Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 4 oktober 2012, 10:35   #61
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
IOmdat die een veel hardere oppositie zullen voeren dan Groen en de NVA ook hen al liever kwijt dan rijk is. Er gaapt bovendien al een kloof tussen het programma van Groen en de NVA, maar een nog veel grotere kloof tussen dat van PVDA+ en NVA.
Is dat niet weer de typische PVDA-megalomanie? Van een partij met één zetel moet een gemeentebestuur doorgaans geen schrik hebben. En het feit dat de kloof met de N-VA zo groot is betekent net dat er nauwelijks electorale overlap is en dat een eventueel 'succes' van de PVDA niet ten koste zal gaan van N-VA-stemmen.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 4 oktober 2012, 10:41   #62
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat die eerder bij Groen terecht zullen komen. Net zoals degenen die vorige keer op Janssens hebben gestemd uit vrees voor Dewinter en die teleurgesteld zijn in zijn beleid.

Omdat die een veel hardere oppositie zullen voeren dan Groen en de NVA ook hen al liever kwijt dan rijk is. Er gaapt bovendien al een kloof tussen het programma van Groen en de NVA, maar een nog veel grotere kloof tussen dat van PVDA+ en NVA.
Net door die kloof moet de N-VA weinig schrik hebben. Ze spreken een totaal ander publiek aan.
Oud 4 oktober 2012, 10:49   #63
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Is dat niet weer de typische PVDA-megalomanie? Van een partij met één zetel moet een gemeentebestuur doorgaans geen schrik hebben. En het feit dat de kloof met de N-VA zo groot is betekent net dat er nauwelijks electorale overlap is en dat een eventueel 'succes' van de PVDA niet ten koste zal gaan van N-VA-stemmen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Net door die kloof moet de N-VA weinig schrik hebben. Ze spreken een totaal ander publiek aan.
Natuurlijk spreken ze een ander publiek aan en gaan stemmen voor de PVDA+ niet ten koste van de NVA. Maar daar ging het niet over. Het punt was dat het in het voordeel van de NVA zou spelen, omdat het ten koste zou gaan van stemmen voor de stadsijst en dat trek ik dus in twijfel.

Ik heb overigens nergens beweerd dat de NVA schrik zou hebben van een PVDA-oppositie, wel dat ze ze liever niet hebben. Want onafhankelijk van de grote, moet je met oppositie rekening houden. Zij houden je beleid in de gaten, bekritiseren het eventueel en brengen zo zaken op de agenda die er anders niet op waren gekomen. En hoe groter de kloof, hoe vaker dat zal gebeuren.
Edina is offline  
Oud 4 oktober 2012, 11:06   #64
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk spreken ze een ander publiek aan en gaan stemmen voor de PVDA+ niet ten koste van de NVA. Maar daar ging het niet over. Het punt was dat het in het voordeel van de NVA zou spelen, omdat het ten koste zou gaan van stemmen voor de stadsijst en dat trek ik dus in twijfel.

Ik heb overigens nergens beweerd dat de NVA schrik zou hebben van een PVDA-oppositie, wel dat ze ze liever niet hebben. Want onafhankelijk van de grote, moet je met oppositie rekening houden. Zij houden je beleid in de gaten, bekritiseren het eventueel en brengen zo zaken op de agenda die er anders niet op waren gekomen. En hoe groter de kloof, hoe vaker dat zal gebeuren.
...
De oppositie? Die steken we toch in een cordon...niet?....

Oeps...ja hoor...maar niet als het de communisten zijn natuurlijk...tjonge tjonge...
Oud 4 oktober 2012, 11:20   #65
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
...
De oppositie? Die steken we toch in een cordon...niet?....

Oeps...ja hoor...maar niet als het de communisten zijn natuurlijk...tjonge tjonge...
Waarover heb je het in hemelsnaam? Wees gerust, de PVDA+ zal evenzeer in een 'cordon' zitten als het VB hoor... Maar als ze een zetel hebben zitten ze er wel en moet ermee rekening gehouden worden. Dat was/is bij het VB niet anders hoor. Of meen je nu dat zij vanuit de oppositie niets hebben bepaald? Dan ben je ofwel blind, ofwel van slechte wil. Het VB heeft overigens nooit de ambitie gehad om mee te besturen, ze wisten dat ze veel meer konden bereiken vanuit de oppositie. En zo konden ze ook calimero blijven spelen, dat leverde gegarandeerd stemmen op. Jammer genoeg voor hen is er echter een kaper op de kust gekomen wat dat laatste betreft.
Edina is offline  
Oud 4 oktober 2012, 11:38   #66
Pie
Schepen

Standaard

Enkele FEITEN tussen al deze vooringenomen meningen:

De pvda haalde in het kanton Antwerpen (=Antwerpen + Zwijndrecht) met de verkiezingen van 2010 al 4,13% of 11.400 stemmen. Dat is meer dan genoeg voor een zetel. Ze zijn sindsdien alleen maar gegroeid en Peter Mertens is een bekendere figuur geworden, dus de kans op een zetel zit er zeker in.

Ze hebben een uitgebreid programma geschreven voor Antwerpen, dat de vergelijking met de andere programma's kan doorstaan. Dus niet meer of minder populistisch dan de rest: http://antwerpen.pvdaplus.be/programma

De media een links nest? Waarom besteedt de media dan geen aandacht aan zaken zoals Manifiesta (+ 8000 bezoekers in 2012, meer dan Ijzerwake en bedevaart samen). Lezen jullie vaak iets over pvda in de Morgen? Komt die Peter Mertens elke week op tv? Acteurs die zich pro-pvda profileren lopen volgens mij een groot risico om niet meer aan de bak te komen. De media is een SPA nest, dat is misschien wel waar.

Natuurlijk ziet de nva de pvda niet graag succes halen. Een extra oppositiekracht erbij die de holle kracht van verandering kan ontmaskeren.
De kracht van verandering, maar wel al sinds 2009 in de Vlaamse regering, in Antwerpen 1/5e van het schepencollege ingelijfd, enzovoort enzovoort. Het zou me niets verwonderen dat binnen 5 jaar Dewever zich bij Verhofstadt en Leterme mag gaan zetten, die vorige profeten van de verandering waar de Vlamingen zich massaal aan hebben mispakt. (ok, dat is ook een vooringenomen mening )
Pie is offline  
Oud 4 oktober 2012, 11:45   #67
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit moet wel de meest idiote quote van de draad zijn. Het staat iedereen vrij om theater/muziek/film te maken of boeken te schrijven. Dat "wereldje" wordt overigens door niemand samengesteld behalve dan het publiek.
Idioot ?

Deze reactie kan alleen maar op je eigen berichtje slaan !

Hoe naïef of kwaadwillig kan men zijn ?

Alsof die acteurs/regisseurs ect maar meer dan één moer om hun publiek geven.
Buiten de eigen claque, beschouwen zij de gewone toeschouwers als een vervelend neveneffect van hun activiteiten.
Zij bepalen wat goed of slecht is, wie meedoet en wie niet.
Talent komt op de derde of vierde plaats.
En of er veel of weinig publiek komt, raakt nauwelijks hun kleren.

Van de ticketverkoop kan geen enkel theater in Antwerpen overleven.
Voorbeelden genoeg in Antwerpen.
(het EAT is een apart geval)

Op subsidies komt het aan ! De juiste mensen op de juiste ministeries kennen met het "juiste" project; daar liggen hun prioriteiten.

Op die wijze wordt er "natuurlijk" geselectionneerd ! Wie niet in het rijtje loopt, valt af. Nieuwelingen moeten zich eerst "bewijzen".
Anselmo is offline  
Oud 4 oktober 2012, 11:52   #68
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pie Bekijk bericht
Natuurlijk ziet de nva de pvda niet graag succes halen. Een extra oppositiekracht erbij die de holle kracht van verandering kan ontmaskeren.
Nee hoor, ik wens jullie héél veel succes. En dat meen ik.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 4 oktober 2012, 12:00   #69
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee hoor, ik wens jullie héél veel succes. En dat meen ik.
Kijk deze mensen zijn nu al j�*�*�*�*�*ren bezig.
Op alle demonstraties, groot en meestal klein waren ze aanwezig.
10 000den km hebben ze gemarcheerd.
Honderden trommels en spandoeken versleten.
Vele malen hun naam veranderd : amada , ral , bral, PVDA,PVDA+, PVDA², enz.
Eens moet het toch lukken, tenminste nog tijdens de levensjaren van Kris Merckx.
Serieus, gun hen nu ook eens een pretje.
Anselmo is offline  
Oud 4 oktober 2012, 12:30   #70
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Ten eerste denk ik niet dat er veel mensen twijfelen tussen de stadslijst of PVDA+ en ten tweede heb ik een donkerbruin vermoeden dat de NVA liever geen oppositie heeft uit die hoek (en een zetel behoort wel degelijk tot de mogelijkheden).
Toch wel hoor. Dat werd de vorige verkiezingen pijnlijk duidelijk toen kiezers van PVDA en Groen! dachten een "nuttige" stem te moeten uitbrengen op de SP.A om zo Filip De Winter van de macht te houden. Het potje van links is min of meer constant op 45% in Antwerpen, de echte strijd speelt zich af binnen het linkse en binnen het rechtse potje. SP.A/Groen!/ACW/PVDA/Rood! tegen N-VA/Unizo/VB/Ø-VLD. De enige manier waarop Patrick Janssens kan winnen is zoveel mogelijk van de andere linksen te overtuigen dat Bart de Wever een groot gevaar is. Alleen trapt niemand daar een tweede keer in. Ook al omdat de diverse kopstukkendebatten aantonen dat er tussen de programma's van SP.A en N-VA geen fundamentele verschillen zitten. Dus, aangezien Bart de Wever er wel in slaagt om de rechtse stemmen rond zich te verzamelen, en Patrick Janssens niet, is de partij beslecht in het voordeel van de eerste.
fonne is offline  
Oud 4 oktober 2012, 12:33   #71
Pie
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Idioot ?

Op subsidies komt het aan ! De juiste mensen op de juiste ministeries kennen met het "juiste" project; daar liggen hun prioriteiten.

Op die wijze wordt er "natuurlijk" geselectionneerd ! Wie niet in het rijtje loopt, valt af. Nieuwelingen moeten zich eerst "bewijzen".
Dat is net een van de redenen die Ben Rottiers gaf op reyers laat om zijn steun voor de pvda+ te verantwoorden.

Laatst gewijzigd door Pie : 4 oktober 2012 om 12:33.
Pie is offline  
Oud 4 oktober 2012, 12:39   #72
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OEPS!

Het feit dat ik bijna nooit meer naar nederlandstalige media kijk, lees en luister begint zijn sporen na te laten....
Ik ken geen enkele van de BA's...

Nu mijn vraag: zijn dat echt bekende vlamingen/Antwerpenaren of zijn het enkel de pocolinkies van de media die die gozers zo noemen?
Pas op...die media noemen jan met de pet ook een BV/BA op voorwaarde dat hij én links én dom is. Diezelfde media noemen zichzelf trouwens ook kwaliteitsmedia...
Dat zegt meer over u dan over het peil van de vlaamse theater-en mediawereld

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 4 oktober 2012, 13:10   #73
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is net een van de redenen die Ben Rottiers gaf op reyers laat om zijn steun voor de pvda+ te verantwoorden.
Laat het nu juist Ben Rottiers zijn, die door de "anderen" door zijn "rol" in FC De Kampioenen niet echt serieus genomen wordt.
Trouwens heeft hij niet werklozensteun aangevraagd na de stopzetting van de "Kampioenen"?
Dat zou betekenen dat hij uit de boot is gevallen.
Zijn steun aan de PVDA kan hierdoor verklaard worden.

Laatst gewijzigd door Anselmo : 4 oktober 2012 om 13:13.
Anselmo is offline  
Oud 4 oktober 2012, 15:07   #74
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Dat zegt meer over u dan over het peil van de vlaamse theater-en mediawereld
Inderdaad Roger, inderdaad...en gelukkig maar....
Oud 4 oktober 2012, 15:21   #75
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen waren er een heleboel kleine partijtjes die samen meer dan 10000 stemmen kregen. Er zouden ook blanco of niet-stemmers overtuigd kunnen worden om deze keer op de pvda te stemmen. En er zullen sowieso al een pak meer kiezers zijn deze keer.
Inderdaad, zo'n 10.697 stemmen om precies te zijn, gingen naar partijen als NEE (+4000) en PROTEST die nu niet opkomen. Of vooral PVDA+ deze stemmen zal kunnen inpikken is mij niet zo zeker. Denk dat N-VA of ROOD en de piratenpartij (2 partijen die er in 2006 niet bij waren) daar evenzeer hun profijt zullen mee doen, in de mate dat die nee- en protest-stemmers nu niet gewoon blanco stemmen, dan wel niet komen opdagen.

Blanco stemmers of niet-stemmers overtuigen ? Als die in 2006 al niet te bewegen waren om NEE dan wel PROTEST te stemmen, betwijfel ik de slaagkans van dat overtuigen...
Eyjafjallajökull is offline  
Oud 4 oktober 2012, 15:25   #76
Fieseler

Standaard

[quote]
Citaat:
Waarover heb je het in hemelsnaam? Wees gerust, de PVDA+ zal evenzeer in een 'cordon' zitten als het VB hoor...
Waar haal je dat?
De PVDA in een cordon?
Welk cordon als ik vragen mag?
Is Geysels terug in het land?
Wie heeft het cordon document ondertekend?
Is er een PVDA-nota "de VRT en de democratische samenleving"?
Is er een CGKR tegen de PVDA opgericht ?
Is er een juridische vervolging opgestart tegen de PVDA (met als rechter een notoire kapitalilst en communistenhater)?
Zijn er 0110 concerten gehouden tegen de PVDA?
Is er een mediahetze tegen de PVDA?
Welke kranten en dagbladen weigeren PVDA collums?
Wordt de wagen van Mertens kapotgeslagen tijdens zijn campagne?
Moet Mertens met een lijfwacht op stap tijdens zijn campagne?
Heeft De Post geweigerd om PVDA drukwerk te verspeiden?
Worden PVDA'ers ongestraft mestkevers en mentaal gehandicapten genoemd?
Wordt de PVDA dagelijks gelinkt aan de ergste genocide van de geschiedenis (Oekraïne '32-'33 USSR)?
Worden PVDA'ers hun job afgenomen en gebroodroofd?
Worden PVDA'ers uit de vakbond gestoten?
enz
enz

cordon?...gij weet heel duidelijk niet waar je over spreekt...

Citaat:
Maar als ze een zetel hebben zitten ze er wel en moet ermee rekening gehouden worden. Dat was/is bij het VB niet anders hoor. Of meen je nu dat zij vanuit de oppositie niets hebben bepaald? Dan ben je ofwel blind, ofwel van slechte wil.
Bwa......

Citaat:
Het VB heeft overigens nooit de ambitie gehad om mee te besturen, ze wisten dat ze veel meer konden bereiken vanuit de oppositie. En zo konden ze ook calimero blijven spelen, dat leverde gegarandeerd stemmen op.

Steeds amusant om pocolinkies een intentieproces te zien maken van een karikatuur van een onbestaande partij...echt grappig...

Citaat:
Jammer genoeg voor hen is er echter een kaper op de kust gekomen wat dat laatste betreft.
Het is mij inderdaad ook opgevallen dat de gezamelijke regimepers aan één zeel trekt wat betreft de scheldwoordenkeuze ivm de NVA.
En wees nu eens voor één keer héél eerlijk...vindt u het resultaat van deze gemeenschappelijke beschadigingspolitiek ook niet erg mager?
Calimero?
Is dat nu echt alles waar ze vanuit de regime-sanhedrin kunnen mee afkomen om de NVA te beschadigen?

Tja...ikzelf ben geen NVA'er maar deze vaststelling is toch een serieuse pluim op de hoed van diegenen die het programma hebben geschreven en uitgedragen in die partij...chapeau aan Bart De Wever zou ik zo zeggen...

