Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is één Vlaams en neutraal onderwijsnet beter?
Ja, ik ben voor één Vlaams en neutraal onderwijsnet 9 52,94%
Neen, drie netten zijn beter want het is duurder 2 11,76%
ik wil ofwel katholiek ofwel pluraistisch onderwijs 3 17,65%
andere 3 17,65%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2012, 22:13   #61
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Da's een volledig andere discussie. En het haalt slechts één van de godsdiensten weg, het probleem zal voor de rest blijven bestaan.
Is het probleem dan d�*t er orthodoxen en protestanten bestaan?

Citaat:
Willen we dat overlaten aan de bevoegde instanties?
Neen. De bevoegde instanties zijn meestal incompetent. De staat van het Rooms-katholieke (godsdienst)onderwijs en de plannen van Smet bewijzen dat.

Citaat:
Ik zie niet in hoe 'de wortels van het probleem' aanpakken de lessenroosters gaat verbeteren...
Alzeker niet verergeren, gewoon meer leerlingen richting zedenleer duwen.

Citaat:
Ieder z'n mening. Ik vond het een goed voorstel. Bij ons op school vonden verbazingwekkend genoeg zelfs de leerkrachten LBV het een goed voorstel...
Dat is niet verwonderlijk.

Citaat:
Definieer 'zonder enige reden'. De reden waarom zij het meeste geld krijgen is omdat zij de meeste leerlingen hebben, zo simpel is het. Lijkt mij een zeer goede reden...
Ze hebben geen bestaansreden, behalve teren op de domeinen van nonnetjes en patertjes.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 22:14   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutron Bekijk bericht
het is geen kwestie van niet mogen

het is een kwestie van zoveel mogelijk leerlingen binnenhalen

of ze nu jood, islamiet, hindoe of mormoon zijn,
elke leerling brengt geld op
Ja, en? Ouders kiezen voor een bepaalde school en weten dan ook wat de consequenties zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 22:15   #63
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Er is trouwens een precedent voor specifiek confessionele studierichtingen. De Joodse gemeenschap heeft een Yeshiva-studierichting in de 2e en 3e graad.

Tweede graad:
Aardrijkskunde 1 1
Chemie 1 1
Engels 3 3
Frans 4 4
Fysica 1 1
Geschiedenis 2 2
Informatica 1 1
Israëlitische godsdienst 9 10
Lichamelijke opvoeding 2 2
Nederlands 4 4
Wiskunde 4 3

Derde graad:
Aardrijkskunde 1 1
Chemie 1 1
Engels 2 2
Frans 3 3
Fysica 1 1
Geschiedenis 2 2
Informatica 2 2
Israëlitische godsdienst 12 12
Lichamelijke opvoeding 2 2
Nederlands 4 4
Wiskunde 2 2
Oud 20 oktober 2012, 22:19   #64
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zijn heus niet alleen Slavische orthodoxen in dit land, hoor. De Grieken en Roemenen vormen een bijvoorbeeld niet te verwaarlozen groep in het geheel.
Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar nu je het zegt, het aantal Griekse parochies is zeer hoog. De Roemeense parochies zijn echter vrij beperkt, wat natuurlijk niet per se betekent dat hun aantallen klein zijn.

Brussel en Antwerpen lijken op het eerste zicht de meeste orthodoxe parochies te bevatten, beiden erg goed bereikbaar. Ideale steden dus om in te experimenteren.
Oud 20 oktober 2012, 22:22   #65
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Is het probleem dan d�*t er orthodoxen en protestanten bestaan?
...wat?

Citaat:
Neen. De bevoegde instanties zijn meestal incompetent. De staat van het Rooms-katholieke (godsdienst)onderwijs en de plannen van Smet bewijzen dat.
Best wel arrogant dat je denkt het beter te weten dan de bevoegde instanties, niet? Neem het gerust van mij aan: de leerplannen van alle richtingen voor LBV gelijkschakelen is een slecht idee.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 22:23   #66
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Best wel arrogant dat je denkt het beter te weten dan de bevoegde instanties, niet? Neem het gerust van mij aan: de leerplannen van alle richtingen voor LBV gelijkschakelen is een slecht idee.
Tja, maar dan moet je wél meer leerkrachten inhuren.
Oud 20 oktober 2012, 22:26   #67
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
...wat?
Daar komt het bij jou zo te zien op neer. De protestanten en orthodoxen en moslims die hun wettelijk recht opeisen godsdienstles te krijgen zijn fout, want dat kost teveel. Iedereen dus maar zedenleer opdringen. En dan nog die vergelijkende godsdienstwetenschappen? Zeker moslims en orthodoxen hebben weinig boodschap aan religieus relativisme.
Oud 20 oktober 2012, 22:26   #68
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tja, maar dan moet je wél meer leerkrachten inhuren.
Dus kwantiteit gaat voor jou boven kwaliteit?
Oud 20 oktober 2012, 22:28   #69
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus kwantiteit gaat voor jou boven kwaliteit?
Jij en Neutron kloegen toch dat het te veel kostte? Ik gaf slechts iets als mogelijke oplossing. Ik ben zelf voorstander van verschillende daadwerkelijk confessionele scholen naast één groot seculier basisnet.
Oud 20 oktober 2012, 22:31   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar nu je het zegt, het aantal Griekse parochies is zeer hoog. De Roemeense parochies zijn echter vrij beperkt, wat natuurlijk niet per se betekent dat hun aantallen klein zijn.

Brussel en Antwerpen lijken op het eerste zicht de meeste orthodoxe parochies te bevatten, beiden erg goed bereikbaar. Ideale steden dus om in te experimenteren.
In Gent is er slechts één orthodoxe parochie, maar die is wel vrij groot en heeft een heel divers publiek. Mensen van allerlei achtergronden en zelfs een niet onaardig aantal Vlamingen die zich bekeerd hebben tot de orthodoxie. Door die verscheidenheid wordt de liturgie voor het grootste gedeelte in het Nederlands gecelebreerd.
Oud 20 oktober 2012, 22:34   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Best wel arrogant dat je denkt het beter te weten dan de bevoegde instanties, niet?
Nochtans heeft hij meer dan gelijk, want wat er nu gepresenteerd wordt onder de noemer "katholieke godsdienst" heeft vaak niets te maken met godsdienst, laat staan met het katholicisme.
Oud 20 oktober 2012, 22:34   #72
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar komt het bij jou zo te zien op neer. De protestanten en orthodoxen en moslims die hun wettelijk recht opeisen godsdienstles te krijgen zijn fout, want dat kost teveel. Iedereen dus maar zedenleer opdringen. En dan nog die vergelijkende godsdienstwetenschappen? Zeker moslims en orthodoxen hebben weinig boodschap aan religieus relativisme.
Sorry, maar da's helemaal niet wat ik gezegd heb. Je draait hier trouwens de wereld volledig op z'n kop: JIJ bent degene die gezegd heeft dat deze leerlingen OF zedenleer moeten volgen OF moeten verplicht worden op woensdagnamiddag of zaterdag hun godsdienstlessen te volgen als er niet genoeg zijn. Ik heb gewoon gezegd dat van mij godsdienstonderwijs gewoon mag worden afgevoerd op school. Ik heb zelfs nergens iets gezegd over de kostprijs van godsdienstonderwijs.
Oud 20 oktober 2012, 22:35   #73
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In Gent is er slechts één orthodoxe parochie, maar die is wel vrij groot en heeft een heel divers publiek. Mensen van allerlei achtergronden en zelfs een niet onaardig aantal Vlamingen die zich bekeerd hebben tot de orthodoxie. Door die verscheidenheid wordt de liturgie voor het grootste gedeelte in het Nederlands gecelebreerd.
Ja, ik kan me dat goed voorstellen. De Orthodoxie biedt traditie, zekerheid en schoonheid, waar de katholieke leiders slechts een labo bieden voor bejaarde mei-68'ers.

De parochie van de Heilige Apostel Andreas bedoel je, neem ik aan? Één van hun geestelijken is zo te zien zelfs autochtoon.
Oud 20 oktober 2012, 22:36   #74
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sorry, maar da's helemaal niet wat ik gezegd heb. Je draait hier trouwens de wereld volledig op z'n kop
Nee, Neutron meende dat het allemaal te duur is, en dus iedereen zedenleer zou moeten volgen. Ik ging daarop in, en jij ging in op die discussie.
Citaat:
JIJ bent degene die gezegd heeft dat deze leerlingen OF zedenleer moeten volgen OF moeten verplicht worden op woensdagnamiddag of zaterdag hun godsdienstlessen te volgen als er niet genoeg zijn
Als mogelijke oplossing, een compromis.
Citaat:
Ik heb gewoon gezegd dat van mij godsdienstonderwijs gewoon mag worden afgevoerd op school.
Wat enorm intolerant is.
Citaat:
Ik heb zelfs nergens iets gezegd over de kostprijs van godsdienstonderwijs.
Daar ging de discussie in het begin over.
Oud 20 oktober 2012, 22:38   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ik kan me dat goed voorstellen. De Orthodoxie biedt traditie, zekerheid en schoonheid, waar de katholieke leiders slechts een labo bieden voor bejaarde mei-68'ers.

