Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2012, 18:53   #61
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dat klopt toch niet volledig...
De zaken waarover het gaat zijn in feite niet echt verboden en kunnen hooguit ergens als overlast worden aanzien ( tenzij een plaatselijk politiebevel dat of dat op voorhand zou verbieden... dan overtreedt ge i feite dat verbod )
Het klopt inderdaad niet volledig.

Waar het uiteindelijk om gaat is het gemeentelijk politiereglement. Er is de burgemeester, het schepencollege, en wat wordt beslist moet door de lokale politie worden gecontroleerd. De lokale politie is het instrument van de gemeente om de orde te bewaren. De burgemeester is de lokale chef. Het lokaal politiereglement is niet per definitie verkeerd. Ik heb ook niet graag dat de buren op een zondagmorgen beginnen te verbouwen.

Het probleem is de wildgroei aan reglementering. Met het risico dat reglementen elkaar beginnen tegenspreken.

Plus dat de burger die al eens verder reist dan binnen de eigen gemeente niet meer weet waaraan zich te houden. Ik zag in hasselt een bord voor het stadhuis met de vermelding dat je wordt gefilmd en dat indien je je gezicht wilt bedekken een toestemming moet vragen. Ik heb een foto genomen van het bord.

Ik pleit voor uniforme reglementering, maar dan op een iets hoger dan gemeentelijk niveau. Maak desnoods een wet of decreet.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 19:55   #62
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het klopt inderdaad niet volledig.

Waar het uiteindelijk om gaat is het gemeentelijk politiereglement. Er is de burgemeester, het schepencollege, en wat wordt beslist moet door de lokale politie worden gecontroleerd. De lokale politie is het instrument van de gemeente om de orde te bewaren. De burgemeester is de lokale chef. Het lokaal politiereglement is niet per definitie verkeerd. Ik heb ook niet graag dat de buren op een zondagmorgen beginnen te verbouwen.

Het probleem is de wildgroei aan reglementering. Met het risico dat reglementen elkaar beginnen tegenspreken.

Plus dat de burger die al eens verder reist dan binnen de eigen gemeente niet meer weet waaraan zich te houden. Ik zag in hasselt een bord voor het stadhuis met de vermelding dat je wordt gefilmd en dat indien je je gezicht wilt bedekken een toestemming moet vragen. Ik heb een foto genomen van het bord.

Ik pleit voor uniforme reglementering, maar dan op een iets hoger dan gemeentelijk niveau. Maak desnoods een wet of decreet.
²
Daar kan ik me grotendeels in vinden

Op één kleine opmerking na dan misschien ... is het wel wijs dat reglementen ( plaatselijke wetten dus ) volkomen willekeurig naar eigen goeddunken te bepalen zijn ( cfr. link elfri ) door een hoopje mensen die daar in feite niet in onderlegd zijn ?

Ah ja ... nog een opmerking ....
Heb ge misschien enige notie of het in Hasselt verboden is foto's te nemen van borden voor het stadhuis ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 21:53   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah ja ... nog een opmerking ....
Heb ge misschien enige notie of het in Hasselt verboden is foto's te nemen van borden voor het stadhuis ?
Ik weet dat niet. Meestal heb ik niet de gewoonte mij te informeren omtrent lokale pestwetjes. Nu ja, geen kwaad woord over Hasselt. Het leven gaat er iets langzamer, iedereen is vriendelijk, en de buschauffeur glimlacht als je vraagt hoeveel een ritje kost.

Neen, foto's nemen van borden is m'n hobby niet. Ik kon het in Hasselt toch niet laten, voor het stadhuis, met een opvallende camera op je gezicht gericht.
Ik denk dat ik ondertussen zo'n kleine collectie heb. Uit Oostende, mijn biotoop, heb ik ook zo'n paar prachtexemplaren: "op straat wordt geen alcohol gedronken".
En dat in de Langestraat, je ziet niets anders op straat.
Er is inderdaad een wildgroei aan mogelijke overtredingen. In het buitenland is het al niet veel beter. Een nachtwinkeluitbater uit de rooie buurt in Amsterdam wist mij te vertellen dat ik m'n Heinekeken best binnen opdrink.
Toegegeven de hotels in Amsterdam bezorgen je wel een folder met een beschrijving van lokale geplogenheden, kwestie van boetes vermijden.

Soit, de rest is voor morgen.

Laatst gewijzigd door Rudy : 17 september 2012 om 21:56.
Oud 17 september 2012, 21:56   #64
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De interpretatie van GAS boetes lijkt steeds vrijer te worden. De minste scheet die verkeerd zit, 125 of 250€ boete.
Zonder proces enkel op het woord van een ambtenaar.
De willekeur in het sanctioneren loopt de spuigaten uit.

Nu blijkt dit ook een bijzonder efficiënt middel te zijn om mensen die gebruik maken van het recht op vrijenmeningsuiting, de mond te snoeren.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120913_003
Nu? Sinds de onvoering van die GAS-zever, werd onmiddelijk gestart met vervolging van de echte oppositie, zijnde al wat in VL bij wat het regime als "extreem-rechts" onschrijft. Systeem-links (waar tot op heden ook extreem-klinks toe behoort) heeft steeds repressie jegens de eerdergenoemden aangemoedigd en moet nu niet staan janken wanneer blijkt dat het ook tegen henzelf wordt ingezet als ze een te kritische stelling innemen.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 22:18   #65
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op één kleine opmerking na dan misschien ... is het wel wijs dat reglementen ( plaatselijke wetten dus ) volkomen willekeurig naar eigen goeddunken te bepalen zijn ( cfr. link elfri ) door een hoopje mensen die daar in feite niet in onderlegd zijn ?
Oh ja. Onderlegd. Je kan daarover discussiëren tot in het oneindige. Ze werden verkozen om te beslissen. Op gemeentelijk vlak stel ik niet de maturiteit van de beleidsmakers in vraag. Het gaat om doodsimpele, maar wel soms vervelende maatregelen, simpel geformuleerd naar de bevolking toe, maar die breed kunnen worden geïnterpreteerd. En daar wringt het schoentje al eens.
Oud 5 oktober 2012, 15:42   #66
giserke
Banneling

Standaard

De kritiek op de GAS boetes begint grotere proporties aan te nemen.
De liga van de mensenrechten geeft terecht grote bedenkingen.

Onderandere de scheiding der machten wordt met de voeten getreden.

En het is ondertussen zeer duidelijk in Antwerpen dat er grof misbruik wordt gemaakt van het systeem GAS boetes.

Laatst gewijzigd door giserke : 5 oktober 2012 om 15:43.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be