Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2012, 02:29   #61
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht

No regrets
Een klassieker, inderdaad.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2012, 02:36   #62
Gwylan
Minister-President

Standaard

Nog eventjes over Fender gitaren….

Zoals mijnheer Steben en anderen ongetwijfeld weten moet men bij de aankoop van tweedehandse (laat staan “vintage”) Fender gitaren bijzonder goed uit de doppen kijken, want er is veel namaak op de markt, en er wordt met Fender gitaren erg veel “geknutseld” om ze een “duurdere” aanschijn te geven. Dat is op zich overigens niet zo verbazingwekkend, gezien de wat eigenaardige marketingstrategie van Fender, en het enorm prijsverschil binnen dezelfde product range. Zo kosten bijvoorbeeld sommige Amerikaanse “Custom Shop” Stratocasters méér dan het tienvoudige van een Mexicaanse Strat, hoewel die er voor de leek precies hetzelfde uitziet.

Een kenner of een verzamelaar is met bedoelde ”geknutselde” Fender gitaren niet om de tuin te leiden, maar menig beginner die meent via bijvoorbeeld EBay een zeer goed zaakje te doen wordt bij de neus genomen.

Eén van de welhaast oneindig veel voorbeelden : niet zelden worden Fender gitaren met achteraan op de headstock een “Diamond 60th Anniversary Medallion” aangeboden als deel uitmakend van een prijzige “Limited Anniversary Edition” serie, waar derhalve tweedehands duidelijk meer geld voor wordt gevraagd.

De realiteit van zaken is dat zowat alle in 2006 op de markt gebrachte Fender gitaren (en zelfs versterkers) dat “medallion” dragen, zelfs de in Mexico vervaardigde. Daar is dus niets speciaals cq. "limited" of “duurder” aan ; het enige wat het voor de koper (die te lui is om het serial number na te gaan) betekent is dat de gitaar in 2006 werd vervaardigd. Wel integendeel : de veel duurdere in 2006 geproduceerde “Custom Shop” en “Reissue” gitaren hebben bedoeld ”medaillion” niet !

Let wel : om het wat ingewikkeld te maken heeft Fender in 2006 wel degelijk een “Limited Edition Diamond 60th Anniversary” serie op de markt gebracht, en die was inderdaad duurder dan de standaard Fender’s. Die speciale serie kan men niet herkennen aan voornoemd “medallion” (sommige hebben het, andere niet), maar aan een “60th Anniversary” inlay vooraan op de headstock, en aan de speciale neck plate. Dergelijke neck plate wordt weliswaar in China nagemaakt en kan gewoon via EBay worden gekocht, maar knutselaars hebben het uiteraard wat moeilijker met de inlay.

Hoe dan ook : zelfs als er met één en ander geknutseld wordt zal een kenner aan een aantal details (die ik hier niet zal verklappen) meteen merken of een welbepaalde Fender daadwerkelijk een echte “Limited Edition Diamond 60th Anniversary” is of niet. Maar zoals gezegd : het “Diamond 60th Anniversary Medallion” duidt in ieder geval niet op welkdanige speciale of "limited" serie.

Momenteel maakt dat voor verzamelaars allemaal weinig uit, vermits een in 2006 vervaardigde Fender gitaar uiteraard nog veel te jong is om een verzamelwaarde te hebben. Maar het is één van die “dingetjes” die aspirant-verzamelaars best nu al in hun geheugen opslaan voor als het over enkele tientallen jaren zover komt….

Op de foto :
• Boven : een 2006 Mexicaanse Stratocaster met het “Diamond 60th Anniversary Medallion”
• Midden : een 2006 in Corona California vervaardigde American Series Jazz Bass met het “Diamond 60th Anniversary Medallion”
• Onder : de neckplate van een “echte” “Limited Edition Diamond 60th Anniversary”

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Fender 60th Anniversary Medallion.jpg
Bekeken: 81
Grootte:  249,1 KB
ID: 88333

Laatst gewijzigd door Gwylan : 19 november 2012 om 02:53.
Oud 19 november 2012, 06:20   #63
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Wel, zoals gezegd : smaken verschillen.
Klopt

Ben bv ook geen Les Paul fan
Als ik een gitaar wil , die moet mij goed liggen ,
ook klinken , merk op zich maakt me niet uit !!
EN .... vooral .... ze MOET gestemd blijven !!!!

Citaat:
Dat is overigens een goede zaak voor de gitarenbouwers, al is de firma Hoshino Gakki (die onder andere onder het merk Ibanez gitaren op de markt brengt) al sinds 1966 in feite geen “gitarenbouwer” meer vermits hun gitaren door OEM-producenten worden aangeleverd (tegenwoordig quasi louter uit China).
Ah , thx

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2012, 22:20   #64
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Klopt

Ben bv ook geen Les Paul fan
Als ik een gitaar wil , die moet mij goed liggen ,
ook klinken , merk op zich maakt me niet uit !!
EN .... vooral .... ze MOET gestemd blijven !!!!

Ah , thx
Hou het stil, mijnheer Cookie Monster, maar ik ben zelf evenmin een grote Les Paul fan.

Ook voor het overige ben ik het in wezen met u eens. Hoewel, eender welke kwaliteitsgitaar blijft in de regel gestemd, voor zover er geen al te grote of abrupte verschillen optreden qua temperatuur of luchtvochtigheid en er degelijke snaren worden gebruikt.

Over het “goed klinken” van een gitaar cq. versterker etc… kunnen we een gans hoofdstuk vullen, temeer daar “goed klinken” op zich al grotendeels een kwestie is van persoonlijke smaak en wensen.

Maar inderdaad, voor zover men het over gitaarspelen heeft en niet over het verzamelen van gitaren, maakt het merk op zich niet noodzakelijk veel uit, en er bestaan wel degelijk verbazingwekkend goede gitaren buiten de “grote” merken, en binnen een bescheiden budget.

Zo kan ik voor de liefhebbers van acoustische gitaren bijvoorbeeld de erg weinig bekende Walden gitaren aanraden. Walden is weliswaar een Amerikaans merk, maar de gitaren zelf worden volgens hun lastenboek in China vervaardigd, en zijn derhalve helemaal niet duur.

Vooral de Walden D-670 Natura is naar mijn bescheiden mening een echt koopje : vol ceder voorblad, perfecte afwerking en setup, goed uitgebalanceerde en volle klank, en dat alles voor een nieuwprijs van zowat 250 euro, gitaarhoes incluis. Sterker nog : wegens de beperkte bekendheid zijn de tweedehandse prijzen heel erg aantrekkelijk. Zo kan men bijwijlen een D-670 op EBay of andere sites vinden voor weinig méér dan 100 �* 120 euro !

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Walden D-670 Natura.jpg
Bekeken: 95
Grootte:  59,5 KB
ID: 88340

Walden D-670 Natura
Oud 19 november 2012, 22:30   #65
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om mijnheer Steben een plezier te doen, een basgitaar in een kleur die hem wellicht zal bevallen : een Fender Jazz Bass 1965 in Sonic Blue:

Bijlage 88332

Een Jazz in 100% originele staat, slechts 5 jaartjes jonger dan de geheel eerste Jazz Bass van 1960. Toen was er bij de Jazz Bass uiteraard nog geen sprake van de S-1 switch (slechts op de American Series van 2003 tot 2008), en de “stacked knobs”-periode was al zowat drie jaar voorbij, dus met de originele zwarte “Dakaware” knoppen. Op de '62 Vintage in mijn post 54 ziet u overigens de "stacked knobs".

Laten we het verder maar niet hebben over de aanzienlijke verzamelwaarde van het ding in deze “custom” kleur en in die originele staat met de originele hard case….
mooi materiaal
cellulose verzekerd gezien de vergeling naar groen
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2012, 22:32   #66
Steben

Standaard

Citaat:
Momenteel maakt dat voor verzamelaars allemaal weinig uit, vermits een in 2006 vervaardigde Fender gitaar uiteraard nog veel te jong is om een verzamelwaarde te hebben. Maar het is één van die “dingetjes” die aspirant-verzamelaars best nu al in hun geheugen opslaan voor als het over enkele tientallen jaren zover komt….
correct

ben wel geen verzamelaar veel te passief
leve de manmanman club
Oud 19 november 2012, 22:39   #67
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
mooi materiaal
cellulose verzekerd gezien de vergeling naar groen
Ik zei het reeds eerder : u bent een kenner, mijnheer Steben.
Oud 20 november 2012, 12:55   #68
Steben

Standaard

Kent u de Tahitian Coral hype? Koraalrood wordt vaak beschreven als uitgevlakt / vervaagd oud "fiesta red". Maar vele verouderde fiesta's worden net oranje, vanwege vergeling.
Ik ben er nog steeds niet aan uit of er vandaag nog bestaan, of ze echt zijn bedoel ik en of ze er vandaag net ook niet "oranjer" zouden moeten uitzien...
leve de manmanman club
Oud 20 november 2012, 21:23   #69
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kent u de Tahitian Coral hype? Koraalrood wordt vaak beschreven als uitgevlakt / vervaagd oud "fiesta red". Maar vele verouderde fiesta's worden net oranje, vanwege vergeling.
Ik ben er nog steeds niet aan uit of er vandaag nog bestaan, of ze echt zijn bedoel ik en of ze er vandaag net ook niet "oranjer" zouden moeten uitzien...
Eerlijk gezegd, mijnheer Steben, in tegenstelling tot mijn man ben ik zelf niet zo’n kenner voor wat de door Fender gebruikte standaard kleuren betreft, maar ik weet net zoals u natuurlijk wel dat men bij de Fender Custom Shop zoals bij zowat elke andere Custom Shop een gitaar kan laten aanmaken in eender welke kleur naar eigen keuze.

Uw vraag, als ik ze goed begrijp, is in feite : heeft Fender ooit Stratocasters of Telecasters op de markt gebracht in Tahitian Coral standaardkleur.

Ik geef u het antwoord van mijn man (die mij, toen ik hem de vraag stelde, bekeek met de bekende wat-is-ze-nu-weer-van-plan blik) : bij zijn weten is Tahitian Coral nooit een Fender standaardkleur geweest, maar kon men minstens in de vroege jaren ’60 wel die kleur als “custom color” bestellen. Die en gelijkaardige kleuren zijn toen kortstondig in de mode geweest in de Amerikaanse autoindustrie, vandaar wellicht.

Nog volgens mijn man moet men een onderscheid maken tussen wat de huidige Custom Shop van Fender doet, en hetgeen toen nog mogelijk was. Wie vandaag een Fender in een van de standaard kleuren afwijkende “eigen” kleur wil, moet hetzij wachten op één of andere speciale serie, hetzij zijn toevlucht nemen tot de Custom Shop en daar een flinke duit extra voor betalen. In die jaren kon men bij de dealer gewoon een Fender in eigen kleur bestellen, en voor zover Fender die kleur bij één van hun leveranciers kon krijgen, was het gewoon een kwestie van een kleine opleg betalen en van lang genoeg willen wachten tot de gitaar geleverd werd.

Met andere woorden : ja, er bestaan wel degelijk, al zijn ze zeldzaam, Fender gitaren in de originele kleur Tahitian Coral, en dat zijn dus geen verbleekte Fiesta Red’s. Maar Tahitian Coral was toen (zoals nog wel andere kleuren) een “custom color”, en het is nooit een Fender “standaard” kleur geweest.

Ik hoop u daarmee een antwoord te hebben gegeven dat u van nut kan zijn.
Oud 20 november 2012, 21:31   #70
Steben

Standaard

Zeer zeker.

Natuurlijk blijft de vraag of een originele "custom color" van toen vandaag er nog zo roze zou mogen uitzien in plaats van nog meer zalmtint of oranje. Hoe dan ook fascinerend kleur. Niet oranje, niet rood, niet roze .... En fiesta red is zelf al wat zo.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 20 november 2012 om 21:33.
Oud 20 november 2012, 21:56   #71
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zeer zeker.

Natuurlijk blijft de vraag of een originele "custom color" van toen vandaag er nog zo roze zou mogen uitzien in plaats van nog meer zalmtint of oranje. Hoe dan ook fascinerend kleur. Niet oranje, niet rood, niet roze .... En fiesta red is zelf al wat zo.
De logica zegt mij dat mocht u vandaag een Tahitian Coral bestellen, die gitaar er wellicht iets roder zou uitzien dan de gitaar op uw foto.

For what it’s worth : mijn man bekeek zonet de site waar uw foto vandaan komt :
http://www.premierguitar.com/Magazin...ian_Coral.aspx

Zijn onmiddellijke reactie bij het zien van onderstaande foto was : dit is fake, die gitaar was origineel niet in die kleur…

Naam: StreamImage.aspx.jpg
Bekeken: 512
Grootte: 17,8 KB
Oud 20 november 2012, 22:00   #72
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over het “goed klinken” van een gitaar cq. versterker etc… kunnen we een gans hoofdstuk vullen, temeer daar “goed klinken” op zich al grotendeels een kwestie is van persoonlijke smaak en wensen.

Maar inderdaad, voor zover men het over gitaarspelen heeft en niet over het verzamelen van gitaren, maakt het merk op zich niet noodzakelijk veel uit, en er bestaan wel degelijk verbazingwekkend goede gitaren buiten de “grote” merken, en binnen een bescheiden budget.
volkomen eens

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 00:27   #73
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Die Chinese gitaar heb ik toevallig onlangs nog eens getest voor iemand die wilde beginnen en klonk inderdaad veel beter dan de concurrentie in die prijsklasse. Na enkele weken was er echter al een probleem met de kam aan de kop waardoor bij het aanslaan van de lage mi de snaar uit de kam sprong. Mijn ervaring met goedkope gitaren is dat je er soms enorm veel geluk mee kan hebben maar dat er een enorme variantie is op de kwaliteit. Heb ooit een bassist gekend met een Squier Jazz Bass en was werkelijk niet te onderscheiden van de Amerikaanse Fender. Ik zou daarom op e-bay nooit goedkope gitaren kopen die ik niet eerst ergens kan proberen.

Wat betreft de Strat en Les Paul discussies: heb beide gitaren in mijn bezit en het voordeel van de Strat is voor mij het gewicht en het gebogen fretbord. En de tremolo Je kan gaan discussieren over het uitzicht en de Strat is ongetwijfeld een legendarische gitaar maar qua klankkleur is een Les Paul niet kloppen. Mijn motto is: tenzij je voor een scherpe funky sound gaat, go Les Paul. Zeker voor leads!
Oud 21 november 2012, 00:39   #74
reinaert68
Gouverneur

Standaard

Deze mirakelpedaal heeft mij ook bijzonder geholpen in het uitbouwen van sound:
Super Hard-On I
Super Hard-On II

Laatst gewijzigd door reinaert68 : 21 november 2012 om 00:40.
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 17:58   #75
Steben

Standaard

Citaat:
Zijn onmiddellijke reactie bij het zien van onderstaande foto was : dit is fake, die gitaar was origineel niet in die kleur…

Bijlage 88348
eh voila!!
the story continues
leve de manmanman club
Oud 21 november 2012, 18:04   #76
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Deze mirakelpedaal heeft mij ook bijzonder geholpen in het uitbouwen van sound:
Super Hard-On I
Super Hard-On II
Er was een tijd dat ik zoveel pedaals gebruikte dat het leek alsof ik stond te tapdansen als ik aan het spelen was.

Als ik dan beter werd gebruikte ik enkel nog een tube screamer om iets meer volume te boosten tijdens de solo. Tegenwoordig gebruik ik niets meer, alleen de gitaar recht in de Marshall.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 18:06   #77
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
eh voila!!
the story continues
Ach, neem een spuitbus en spuit die gitaar mooi in het zwart.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 18:49   #78
reinaert68
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Er was een tijd dat ik zoveel pedaals gebruikte dat het leek alsof ik stond te tapdansen als ik aan het spelen was.

Als ik dan beter werd gebruikte ik enkel nog een tube screamer om iets meer volume te boosten tijdens de solo. Tegenwoordig gebruik ik niets meer, alleen de gitaar recht in de Marshall.

Niet de mijne voor alle duidelijkheid!

Laatst gewijzigd door reinaert68 : 21 november 2012 om 18:51.
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 19:12   #79
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ach, neem een spuitbus en spuit die gitaar mooi in het zwart.
yuk, zwart ...
dat is voor otto's, niet gitaren
leve de manmanman club
Oud 21 november 2012, 23:21   #80
Gwylan
Minister-President

Standaard

@ mijnheer Reinaert68

Zoals bij alle Chinese acoustische gitaren moeten de plastiek nut en saddle vanzelfsprekend vervangen worden door degelijk materiaal, maar dat is een fluitje van een cent.

Voor wat electrische gitaren betreft slagen de Chinese OEM producenten er inmiddels in om voor weinig geld gitaren te maken die uiterlijk slechts in details van de “echte” verschillen, maar de gebruikte materialen zijn vanzelfsprekend heel erg verschillend, en daar moet men een beetje meeval bij hebben. Uiteindelijk heeft men slechts “waar voor zijn geld”, want Chinese gitaren zijn in geen enkel opzicht een “investering” : men krijgt er zo mogelijk nog een pak minder voor terug dan de reeds bescheiden nieuwprijs. Maar één en ander opent wel mogelijkheden voor wie over onvoldoende budget beschikt om meteen the real stuff te kopen.

Tenslotte : zoals reeds gezegd, een Fender Stratocaster en een Gibson Les Paul zijn, in welke van hun ontelbare uitvoeringen ook, zeer verschillende gitaren. Welke men prefereert is eigenlijk louter een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur, en van de muziekstijl waarvoor men de gitaar wil gebruiken. Maar het valt niet te ontkennen dat beide behoren tot de “klassiekers” onder de electrische gitaren.

@ mijnheer Xenophon

Vermits u het over Marshall en allerhande pedals hebt : wel inderdaad, hetgeen het publiek uiteindelijk “hoort” (het weze in recording als live) is vanzelfsprekend niet de klank van de gitaar op zich, maar het einde van de “signal chain”. Tussen het signaal dat de jack output van de gitaar verlaat en hetgeen het publiek hoort ligt een ganse wereld van voor- en eindversterking en van effecten. Over dat alleen al kunnen we ganse boeken schrijven…
Overigens blijken velen niet te beseffen dat heel wat bekende rockgitaristen bijvoorbeeld niet zomaar één of andere versterker gebruiken, maar wel een combinatie van twee �* drie versterkers, waarbij een Fender Bassman niet zelden als voorversterker wordt gebruikt, en één of meerdere Twins of Twin Reverbs (of een Vox AC-30, een Marshall, een Mesa, of whatever) de rol van eindversterker(s) krijgt, met daartussen het effectenrack met allerhande compressers, treble boosters, flangers, choruseffecten, delays, reverbs, etc…etc… tot harmonizers toe.

Tja, probeer dan maar eens hun gitaarklank na te bootsen met één comboversterkertje en een paar Boss-pedaaltjes, nietwaar.

De vraag is of dat “klank naboosten” eigenlijk voor iets goed is, vermits men er toch nooit helemaal kan in slagen. Dan vind ik uw zienswijze om het zo eenvoudig mogelijk te houden nog het beste : er is niets mis mee om eerder naar een “eigen” klank te streven.

@ mijnheer Steben

Mja….ik vind zwarte gitaren ook wel wat….zwart. Er zijn niettemin erg mooie zwarte gitaren op de markt, maar (hier spreekt een vrouw…) het grote nadeel met zwart gelakte gitaren is dat men zowat constant een poetsdoekje bij de hand moet hebben, want het minste stofje of de minste vingerafdruk maakt er meteen een onaantrekkelijke vuile boel van.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 21 november 2012 om 23:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be