![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De volgende generatie Coolsen, Oncelinckxen en Vanweetikwatallemaal is NU in de maak. Maar ook daarvan NIETS in het programma van de NVA. Het migratieprobleem van Vlaanderen is begoth niet de immigratie, want daar gaat het uiteindelijk over toekomstige Nederlandstaligen, maar de emmigratie waarbij ik het dan niet zozeer heb over de braindrain maar over een demografisch verlies aan Wallonië dat per jaar een stad als Antwerpen bedraagt. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Gelukkig groeien we naar een (belasting) eengemaakt Europa. Alleen onbegrijpelijk dat er nog navelstaarders zijn die eerst een klein land als België (belastingen) nog willen gaan splitsen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() En dat laatste, d�*�*r komt het natuurlijk op aan. Maar naar ik vrees komt dat er NOOIT omdat het nu éénmaal inherent is aan macht dat machtshebbers hun macht enkel willen bestendigen en zeker niet willen afstaan aan anderen. Mijn spekulatie is eerder dat de eurozone ontploft. Nog nooit heeft immers een muntunie standgehouden in een zone waar niet éénzelfde ekonomische en fiskale politiek werd gevoerd. Bovendien is het voorgeprogrammeerd dat de oude nationalismen terug zullen de kop opsteken. En tussen dit en pakweg een eeuw krijgen we terug een oorlog in West-Europa naar aloud recept. Dit kunnen we ons nu weliswaar onmogelijk voorstellen maar nog onmogelijker lijkt mij de grenzeloos naieve these dat we nu het tijdperk van de Eeuwige Vrede zijn binnengetreden. Mensen blijven namelijk wolven en het eerste miljard jaren zal daar op evolutionair nivo weinig aan veranderen. En om U te parafraseren: Alleen onbegrijpelijk dat (in het licht van dat alles) er nog navelstaarders zijn die de scheiding van de Nederlanden in twee kleine landen toejuichen. Zolang er een scheiding is, is er immers een potentieel risiko - hoe klein ook - dat ze ooit (nog) eens militair tegenover mekaar komen te staan.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 september 2012 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Adrian M : 10 september 2012 om 19:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
|
![]() Wat ik vooral mis in de dicussies over een eventueel samen gaan is wat ons zou kunnen binden?
Wat zou een symboolfunctie kunnen zijn dat Vlamingen en Nederlanders beiden zou kunnen binden? Zou niet iets kunnen bedenken wat dit zou kunnen zijn? Of men nu voor of tegen het koningshuis is, op de één of andere manier heeft het Oranje gehalte bij Nederlanders toch een soort van functie daarin. Bij een samengaan heeft dit echter geen functie als gemeenschappelijk element. Er zal iets moeten zijn of ontstaan dat voor beiden werkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2° Een eenmalig feitje in de weegschaal leggen tegen een massa sociale en historische vreedzame interactie tusen Walen en Vlamingen en een twaalf miljard uit de mouw geschud ... Dat haalt het niet. Taalconflicten e.a. zijn er ivm met Brussel, maar niet op de taalgrens Noord-Zuid. Is je dat nog niet opgevallen? En zelfs indien het Franstalige gewest het te bot zou maken, dan nog is aansluiten bij Nederland geen alternatief. Ingaan op aaneensluiting met Nederland is evenveel waard als je zelf aanbieden als deurmat. 2° WIKIPEDIA: De Nederlandse kerkprovincie, ook wel het rooms-katholiek kerkgenootschap in Nederland (RKK) genoemd, is een onderdeel van de wereldwijde Rooms-katholieke Kerk, onder het geestelijk leiderschap van de paus en de curie in Rome. De Heilige Willibrord en Plechelmus zijn de patroonheiligen van de Nederlandse kerkprovincie. De rooms-katholieke Kerk is qua ledenaantal (maar niet qua aantal kerkbezoekers) het grootste kerkgenootschapin Nederland. Het aandeel katholieken steeg tot 40,5% in 1970 en nam sindsdien langzaam af naar 24,3% in 2011. We zitten hier met een probleem. 4° Ze passen zich niet aan. Maar misschien woon je wel in een stadje zoals Barneveld. Of zit je met een VOC-nostalgie �* la Bontekoe zonder een stap te verzetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() En jij weet daar het fijne van, omdat...?