Laatst gewijzigd door Fieseler : 4 oktober 2012 om 15:51.
Fieseler is offline  
Oud 4 oktober 2012, 16:20   #77
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waar haal je dat?
De PVDA in een cordon?
Welk cordon als ik vragen mag?
Is Geysels terug in het land?
Wie heeft het cordon document ondertekend?
Is er een PVDA-nota "de VRT en de democratische samenleving"?
Is er een CGKR tegen de PVDA opgericht ?
Is er een juridische vervolging opgestart tegen de PVDA (met als rechter een notoire kapitalilst en communistenhater)?
Zijn er 0110 concerten gehouden tegen de PVDA?
Is er een mediahetze tegen de PVDA?
Welke kranten en dagbladen weigeren PVDA collums?
Wordt de wagen van Mertens kapotgeslagen tijdens zijn campagne?
Moet Mertens met een lijfwacht op stap tijdens zijn campagne?
Heeft De Post geweigerd om PVDA drukwerk te verspeiden?
Worden PVDA'ers ongestraft mestkevers en mentaal gehandicapten genoemd?
Wordt de PVDA dagelijks gelinkt aan de ergste genocide van de geschiedenis (Oekraïne '32-'33 USSR)?
Worden PVDA'ers hun job afgenomen en gebroodroofd?
Worden PVDA'ers uit de vakbond gestoten?
enz
enz

cordon?...gij weet heel duidelijk niet waar je over spreekt...
Knock-out...

Meer moet daar eigenlijk niet aan toegevoegd worden, maar ik haal in deze graag het voorbeeld van het district Hoboken aan, waar het VB in 2006 10 van de 21 zetels haalde (!). In plaats van deze verkiezingsuitslag te respecteren, en een bestuursmeerderheid met het VB te vormen (de ene verkozene van de N-VA had hiervoor kunnen zorgen) koos men ervoor om een minderheidscoalitie te vormen met gedoogsteun van de twee communistische verkozenen (nota bene: gedoogsteun van het VB wijst de N-VA tot op heden af). Om het cordon rond het VB in stand te houden koos het establishment dus nog eerder voor samenwerking met de extreemlinkse PVDA, dan met een partij die bijna de helft van de Hobokenaars vertegenwoordigde. Een betere illustratie dat het cordon niet voor alle 'extremen' geldt, maar slechts voor één politieke stroming, kan men niet geven.
Herr Oberst is offline  
Oud 4 oktober 2012, 16:29   #78
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Acteurs die zich pro-pvda profileren lopen volgens mij een groot risico om niet meer aan de bak te komen.
Kan u daar voorbeelden van geven? De in de openingspost aangehaalde "BA's" lijken mij alvast geen Berufsverbot te hebben gekregen, en verschijnen geregeld op onze nationale TV. Van Jonas Geirnaert is bijvoorbeeld al lang bekend dat hij PVDA-sympathisant is, maar dat heeft zijn succes met de Neveneffecten allesbehalve in de weg gestaan - gelukkig maar. Vergelijk dat echter even met wat Soetkin Collier of de Strangers overkomen is...
Herr Oberst is offline  
Oud 4 oktober 2012, 16:35   #79
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
PvdA heeft afstand genomen van het Stalinisme en het Maoïsme.
Wie zegt dat? Ik geloof dit niet. Na de verkiezingen van 2006 waarbij de PVDA 6 zetels behaalde in Zelzate werd een jonge dokteres geïntervieuwd door de VRT. Op haar bureel stond ostentatief een klein borstbeeld van de grootste europese massamoordenaar van de 20ste eeuw. Stel je één ogenblik de volgende scène voor : een reporter van de VRT intervieuwt een nazi-gezinde dokter die op zijn bureel een beeldje van snorremans heeft staan, stuk crapuul dat qua onmenselijkheid kon wedijveren met zijn russische collega. Gans dit apenland stond in rep en roer.

Niet zo met de regimejongen van de VRT in Zelzate. De reporter negeerde het beeldje volkomen.

Het is naïef te denken dat de communisten tot inkeer zouden gekomen zijn.
Voor de galerij misschien. Niet in werkelijkheid.
robert t is offline  
Oud 4 oktober 2012, 17:15   #80
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe meer hoe beter! Ze gaan toch nooit aan de kiesdrempel geraken, en elke stem die verloren gaat voor de traditionele partijen is positief.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be