![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Parlementslid
|
![]() Ik geloof niet echt dat het merendeel vd Turkse moslims voorstander is van een seculiere staat. Dat zou bv willen zeggen dat die moslims tegen de invoering van de sharia zouden zijn ? En welke garanties hebben wij Europeanen hier dan voor? :s
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Zijn de Turken "Islamofoob"? Als Turkije lid is v/d Unie dan gaan de belangen van Turkije van langs om meer gaan samenvallen met die van de Unie. En als jij Arabieren "betrouwenwenswaardig" vindt,dan vrees ik dat het weleens je laatst vergissing zou kunnen zijn... En ja,de meeste Turken (of toch hun nakomelingen die in België wonen) zijn weldegelijk Islamofoob.Het zijn moslims,maar geen Islamieten. M.a.w.:ze vinden (net zoals de meeste Europeanen) dat geloof thuishoort in de private levenssfeer.En niet in hun Grondwet. En ik beklaag den eerste Moslim fundamentalist (=Islamiet) die in handen van het Turkse leger valt.Die hebben tenminste nog het lef om te vechten,iets wat wij in Europa stillaan aan het kwijtspelen zijn. Voor de Turkse staat een prima middel om de koerden te "endlösen" Dus de Turkije gebruikt Nazi-methodes om zich van de Koerden te ontdoen.Ze gaan het graag horen..... Ik denk dat we een historische kans aan het missen zijn:Het Noordelijk deel van Irak (rondom Kirkoek) telt nu al een meerderheid van Koerden. Moesten we nu eens Irak splitsen en op Irakees grondgebied de staat "Koerdistan" oprichten.Dan kunnen de Turkse Koerden daar naartoe (vrijwillig welteverstaan - ik pleit niet voor etnische zuiveringen of zo) En dan krijgen de Irakese Koerden een mooi geschenk omdat ze geholpen hebben Saddam omver te werpen.En de Turken kunnen iedereen die bewezen lid is van de PKK naar daar sturen.Zo hoeven ze ze niet in de gevangenis te stoppen.... Iedereen wint......
![]() |
![]() |
#65 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard vind ik de Arabieren niet betrouwenswaardig... maar ook de Turken niet. (nu ben ik dus een echte racist en xenofoob zie). Op dit eigenste forum lees ik dat "slechts" 10% van de Turken de Sharia willen.... HALLO!!!! dat zijn dus 8.000.000 fundamentalisten in Turkije (waar het fundamentalisme toch te vuur en te zwaard wordt bestreden) alleen en aangenomen dat er reeds 15 miljoen Turken in Europa wonden leven er tussen ons nu al 1.500.000 moslimfundamentalisten. Zouden we ons de eerste 3 �* 4 generaties niet beter bezighouden met aan die mensen uit te leggen dat het er hier in 't Westen anders aan toe gaat en dat wij geen fundamentalisme kunnen pikken? Wij kunnen ondertussen van Turkijke toch een bevoorrechte handelspartner maken? Citaat:
Ik neem aan dat U hier een lapsus linguae maakt...ik vind 10% (U en ik weten dat dit cijfer VEEL en VEEL hoger ligt) toch al genoeg hoor... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In het Ottomaanse Rijk was de Sharia in voege(dus tot het einde van WOI). Dat wijst erop dat een overgrote meerderheid van de Turkse bevolking dat toen wel ok vond. In 1923 werd de Turkse republiek gesticht. Eind jaren twintig van de vorige eeuw werd Turkije seculier. Ik vind het een bijzondere prestatie om van die overgrote meerderheid een kleine minderheid te maken.
Aanvulling: 15 miljoen Turken in Europa? Tel je het zogezegde Europese gedeelte(volgens mij is Anatolië ook Europa maar soit) ook mee? Het aantal dat je aanhaalt lijkt mij overdreven veel, Fieseler. Daar wil ik toch wel cijfers en bronnen van zien.
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1. Laatst gewijzigd door Ke Nan : 25 juli 2004 om 15:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik heb zelf ondertussen ook wat cijfers gevonden. Volgende gegevens zijn van december 2003. Het betreft Turken over de gehele aardbol. Je zal toch het een en ander moeten herzien, Fieseler.
