Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2012, 00:05   #61
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

De doorsnee palestijn en israëli is bij heel dit conflict erg gelaten, de contacten tussen die twee is bij de gematigden gewoon absurd. Een israëli vertelde me eens dat hij de palestijnen best begreep en hij in hun geval hetzelfde zou doen, maar hij was daar eveneens geboren en hij weinig kon doen aan het verleden. Elke palestijn of jood wordt trouwens geconfronteerd met rechtstreekse slachtoffers in hun familie of vrienden. Zoiets vertaald zich politiek en zoals altijd zwijgen de gematigden en spreken de fanatiekelingen en wordt de gewone burger fatalistisch, dit conflict duurt al te lang om opgelost te geraken.ofwel worden ze het vechten moe ofwel gebeurt er een genocide, ...haat wakkert haat aan en dat is weinig hoopvol.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 00:08   #62
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
In landen met nog minder welvaart zien we een nog hoger geboortecijfer dan in Gaza.
Het hoge geboortecijfer in Gaza ligt precies in de lijn der verwachting.
gepredik zal je bedoelen.

De Palestijnse leiders hebben die kindjes hard nodig. Wie zien duidelijk waarom ...
Oud 20 november 2012, 00:12   #63
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Linx is altijd al voorstander geweest van geweld, altijd de kant gekozen van terreur.

Er worden zelfs kinderlijkjes van Syrische massakers gerecupereerd als zijnde slachtoffertjes van Israelische terreur, dat is; Palliewood!
SDX ik durfde het niet suggereren, maar eerlijk gezegd zou het me niet verbazen als er dingen in scène gezet werden òf Hamas zelf wel eens een verkeerd raketje richtte ... (al denk ik niet dat dit direct het geval is).
De Israëllieten staan nu niet direct bekend om hun laag niveau van beschaving of algemene menselijke ontwikkeling. Ze missen ook meestal hun doelen niet zoals de Hamas-raket die per ongeluk in Tel Aviv terecht kwam (met duidelijk doel: burgeslachtoffers) of diegene die op een 100km van Jeruzalem (??) verscheen. De doelen blijken bijna steeds strategisch te zijn of echt gericht richting kopstukken.
(Overigens bijzonder cynisch te weten dat slechts 1 op 4 van de Israël-bewoners effectief Jood is en de rest Moslim, Christen, atheïst, ... !)
Maar een dode van eigen volk meer of minder (een Moslim) dat komt niet zo nauw voor Moslims, dat weten we al lang. Integendeel, ze worden verheerlijkt en rijkelijk beloond. De families krijgen fortuinen, of toch minstens eeuwige roem. (In het geval van deze oorlog denk ik dat dit niet zo is maar denk maar aan de 9/11 terroristen bv.).

Heb je toevallig een bron voor de recuperatie van kinderen uit andere wreedheden? God... dat zou zo ziek zijn. Maar nogmaals, van sommige volkeren verbaast me niets meer.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 november 2012 om 00:13.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 00:18   #64
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rode Maarschalk Bekijk bericht
Waar is de voeling met de Palestijnse problematiek? Veroordeelt kleinburgerlijk recht Israël haar misdaden misschien? Ze gedragen zich als neo nazi's die het geweld tegen moslims goedkeuren en goedpraten. Ge gaat toch niet beweren dat u dat ook niet opvalt? Waarom zwijg je daarover? Draagt het stilzwijgend evengoed jou goedkeuring?
In de grond van het conflict, als we terug gaan tot de jaren - wat is het? - 45 ? geef ik Palestina gelijk.
Ik heb ook de kaartjes gezien waaruit blijkt dat hun grondgebied heel sterk teruggedrongen is. Dan is enige reactie niet abnormaal.
De rest van de uitbreiding is volgens bronnen (?) wettig gebeurd door de aankoop van onroerend goed...

Echter, als er enige grond van waarheid zit in de Bijbelse verhalen en de Farizeeërs zijn werkelijk uit het beloofde land verdreven wat men daar ongeveer situeert ... dan zijn de Palestijnen ook ooit schuldig geweest in die zaak. Met de nadruk op ooit ...

Maar uiteindelijk zijn het de Britten die het grondgebied aan beide beloofd hebben, en dan snel hun schuppen hebben afgekuist zodat ze mekaar daar rustig konden beginnen uitmoorden.

Als men zowel de recente als het minder recente (kuch) historiek vergeet en gewoon de huidige situatie bekijkt, dan is met alle respect Hamas een dolgeslagen gek dat hij wat rest van zijn bevolking richting de Joden laat knallen. Het is duidelijk dat zij nooit kunnen winnen ... en de situatie is wat ze is, als Hamas zijn heftigste onderdanen met rust laat stopt Israël zijn 'hoe noemde ze het weer'-operatie.
Tenzij (en dat weten ze maar al te goed!!) door de publieke opinie tegen Israël te krijgen!! Dat kan ieder westers land doen, behalve de V.S. ... Het resultaat zal zeer problematisch zijn! Als men dan olie begint te gebruiken als oorlogsbuit ... Dit kan ons allemaal in een wurggreep houden.

Bovendien vind ik discriminatie op grond van intelligentie niet slecht. Dat moet ik er wel bij zeggen. In die zin dat je degene met een hogere intelligentie meer mogelijkheden geeft om op hun gemak te leven (zodat ze hun intelligentie kunnen benutten ipv constant bezig te zijn met fight or flight - in het geval van de Joden wel heel toepasselijk !!! ) zodat ze ontwikkelingen kunnen produceren die de hele samenleving vooruit kunnen helpen, alleen al door de creatie van werkgelegenheid maar ook door de rechtstreekse voordelen van deze uitvindingen.
Als ze dan in één samenleving dichter bij mekaar leven, is het ook makkelijker om hun selectieve huwelijken die vermoedelijk op basis van intelligentie gebeuren (bij de meest strikt orthodoxen hé, de extremisten onder de Joden dus) en uiteraard om met mekaar te communiceren, dus ik denk dat de hele wereld daar enkel maar voordeel bij heeft. Niet?
Met alle respect maar van de Moslimstaten denk ik niet dat we veel vooruitgang moeten verwachten. Afbraak daarentegen genoeg.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 november 2012 om 00:22.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 00:37   #65
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat velen vergeten dat heel dit conflict politiek gedragen wordt, hier bedoel ik mee dat de gewone burger vooral ondergaat. Beide zijden hebben ergens gelijk, het probleem is vooral dat dit gelijk niet compatibel is. Dat Hamas dolgedraait is, is begrijpelijk ze staan met hun rug tegen de muur en kunnen gewoon geen kant uit. Voor onderhandeling hangt er teveel bloed aan hun handen om serieus genomen te worden, dus wat kunnen ze anders. Het staat eveneens buiten kijf dat Palestijnen in conflictgebieden een psychologische terreur ondergaan, wat hun keuze voor Hamas ook weer begrijpelijk maakt. Het wantrouwen tussen beide partijen is gewoon te groot, de Israeli's zijn te sterk om toegevingen te doen en de Palestijnen hebben gewoon niets meer over om nog toe te geven.Wat zeggen ze ook al weer over mensen die niets meer te verliezen hebben. Wij zien dit conflict als hopeloos, maar ginder zien ze het letterlijk als hopeloos.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 08:22   #66
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
SDX ik durfde het niet suggereren, maar eerlijk gezegd zou het me niet verbazen als er dingen in scène gezet werden òf Hamas zelf wel eens een verkeerd raketje richtte ... (al denk ik niet dat dit direct het geval is).
De Israëllieten staan nu niet direct bekend om hun laag niveau van beschaving of algemene menselijke ontwikkeling. Ze missen ook meestal hun doelen niet zoals de Hamas-raket die per ongeluk in Tel Aviv terecht kwam (met duidelijk doel: burgeslachtoffers) of diegene die op een 100km van Jeruzalem (??) verscheen. De doelen blijken bijna steeds strategisch te zijn of echt gericht richting kopstukken.
(Overigens bijzonder cynisch te weten dat slechts 1 op 4 van de Israël-bewoners effectief Jood is en de rest Moslim, Christen, atheïst, ... !)
Maar een dode van eigen volk meer of minder (een Moslim) dat komt niet zo nauw voor Moslims, dat weten we al lang. Integendeel, ze worden verheerlijkt en rijkelijk beloond. De families krijgen fortuinen, of toch minstens eeuwige roem. (In het geval van deze oorlog denk ik dat dit niet zo is maar denk maar aan de 9/11 terroristen bv.).

Heb je toevallig een bron voor de recuperatie van kinderen uit andere wreedheden? God... dat zou zo ziek zijn. Maar nogmaals, van sommige volkeren verbaast me niets meer.
Groentje, er zijn al verschillende links gegeven naar de pallywood propagandafilmpjes waaruit duidelijk blijkt dat veel propaganda wordt getoond.
Het meest bekende gevalletje is dat van "Mohammed Al-Dura", wat nadien voor de rechter kwam en waarbij duidelijk werd aangetoond dat het hele schrijnende "kind sterft in vaders'armen door Israelische kogels" gewoon een geënsceneerd toneelstukje was. Alleen vond de VRT het toen niet echt noodzakelijk dit duidelijk te vertellen. Eén zinnetje achteraan het nieuws was voldoende.
zie: http://www.youtube.com/watch?v=E3Z4_11wLjw

De dichtbevolktheid van Gaza is geen excuus: gebruik google maps en bekijk eens wat grote open plekken er zijn waar ze hun raketten kunnen schieten of waar ze hun hoofdkwartieren kunnen maken. Maar neen: hoofdkwartier liefst in de meest dichtbevolkte buurt, "nieuwsgierige" kindertjes toelaten midden in schietpartijen (zie geplaatste foto's), munitiopslagplaatsen in moskeeën in dichtbevolkte buurten..... ze doen het gewoonweg DOELBEWUST.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 20 november 2012 om 08:25.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 08:43   #67
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

De échte natuur? Hoeveel kansen hebben ze Gaza al gegeven? Op een bepaald ogenblik EINDIGT het geduld.

Geloof me vrij: ze hebben tot hiertoe gewoon geluk dat ze niet kunnen mikken. Eén raket die Tel Aviv raakt en de dag later is Gaza van de kaart geveegd.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 20 november 2012 om 08:44.
Oud 20 november 2012, 09:11   #68
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarvoor lak je tonnen credebiliteit. Een mens zou haast gek moeten zijn.
ik zie dat uw argumentatie op ongekende hoogtes is aangekomen.

Oud 20 november 2012, 09:48   #69
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat voor zin heeft het om keer op keer uw leugens te ontkrachten? Tel Aviv is meermaals geraakt door een raket en Gaza is niet van de kaart geveegd.
de raket kwam 700 meter in zee terecht slimmeke: geen doden, geen gewonden geen schade.
Leer ze ginder eens mikken! zelfs d�*t kunnen ze niet.

Oud 20 november 2012, 10:48   #70
Yous
Lokaal Raadslid

Standaard

Iemand de vertoning van annelies van herck gezien in het laat avondjournaal?
Yous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 15:30   #71
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

dubbel
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 20 november 2012 om 15:35.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 15:30   #72
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Zoals ik eerder ook al aanwees is dat exact hetzelfde met Hamas die een Palestijnse staat in de twee gebieden slechts als tussenstop zit.
Ik neem aan dat je "ziet", niet "zit" bedoelt. Je vergelijkt daar onvergelijkbare zaken. In 1947 ging het om een kolonisatieproces: een staat stichten op een grondgebied waar reeds een volk woonde en dat grondgebied dan ook etnisch zuiveren. Israël is een voorbeeld in kolonisatie in de "sterke" betekenis. De Belgische kolonisatie van Congo was eerder een kolonisatie in de "zwakke" betekenis: Congo werd veroverd, de Congolezen werden schandeloos uitgebuit en gemassamoord, maar de eindbedoeling was niet om de Congolezen te vervangen door blanke kolonisten. Een kolonisatieproces in de "sterke betekenis" behelst wel deze vervanging.

Hamas daarentegen bevindt zich in een situatie van bezetting en steeds verdere kolonisatie (bouw van nederzettingen van kolonisten). Dat Hamas in deze context geen heil ziet in een hypothetische Palestijnse "staat" die geen enkel kenmerk heeft van een geloofwaardige staat, is normaal. Je stelling dat Hamas de Palestijnse staat als een "opstapje" ziet, is ten andere volledig fout: Hamas is niet betrokken bij de pogingen van Fatah om een Palestijnse staat te stichten.

Citaat:
Die zaken zijn onvergelijkbaar. De Britten hebben gekoloniseerd. De Joodse remigratie naar Israel is in 1492 begonnen. Aan etnisch nationalisme heeft niemand boodschap.
Je vergelijkt hier onvergelijkbare zaken, nl. een vreedzame Joodse migratie en het Zionistische kolonisatieproces. Tot het begin van het Zionisme leefden Joden zonder problemen met hun christelijke en islamitische buren samen in het Ottomaanse Rijk. Wat het Zionistisch kolonisatieproces is, heb ik hoger uitgelegd. Het lijkt verdacht veel op de "blanke" kolonisatie op het Amerikaanse continent.

Citaat:
En wat is het verschil met nu dan?
Het verschil met nu is dat er nog geen Israëlische staat is van de Eufraat tot de Nijl. Het verschil is dat Israël zich heeft moeten terugtrekken uit Libanon en de Sinaï. Het verschil is dat er nog steeds een levendig verzet is in de West Bank en Gaza. Het verschil is dat, ondanks alle pogingen tot etnische zuivering, de demografische balans nog altijd ongunstig is voor de militaristische krachten in Israël.

Citaat:
Vaststelling =/= feit.
Een feit is iets wat je vaststelt, een vaststelling dus. Misschien verwar je eerder feitelijkheid en werkelijkheid?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 20 november 2012 om 15:36.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2012, 20:19   #73
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik zie dat uw argumentatie op ongekende hoogtes is aangekomen.
dikke 2!
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 09:32   #74
Sean
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dit is hetgeen Circe wil doen laten uitschijnen en is het enige doel van deze draad:

Wat wil Hamas in feite?

totdat moslims alle Joden ter dood hebben gebracht

Zo doorzichtig. Dat is trouwens gewoon een koranvers die in dat artikel staat van het handvest.

Circe zou dat als gediplomeerd islamoloog en imam toch moeten weten?
Erg gewoon vind ik zulke verzen toch niet, je weet wel dat ze erin zitten maar de confrontatie er mee blijft telkens weer schokkend en grievend tot op het bot.
Ze ontkrachten ook het waandenkbeeld van de haat als een recent gegeven en exclusief verbonden met de actualiteit.

Ik denk dat de Hamas haatgroepering zich heeft laten aanporren door Iran met de intentie van uiteindelijk Egypte mee op de kar te krijgen.
Gelukkig voor de ganse regio is men daar niet in geslaagd.
Sean is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 09:51   #75
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sean Bekijk bericht
Erg gewoon vind ik zulke verzen toch niet, je weet wel dat ze erin zitten maar de confrontatie er mee blijft telkens weer schokkend en grievend tot op het bot.
Ze ontkrachten ook het waandenkbeeld van de haat als een recent gegeven en exclusief verbonden met de actualiteit..
Dus jij denkt dat de afkeer tegen Israel enkel en alleen te wijten is aan een paar koranverzen?
heb jij je geschiedenisdiploma toevallig voor de raad van state gehaald?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 11:05   #76
Sean
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Dus jij denkt dat de afkeer tegen Israel enkel en alleen te wijten is aan een paar koranverzen?
heb jij je geschiedenisdiploma toevallig voor de raad van state gehaald?
Aub zeg, lees een keer gewoon wat er staat.
Oud 22 november 2012, 11:07   #77
Sean
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Het is een revelatie, zoals dat Jezus zal verrijzen volgens de bijbel en er een nieuwe holocaust in Israël zal gebeuren. Bent ge religieus misschien dat ge gelooft hecht aan revelaties?
Noem hoe je wil.
Er loopt in elk geval een akelige hoeveelheid volk rond die daar wel waarde aanhechten
Oud 22 november 2012, 11:10   #78
Sean
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Iran bewapent Hamas enkel, zoals de VS Israël bewapent. Iran en Egypte zitten niet op oorlog te wachten en Egypte moet zich gedeist houden wil het $$$ ontvangen, dat weet iedereen.

Uw samenzwering fantasie slaat wat op hol mijn inziens.

Met de veranderende situatie in de regio is het alleszins geen onlogisch denkspoor om Egypte er bij te betrekken.
Oud 22 november 2012, 12:23   #79
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Onlogischer kan niet. Het Egyptisch leger wordt onderhouden door de VS. Waarom zouden ze zich tegen hun broodheer keren? Waar gaan ze hun geld vandaan halen? Van Iran zeker?
Alvast niet uit eigen kas, want Egypte is aan een ijltempo een belangrijke inkomstenbron aan't verliezen, toerisme.

Citaat:
Hoe komt ge erbij dat Egypte zich in een conflict zou willen storten? Voor hun broeders in Palestina zeker? They don't care.
Ze trekken zich het wel aan. Telkens de Egyptische regering een pinknagel toegeeft aan groepen zoals Hamas, wordt in de toegevende hand gebeten (zie hier)

Citaat:
Sorry, maar dat snel ineengeflanst script van je is niet goed doordacht.
Zit beter in elkaar dan uw eenzijdig goedkeuren van Moslim geweld in alle vormen.
(en voor U mij wil "pakken", ik keur geen specifiek geweld goed, ik geef alleen aan dat het recht van de sterkste het enige echte recht is)
Oud 22 november 2012, 12:33   #80
marjan
Burgemeester

Standaard

Hamas, niets meer dan een terroristische organistie is NIET representatief voor de Palestijnen. In Gaza gijzelen de terroristen van Hamas de eigen bevolking.

In Palestina wonen al eeuwenlang joden en christenen, de islamisering is pas begonnen met de inval van de Ottomanen, die de wortel legden voor de huidige oorlog.
Hamas heeft alle christenen uit Gaza verdreven, hun winkels in brand gestoken. De onverdraagzame gewelddadige fascisten van Hamas dulden geen andersdenkenden, geen atheïsten en geen andersgelovigen.

In Palestina, waar het christendom onstond, zijn de meeste autochtone christenen reeds verdreven, vermoord of gevlucht voor de discriminaties door de Palestijnse moslims. De Palestijnse christenen zijn de eerste slachtoffers van de islamisering van Palestina.
Bij de oprichting van de staat Israël (waar reeds eeuwenlang joden wonen) zijn miljoenen joden uit het Midden-Oosten en alle Arabische landen op een gewelddadige manier verdreven en ze zijn NOOIT kunnen terug keren.
In Marokko (dat nu vrijwel jodenvrijs is) en Turkije zijn er regelrechte progroms en slachtpartijen gebeurd op joden.
De hele Arabische wereld en het Midden-Oosten werd 'gezuiverd' van joden en nu worden er de laatste autochtone christenen 'weggezuiverd'...

OPROEP VOOR PALESTIJNSE EENHEID
Michel Sabbah Bron: Phk/Kerknet
BRUSSEL (KerkNet/La Croix) – Mgr. Michel Sabbah, patriarch emeritus van Jeruzalem, roept Palestijnse christenen en moslims in een opmerkelijke toespraak op tot eenheid. Tijdens een ontmoeting op initiatief van de Vereniging voor Nationale Verzoening in Gaza zei hij dat de Palestijnen zich niet onderling mogen laten verdelen en verzwakken door religieuze verschillen.
Hij reageert daarmee op het toenemend aantal incidenten tussen moslims en christenen in de Palestijnse gebieden. Recent werd de christelijke wijk van Bethphagé-Jeruzalem aangevallen en werden ook enkele gasten van de franciscanen van de Custodie van het Heilig Land door een groepje jonge moslims mishandeld.

Mgr. Sabbah: “Vele christenen emigreerden wegens de aanhoudende druk uit de Gaza. Verantwoordelijken van Hamas deden het nodige om een herhaling van de incidenten te voorkomen. Daarvoor zijn wij hen erkentelijk. Wij kunnen het Heilige Land niet laten beroven van een van de belangrijkste godsdiensten die er geboren werd. Christenen en moslims moeten daarvoor samen zorgen. Het voortbestaan van de christelijke gemeenschap gaat ook de Palestijnen en de Arabische wereld aan. De Palestijnse overheid moet alles in het werk stellen voor het overleven van de christelijke gemeenschap.”
www.kerknet.be
marjan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be