![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb hem niet, jongen...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het ware beter geweest dat de zusters nog een jaar of 8 gewacht hadden met lef te tonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zo eenvoudig is het. Wat politiekers, wetten, cowboys, indianen en "lynchjustitie" hier allemaal mee te maken hebben, is mij een raadsel. Dat zijn gewoon afleidingsmanoeuvres, rook en spiegels, kronkelen om niets te moeten toegeven. Iets waar katholieken ware meesters in zijn. Hadden de nonnen "neen" gezegd in antwoord op haar vraag, dan was ze niet vervroegd vrijgekomen. Punt. Dat ontkennen, is het licht ontkennen. Draai en keer u hier allemaal in zoveel bochten als ge wilt, zonder de medewerking van die kloosterzusters was Martin niet vroegtijdig (= voor het volledig uitzitten van haar straf zoals die haar opgelegd werd) vrijgekomen. Er is een wereld van verschil tussen verschoppelingen en behoeftigen helpen en een veroordeelde crimineel helpen om vervroegd vrij te komen en dus aan een deel van haar door de wereldlijke overheid opgelegde straf te ontkomen. Wat dat nog met de christelijke leer te maken heeft, is mij een raadsel. U achter de christelijke leer verschuilen om zoiets te doen, is een belediging voor vele christenen die diezelfde leer aanhangen. En voor wie hier nu gaat afkomen dat het verlossen van gevangen een werk van barmhartigheid is, als ik mij niet vergis is dat gebaseerd op het Evangelie van Matteus, volgens hetwelk Jezus zou gezegd hebben: "Ik zat in de gevangenis en gij zijt tot Mij gekomen." Wie van "tot mij komen", "gevangenen verlossen" maakt, is een idioot. Laatst gewijzigd door Sammael : 31 augustus 2012 om 08:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat er hier steevast over het hoofd gezien wordt is dat vervroegde vrijlating al enige tijd een recht is in onze wetgeving, niet de 'gunst' die het ooit was.
Als ik trouwens de wetgeving bekijk, is "onderdak" alleen maar een tegenaanwijzing bij mensen die het land uitgezet worden. Een vaste verblijfplaats is géén tegenaanwijzing. Wet van 17 mei 2006 betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten Art. 28.§ 1. Met uitzondering van de voorlopige invrijheidstelling met het oog op verwijdering van het grondgebied of met het oog op overlevering, kunnen de door Titel V bepaalde strafuitvoeringsmodaliteiten aan de veroordeelde worden toegekend voorzover er in hoofde van de veroordeelde geen tegenaanwijzingen bestaan. Deze tegenaanwijzingen hebben betrekking op : 1° het feit dat de veroordeelde niet de mogelijkheid heeft om in zijn behoeften te voorzien; 2° een manifest risico voor de fysieke integriteit van derden; 3° het risico dat de veroordeelde de slachtoffers zou lastig vallen; 4° de houding van de veroordeelde ten aanzien van de slachtoffers van de misdrijven die tot zijn veroordeling hebben geleid. [1 5° indien de veroordeelde een straf ondergaat voor een van de in de artikelen 372 tot 378 van het Strafwetboek bedoelde feiten, of voor de in de artikelen 379 tot 387 van hetzelfde Wetboek bedoelde feiten, indien ze gepleegd werden op minderjarigen of met hun deelneming, de weigering of ongeschiktheid van de veroordeelde om een noodzakelijk geachte begeleiding of behandeling te volgen.]1 Het 1° is niet van toepassing op de beperkte detentie. § 2. De voorlopige invrijheidstelling met het oog op verwijdering van het grondgebied of met het oog op overlevering kan aan de veroordeelde worden toegekend voor zover er in hoofde van de veroordeelde geen tegenaanwijzingen bestaan. Deze tegenaanwijzingen hebben betrekking op : 1° de mogelijkheden voor de veroordeelde om een onderdak te hebben; 2° een manifest risico voor de fysieke integriteit van derden; 3° het risico dat de veroordeelde de slachtoffers zou lastig vallen; 4° de door de veroordeelde geleverde inspanning om de burgerlijke partij te vergoeden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat het in de wet staat, wilt niet zeggen dat het daarom ook correct is. Een wet moet verandert worden, als blijkt, dat het niet goed is of nadelige gevolgen heeft enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze heeft 16 jaar in de gevangenis gezeten, dat vind ik toch wel erg lang. Laatst gewijzigd door Nietzsche : 31 augustus 2012 om 10:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Laten we het even reduceren tot een simpele ja of neen vraag: "Zou Michelle Martin vroegtijdig vrij gekomen zijn als de kloosterzusters van Malonne alsook alle andere religieuze orden geweigerd hadden haar een vaste verblijfplaats aan te bieden?" Laatst gewijzigd door Sammael : 31 augustus 2012 om 10:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
2. Wat jij "kronkelen" noemt, is de essentie: we moeten streven naar een rule of law om ons tegen willekeur en de "angry mob" te beschermen. Dat die "laws" niet perfect zijn en zelfs tot absurde situaties kunnen leiden zoals het vrijlaten van Michelle Martin, neem ik er maar bij. Dura lex sed lex, liever dat dan dat de volkswoede het beleid bepaalt. Dat zou onze rechtsstaat geen goed doen. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er moet een verblijfplaats gevonden worden, de overheid had zelf geen geschikt reclasseringscentrum op het moment, dus er moest een alternatief gekozen worden. Het gaat hier om een recht, geen gunst. Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 31 augustus 2012 om 10:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat weten we niet, dan had ze misschien wel een ander verblijf gekregen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat is een veel meer ad rem vraag dan de uwe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Martin kon enkel terecht in een klooster (althans, dat vond zij zelf). Het klooster had kunnen weigeren haar op te vangen. Had het klooster geweigerd, dan was ze niet vrij gekomen; en dat zou ook overeenkomstig de wet geweest zijn. In dat geval was het dura lex sed lex, maar dan voor degene waarvoor de wet hard zou moeten zijn, m.n. Martin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Was ze dan nog hulpbehoevend? Zijn er geen verschoppelingen en behoeftigen die nérgens terecht kunnen, i.t.t. Martin, die blijkbaar nog andere opties had? |
|
![]() |
![]() |