![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Zou Turkije mogen toetreden als er een garantie komt dat de Turken in Turkije blijven? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
15 | 24,59% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
46 | 75,41% |
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga even de lijst af van de belangrijkste christelijke feesten: - Pasen: is niet gebaseerd op een heidens feest, maar is de herdenking van Christus' Opstanding op de dag van het Joodse Pascha. De datum wordt berekend volgens de joodse kalender. - Pinksteren: is niet gebaseerd op een heidens feest, maar herdenkt de nederdaling van de H. Geest over de apostelen (volgens de bijbelse symboliek van de veertig dagen). - H. Drie-eenheid: is ook niet gebaseerd op een heidens feest, maar is een feest dat ontstond in de Middeleeuwen om het mysterie van Gods drie-eenheid te herdenken. - Kerstmis: hier hebben we een feest waarvan de DATUM van een heidens feest werd overgenomen. Dit was evenwel geen Germaans feest, maar een heidens Romeins feest. - Gedaanteverandering: ook niet gebaseerd op een heidens feest, maar herdenkt Jezus' bestijging van de Taborberg. Welke antieke goden mogen dan wel in heiligen veranderd zijn? Inculturatie is niets slechts: de heilige Paulus deed het al toen hij het christendom in Griekenland predikte. In de Handelingen der Apostelen staat mooi beschreven hoe hij halt hield bij een heidens "kapelletje" toegewijd aan "de onbekende god". Paulus nam dat als startpunt om te vertellen over de "onbekende God". Zo spreek je altijd mensen aan: door wat hun bekend is. Niet door zomaar in het luchtledige te spreken. Dat geldt ook voor lesgeven. Als ik zomaar theoretisch de leerstof aan de leerlingen meegaf, zou de kans heel groot zijn dat hun niets bijblijft. Daarom vertrek je altijd van wat bij hen al bekend, vertrouwd is. Daarop bouw je dan het nieuwe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Beste Jan van den Berghe,
1) Het ligt er maar aan hoe je europese beschaving definiëert. Laten we er maar op houden dat het 'zijn sporen in Europa heeft achtergelaten', zowel goed als slecht; 2) Seculier land. De staat bemoeit zich tot nog toe met de kerk om fundamentalisme uit te sluiten. Men is al bezig dit te veranderen. In ieder geval bemoeit de kerk zich niet met de staat. Ik zeg niet dat Turkije een ideaal land is maar wél hard bezig zich te vernieuwen. En hoe stonden Spanje, Porugal en Griekenland er pakweg 30 jaar geleden voor? Weet u trouwens dat Turkije eerder vrouwenkiesrecht had dan sommige overbekende 'europese' landen? 3) 'Het land erbij betrekken' was voor mij een bijkomend argument, niet een hoofd-argument; 4) Turkije moderniseert in een rap tempo én heeft nauwe betrekkingen met Europa. Als niet �*n, ligt het toch tegen Europa aan; 5) Turkije als partner in de NATO, in europese verbanden, laat zien dat het een betrouwbare partner kan zijn; 6) Voor mij mag Turkije ook niet 'hoe dan ook' lid worden. Er zijn (nog) te veel verschillen. Maar categorisch weigeren lijkt me een vergissing; 7) 'Turken en arabieren' zijn gezworen erfvijanden, Berbers en arabieren ook, shiïeten en sunnieten ook. Als men op elkaar is aangewezen kan dit veranderen. Begrijp me goed, ik ben niet zonder meer voor aansluiting. En er zijn vele argumenten te verzinnen tégen toetreding die ik ook nog eens kan onderschrijven. Maar op voorhand 'nee' zeggen lijkt me ook niet constructief. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Turkije had inderdaad veel eerder vrouwenstemrecht, maar dat kwam niet door de interne dynamiek van de Turken maar door een verlichte toplaag die het kemalisme aanhangt. Die toplaag is heel westers, maar wel supernationalistisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() Van mij mag Turkije lid worden onder de volgende voorwaarden :
1° Geen financiele hulp aan Turkije. Geen cent dus. 2° Geen vrije verkeer van mensen, geen immigranten uit Turkije 3° Turken die in Europa wonen moeten aangemoedigd worden terug te keren naar hun land an herkomst. Turkije moet ook alles doen om het terugkeer aantrekkelijk te maken 4° Turkije zal nooit het recht hebben om mee de Europese wetten te bepalen; ook geen veto recht voor Turkije. onder deze voorwaarden mag Turkije lid worden van de Europese Unie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() 1) Dan moeten we wel al een hoop geld terugvragen. 2) Genen enkelen Turk die zich daar iets van aan trekt... dan komen ze lekker illegaal of zoals nu...familievereniging=meisjeshandel. 3) Terugkeren... uit het land van melk en honing naar de woestenij... niet voor de koe uitgemolken en verkracht is... ![]() 4) Ze zullen hun toch enkel ten hoogste aan hun eigen wetten houden.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door de roenekes : 11 oktober 2005 om 05:50. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens zou ik graag eens weten waar U Uw existentiële Turkenhaat hebt opgedaan? Ik ben ook geen fan van Turkije en Turken, maar het is nu eenmaal een realiteit, het zijn ook geen geschifte Arabieren. Turkije is trouwens een van de voornaamste investoren in de Russische economie, en grote delen van Turkije kun je wel Europees noemen. Marokko in de EU dat zou een ramp zijn maar Turkije is economisch op hetzelfde niveau als RoemeniË en Bulgarije, en trouwens niet zoveel minder Europees. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door de roenekes : 11 oktober 2005 om 09:04. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Loop eens met een Osama-tshirt in New York en je zult ook een goeie verzekering nodig hebben... of met een t-shirt "freedom for tchechnia" in Moskou of met een Amerikaanse vlag in Belgrado... etc. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() enz...... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De westkust (+- een streep land van nog geen 20 km. breed) is door het toerisme inderdaad iets meer 'westers' ...zoals ik al gezegd heb. Turkije is een groot land. Wat zullen we dan denken over het noorden (vb.Trabzon...), Het zuiden (vb. Urfa...), het oosten (vb. Van...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |