Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2012, 13:21   #61
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot_rod Bekijk bericht
Jou idee is dus quasi ongetrainde mensen inzetten, met de grote zekerheid dat ze nog veel sneller aan hun einde komen door gebrek aan vakkennis en militaire taktiek?
Eén jaar dienst volstaat bijlange niet om iemand deftig aan te leren wat hij moet kunnen in zo'n gevallen en langere dienstplicht is nog contraproductiever en duurder.
Ik heb militair een jaar zo goed als niks gedaan. De militaire (vecht-)opleiding was een lachertje.

Al gehoord van reservetroepen?

Ah jij laat het dus liever aan onze grote bondgenoten over om onze oorlogen uit te vechten als het zover is.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 november 2012 om 13:22.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 13:22   #62
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jou idee is dus quasi ongetrainde mensen inzetten, met de grote zekerheid dat ze nog veel sneller aan hun einde komen door gebrek aan vakkennis en militaire taktiek?
Eén jaar dienst volstaat bijlange niet om iemand deftig aan te leren wat hij moet kunnen in zo'n gevallen en langere dienstplicht is nog contraproductiever en duurder.
In een noodsituatie is het zo dat de beroeps uitrukken en de dienstplichtigen de lokale taken uitvoeren. En als die mee zouden moeten voeren die ondersteunende taken uit.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 13:39   #63
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb militair een jaar zo goed als niks gedaan. De militaire (vecht-)opleiding was een lachertje.

Ah jij laat het dus liever aan onze grote bondgenoten over om onze oorlogen uit te vechten als het zover is.
Ik deed ook dienstplicht. Ik heb daar veel geleerd wat ik op school nooit leerde. Ik was in een tweetalige eenheid. Na m'n dienst sprak ik quasi perfekt Frans.
Al bij al was het daar niet zo slecht.
Slavernij ? Niets van gemerkt.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 13:55   #64
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Waarom moet je zoiets slavernij noemen?
Welke namen kun je zoal bedenken voor bepaalde groepen die er nu bijna ongestoord nietsdoend rondhangen?
Haal wat krapuul en nietsnutten van de straat en verplicht ze hun tijd op een andere manier in te vullen, ten dienste van de maatschappij ipv tot vernieling van de maatschappij! Wie voor en/of tijdens "de dienst" kan aantonen dat hij/zij werk heeft gevonden moet er meteen weer uitkunnen, simpel! Sommigen moeten leren niet als getrainde leegganger ook door het leven te kunnen stappen!
Rondhangen is toch geen misdaad die bestraft moet worden?
Oud 6 november 2012, 13:55   #65
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik deed ook dienstplicht. Ik heb daar veel geleerd wat ik op school nooit leerde. Ik was in een tweetalige eenheid. Na m'n dienst sprak ik quasi perfekt Frans.
Al bij al was het daar niet zo slecht.
Slavernij ? Niets van gemerkt.

Oh, en als jij dat niet zo ervaart, moet het maar voor iedereen gelden?
Oud 6 november 2012, 14:22   #66
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Hot_rod's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als je er dan toch een persoonlijk antwoord op wil. Ik ben beroepsmilitair geweest, onderofficier meer bepaald. Ik heb de dienstplicht ook nog meegemaakt en wat het opleverde.
Ik heb noch het vechten, noch mijn andere taken ooit aan anderen overgelaten. Zij die het meemaakten praten daar alleen niet zo over. Die uitspraken worden gereserveerd voor mensen die teveel Hollywood volgen in hun droom naar actie.

Ik weet alleen dat, in geval van dienstplicht, je het overgrote deel van mensen binnenkrijgt die niks met het leger willen te maken hebben. Los van het feit dat ze misschien slim genoeg zijn om ze de basistheorie bij te brengen heb je op dat jaar geen tijd genoeg om ze bijkomend genoeg te trainen en te oefenen. En dat staat dan al volledig los van het feit dat je met tegenwerking van hun kant te maken krijgt omdat ze er niet graag zijn. Zeg mij dan eens waarom je iemand zijn leven daarvoor zou riskeren, of beter gezegd het leven van zijn naasten.

Ik heb al van het reservekader gehoord ja. Dit kader bestaat uit twee delen, de actieve reserve, die gerecruteerd wordt uit ex beroepsmilitairen die meerdere keer per jaar doortrainen op wat ze uit opleiding en ervaring geleerd hebben, en de gewone reserve, die vrijwillige recruten zijn die een basisscholing krijgen en 1 to 2 maal per jaar kunnen gaan bijtrainen. Dit tweede deel wordt bijna nooit ingezet en zal stilaan verdwijnen. Alle reserve-inzet gebeurd in de meeste gevallen door dat eerste, actieve deel.
Als je dan toch zo persé een doorgedreven vechtopleiding wil, zal je je moeten aanmelden bij defensie en als beroepsvrijwilliger bij de SF of Paracommando gaan.
Oud 6 november 2012, 14:27   #67
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
In een noodsituatie is het zo dat de beroeps uitrukken en de dienstplichtigen de lokale taken uitvoeren. En als die mee zouden moeten voeren die ondersteunende taken uit.
In realiteit zat ongeveer 60% van de dienstplichtigen bij de strijdende infanterie, meestal de stormfusiliers en gewone infanterie (al zaten daar natuurlijk uitzonderingen bij). De rest werd verdeeld over logistieke takken van de eenheden om te kaderen in logistieke opdrachten van de verschillende actieve eenheden.
De paracommando's en kandidaten zeemacht moesten voor 2 jaar tekenen, aangezien zij een langere opleiding kregen voor een meer specifieke taak en men hetzelfde rendement nadien wilde behalen zoals dat van een gewone infanterist. Dit was de situatie voor het Belgische leger, waarover we het hier toch hebben dacht ik.

Laatst gewijzigd door Hot_rod : 6 november 2012 om 14:27.
Hot_rod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 14:37   #68
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Een para tekende voor 15 maanden, als die op missie wilde gaan in de eerste 12 maanden moest hij daar vrijwillig aanvraag voor doen en een dokument tekenen. In de laatste 3 maanden was dat niet het geval omdat die dan werd betaald zoals een beroeps.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 14:47   #69
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Een para tekende voor 15 maanden, als die op missie wilde gaan in de eerste 12 maanden moest hij daar vrijwillig aanvraag voor doen en een dokument tekenen. In de laatste 3 maanden was dat niet het geval omdat die dan werd betaald zoals een beroeps.
Kan, op het einde was het 2 jaar, te verlengen tot 5 jaar als beroepsvrijwilliger.
Ik ga daar zeker niet over zeveren.
Punt blijft dat het echt geen zin heeft mensen tegen hun zin bij gevechtseenheden te steken omdat het dan zelfs ronduit gevaarlijk wordt. Het heeft in ieder geval zelfs geen zin om ze zelfs ook maar in aanraking te laten komen met het leger, tegen hun zin, dat geeft nauwelijks een goed rendement. Het zorgt alleen voor veel frustraties en torenhoge kosten.
Oud 6 november 2012, 14:54   #70
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je er dan toch een persoonlijk antwoord op wil. Ik ben beroepsmilitair geweest, onderofficier meer bepaald. Ik heb de dienstplicht ook nog meegemaakt en wat het opleverde.
Ik heb noch het vechten, noch mijn andere taken ooit aan anderen overgelaten. Zij die het meemaakten praten daar alleen niet zo over. Die uitspraken worden gereserveerd voor mensen die teveel Hollywood volgen in hun droom naar actie.

Ik weet alleen dat, in geval van dienstplicht, je het overgrote deel van mensen binnenkrijgt die niks met het leger willen te maken hebben. Los van het feit dat ze misschien slim genoeg zijn om ze de basistheorie bij te brengen heb je op dat jaar geen tijd genoeg om ze bijkomend genoeg te trainen en te oefenen. En dat staat dan al volledig los van het feit dat je met tegenwerking van hun kant te maken krijgt omdat ze er niet graag zijn. Zeg mij dan eens waarom je iemand zijn leven daarvoor zou riskeren, of beter gezegd het leven van zijn naasten.

Ik heb al van het reservekader gehoord ja. Dit kader bestaat uit twee delen, de actieve reserve, die gerecruteerd wordt uit ex beroepsmilitairen die meerdere keer per jaar doortrainen op wat ze uit opleiding en ervaring geleerd hebben, en de gewone reserve, die vrijwillige recruten zijn die een basisscholing krijgen en 1 to 2 maal per jaar kunnen gaan bijtrainen. Dit tweede deel wordt bijna nooit ingezet en zal stilaan verdwijnen. Alle reserve-inzet gebeurd in de meeste gevallen door dat eerste, actieve deel.
Als je dan toch zo persé een doorgedreven vechtopleiding wil, zal je je moeten aanmelden bij defensie en als beroepsvrijwilliger bij de SF of Paracommando gaan.
OK fijn, een persoonlijke reactie; ik heb KRO gedaan en voordien me aangemeld voor paracommando KRO maar niet door de schiftingen geraakt

1 ik heb het niet over Hollywood maar over geschiedkundige lessen
Grote conflicten of oorlogsgebieden kunnen niet met beroepslegers aangepakt worden
Engeland heeft het eeuwen met beroepslegers gesteld maar voor de werldoorlogen moesten ze miliciens oproepen.
2 met reserve bedoel ik niet zozeer de huidige gang van zaken, maar wat je zou kunnen doen met miliciens om een goed getrainde- reserve aan te leggen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 15:00   #71
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
OK fijn, een persoonlijke reactie; ik heb KRO gedaan en voordien me aangemeld voor paracommando KRO maar niet door de schiftingen geraakt

1 ik heb het niet over Hollywood maar over geschiedkundige lessen
Grote conflicten of oorlogsgebieden kunnen niet met beroepslegers aangepakt worden
Engeland heeft het eeuwen met beroepslegers gesteld maar voor de werldoorlogen moesten ze miliciens oproepen.
2 met reserve bedoel ik niet zozeer de huidige gang van zaken, maar wat je zou kunnen doen met miliciens om een goed getrainde- reserve aan te leggen.
Dat zou misschien een mogelijke optie zijn in jaren van overvloed. Nu zou dat alleen een grote bom geld kosten, geld die er niet meer is.
Dat doet men trouwens oa in Amerika met de reserves, maar we weten allemaal hoeveel schulden zij hebben.
Onze actieve reserves zijn de laatste maal in actie getreden in Afganistan.

Laatst gewijzigd door Hot_rod : 6 november 2012 om 15:02.
Hot_rod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 16:22   #72
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Kan het terug invoeren van de legerplicht en, voor hen die menen gewetensbezwaar te hebben, een burgerplicht, voor een deel het probleem oplossen?

Ik zou zo denken van wel.
Zelf verplichtte legerdienst gedaan?

Ik ben heel blij dat die zever afgeschaft is. Daar is niks nuttig aan.

Laatst gewijzigd door pajoske : 6 november 2012 om 16:23.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 16:35   #73
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

hier gaan we weer...inderdaad ,draadje voor de elfendertigste keer...

Eerst en vooral,de Belgische Strijdkrachten zijn zo ongeveer bekomen van het gedurende tientallen jaren er op na houden van tienduizenden toeristen(waarvan ik er ook eentje was) en beschermde werkplaats pseudo-militairen....
Inmiddels is al het ouderwets wapentuig vernietigd en het overbodig rollend materieel verpatst aan wie het wilde hebben of verschroot.Ook de meeste kazernes,symboliek van een STAAND en LIGGEND leger zijn verkocht en hebben veelal een nuttiger gebruik gevonden.

Nu er weer een kleine en tamelijk efficiente strijdmacht is ontstaan,onderverdeeld volgens "capaciteiten" in plaats van volgens "machten",blijkt dat het ongelofelijk goedkoop is(enkele procenten van de Belgische Staatsbegroting voor werkingskosten),en zijn er regelmatig bedragen beschikbaar voor de aanschaf van moderne en INZETBARE spullen die nu effectief VERSLIJTEN door GEBRUIK.Dat wordt bewezen overal ter wereld waar dat "mini-legertje" gewoonlijk "boven zijn klasse" mag spelen.Ik laat in het midden of we akkoord zijn met bepaalde inzet,maar ze doen het toch maar.Ik herinner er aan dat 20 jaar geleden een grotere Belgische Zeemacht de grootste moeite had om enkele mijnenvegers operationeel te houden in de Perzische Golf,we toendertijd hoogstens wat oude Mirages in Turkije parkeerden(een kort moment van vreugde voor Saddam Hoessein ongetwijfeld),en onze beste soldaten,van de Para-commando's, enkele dienden om regelmatig wat zotte nonnen te evacueren uit de Congo...Dat waren indertijd extreme krachtsinspanningen voor een nochtans veel omvangrijker "leger",dat eigenlijk alleen maar diende om de West-Duitse horeca-sector draaiende te houden....

En nu zou alles weer verpest worden,en veel en veel duurder gemaakt,omdat "het leger" een verondersteld maatschappelijk probleem zou moeten aanpakken?

no way!

Laatst gewijzigd door kelt : 6 november 2012 om 16:42.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 17:17   #74
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
hier gaan we weer...inderdaad ,draadje voor de elfendertigste keer...

Eerst en vooral,de Belgische Strijdkrachten zijn zo ongeveer bekomen van het gedurende tientallen jaren er op na houden van tienduizenden toeristen(waarvan ik er ook eentje was) en beschermde werkplaats pseudo-militairen....
Inmiddels is al het ouderwets wapentuig vernietigd en het overbodig rollend materieel verpatst aan wie het wilde hebben of verschroot.Ook de meeste kazernes,symboliek van een STAAND en LIGGEND leger zijn verkocht en hebben veelal een nuttiger gebruik gevonden.

Nu er weer een kleine en tamelijk efficiente strijdmacht is ontstaan,onderverdeeld volgens "capaciteiten" in plaats van volgens "machten",blijkt dat het ongelofelijk goedkoop is(enkele procenten van de Belgische Staatsbegroting voor werkingskosten),en zijn er regelmatig bedragen beschikbaar voor de aanschaf van moderne en INZETBARE spullen die nu effectief VERSLIJTEN door GEBRUIK.Dat wordt bewezen overal ter wereld waar dat "mini-legertje" gewoonlijk "boven zijn klasse" mag spelen.Ik laat in het midden of we akkoord zijn met bepaalde inzet,maar ze doen het toch maar.Ik herinner er aan dat 20 jaar geleden een grotere Belgische Zeemacht de grootste moeite had om enkele mijnenvegers operationeel te houden in de Perzische Golf,we toendertijd hoogstens wat oude Mirages in Turkije parkeerden(een kort moment van vreugde voor Saddam Hoessein ongetwijfeld),en onze beste soldaten,van de Para-commando's, enkele dienden om regelmatig wat zotte nonnen te evacueren uit de Congo...Dat waren indertijd extreme krachtsinspanningen voor een nochtans veel omvangrijker "leger",dat eigenlijk alleen maar diende om de West-Duitse horeca-sector draaiende te houden....

En nu zou alles weer verpest worden,en veel en veel duurder gemaakt,omdat "het leger" een verondersteld maatschappelijk probleem zou moeten aanpakken?

no way!
Ik heb dat indertijd dikwijls zien gebeuren, in het kleineren van miliciens daar waren ze goed in bij het leger. Ik had nooit milicien kunnen worden, dat had serieus fout gelopen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 17:27   #75
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik niet.

Het leger dient om oorlog te voeren, maw om zich met zware wapens te verzetten tegen een externe dreiging. Indien je dat niet nodig vind moet je het maar afschaffen, maar het leger dient zeker niet om jongeren op te vangen, op te voeden, of wat dan ook.

Je gaat ook geen geld besparen, tenziij het enkel de bedoeling is om dienstplichtigen in een uniform te steken en één jaar lang hun duimen te laten draaien. Een militaire eenheid veronderstelt aankoop van peperduur materiaal en voertuigen, munitie en brandstof voor oefeningen, edm. Het kost pakken geld, ook met lage loonkosten.

Dienstplicht op zich is niet verkeerd maar de eerste vereiste is wel dat het nuttig moet zijn. Je moet de dienstplicht niet opnieuw invoeren indien het geen militair nut heeft.

Het beroepsleger wordt trouwens nu al stelselmatig afgeslankt. Het is niet zo dat je een beroepssoldaat zomaar kan vervangen door miliciens. Heel het leger zal omgebouwd moeten worden indien men de dienstplicht weer invoert. Miliciens moeten getraind worden en een beroepskader blijft dus zowiezo nodig.
Eigenlijk denk ik niet dat we het hier hebben over"echte "killer"soldaten" die moeten klaargestoomd worden Afghanistan!
We hebben het over een soort burgerplicht met lichte militaire discipline! Leren opstaan op een vast uur, leren uitvoeren wat van je gevraagd wordt, leren anderen respecteren en niet alleen respect voor jezelf te eisen. Cursussen krijgen over voor het leven nuttige zaken maar niet op schoolse wijze, leren chauffeur worden, kunnen helpen met brancardier, pompier, technieker enz Voor sommigen die te lomp waren dat ze gaapten op school leren lezen en schrijven en rekenen.Niet alleen weten dat je rechten hebt maar ook dat je je plichten hebt die niet zomaar naast je weggooit zonder dat er gevolgen zijn!
Er lopen nu teveel lapzwansen rond met een grote bek, die een broertje dood hebben aan werken en zich gedragen! Lieden die denken dat ze enkel maar rechten hebben en dat iedereen voor hen moet springen.
Graag wat minder van dat op straat aub!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 17:30   #76
giserke
Banneling

Standaard

Een film met veel waarheid:

Laatst gewijzigd door giserke : 6 november 2012 om 17:34.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 17:33   #77
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Oh, en als jij dat niet zo ervaart, moet het maar voor iedereen gelden?
D�*t heb ik nergens geschreven.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 17:39   #78
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat u tegen dienstplicht bent en de reden daarvoor, is uw zaak. Ik ben er ook niet voor. Maar dat 'zootje' kan andere, meer nuttige dingen doen, en liefst wat verder weg van wapens.
Wanneer ik het hier over een "zootje" heb dan slaat dat niet op al diegenen die andere nuttige dingen doen! Ik heb het duidelijk over de groeiende groep die niets uitvoeren omdat ze gesnapt hebben dat je hier met nietsdoen ook aan je trekken komt! Er zijn nog jobs genoeg te vinden waarvoor je niet echt grote diploma's moet hebben ...en waarvoor die groep feestelijk bedankt! Het zijn dwazen die werken, nietwaar...
Er is veel te weinig verschil tussen de laagste lonen en het stempelgeld! Zolang kan aangetoond worden dat er werk is mag dat niet geweigerd worden door lieden die toch niets anders en beter aan kunnen zonder financiële gevolgen voor hen! We moeten het land niet laten vollopen met vreemdelingen die hier komen "om te werken" naar het schijnt, als er al duizenden werklozen rondlopen die daarvoor kunnen gebruikt worden!
Oud 6 november 2012, 17:41   #79
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Ik heb mijn dienstplicht gedaan als KRO bij bataljon bevrijding 5 de linie Leopoldsburg .
Dit wad een unieke ervaring en ik heb er nog zeer veel goede herinneringen aan.
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 17:43   #80
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat u tegen dienstplicht bent en de reden daarvoor, is uw zaak. Ik ben er ook niet voor. Maar dat 'zootje' kan andere, meer nuttige dingen doen, en liefst wat verder weg van wapens.
Ik ben helemaal niet tegen een vorm van "dienstplicht", maar die moet aangepast worden aan de nieuwe tijd en noden en nut hebben voor de maatschappij. Dienstplicht, niet om soldaatje te spelen maar om ten dienste te staan van de maatschappij dus, wanneer je niets anders om handen hebt!
Ik sleur er geen wapens bij om de zaak belachelijk te maken!

Laatst gewijzigd door andev : 6 november 2012 om 17:44.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be