Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2004, 11:14   #61
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vicky
Elkaar wat schouderklopjes geven is natuurlijk ook een manier om niet te moeten reageren op wat hierboven staat.

Of misschien is het te moeilijk?

8) Hoe zielig is het eigenlijk, dat het VB zijn mandatarissen, zoals "vicky" moet inzetten op fora . Niks beters te doen ???? 8)
Zielig zijn vooral forumgangers die VB mandatarissen geen woord gunnen op de fora. En dan maar leuteren over verdraagzaamheid.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2004, 16:51   #62
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje

8) Hoe zielig is het eigenlijk, dat het VB zijn mandatarissen, zoals "vicky" moet inzetten op fora . Niks beters te doen ???? 8)
Zielig zijn vooral forumgangers die VB mandatarissen geen woord gunnen op de fora. En dan maar leuteren over verdraagzaamheid.
Begin nu niet te leuteren dat de VB standpunten te weinig aanbod komen hier.
Ten andere zijn de fora niet bedoeld voor de gewone burger?
Mandatarissen hebben spreekbuizen genoeg zoals de gemeenteraden, parlement, media, etc...
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 16:54   #63
eno2
Banneling

Standaard

kwoot henry:
Eno2 toont de decadentie van onze maatschappij. Iemand die écht in nood zit, kan niet op internet-fora zitten klagen. Man man man!

Decadentie is fiscale amnestie geven aan naar het buitenland gevlucht zwart kapitaal en anderzijds minimumloners belasten voor honderduzend
frank op vierhondervijftigduzend, zodat harde werkers in extreme gemarginaliseerde armoede blijven steken.

Eno2
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 17:04   #64
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oriana
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik ben zelf begonnen met zero startgeld, en heb de VDAB etc nooit gebruikt, zelfs niet ingeschreven. Ik ben ervan overtuigd dat ik hetzelfde opnieuw zou kunnen doen in een volledig ongerelateerd vak. Iedereen kan zich nuttig maken.
Jij woont dan ook in the land of the Dreams hee
En jij bent niet onintelligent, ik vrees dat dit niet voor iedereen is weggelegd.
Pas op, ik keur beroepsdoppers compleet af, begrijp me niet verkeerd, maar er zijn er toch wel bij, ongeschoolde 45plussers waarvoor het verdomd moeilijk is om ook maar iets te starten.
Als het zo simpel was, waarom hebben wij dan zo weinig ondernemers en van diegenen die wel de stap wagen, zo'n groot percentage faillissementen?
So? Inmiddels hebben ze zichzelf een paar jaar onderhouden zonder steun van de gemeenschap; bovendien verbetert in het geval van Eno2 zijn situatie. Na het failissement is hij immers de schuldenberg die hij nu heeft ook kwijt.
Oud 12 juli 2004, 18:56   #65
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Citaat:
Als trader zou je dat moeten weten, aangezien je regelmatig opgebeld wordt door mensen uit hun living die een deal hebben gevonden.
Weet u wel waarover u spreekt ?

Ken je het woordje break even ? Zo na een 2 jaartjes, dan ok, maar eerst eigen centjes erin stoppen
Ik weet heel goed waarover ik spreek, ik heb in mijn beginjaren nog spot trading gedaan op de semi conductor markt. Mijn startkapitaal bestond uit een telefoon en de prijs van een reisje naar CEBIT om daar alle visitekaartjes van Aziatische low cost producenten op te halen, alsook die van de Belgische fabrikanten van electronica (er zijn er een pak hoor, die industriele applicaties maken). De rest is een werkje van timing en relaties onderhouden. De eerste deal vragen de Aziaten COD of zelfs een letter of credit, wat geen enkel probleem is als ge met een getekende bestelbon van laat ons zeggen Brother, AEG Olympia etc. afkomt bij uw bankier omdat die mannen (enfin, toentijds toch) een zeer goede credit rating hebben.

Tegenwoordig heb je in de air charter in de VS een aantal jonge bedroom brokers. Jonge kereltjes die een paar klanten kennen en die die op eigen houtje schedulen bij maatschappijen a la Bluestar, Netjets, Flightoptions, en ook de kleinere mannen. Die mannen hebben niet meer als een adressenboekje en een GSM als investering.

Dan hebben we nog aan de non-trading side honderden voorbeelden van zaken die bijna niets kosten om op te starten. Ik denk daarbij aan freelance werkjes opknappen voor bedrijven die het heel druk hebben, ik denk daarbij aan boekhouders die met een computer en een telefoon aan de slag kunnen (alle werkelozen op dit forum hebben een computer doh), ik denk daarbij aan een groot aandeel truckers in de VS die met een persoonlijke lening een semi aankochten en rondrijden op zelfstandige basis etc.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat niet voor alle zelfstandige activiteiten enorme startkapitalen nodig zijn. Dat is een communistisch fabeltje dat naarmate dat het verteld werd door sommigen als waarheid werd aangenomen. Er zijn honderden voorbeelden die dat tegenspreken.

Over break even moet ge mij niets vertellen, ik zit intussen al vier jaar te investeren in een team(pje) ingenieurs die avionics ontwikkelen zonder afgewerkt product, en met maar 1 klant, waarvan uiteraard geen revenue zal binnenkomen tot het product geleverd wordt. In mijn originele berekening had ik een break even van minder als een jaar. Ik betaal nu mijn leergeld voor een aantal problemen die niet geanticipeerd waren, zoals bvb. de kost van het pattenteren. Dat is dan de andere kant van het ondernemen, waarmee je beter wat wacht tot je het kan financieren met winst uit uw hoofdactiviteit waarop je anders toch getaxeerd wordt.

Citaat:
Citaat:
Je moet niet veel entrepreneurschap hebben om een taak te verrichten en er dan een factuur voor te sturen. Doorheen de hele geschiedenis zijn mensen betaald in functie van hun prestatie, en hadden mensen honger als ze niet presteerden. Ik zie niet in wat er verkeerd is met dat principe. Als uw taxijobke niet opbrengt naar uw goesting, doe dan iets anders.
Heel zwart wit en vrij -excuse me- naief...
Eerder simplistisch en naief is het dogma dat je zonder kapitaal geen zaak kan opstarten. Nog naiever is het om te geloven dat het leger werkelozen en pseudo werkelozen (brugpensioen etc.) dat Belgie kent, niet kan overleven zonder de sociale hangmat.
Oud 12 juli 2004, 18:59   #66
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Citaat:
Hard werken --> geen startkapitaal nodig. Ik ben zonder een frank begonnen.
Als dat al zo zou zijn, graag eens een glimp onder de sluier aub
Hierboven een aantal voorbeelden gegeven van hoe je kan beginnen zonder enig startkapitaal. De mensen schijnen niet te beseffen dat het grootste kapitaal dat ze bezitten hun mogelijkheid om te werken is.
Oud 12 juli 2004, 19:11   #67
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Citaat:

Jij woont dan ook in the land of the Dreams hee
En jij bent niet onintelligent, ik vrees dat dit niet voor iedereen is weggelegd.
Pas op, ik keur beroepsdoppers compleet af, begrijp me niet verkeerd, maar er zijn er toch wel bij, ongeschoolde 45plussers waarvoor het verdomd moeilijk is om ook maar iets te starten.
Als het zo simpel was, waarom hebben wij dan zo weinig ondernemers en van diegenen die wel de stap wagen, zo'n groot percentage faillissementen?
So? Inmiddels hebben ze zichzelf een paar jaar onderhouden zonder steun van de gemeenschap; bovendien verbetert in het geval van Eno2 zijn situatie. Na het failissement is hij immers de schuldenberg die hij nu heeft ook kwijt.
In het beste geval misschien wel, ik wil ze echter de kost niet geven die pas na een faillissement een schuldenberg hebben.
Of vind jij het logisch dat de respectievelijke leveranciers dan maar op hun kin moeten kloppen als je op een gegeven moment de rekeningen niet meer kan betalen. Dan wentelen we de schuldenberg maar op iemand anders af?
Kom Tom, jij denkt er duidelijk anders, goed voor jou dan dat het gelukt is, zo te lezen ben je ook niet ongeschoold met enkel bandwerk-ervaring.
Ik wens je heel veel succes met je zaak verder ben jij mijlenver van ongeschoolden verwijderd, ik had er dagdagelijks mee te maken in mijn vorige job, de kansen voor die mensen liggen echt niet voor 't rapen.
't Is ook niet altijd hun eigen dikke schuld.
Dat vind ik al té gemakkelijk.
Oud 12 juli 2004, 19:15   #68
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Goed, volg dan geen cursus, wat houdt u tegen uw handen uit uw mouwen te steken en op uw eigen te beginnen als handelaar?
Komaan Tomb, dat is al te gemakkelijk, als ik die vriendin dan als vb neem, zij is ongeschoold, heeft steeds jobs gehad als arbeidster, van rouwkransen maken tot in een plastiekfabriek.
Onlangs heeft ze gesolliciteerd bij de plaatselijke Lidl maar is afgewezen omdat ze niet geslaagd is voor de rekentest (dat is blijkbaar een rotatiejob, ze moest ook aan de kassa kunnen zitten en ze heeft het moeilijk met tellen).
Wat kan zo iemand dan nog doen op die leeftijd, jobkes als schabbenvuller daar nemen ze een jonger iemand voor aan een minimumloon, ook daar krijgt ze geen kans.
Waarom zou ze geen kans krijgen? Als ik keuze heb tussen een nieuwe snaak aan minimumloon, of iemand met ervaring aan minimumloon, neem ik die met ervaring.