Bron : http://www.mfa.gov.tr/grupa/ac/acb/default1.htm Turks living abroad as regards the countries of residence: [font=Arial]Germany [/font][font=Arial]2.375.000[/font] [font=Arial]Holland [/font][font=Arial]323.000[/font] [font=Arial]France [/font][font=Arial]326.000[/font] [font=Arial]Austria [/font][font=Arial]133.000[/font] [font=Arial]Belgium [/font][font=Arial]134.000[/font] [font=Arial]Denmark [/font][font=Arial]49.000[/font] [font=Arial]Great Britain [/font][font=Arial]71.000[/font] [font=Arial]Norway [/font][font=Arial]11.000[/font] [font=Arial]Sweden [/font][font=Arial]32.000[/font] [font=Arial]Switzerland [/font][font=Arial]81.000[/font] [font=Arial]Italy [/font][font=Arial]8.000[/font] [font=Arial]Finland [/font][font=Arial]4.000[/font] [font=Arial]USA [/font][font=Arial]102.000[/font] [font=Arial]Canada [/font][font=Arial]9.000[/font] [font=Arial]Australia [/font][font=Arial]89.000[/font] [font=Arial]S.Arabia [/font][font=Arial]108.000[/font] [font=Arial]Israel [/font][font=Arial]20.000[/font] [font=Arial]Libya [/font][font=Arial]2.000[/font] [font=Arial]Kuwait [/font][font=Arial]3.500[/font] [font=Arial]Russian Federation [/font][font=Arial]23.000[/font] [font=Arial]Azerbaijan [/font][font=Arial]5.000[/font] [font=Arial]Georgia [/font][font=Arial]100[/font] [font=Arial]Kazakhstan [/font][font=Arial]2.000[/font] [font=Arial]Turkmenistan [/font][font=Arial]5.000[/font] [font=Arial]Uzbekistan [/font][font=Arial]1.000[/font] [font=Arial]Kırghızisthan [/font][font=Arial]2.000[/font] OTHER 111.400 [font=Arial]TOTAL [/font][font=Arial]4.030.000[/font]
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1. Laatst gewijzigd door Ke Nan : 25 juli 2004 om 17:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met de Islam-aanhangers ligt dat wel anders, dacht ik. En ze hoeven nu niet eens in Turkije te leven: de wereld is immers hun strijdgebied. Eens dat Turkije zijn seculiere karakter zou kwijtgespeeld zijn, zoals u schrijft, zou het toch te laat zijn om wat dan ook nog tegen te houden... Je hoeft er dan voor mijn part je leven niet voor op het spel te zetten T4E, daar zorgen zij dan wel voor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Turkije blijft seculier. Op enkele uitzonderingen na zien de Turken het geloof als een persoonlijke kwestie. Ik heb de indruk dat de zogenaamde kenners hier gaten in de lucht aan het slaan zijn.
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#71 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik reken mezelf zeker niet tot de kenners van de Islam. Mijn interesse is echter gewekt, en niet vanwege positieve redenen. Verder moeten wij, onmondige en bijna onwetende burgers, het doen met de vele losse informatie-flodders die we hier en daar opvangen. Ik ben me er wel bewust van dat we nu en dan de bal mis slaan, dat kan ook niet anders. Alleen is dit te verkiezen buiten enkel interesse hebben voor het voetbal en de plaatselijke duive- of kaartersclub. Dacht ik toch... Laatst gewijzigd door andev : 25 juli 2004 om 18:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#74 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als ik hem vraag wat hij denkt van de Republikeinen en Democraten antwoordt hij :"Een pot nat!" Citaat:
![]() |
![]() |
#75 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De AKP krijgt nu in Turkije steeds meer kritiek. Ze voldoen niet aan de verwachtingen van hun kiezers. Vraag me geen details. Ik ben geen kenner van de Turkse binnenlandse politiek. Moet daarvoor vertrouwen op de mening van anderen(die er wel mee bezig zijn). Het Blok is ook niet meer de partij van 10 jaar geleden. Ze zijn op papier een stuk gematigder nu. Als ze al zouden mee instappen, kunnen ze hooguit wat centrumrechtse punten mee realiseren. Meer niet. En dan gaan ze de dieperik in. En ik zal er niet rouwig(ook niet om het vertrek van de AKP ![]()
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Evenwel geef ik hier openlijk toe dat mijn 15 miljoen een "wild guess" was... waar het in die echter over ging was dat hier beweerd werd dat slechts 10% de sharia zou aanhangen... Hallo! ook een wilde gissing als je het mij vraagt. Dus: 3,5 miljoen Turken in Europa X 10% is nog altijd 350.000 fundamentalisten... oef ik voel mij al een pak beter sè. Ja hoor, alleluja, habemus papam, nu ben ik ook een believer... laat de Turken maar komen... Dus volgens de meest voorzichtige prognoses komen er dus 22 keer (8miljoen) meer fundamentalisten bij als er al waren (350.000). Blij dat dit probleem nu ook weer opgelost is zie |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() AKP is een geen partij als in andere arabische land. AKP is pro-europees, pro-westers en pro-secuilere partij. Slechts 10% van de kiezers die voor AKP zijn extremisten. En als je klaagt over die extremisten, kan ik u toewijzen naar Vlaams-Blok hier. Die zijn net zoals extremisten in Turkije extreem. Als ik de toespraken van Vl-Blok hoor over de islam en al zie ik in die extremisten minder gevaar
![]() Niet-seculiere Europese landen kunnen voorbeeld van Turkije nemen. Dan zullen ze ten minste niet zoveel klagen over de rechten van een mens. AKP in Turkije is te vergelijken met christen-democraten en ook beetje de liberalen hier. Wat aantal Turken in Europa betreft denk ik dat er zo'n goei 6miljoen wonen in Europa. Meeste hebben nationaliteit van land waar ze wonen genomen en ook omdat aantal van bevolking alleen maar stijgt, kan 6miljoen beetje teveel klinken. ps Meeste van hen werken harder dan een gemiddeld autochtoon |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling