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Om het over het onderwerp te hebben: de school is privé, en kan dus niet gratis zijn (Engelstalig onderwijs kan niet gesubsidieerd worden door de overheid en zal dus te betalen zijn - privé), maar omdat ze zou samenwerken met de KUL en bestaande onderwijsinstellingen, wel wat goedkoper dan de andere internationale scholen.
De bedoeling is dus die leerlingen die vanuit het Leuvense richting Brussel of Tervuren trekken om er onderwijs in het Engels te volgen, in Leuven te houden of krijgen.

Als daar naast een deel van die leerlingen die in Tervuren/Brussel het Frans kiezen als vreemde taal, nu een beetje Nederlands willen leren als vreemde taal, dan is de evolutie enkel positief.

Die " Zij migreren regelmatig en voor de kinderen is het Nederlands minder relevant als basis." slaat op expats die hier maar korte tijd verblijven, te kort om het zinvol te vinden dat hun kinderen school lopen in het Nederlands. Eigenlijk vinden die expats vooral dat het geen zin heeft om school te lopen in een 'Belgisch' curriculum.
Er zijn genoeg expats, die wanneer ze lange tijd of permanent, hier blijven wel degelijk hun kinderen naar Vlaamse scholen sturen (of het Waalse/Frans-Belgisch onderwijs).
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2012, 21:01   #62
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Deze ken ik wel hier van: http://www.mooshoofpaadzengers.nl/discografie.html (ongeveer toch)
Bedankt. Link direct bij favorieten gezet.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2012, 15:23   #63
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Bedankt. Link direct bij favorieten gezet.
Echt schitterende muziek, vind ik. Wat ik me wel afvraag, aangezien jij ook uit de 'buurt' komt, is het woord niees (sorry voor schrijfwijze, uitgesproken als iees, ijs) ook elders gekend dan in Molenbeersel, Stramproy en Weert enz...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2012, 15:51   #64
pajoske

Standaard

Citaat:
Echt schitterende muziek, vind ik. Wat ik me wel afvraag, aangezien jij ook uit de 'buurt' komt, is het woord niees (sorry voor schrijfwijze, uitgesproken als iees, ijs) ook elders gekend dan in Molenbeersel, Stramproy en Weert enz...
Hoe bedoel je? Wat is de betekenis van dat woord 'niees'? Of heb je het over de familienaam 'Nijs/Nys' Dat word idd. in gans de Maaskant als 'Niees' uitgesproken.

Of is dat de betekenis van 'klagen/zaniken' ? Zo ken ik dat woord niet van elders.
Nochtans is er weinig verschil tussen Limburgs uit de Maaskant van Lanaken tot Venlo.
Ik vind dat ook schitterende muziek. Het verbaast mij dat ik tot nu niks van die groep gehoord heb. Alhoewel ik regelmatig naar www.plat-eweg.nl luister.

Laatst gewijzigd door pajoske : 10 augustus 2012 om 15:55.
Oud 10 augustus 2012, 15:54   #65
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe bedoel je? Wat is de betekenis van dat woord 'niees'? Of heb je het over de familienaam 'Nijs/Nys' Dat word idd. in gans de Maaskant als 'Niees' uitgesproken.

Of is dat de betekenis van 'klagen/zaniken' ? Zo ken ik dat woord niet van elders.
Niees is nors, knorrig, chagrijnig, het werkwoord is nieesen, een persoon die nieest is een nieesbaer
In het liedje Hollensj lieere (Limburgse woorden 'vernederlandst') merk ik eigenlijk de gelijkenissen met Roojs, die niet iedereen (zelfs niet Kinrooi) kent

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 10 augustus 2012 om 15:58.
Oud 10 augustus 2012, 15:57   #66
pajoske

Standaard

Citaat:
Niees is nors, knorrig, chagrijnig, het werkwoord is nieesen, een persoon die nieest is een nieesbaer
Neen dat woord ken ik niet. Maar ik ben dan ook afkomstig van de zuidelijke Maaskant. Tegenwoordig grondgebied Lanaken.
Oud 10 augustus 2012, 16:00   #67
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen dat woord ken ik niet. Maar ik ben dan ook afkomstig van de zuidelijke Maaskant. Tegenwoordig grondgebied Lanaken.
Zoals ik wilde zeggen, in Molenbeersel zijn er wel vaker 'onbekende woorden', snoep wordt zowel slok als snuik genoemd, het laatste begrijpt uiteraar amper iemand uit een ander dorp.