Citaat:
Handelaar als je niet kan tellen? Geen facturen kunt opmaken.
En toch is het geen dom iemand, alleen kan zij bepaalde dingen gewoon niet aan.
Handelaar is een rechtsvorm onder welk je werkt. Uw rekenkunst moet daarvoor niet groter zijn als. X maal Y = Z + BTW = zoveel.

Citaat:
En zonder al dat, start je niks zonder beginnerskapitaal, zelfs niet in de dienstensector. Zoals ik al eerder zei, zolang het niet goed loopt, en dat heeft tijd nodig, waarvan ga je dan leven?
Dat is een fabeltje dat ik al heb weerlegd. Als je zonder startkapitaal niets kan beginnen, hoe ben ik dan begonnen? Zie hierboven voor meer voorbeelden.

Citaat:
Zij wilde bv als huisschilder starten, maar zonder vervoer, zonder materialen (borstels, ladder, ev. stelling, terpentine, white-spirit, toch nodige materialen) dus zonder startkapitaal voor deze zaken en geld om de eerste periode te overbruggen : begin je niets.
Wat een excuses om niet te werken... Dat los je gewoon op door 30% voorschot te vragen voor het materiaal (de verf). Als je de verf dan levert, heb je uiteraard van de marge daarop uw borstels en uw ladder gekocht. Stellingen heb je pas later nodig, je kan dat immers met een ladder en arbeid ook doen.
Citaat:
Als ik morgen de lotto win zal ik het wel financieren hoor, zo goed zijn we wel bevriend, maar tot op heden vallen die balletjes altijd net verkeerd
Dat zijn elke week 100 frank startkapitaal. Op twee jaar tijd hebt ge daarmee de borstels en die ladder gekocht.

Citaat:
Ik bewonder jouw ondernemingszin en wat jij bereikt hebt, while starting from scratch, maar niet iedereen is daar toe in staat.
Moest dat zo zijn, er zouden geen werklozen zijn hee.
Mijn ervaring op de werkvloer is eerder dat iedereen eraan denkt, maar dat ze dan allemaal excuses beginnen maken waarom ze het niet doen.
Oud 12 juli 2004, 19:45   #69
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

In het beste geval misschien wel, ik wil ze echter de kost niet geven die pas na een faillissement een schuldenberg hebben.
Of vind jij het logisch dat de respectievelijke leveranciers dan maar op hun kin moeten kloppen als je op een gegeven moment de rekeningen niet meer kan betalen. Dan wentelen we de schuldenberg maar op iemand anders af?
Kom Tom, jij denkt er duidelijk anders, goed voor jou dan dat het gelukt is, zo te lezen ben je ook niet ongeschoold met enkel bandwerk-ervaring.
Ik wens je heel veel succes met je zaak verder ben jij mijlenver van ongeschoolden verwijderd, ik had er dagdagelijks mee te maken in mijn vorige job, de kansen voor die mensen liggen echt niet voor 't rapen.
't Is ook niet altijd hun eigen dikke schuld.
Dat vind ik al té gemakkelijk.
Het is deels aan de leveranciers om te zorgen dat ze weten met wie ze handelen, dat zijn de risicos van het vak. Bij een faillissement eindig je NIET met een schuldenberg na het faillissement. Je eindigt zelfs niet met niets, de wetgeving bepaald immers dat je levensnoodzakelijkheden mag bijhouden (ze specifieren zelfs hoeveel hoenders, varkens etc.)

Ik sta tegenwoordig practisch elke zaterdag en zondag tussen de mechaniciens omdat ik er niet genoeg kan vinden die op zaterdag willen werken. Sta jij dichter bij de band? Ik werk er nog regelmatig aan voor het plezier.
Oud 12 juli 2004, 19:46   #70
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom zou ze geen kans krijgen? Als ik keuze heb tussen een nieuwe snaak aan minimumloon, of iemand met ervaring aan minimumloon, neem ik die met ervaring.
Al lang weg uit België? Barema's? Iemand van 18 kost pakken minder dan iemand van 45, om maar 1 vb-je te noemen.
Citaat:
Handelaar is een rechtsvorm onder welk je werkt. Uw rekenkunst moet daarvoor niet groter zijn als. X maal Y = Z + BTW = zoveel.
Je hebt duidelijk geen benul van wat dyscalculie is. je moet toch een minimum aan boekhoudkundige kennis zelf hebben, wil je niet ook nog eens een boekhouder moeten betalen.
Citaat:
Dat is een fabeltje dat ik al heb weerlegd. Als je zonder startkapitaal niets kan beginnen, hoe ben ik dan begonnen? Zie hierboven voor meer voorbeelden.
Ik heb het gelezen ja, zit je nog altijd met het probleem dat je moet kunnen OVERLEVEN de maanden (jaren?) dat je zaak niet van de grond komt. WAT je ook begint. Enneuh, ik heb wel een PC ik zit dan ook niet in die situatie, ik heb echter in mijn vorige job herintreders opgeleid, 95% daarvan had nog nooit met een PC gewerkt, dat was een aparte cursus nog eens voor hen, dus veralgemeen dat ook niet, er zijn nog velen, zeker in die leeftijdscategorie die PC-illiterate zijn.
Citaat:
Wat een excuses om niet te werken... Dat los je gewoon op door 30% voorschot te vragen voor het materiaal (de verf). Als je de verf dan levert, heb je uiteraard van de marge daarop uw borstels en uw ladder gekocht. Stellingen heb je pas later nodig, je kan dat immers met een ladder en arbeid ook doen.
mits je op dit vb blijft verdergaan zal ik het ook doen, ok, je vraagt een voorschot en je kan beginnen, en ondertussen? wie betaalt de rekeningen? in dit geval heb je ook een auto nodig, hoe betaal je die?
Denk jij dat je onmiddellijk full-time bezig bent en direct uit de kosten?
Citaat:
Dat zijn elke week 100 frank startkapitaal. Op twee jaar tijd hebt ge daarmee de borstels en die ladder gekocht.
Jij begint al als die mensen in die drugsthread, 't is niet omdat ik iets verdedig dat ik zelf in dat schuitje zit. IK kan mij permiteren van elke week op de loto te spelen, de leefloners niet. Het gaat hier niet over mij hee, ik heb gelukkig een inkomen.
Citaat:
Mijn ervaring op de werkvloer is eerder dat iedereen eraan denkt, maar dat ze dan allemaal excuses beginnen maken waarom ze het niet doen.
Dat gaat waarschijnlijk voor velen op, maar misschien wil je toch eens verder kijken en realiseren dat dat echt niet voor iedereen geldt en dat niet iedereen een entrepreneur in zich heeft. Daar is naast werklust nog wel wat meer voor nodig.

Mijn ouders waren zelfstandigen dus ik weet echt wel wat het inhoudt.
Oud 12 juli 2004, 19:59   #71
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is deels aan de leveranciers om te zorgen dat ze weten met wie ze handelen, dat zijn de risicos van het vak. Bij een faillissement eindig je NIET met een schuldenberg na het faillissement. Je eindigt zelfs niet met niets, de wetgeving bepaald immers dat je levensnoodzakelijkheden mag bijhouden (ze specifieren zelfs hoeveel hoenders, varkens etc.)
Vandaar dat de meesten (tenzij ze alles eerst op een andermans naam zetten) hun huis kunnen verkopen, bij het ocmw mogen aankloppen en daarna in de sukkelstraat zitten. Ik heb er heel wat gehad in mijn opleidingen die na een faillissement bij ons begonnen. Zo vrij van zorgen waren die toch niet. Ik vrees dat jij het al te rooskleurig voorstelt.
Citaat:
Ik sta tegenwoordig practisch elke zaterdag en zondag tussen de mechaniciens omdat ik er niet genoeg kan vinden die op zaterdag willen werken. Sta jij dichter bij de band? Ik werk er nog regelmatig aan voor het plezier.
Ikzelf sta niet bij de band neen, ik werk echter wel met ongeschoolden en kansarmen. Ik weet wat dat betreft waarover ik praat. En diegenen waar ik mee samenwerk ontbreekt het echt niet aan motivatie.
Wij trachten die aan een job te helpen maar ondanks de opleidingen, ondanks de moeite die ze willen doen voor weinig geld is het verdomd hard en zwaar voor hen.
Ik bewonder hun incasserings-en doorzettingsvermogen. Als het daar alleen aan lag zoals jij stelt, dan zou IK diegene zijn zonder job want dan hadden ze mij niet meer nodig
Oud 12 juli 2004, 20:05   #72
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Al lang weg uit België? Barema's? Iemand van 18 kost pakken minder dan iemand van 45, om maar 1 vb-je te noemen.
Baremas zijn enkel van toepassing op bedrijven die geterrorizeerd zijn door de vakbonden. Gelukkig is er in Belgie een grote KMO sfeer waar die mannen nog botvangen.
Citaat:
Citaat:
Je hebt duidelijk geen benul van wat dyscalculie is. je moet toch een minimum aan boekhoudkundige kennis zelf hebben, wil je niet ook nog eens een boekhouder moeten betalen.
Goh ja, als voorbeeld iemand met een handicap nemen. Tof hoor. Als ik morgen een job post voor de mensen die kunnen wandelen, dan vind je waarschijnlijk dat dat discriminatie is van de rolstoelpatienten.
Citaat:
Citaat:
Ik heb het gelezen ja, zit je nog altijd met het probleem dat je moet kunnen OVERLEVEN de maanden (jaren?) dat je zaak niet van de grond komt. WAT je ook begint. Enneuh, ik heb wel een PC ik zit dan ook niet in die situatie, ik heb echter in mijn vorige job herintreders opgeleid, 95% daarvan had nog nooit met een PC gewerkt, dat was een aparte cursus nog eens voor hen, dus veralgemeen dat ook niet, er zijn nog velen, zeker in die leeftijdscategorie die PC-illiterate zijn.
Wat doet u denken dat payback op projecten noodzakelijk maanden of jaren moet zijn? Als je gewoon factureert voor je arbeid, heb je elke maand een inkomen. Als je trouwens op zelfstandige basis gaat werken heb je bij mij voorrang op alle mensen van dezelfde kwalificaties die in loonsdienst willen werken omdat ge kwa sociale lasten een pak minder kost. In Belgie wordt dat verschil in kost geamplifieerd door de hogere belastingen.

Citaat:
Citaat:
mits je op dit vb blijft verdergaan zal ik het ook doen, ok, je vraagt een voorschot en je kan beginnen, en ondertussen? wie betaalt de rekeningen? in dit geval heb je ook een auto nodig, hoe betaal je die?
Zoals reeds gezegd, een pak excuses. Daar is helemaal niets onoverkomelijks aan. Wat is de huidige situatie? Wie betaalt de huur nu? Laat dat inkomen gewoon doorlopen zolang je niet op je poten staat. (tenzij het de gemeenschap is, in welk geval je wel een ander jobke zal vinden).
Citaat:
Denk jij dat je onmiddellijk full-time bezig bent en direct uit de kosten?
Ik kan u verzekeren dat als er anders geen eten op tafel staat, ge wel full time bezig zult zijn.

Citaat:
Citaat:
Jij begint al als die mensen in die drugsthread, 't is niet omdat ik iets verdedig dat ik zelf in dat schuitje zit. IK kan mij permiteren van elke week op de loto te spelen, de leefloners niet. Het gaat hier niet over mij hee, ik heb gelukkig een inkomen.
Ge had in uw vorige post aangeboden om het te financieren als ge de lotto won. Ik geef u een alternatief: Win elke week 100 frank met de lotto en na 12 maand kan je beginnen.
Citaat:
Citaat:
Dat gaat waarschijnlijk voor velen op, maar misschien wil je toch eens verder kijken en realiseren dat dat echt niet voor iedereen geldt en dat niet iedereen een entrepreneur in zich heeft. Daar is naast werklust nog wel wat meer voor nodig.
Mijn ouders waren zelfstandigen dus ik weet echt wel wat het inhoudt.
Uiteraard niet 'iedereen', de door u aangehaalde gehandicapte vriendin bijvoorbeeld kan beter de krachten bundelen met iemand die wel kan rekenen. Geen nood hoor, want daarvoor bestaan ook vennootschapsvormen.
Oud 12 juli 2004, 20:10   #73
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Vandaar dat de meesten (tenzij ze alles eerst op een andermans naam zetten) hun huis kunnen verkopen, bij het ocmw mogen aankloppen en daarna in de sukkelstraat zitten. Ik heb er heel wat gehad in mijn opleidingen die na een faillissement bij ons begonnen. Zo vrij van zorgen waren die toch niet. Ik vrees dat jij het al te rooskleurig voorstelt.
Een faillissement is niet rooskleurig, je bent alles kwijt wat je hebt. In het geval van eno2 echter, is dit beter als zijn huidige situatie, aangezien hij op dit ogenblik meer schulden heeft dan het totaal van zijn bezittingen. Zo moeilijk om te begrijpen is dat toch niet? Hier zijn wat fictieve cijfers om het aan te tonen:
Eno 2 voor faillissement: Bezittingen: 10, Schulden: 100. Netto = -90
Eno 2 na faillissement: Bezittingen: 0, Schulden: 0. Netto = 0
Maw: 90 winst
Citaat:
Citaat:
Ikzelf sta niet bij de band neen, ik werk echter wel met ongeschoolden en kansarmen. Ik weet wat dat betreft waarover ik praat. En diegenen waar ik mee samenwerk ontbreekt het echt niet aan motivatie.
Wij trachten die aan een job te helpen maar ondanks de opleidingen, ondanks de moeite die ze willen doen voor weinig geld is het verdomd hard en zwaar voor hen.
Ik bewonder hun incasserings-en doorzettingsvermogen. Als het daar alleen aan lag zoals jij stelt, dan zou IK diegene zijn zonder job want dan hadden ze mij niet meer nodig
Geef mij zo eens wat voorbeelden van het incasserings- en doorzettingsvermogen van die mensen en wat ze allemaal wel niet te verduren hebben, van al die moeite die ze doen. Ik kan dat zinnetje ook omdraaien hoor, over hoe hard ik het wel niet heb, en hoe groot mijn incasseringsvermogen blabla. Veel argumenten zie ik er echter niet in.
Oud 12 juli 2004, 20:12   #74
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Ik moet nu even stoppen (meeting voor een uurtje of zo, waarna opnieuw een break, life's hard)
Oud 13 juli 2004, 10:25   #75
eno2
Banneling

Standaard

Werkloosheidsuitkeringen zijn niet bedoeld om armen in leven te houden, daar hebben we het leefloon voor, of hetgeen cynisch het leefloon genoemd wordt.

Ze zijn is bedoeld als verzekering en er zijn ook bijdragen voor betaald, zoals ik bijna twintig jaar deed. Daarom hebben de de rijken en de bezitters hebben er evenveel recht op als de armen.

Zo kon Dutroux acht huizen hebben en het eerste wat hij zei op het proces was: 'Ik ben een werkloze', een beetje zoals Kennedy zei: Ich bin ein Berliner.

Het zou misschien beter zijn, niet alleen de uitkeringen, maar alle sociale hulp en alle belastingen - waarvan er nu nog een aantal forfaitair zijn-
rechstreeks progressief te maken aan het inkomen en het bezit.

Het sociale stelsel staat bol van de water-naar zee-dragerij, maar het zijn
nu net de zwaksten die met de vinger gewezen worden als profiteurs.

Het wordt tijd eens een vermogenkadaster in te voeren en de sociale uitkeringen in functie daarvan aan te passen, inplaats van nieuwe en oudearmen te achtervolgen en te stigmatiseren.

De rancune, de jaloersheid, het ressentiment van de 'winners' lijkt me ziekelijk. Zelf heb ik er nooit last van gehad toen ik het goed had.

Het sociale stelsel, hoe verbeterbaar ook, zorgt voor een goed ondernemingsklimaat, zodat ze hun winsten kunnen maximaliseren, zonder plafond, zoals het kapitalisme toelaat.

.Liever guerilla en dead-squads?

Bovendien heeft niet iedereen een koopmansziel.

Eno2
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2004, 14:41   #76
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ja ik ken mensen met problemen en weet dat die reëel zijn, ik heb eigenlijk medelijden met mensen die zo wereldvreemd zijn en zo naief dat ze denken dat alles rozegeur en maneschijn is.

Ik hoop voor u dat u nooit iets tegenkomt, de schok zou te groot zijn.
Wat een misconceptie. Je praat hier alsof mensen met wat geld geen problemen hebben gekend, en als naieve schaapjes gewoon veel geluk gehad hebben.
Oud 13 juli 2004, 14:56   #77
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Het wordt tijd eens een vermogenkadaster in te voeren en de sociale uitkeringen in functie daarvan aan te passen, inplaats van nieuwe en oudearmen te achtervolgen en te stigmatiseren.
Een vermogenkadaster heeft een vlucht van grootkapitaal tot gevolg. Ik denk dat uw maatregel inderdaar een aanpassen van de uitkeringen zou zorgen; naar beneden.

Citaat:
De rancune, de jaloersheid, het ressentiment van de 'winners' lijkt me ziekelijk. Zelf heb ik er nooit last van gehad toen ik het goed had.
Natuurlijk, ik ben een rancuneuze tiep die jaloers is op de werkelozen. Allez, we zijn weer constructief bezig.

Citaat:
Het sociale stelsel, hoe verbeterbaar ook, zorgt voor een goed ondernemingsklimaat, zodat ze hun winsten kunnen maximaliseren, zonder plafond, zoals het kapitalisme toelaat.
Leg dat eens uit.

Citaat:
.Liever guerilla en dead-squads?
Ga eens op reis naar een land met guerilla en dead-squads. Het zal u helpen het verschil te realizeren tussen echte armoede en in de Belgische hangmat liggen.

Citaat:
Bovendien heeft niet iedereen een koopmansziel.
Voor de derde maal: Handelaar is een statuut, je moet daarvoor geen koopmansziel hebben, enkel werklust.
Oud 13 juli 2004, 17:28   #78
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat een misconceptie. Je praat hier alsof mensen met wat geld geen problemen hebben gekend, en als naieve schaapjes gewoon veel geluk gehad hebben.
Met alle respect, die misconceptie is niet groter dan :
Citaat:
Cursuske volgen bij de VDAB en een vak kiezen dat u ligt. Om schrijnwerker of loodgieter te worden hebt ge niet zoveel startkapitaal nodig, en ge gaat mij niet wijsmaken dat ge daarvoor 'te dom' kunt zijn. Ge kunt daar enkel maar 'te lui' voor zijn.
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomb
Citaat:
en deze vond ik qua simpliciteit ook niet mis :
Citaat:
Een faillissement is niet rooskleurig, je bent alles kwijt wat je hebt. In het geval van eno2 echter, is dit beter als zijn huidige situatie, aangezien hij op dit ogenblik meer schulden heeft dan het totaal van zijn bezittingen. Zo moeilijk om te begrijpen is dat toch niet? Hier zijn wat fictieve cijfers om het aan te tonen:
Na een faillissement met schulden moet je niets meer bezitten, zodra dat het geval is komen ze dat toch nog halen.
Als een faillissement alleen maar "niet rooskleurig" is, waarom bestaan er dan zoveel drama's?
Ook allemaal zagemannen?
Oud 13 juli 2004, 17:47   #79
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Baremas zijn enkel van toepassing op bedrijven die geterrorizeerd zijn door de vakbonden. Gelukkig is er in Belgie een grote KMO sfeer waar die mannen nog botvangen.
::shaking head here ::
Citaat:
Goh ja, als voorbeeld iemand met een handicap nemen. Tof hoor. Als ik morgen een job post voor de mensen die kunnen wandelen, dan vind je waarschijnlijk dat dat discriminatie is van de rolstoelpatienten.
Niet gehandicapt, alleen moeilijkheden met alles wat tellen aangaat, zo zijn er bv ook nog steeds heel wat ongeletterden, DAT zijn de kansarmen, de leefloners waar ik het over heb die mensen horen helemaal niet in een beschutte werkplaats thuis, die hebben ook geen lichameijke handicap. We hebben het over leefloners, langdurig werklozen op een zekere leeftijd... waarvan jij zegt dat het allemaal luiaards zijn.
Citaat:
Zoals reeds gezegd, een pak excuses. Daar is helemaal niets onoverkomelijks aan. Wat is de huidige situatie? Wie betaalt de huur nu? Laat dat inkomen gewoon doorlopen zolang je niet op je poten staat. (tenzij het de gemeenschap is, in welk geval je wel een ander jobke zal vinden)
Ik kan u verzekeren dat als er anders geen eten op tafel staat, ge wel full time bezig zult zijn.
En dan ben je boos als ik zeg dat dit voor jou een ver van mijn bed-show is. Je weet écht niet waarover je het hebt als het gaat over kansarmen en leefloners, over een groot deel van de langdurig werklozen.
Citaat:
Uiteraard niet 'iedereen', de door u aangehaalde gehandicapte vriendin bijvoorbeeld kan beter de krachten bundelen met iemand die wel kan rekenen. Geen nood hoor, want daarvoor bestaan ook vennootschapsvormen.
Zoals ik al eerder zei, ongeletterd, dyslexie, dyscalculie, dingen die bezwarend kunnen zijn om als zelfstandige te starten zijn GEEN handicap.
En ja je hebt gelijk hoor, voor die mensen is dé oplossing een vennootschapsvorm
komen we terug aan : startkapitaal etc... de banken staan idd op een rij te wachten om geld ter beschikking te stellen.

Nee Tomb, jouw visie gaat inderdaad voor heel veel mensen op, ik kan je daar in bijtreden - er zijn er echter, zeker in onze huidige economie, die NAAST de boot vallen zodra ze als +45 werkloos worden of reeds langdurig werkloos zijn op die leeftijd.
Los van die eerste kategorie 45+ die gewoon geen kansen meer krijgen heb je de kansarmen, er ZIJN mensen die onze steun nodig hebben - als we dat sociale vangnet wegtrekken lost dat voor hen niets op.
Integendeel, dan krijgen wij hier net zo'n groot percentage daklozen, zoals in uw dierbaar Amerika.
Dat is tenslotte de schaduwzijde van dat doorgedreven liberalisme, voor diegenen die niet meekunnen TANT PIS.
Oud 13 juli 2004, 21:11   #80
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Cursuske volgen bij de VDAB en een vak kiezen dat u ligt. Om schrijnwerker of loodgieter te worden hebt ge niet zoveel startkapitaal nodig, en ge gaat mij niet wijsmaken dat ge daarvoor 'te dom' kunt zijn. Ge kunt daar enkel maar 'te lui' voor zijn.
Klopt, de VDAB is blijkbaar veranderd. Zeer jammer, ik vond de opleidingen een goed initiatief, al had ik ze wel graag terugbetaald gezien in functie van het inkomen dat er later uit gepuurd wordt.

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat was mijn oplossing op het bezwaar dat je niet kon beginnen als zelfstandige schilder omdat je borstels en een ladder nodig had. Leg me daar het simplisme nog eens van uit? Ik kijk gewoon naar de oplossing ipv me neer te leggen bij het eerste obstakel. Dat is dan ook het grote verschil tussen een ondernemer en een dopper: De mentaliteit om niet bij de pakken te blijven zitten.

Citaat:
Citaat:
Wat is hier simplistisch aan? Als je ook maar enig besef hebt van hoe een zaak gerund wordt, weet je dat betalingscondities die je krijgt bij een leverancier afhangen van uw kredietscore. Kleine mannen met slechte betalingshistoriek betalen COD, grote bedrijven met omzetten die dicht bij die van de Belgische staat komen, betalen in belgie op 30, 60, 90 en zelfs 120 dagen. Het is dan ook aan de leverancier om te bepalen welk risico hij wenst te lopen met zijn klanten. Of geloofde je nog in het communistische fabeltje dat ondernemers helemaal geen risicos nemen en gewoon wat marge tappen op de rug van hun arbeiders?

Citaat:
en deze vond ik qua simpliciteit ook niet mis :
Citaat:
Na een faillissement met schulden moet je niets meer bezitten, zodra dat het geval is komen ze dat toch nog halen.
Als een faillissement alleen maar "niet rooskleurig" is, waarom bestaan er dan zoveel drama's?
Ook allemaal zagemannen?
De natuur van een faillissement ontgaat u. Het is namelijk een procedure die er precies op gericht is om onoverkomenlijke schuldenlasten te verwijderen. Uiteraard gaan faillissementen gepaard met monetaire dramas, daar ze enkel in werking treden als het te laat is. Eno2 heeft echter op dit ogenblik al een onoverkomelijke schuldenlast. Het faillissement zou voor hem een verbetering van zijn situatie inhouden. Lees er gerust het faillissement eens op na in het handelsrecht en u zal me gelijk geven, tot aan de hoenders toe.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be