![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En mijn boterhammen meegenomen naar een kaas- en wijnavond om geld uit te sparen. Als je op aanraden van een politieagent met Mechelse scheper in het station een taxi neemt en betaalt om in een school te geraken 's avonds... en zo is dat aan de lopende band. En mappen koopt voor een klas, gewoon om een hele hoop administratie te vermijden en verder te kunnen werken... Dit is de top van de ijsberg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je maakt als leerkracht een kern van de eindoelstellingen van dat leerjaar voor dat bepaald vak: bv Frans, bv Geschiedenis. Wat deed ik: ondervragingen; vragen stellen die uiteraard de leerstof dekken en de lln moeten verbeteren en die verbeteringen worden nagekeken. herhalingsondervragingen: dezelfde vragen grosso modo, idem nazorg verbeteringten. herhalingslessen: dezelfde vragen grosso modo, mondeling. examen: dezelfde vragen grosso modo Heel simpel en het werkt. Voor Frans bv waren de verbeteringen van schriftelijke ondervragingen essentieel. Bij mij was dat schering en inslag dat de lln een woord vijf keer opnieuw dienden te schrijven. En soms hele zinnen, nooit een deel van een zin. Daar steek je enorm veel tijd in. Maar het werkt. Als meer dan de helft van een klas gebuisd is op de periodieke rapporten, dan loopt er iets mis en moet je als leerkracht iets doen. Laatst gewijzigd door parsprototem : 8 september 2012 om 09:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() Verwondert me niets. Ik heb ooit een stagière in de klas gehad. Ze diende een proefles geschiedenis te geven over de Egyptische cultuur.
Kwam ze aan zetten met afbeeldingen van Griekse stadstaten. In een eerdere les had ik haar al naar de vuilbak verwezen omdat ze kauwgum kauwend voor de klas stond. Normaal gezien had ik haar lesvoorbereiding moeten nakijken, maar die had ze mij ook niet bezorgd. Dat was een extreem negatief rapport en ik denk dat ik de meid een dienst heb bewezen. Ik begrijp wel dat jongeren hun weg zoeken. Reden te meer dat ze eerlijke en duidelijke aanwijzingen en afwijzingen dienen te krijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Op zo'n manier erdoor laten dat en jezefl voldoende indekken is het punt niet
de vraag is of ze de stof kennen, beheersen, kunnen toepassen en klaar zijn voor het volgende jaar. Citaat:
ik had vaker heel wat gebuisden en dan krijg je de logica dat de leerkracht schuld is. Enige optie is niveau laten zakken tot speeltuinniveau en dat is inderdaad de huidige evolutie. Op voorhand 20 vragen + antwoord geven en op examen uit die 20 vragen er 5 geven is een garantie op geslaagden maar of ze de stof snappen/beheersen/kennen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In Anderlecht heb ik het niveau moeten laten zakken, ja. Die kerels weten niets eens wat geschiedenis is. En een schriftelijke overhoring evalueerde ik eerder op wie de juiste antwoorden had kunnen selecteren in het afkijken. Het was een spel geworden waarbij er soms een discussie ontstond en de ene die afkeek de andere die liet afkijken verweet dat het antwoord niet pluis was . Die ging dan zelf bij iemand anders kijken. Dat was helaas het enige haalbare op pedagogisch vlak. Tevreden zijn dat je van elke leerling een ingevuld blad kan ophalen en niet in vliegtuigvorm. Het vak dat je onderwijst dien je soms te relativeren. Je gaat jonge mensen die met metselen, electriciteit, automechaniek, lassen, enz bezig zijn, niet buizen voor geschiedenis. In hun leven is dat vak geschiedenis volledig irrelevant. Als leerkracht geschiedenis kan je wel verwondering wekken door aan te sluiten op hun realiteit. Een positieve ervaring aanbieden en meer niet. Ik ben met die klas zelfs naar een oudheidskundige tentoonstelling in Brussel geweest (Grieken en Romeinen). Dat hadden ze nooit verwacht. Dat was voor hen de eerste keer dat ze in een museum kwamen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het gaat er niet om wat je geeft en op welk niveau
op de moment dat je een vak geeft moeten de kinderen na 10 maand een bepaald niveau bereikt hebben om het volgende jaar aan te kunnen vatten. getuigschrift dient als bewijs dat ze dat niveau hebben (zo zou het moeten zijn). leerlingen zijn geen klanten die na 10 maand automatisch recht hebben op dat papierke vind je het vak geschiedenis irrelevant voor beroeps metaal dan moet dat vak geschrapt worden. vind je het niet relevant dan moeten ze op het einde vh jaar een aantal zaken weten/kennen/begrijpen. ik spreek trouwens voor een aso richting. de situatie dat leerkracht x voor een dictee het onderwep moet opgeven, bvb hoofdlettergebruik, en op dat dictee dus het verbod krijgt om op wwvervoegingen te verbeteren. en uiteindelijk worden de leerlingen van goede/betere scholen gestraft. zij moeten werken voor hun papierke en sommige scholen in grootsteden geven ze gratis. daarmee geef je die leerlingen echt niet meer kansen |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Anderszijds ben ik het volkomen met je eens. Ik heb in Leuven aan een derde jaars electriciteit (TSO) Frans gegeven op het niveau van een ASO. Omdat die mannen dat aankonden. Er was een goede sfeer, iedereen zat op dezelfde golflengte, geen saboteur in de klas. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
het gewone kind dat tegenwoordig zijn diploma gratis krijgt omdat de onderwijsministerie het kind als klant beschouwd. die instelling is verkeerd moeilijke thema's schrappen om meer geslaagden te kunnen hebben bvb een kenniseconomie wordt niet gedefinieerd door de hoeveelheid papierkes die ge uitdeelt. systemen om scholen te subsidiëren op basis vh aantal geslaagden is gewoon zelfmoord plegen. die kinderen stromen ooit door hé en hun mentaliteit verandert niet ineens van de ene op de andere dag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.standaard.be/artikel/deta...rwijs+studeren
Citaat:
Het is afwachten tot ook de universiteit zich aanpast aan het niveau van zoveel leerlingen die denken dat ze daar ook thuishoren en zelf niet beseffen dat ze nog nergens staan... Er valt niets meer uit te leggen, niets meer te beweren...gewoon vaststellen. Stop ze nu allemaal een ipad in hun handen die hun schriften, cursussen, boeken enz zogezegd kunnen vervangen... en we gaan opnieuw een stuk de dieperik in. Blijven aanpassen... |
|
![]() |
![]() |