De parochie van de Heilige Apostel Andreas bedoel je, neem ik aan? Één van hun geestelijken is zo te zien zelfs autochtoon.
Inderdaad, dat klopt. Aan het ontstaan van de parochie ligt trouwens het initiatief van enkele Vlamingen. Niet van Grieken, Russen of dergelijke. Indertijd waren het Vlamingen die, in de najaren van het concilie, aangetrokken waren tot de orthodoxie om redenen die u beschrijft. Een van die leken was Peckstadt die later ook tot priester werd gewijd. In zijn zog zijn er meerdere Vlamingen ook toegetreden tot de orthodoxie en zijn er ook een aantal ingetreden in de geestelijke stand. Ook nu nog steeds zijn de Vlamingen de draaiende motor achter de parochiale werking en niet de orthodoxen van allochtone afkomst.
Oud 20 oktober 2012, 22:40   #76
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat enorm intolerant is.
Hoe is dat 'intolerant'? Ik vind dat godsdienst tot de privésfeer behoort, en best in die privésfeer onderwezen wordt. Daar is mijns inziens niks intolerant aan.
Oud 20 oktober 2012, 22:40   #77
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees dat boek eens. Je denkt alleen maar aan de nieuwe stroom sinds de jaren '80.

Er is blijvende immigratie door Slaven, ja, maar die is begonnen toen de Russische Revolutie begon. Russische Witte adel is naar hier gekomen toen (met een omweg via Constantinopel soms, maar bon), door de politiek van de Russische generaals die niet terug naar Rusland konden, hun kinderen kregen les van de katholieken, gingen naar de KU Leuven, ... Tijdens WOII hebben veel van hen gecollaboreerd, en zijn met Degrelle mee naar het Oostfront gegaan.

De eerste Russische parochie die een eigen kerk kon bouwen was als ik me niet vergis die te Ukkel, in 1938. Andere parochies in rijhuizen uit de jaren '20 bestaan nu ook nog steeds.

Het probleem dat ze natuurlijk hebben is interne verdeeldheid. Je hebt het Russisch patriarchaat, het Russisch exarchaat van het Constantinopels patriarchaat en nog wat onafhankelijke Russische parochies.
Dat is toch niet relevant? Ik vroeg geen geschiedenis van Russen in Vlaanderen, ik vroeg om de substantiële draagkracht voor een vrij orthodox net. En ik zeg u dat alle factoren wijzen naar een periode van minstens 20 jaar vooraleer zoiets verwezenlijkt kan worden, vermits de recente instroom van orthodoxen op aanzienlijke schaal om binnen die periode een gevestigde minderheid op te leveren volgens de definitie die ik je net gaf, minstens zoveel tijd nodig zal hebben.

Laatst gewijzigd door lombas : 20 oktober 2012 om 22:40.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 22:41   #78
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik kijk liever naar de toekomst van anglicanen en methodisten in dit land.
Oud 20 oktober 2012, 22:42   #79
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat klopt. Aan het ontstaan van de parochie ligt trouwens het initiatief van enkele Vlamingen. Niet van Grieken, Russen of dergelijke. Indertijd waren het Vlamingen die, in de najaren van het concilie, aangetrokken waren tot de orthodoxie om redenen die u beschrijft. Een van die leken was Peckstadt die later ook tot priester werd gewijd. In zijn zog zijn er meerdere Vlamingen ook toegetreden tot de orthodoxie en zijn er ook een aantal ingetreden in de geestelijke stand. Ook nu nog steeds zijn de Vlamingen de draaiende motor achter de parochiale werking en niet de orthodoxen van allochtone afkomst.
Een erg positieve ontwikkeling.

Hopelijk verspreidt de Westerse rite zich ook ooit nog buiten de muren van het klooster te Pervijze, en hebben we de perfecte herbestemming voor de katholieke kerken die mijn geliefde bisschop Bonny niet meer wil.
Oud 20 oktober 2012, 22:44   #80
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat is toch niet relevant? Ik vroeg geen geschiedenis van Russen in Vlaanderen, ik vroeg om de substantiële draagkracht voor een vrij orthodox net. En ik zeg u dat alle factoren wijzen naar een periode van minstens 20 jaar vooraleer zoiets verwezenlijkt kan worden, vermits de recente instroom van orthodoxen op aanzienlijke schaal om binnen die periode een gevestigde minderheid op te leveren volgens de definitie die ik je net gaf, minstens zoveel tijd nodig zal hebben.
Welke factoren?

Waarom kan er niet klein begonnen worden, zonder subsidies?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be