Laatst gewijzigd door Lavox : 10 augustus 2012 om 16:00.
Oud 10 augustus 2012, 16:06   #68
pajoske

Standaard

Citaat:
Zoals ik wilde zeggen, in Molenbeersel zijn er wel vaker 'onbekende woorden', snoep wordt zowel slok als snuik genoemd, het laatste begrijpt uiteraar amper iemand uit een ander dorp.
'Slok' of 'Slookken' (snoep/snoepen)gebruik ik ook. alsook 'snuiken' (kleine hapjes eten van lekkernij/tussen de bedrijven door in de kast naar lekkers zoeken) Maar ik weet niet meer of dat ook in mijn oorspronkelijk dialect gebruikt wordt of dat ik dat later geleerd heb.
Oud 10 augustus 2012, 16:14   #69
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Slok' of 'Slookken' (snoep/snoepen)gebruik ik ook. alsook 'snuiken' (kleine hapjes eten van lekkernij/tussen de bedrijven door in de kast naar lekkers zoeken) Maar ik weet niet meer of dat ook in mijn oorspronkelijk dialect gebruikt wordt of dat ik dat later geleerd heb.
Snuik is volgens mij zelfs (ook) Budels, hetgeen dicht bij Weert ligt.
Maar volgens mij heeft dat hier zelfs te maken met verschillende woorden aangezien Molenbeersel ook een samengevoegd dorp is van zowel Nederlandse als Belgische gemeenten.

Oud 17 augustus 2012, 22:46   #70
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Het Engels groeit zo langzaamaan uit tot een tumor. Het verschil is dat de tumor de andere delen niet kwaadschiks aantast, maar dat het gezonde weefsel vrijwillig de tumor binnenlaat en doet groeien.

Een Engelstalige school zou dit nog een stuk verergeren en zou bij wet verboden moeten worden. In Vlaanderen is de voertaal Nederlands en in Wallonie Frans. Niet! Engels.

Ook het adverteren en reclame maken in het Engels zou verboden moeten worden, net als verkopers die klanten spontaan en enkel!! in het Engels aanspreken. In Antwerpen heb je dat. Moest ik burgemeester zijn ik liet die zaken, als je ze zo kunt noemen, sluiten.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 22:47   #71
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

.

-H. Marcuse

Laatst gewijzigd door Munglik : 17 augustus 2012 om 22:48.
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 22:48   #72
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Het Engels groeit zo langzaamaan uit tot een tumor. Het verschil is dat de tumor de andere delen niet kwaadschiks aantast, maar dat het gezonde weefsel vrijwillig de tumor binnenlaat en doet groeien.

Een Engelstalige school zou dit nog een stuk verergeren en zou bij wet verboden moeten worden. In Vlaanderen is de voertaal Nederlands en in Wallonie Frans. Niet! Engels.

Ook het adverteren en reclame maken in het Engels zou verboden moeten worden, net als verkopers die klanten spontaan en enkel!! in het Engels aanspreken. In Antwerpen heb je dat. Moest ik burgemeester zijn ik liet die zaken, als je ze zo kunt noemen, sluiten.

-H. Marcuse
Oud 17 augustus 2012, 22:50   #73
Charlemagne
Vreemdeling

Standaard

Geen Engels in ons land.
Charlemagne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 22:50   #74
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlemagne Bekijk bericht
Geen Engels in ons land.
In uw land, bedoelt u.

-H. Marcuse
Oud 17 augustus 2012, 22:51   #75
Charlemagne
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
In uw land, bedoelt u.
Is dit dan geen Belgisch forum?
Oud 17 augustus 2012, 22:54   #76
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:
Is dit dan geen Belgisch forum?
Jawel, maar u wil precies in een ander Belgie dan ik leven.

-H. Marcuse
Oud 17 augustus 2012, 22:55   #77
Charlemagne
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Jawel, maar u wil precies in een ander Belgie dan ik leven.
Waarom ga jij niet in Engeland of Amerika leven?
Oud 17 augustus 2012, 22:57   #78
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom ga jij niet in Engeland of Amerika leven?
Ik ben geen fan van die landen.

Ben jij trouwens een fan van Belgie?

-H. Marcuse
Oud 17 augustus 2012, 22:58   #79
Charlemagne
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik ben geen fan van die landen.

Ben jij trouwens een fan van Belgie?
Waarom steun je dan deze Engelse school?
Oud 17 augustus 2012, 23:02   #80
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom steun je dan deze Engelse school?
Mijn idealen zijn verheven boven het nationalisme.
Het is niet de taal die belangrijk is.

-H. Marcuse
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be