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
Noord Holland: nog 8 procent protestanten. Zuid Holland hooguit nog 20% en keldert het in flink tempo verder naar beneden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
2) éénmalig feitje? schooltje van Komen, de plantentuinen van Meise, ... je kent evenveel van België als de kat van mijn ouders en dan ga jij het even zeggen hoor ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vlaanderen kan enkel aan haar bevolking welvaart garanderen, als het breekt met dit waanzinnig internationalisme (ditmaal van blauwe signatuur) en het baas wordt over z'n eigen geld. Dit betekent dat de nationale onafhankelijkheid noodzakelijkerwijs MOET samengaan met een ander financieel systeem. Vlaanderen bij NL betekent enkel een nieuwe afhankelijkheid. Van de belgische regen in de Nederlandse drop. En neen, Vlamingen zijn GEEN Nederlanders, wat die Groot-NL'ers ook mogen beweren sinds jaar en dag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb eerder de indruk dat de Nederlanders zich aanpassen aan de meiden van Halal.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 10 september 2012 om 21:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() Ik weet van niks het fijne. Jij wel?
Ik volg gewoon van alles en nog wat in Nederland. Ik kom er wel eens en ik heb nauwe contacten met een vrij uitgebreid aantal Nederlanders, van Friesland tot aan de Belgische grens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit zijn statitieken en ik betwist ze helemaal niet. Ik kijk alleen naar de historiek en dan stel ik toch een mentaleitsverschil vast tussen Nederlanders (autochtonen) en Vlamingen (autochtonen) vanwege dus de historiek. Aansluiten bij Nederland is voor mij absoluut geen optie. Ik geloof eerder in zelfstandige, autonome kleine entiteiten dan in grote zaken die op den duur toch vroeg of laat uiteenvallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2° Mijn grootmoeder was een Waalse. Geen 'Brusseles' maar een Waalse. De verfransing gaat uit van Brussel, niet vanuit de Ardennen. Ik zou toch ook eens denken aan 'onze allochtonen' die dan naar Nederland zouden trekken en alleen maar Frans spreken. Je denkt toch niet dat dat kaliber Nederlands gaat leren? Ieder zijn probleem, is het beste. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() [quote=-Jo-;6320285]Pure onzin hoor, die economische top. De huidige economie is gebaseerd op visies en een model dat gericht is op internationalisme in z'n meest extreme vorm. wat bijgevolg vandaag zeer welvarend en winstgevend is, kan nauwelijks een paar jaar later veranderen in een moeras van miserie. De Ieren, destijds door de neoliberale gekken bewierookt als Keltische Tijger, kunnen erover meespreken.
Vlaanderen kan enkel aan haar bevolking welvaart garanderen, als het breekt met dit waanzinnig internationalisme (ditmaal van blauwe signatuur) en het baas wordt over z'n eigen geld. Dit betekent dat de nationale onafhankelijkheid noodzakelijkerwijs MOET samengaan met een ander financieel systeem. Vlaanderen bij NL betekent enkel een nieuwe afhankelijkheid. Van de belgische regen in de Nederlandse drop. En neen, Vlamingen zijn GEEN Nederlanders, wat die Groot-NL'ers ook mogen beweren sinds jaar en dag.[/QUOTE] Volledig mee eens. Laatst gewijzigd door parsprototem : 11 september 2012 om 18:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 11 september 2012 om 19:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nu wat ons bind met Nederland is de taalgroep waar toe we behoren en dat beide landen in Europa naast elkaar liggen. Verder hebben Vlamingen en Nederlanders niets gemeen. Je kan zelfs stellen dat Italianen en Spanjaarden meer gemeen hebben met elkaar dan Vlamingen en Nederlanders. Wij hebben namelijk een veel grotere gezamelijke geschiedenis met de zuidelijke Europese staten, dan met de noord Nederlands provincie's. Ook cultureel is er weinig binding. Wie spreekt en denkt over samengaan met Nederland om van de Belgische Franstaligen verlost te geraken, heeft gewoon verlaatangst en is bang voor een onafhankelijk zelfstandig Vlaanderen. Ik stel een confederatie voor met China en Congo, veel beter voor ons klein landje. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |