Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijfora > Groen!
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Groen! Enkel sympathisanten van Groen!, die bovendien lid zijn van de gebruikersgroep 'Groen!' kunnen in dit onderdeel reageren. Je kan jezelf als groepslid voordragen via je control panel.

Discussietools
Oud 23 januari 2005, 00:50   #61
tutifruti
Vreemdeling

tutifruti's schermafbeelding

Standaard

Misschien kan er beter aan gedacht worden om snel terug aardolie bij te maken.

Mijn voorstel, je kiest een groot moeras, je stoempt dat vol met allerlei plantaardig materiaal, en je laat dan al die gefrustreerde vlaams belangers volle bak de boel aanstampen.
2 problemen in 1 opgelost, die vlaams belangers verzuipen, en misschien komt er nog olie bij.

Nu denken sommigen misschien, hoe krijg je die belangers nu zo gemotiveerd?
Zeg gewoon dat er een paar Marokanen in dat moeras liggen te verdrinken.

Maar soit ik geloof eigenlijk nog altijd in kernenergie. Als je ziet hoe voor hoe lang men het afval veilig kan opbergen, en de gemiddelde tijd van voorkomen van een bepaalde diersoort op aarde dan ben ik er wel gerust in dat er geen mens last van ons huidige kernafval zal hebben.
Hoe lang zou het mensenras het nog op aarde kunnen volhouden? Ik denk dat we toch al bezig zijn onszelf te vernietigen, en daarbij heeft het gebruik van kernenergie maar een kleine verantwoordelijkheid.
Nu is natuurlijk wel de vraag willen wij mensen deze aarde compleet voor onszelf opeisen en houden we geen rekening met andere soorten of wel. De meeste mensen denken nu eenmaal alleen maar aan hun eigen voortbestaan. Ik denk dat dit in de huidige politiek ook zo het geval is en dit niet snel zal veranderd kunnen worden.
tutifruti is offline  
Oud 23 januari 2005, 17:54   #62
Peter001
Banneling

Peter001's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Peter001
Standaard

Wat betreft kerenergie, daar ben ik radicaal tegen. Er bestaan de dag van vandaag genoeg alternatieven die milieuvriendelijker zijn en al even efficiënt als kernenergie. Waar gat men blijven met al dat kernafval die van de kerncentrales voortkomt??? Onder ons bed leggen die vaten??? Al wie voor de kercentrales is moeten dan ook maar toe laten dat men bij hen thuis een bunker plaatst om dat kernafval in op te slaan he!!! Maar als het daar dan op aankomt, dat men dat kernafval onder de neus van voorstanders van kerncentrales zou opslaan!!!!! Dan prottesteren zij nog het meest, om dat afval niet in hen gemeente te laten opslaan. Waar moet men naartoe met al dat kernafval??? De ruimte inschieten??? Dus stop aan de Kerncentrales!!!!
Peter001 is offline  
Oud 23 januari 2005, 21:09   #63
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

De voorstanders op dit forum zijn ook geen liefhebbers, hoor, maar vragen zich af of dat zoveel slechter is dan de opwarming van de aarde. Of ze vragen zich af, of de mensen bereid gaan zijn om energie te besparen... Als je kijkt naar de tendens in het energieverbruik, lijkt me dat niet echt waarschijnlijk, integendeel. Mijn gutt feeling zegt hetzelfde als jij, maar zeg jij eens wat jouw alternatieven zijn?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline  
Oud 23 januari 2005, 22:44   #64
Peter001
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
De voorstanders op dit forum zijn ook geen liefhebbers, hoor, maar vragen zich af of dat zoveel slechter is dan de opwarming van de aarde. Of ze vragen zich af, of de mensen bereid gaan zijn om energie te besparen... Als je kijkt naar de tendens in het energieverbruik, lijkt me dat niet echt waarschijnlijk, integendeel. Mijn gutt feeling zegt hetzelfde als jij, maar zeg jij eens wat jouw alternatieven zijn?
De tendens van energieverbruik gaat inderdaat de hoogte in, maar het is niet onmogelijk om dat op te vangen met alternatieve energie. Er zijn reeds landen die zelfs geen kerncentrales meer hebben en hun energie op een milieu vriendelijke manier produceren. Waarom zou dat dan bij ons niet lukken??? Omdat er geen plaats genoeg zou zijn voor windmolenparken??? Omdat windmolens niet mooi zijn??? Op de zee is er genoeg plaats!!! Zet ze daarop!!! Ook met waterkracht (wat ook natuurvriendelijk is kan men energie opwekken!!! Dus er zijn mogelijkheden genoeg, waarom dan langer wachten???

Mensen moeten ook bewuster gaan omspringen met energie. Zo doe ik mijn lichten in huis reeds al uit nadta ik mijn avondeten heb genoeten en nadat ik mijn vaat heb gedaan. Ik zet mijn T.V. en pc op en laat (op een veilige manier) kaarsen branden in huis (enkel in de plaats waar ik dan de rest van de avond doorbreng) en enkel kaarse die heel lang branden, dat komt goedkoper uit. Durf ook wel eens mijn oude petroliumlamp gebruiken(maar niet te vaak, want die rookt nogal). Ik benut ook mijn kookfornuis op een efficiënte manier, ik schakel het vroeger uit dan de meesten zouden doen, hetgeen op het fornuis staat wordt nog verder gaar omdat de kookplaat nog een tijdje warm blijft.Ook als ik kledij moet wassen let ik erop dat mijn wasmachine echt vol zit, wat ik met de hand kan wassen doe ik met de hand. Na een nachtje stappen bv gooiën de meesten hen kledij in de wasmand, dat doe ik niet, ik hang deze buiten om ze te laten verluchten (dan is de rookgeur eruit), daarna kan ik deze nogmaals aandoen. En nog heel wat van die kleine zaken waar ik op let. Mijn energie rekening is dan ook wonderwel met meer dan 1/3 gezakt.

Als iedereen wat bewuster omging met z'n energie verbruik dan zou het verbrui, inderdaat met 1/3 kunnen zakken. Het is een kwestie van een heel klein beetje disipline in te bouwen, na een maand is het echter een gewoonte geworden en is er niets meer aan, dan is het gewone routine zoals met andere zaken!!!
Peter001 is offline  
Oud 23 januari 2005, 23:01   #65
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter001
De tendens van energieverbruik gaat inderdaad de hoogte in, maar het is niet onmogelijk om dat op te vangen met alternatieve energie. Er zijn reeds landen die zelfs geen kerncentrales meer hebben en hun energie op een milieu vriendelijke manier produceren. Waarom zou dat dan bij ons niet lukken??? Omdat er geen plaats genoeg zou zijn voor windmolenparken??? Omdat windmolens niet mooi zijn??? Op de zee is er genoeg plaats!!! Zet ze daarop!!! Ook met waterkracht (wat ook natuurvriendelijk is kan men energie opwekken!!! Dus er zijn mogelijkheden genoeg, waarom dan langer wachten???
Ja, dat is mogelijk, als je in bergachtig gebied woont, en zodoende voldoende waterkrachtcentrales kan bouwen (zo'n dammen zijn echter niet altijd even milieuvriendelijk, maar soit), de windmolens nog verder worden ontwikkeld, zodat ze nog meer energie leveren, en vooral minder snel verslijten. Op zee is plaats, ja, maar niet genoeg op zandbanken. Of wil je op drijvende vlotten gaan bouwen, zodat je in volle zee kan gaan?
Kortom, de meeste landen zonder kerncentrales, zijn minder ontwikkeld, en hebben daardoor een lager energieverbruik, hebben het geluk veel uit waterkracht te kunnen halen, of hebben heel veel broeikasgas uitstotende klassieke thermische centrales. In België geldt geen van de twee eersten, dus zouden we het moeten doen met zwaar vervuilende klassieke centrales op steenkool, gas of olie. Liever niet, if you don't mind. (Wat niet wegneemt, dat het percentage hernieuwbare energie omhoog moet).
Citaat:
Mensen moeten ook bewuster gaan omspringen met energie. Zo doe ik mijn lichten in huis reeds al uit nadta ik mijn avondeten heb genoeten en nadat ik mijn vaat heb gedaan. Ik zet mijn T.V. en pc op en laat (op een veilige manier) kaarsen branden in huis (enkel in de plaats waar ik dan de rest van de avond doorbreng) en enkel kaarse die heel lang branden, dat komt goedkoper uit. Durf ook wel eens mijn oude petroliumlamp gebruiken(maar niet te vaak, want die rookt nogal). Ik benut ook mijn kookfornuis op een efficiënte manier, ik schakel het vroeger uit dan de meesten zouden doen, hetgeen op het fornuis staat wordt nog verder gaar omdat de kookplaat nog een tijdje warm blijft.Ook als ik kledij moet wassen let ik erop dat mijn wasmachine echt vol zit, wat ik met de hand kan wassen doe ik met de hand. Na een nachtje stappen bv gooiën de meesten hen kledij in de wasmand, dat doe ik niet, ik hang deze buiten om ze te laten verluchten (dan is de rookgeur eruit), daarna kan ik deze nogmaals aandoen. En nog heel wat van die kleine zaken waar ik op let. Mijn energie rekening is dan ook wonderwel met meer dan 1/3 gezakt.
Proficiat. Ik ook. Ik wil u vragen nog eens de helft te besparen. Alleen dan gaan we er immers komen, vriend.
Citaat:
Als iedereen wat bewuster omging met z'n energie verbruik dan zou het verbrui, inderdaat met 1/3 kunnen zakken. Het is een kwestie van een heel klein beetje disipline in te bouwen, na een maand is het echter een gewoonte geworden en is er niets meer aan, dan is het gewone routine zoals met andere zaken!!!
Dat zal ook gebeuren, als de energierekening de hoogte ingaat...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline  
Oud 23 januari 2005, 23:43   #66
Peter001
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Ja, dat is mogelijk, als je in bergachtig gebied woont, en zodoende voldoende waterkrachtcentrales kan bouwen (zo'n dammen zijn echter niet altijd even milieuvriendelijk, maar soit), de windmolens nog verder worden ontwikkeld, zodat ze nog meer energie leveren, en vooral minder snel verslijten. Op zee is plaats, ja, maar niet genoeg op zandbanken. Of wil je op drijvende vlotten gaan bouwen, zodat je in volle zee kan gaan?
Kortom, de meeste landen zonder kerncentrales, zijn minder ontwikkeld, en hebben daardoor een lager energieverbruik, hebben het geluk veel uit waterkracht te kunnen halen, of hebben heel veel broeikasgas uitstotende klassieke thermische centrales. In België geldt geen van de twee eersten, dus zouden we het moeten doen met zwaar vervuilende klassieke centrales op steenkool, gas of olie. Liever niet, if you don't mind. (Wat niet wegneemt, dat het percentage hernieuwbare energie omhoog moet).Proficiat. Ik ook. Ik wil u vragen nog eens de helft te besparen. Alleen dan gaan we er immers komen, vriend. Dat zal ook gebeuren, als de energierekening de hoogte ingaat...
Het zijn juist landen die volop in ontwikkeling zijn en waar de economie ook erg goed draait die zich gaan bezig houden met milieu vriendelijk enregie en hun kerncentrales sluiten. Waterkracht kan men op kleine schaal toepassen om de windenergie aan te vullen. Er zijn nu reeds windmolens ontwikkeld die reeds vier maal zo veel energie voortbrengen dan deze van tien jaar geleden. Deze zijn ook minder gevoelig aan slijtage!! Ze zijn wel veel duurder dan die oudere windmolens. Maar kerncentrales zijn ook erg duur en als je ziet wat de verwerking van kernafval kost!!! Alleen al met die kostprijs kan je die windmolens aankopen!!! Op termijn zal dit zich uiten in een goedkoper energiefactuur. Het onderhoud en herstellingswerken aan een kerncentral kosten vijf maal zo hoog dan het onderhoud en hestelling aan een windmolenpark die evenveel energie voortbrengt dan die ene kerncentrale. Dus wat komt er dan goedkoper uit??? Windmolens of kerncentrales??? Wat men betaald aan de meerprijs voor de bouw van een windmolenpark die evenveel energie voortbrengt als één kerncentrale, spaart men op termijn uit aan de onderhoudskosten. En nog een voordeel is dat men geen kernafval meer hoeft te verwerken en op te slaan!!! Ook de opslag van dat kernafval kost handevol geld, evenals het transport ervan!!! En zeg nu zelf, wil jij kernafval in je achtertuin opslaan???
Peter001 is offline  
Oud 24 januari 2005, 01:31   #67
tutifruti
Vreemdeling

tutifruti's schermafbeelding

Standaard

En hoeveel dagen op het jaar waait het hard genoeg om de windenergie te kunnen gebruiken?
Ik dacht dat de molens maximum 20 dagen/ jaar op volle kracht kunnen draaien.
Met windenergie alleen kom je er niet.
Volgens mij is het juist het wisselvallige karakter van windenergie dat er voor zorgt dat het nog niet grootschaliger gebruikt kan worden in de toekomst.

Wat energiebesparing betreft, zelf draag ik ook mijn steentje bij, maar dat weegt niet op tegen de grote rotsblokken die de industrie zou moeten bijdragen. Maar neen, men geeft grote bedrijven juist kortingen op hun energieverbruik, zodat ze nog meer mogen verspillen.
Goed bezig zijn ze dan.
tutifruti is offline  
Oud 31 januari 2005, 22:34   #68
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
De eeuwige discussie, en ze is al aan bod geweest in de forumsessie van Tinne Van der Straeten, maar ik blijf erbij dat Groen! een historische vergissing heeft gemaakt door hardnekkig vast te houden aan de afbouw van kernenergie.
Denken jullie dat het mogelijk is om binnen de partij dit bijna-dogma terug op tafel te gooien en het partijstandpunt te herzien ?
Het is verkeerd om zonder waardige alternatieven kernenergie af te bouwen. En wat haalt het uit als de andere landen niet meedoen? Vergeet Frankrijk niet die zijn kerncentrales aan de grens van (eigenlijk zelfs in) Belgie heeft. Wij voeren zelf kernafval in vanuit andere landen!! Hou hypocriet kun je zijn....
Er gebeurt veel te weinig onderzoek naar alternatieven en meestal worden die onderzoeken dan nog eens tegengehouden door geindustraliseerde mafia. (Ik heb ooit een voordracht gehoord van iemand die uitgevonden had om de uitlaatgassen van auto's te herbruiken. Dit zou een naftbesparing betekenen van 50% !! Maar het werd opgekocht door een oliemaatschappij en is dan in een vuilbakarchief beland)
Die windmolens die ze nu bouwen is zinloos... weet je hoeveel windmolens ze wel gaan nodig hebben??? Zonne-energie is voorlopig nog waardeloos.
Patriot : ... dat de Walen ons (=Vlamingen) zouden haten ... (#1) (dus toch een verschil , dus toch geen belgen )
---------------------------------------------------------------
Vrager : U keurt vandalisme goed?
Bhairav : Ja dat doe ik.
lustige lezer is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be