Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2012, 13:31   #61
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Daarentegenover, waar ik normaal gezien niks merk als ik mijn draaibank/freesmachine/haakse slijper opzet, zie ik de lichten nu dimmen bij de startpiek.
Mijn multimeter geeft aan dat het voltage, dat anders zo rond de 238V hangt, momenteel maar 231V is.
Nominaal levert uw electriceitsleveracier 230 Vac +- 5%, je zit dus ruim in het bovenste segment van deze waarde, vermoedelijk is er nu wel een behoorlijk vermogen dat afgenomen wordt van het onderstation waarop je bent geconnecteerd, waardoor de piekstroom bij aanzetten motor maar deels kan geleverd worden.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 01:46   #62
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Waarom zoek je problemen waar er geen zijn?

Er storten nu ook daken in bij langdurige sneeuwval, er vliegen pannen van het dak bij harde wind, er roestenregenpijpen en dakgoten door.

Precies of die zonnepanelen nu verschil gaan maken dat significant is.
In de jaren ergens ver geleden gebruikte men galvanise op bv zink of koper.
Na een aantal jaren is men er achter gekomen dat dit niet zo goed is.
Contact erosie.
Nu eindigt men met het metaal waar men mee begint, of zorgt men voor een plastiek tussenschotje.
Voor de rest het heeft allemaal zo zijn tijd hé?

Over die bouten van die zonnepanelen zou ik me niet teveel zorgen maken. Binnen 10 of 15 jaar zijn die zonnepanelen toch geen sikkepit nog waard.
Daar zal niet veel stroom meer uitkomen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 09:23   #63
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In de jaren ergens ver geleden gebruikte men galvanise op bv zink of koper.
Na een aantal jaren is men er achter gekomen dat dit niet zo goed is.
Contact erosie.
Nu eindigt men met het metaal waar men mee begint, of zorgt men voor een plastiek tussenschotje.
Voor de rest het heeft allemaal zo zijn tijd hé?

Over die bouten van die zonnepanelen zou ik me niet teveel zorgen maken. Binnen 10 of 15 jaar zijn die zonnepanelen toch geen sikkepit nog waard.
Daar zal niet veel stroom meer uitkomen.
Citaat:
Gaan zonnepanelen oneindig lang mee ? (09/11/2006)

De fabricanten beweren dat hun zonnepanelen minstens 20 jaar elektriciteit zullen maken. Is dit enkel reclame ? Waarschijnlijk niet. Integendeel blijkt nu dat veel van de oudste zonnepanelen nog steeds uitstekend werken. In het testcentrum van de Europese Commissie in Ispra worden zonnepanelen al decennia lang getest. Ewan Dunlop en David Haldon van Ispra testten 40 modules die er geïnstalleerd werden tussen 1982 en 1984. En ze hebben goed nieuws : zelfs na 22 jaar blootstelling aan het weer, leveren de meeste modules meer energie dan de fabricanten garandeerden na 10 jaar. Gelijkaardige berichten uit de Verenigde Staten : de zonnepanelen van de grote 6.000 kiloWatt installatie in Carissa Plains, Californië uit 1982 blijken nog maar 5 tot 10 % van hun kracht te hebben verloren.
Toch zijn er wel degelijk zonnepanelen die gedeeltelijk of helemaal kapot zijn na 20 jaar. De grootste vijand blijkt... vocht te zijn.
Enkele producenten die hun modules zeer goed inkapselen garanderen daarom nu al een levensduur van 30 jaar. Het Japanse Sharp, wereldmarktleider, bracht recent zelfs een zonnepaneel op de markt die ontworpen is voor een levensduur van "ten minste 35 jaar".
Bron: http://www.e-ster.be/over%20E-ster/i...d=62&newsNr=43
bf62 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 10:17   #64
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bf62 Bekijk bericht
Ge vergeet de omvormers die al na 10 jaar kapot gaan en uw rendement naar beneden halen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 10:20   #65
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Chinees heeft inderdaad geen poot om op te staan, inverband met discriminatie over de herkomst van de panelen. Wel over het feit dat op een achterbakse manier word gewerkt.
Ook heeft de Chinees een zaak, omdat de producenten van grote centrales geen bijdrage moeten betalen voor het gebruik van het net, die kosten zijn voor de verbruiker. De Chinees heeft dus weldegelijk gelijk dat de Belgische overheid discrimineerd en niet elke producent gelijk behandeld.

Over de biobrandstoffen, wel daar is heel veel over te zeggen.
Die worden enkel gesubsideerd als ze gebruikt worden voor stroomopwekking en dan nog enkel als die stroom op het net word gezet.
Wie biobrandstof gebruikt voor zijn voertuigen, moet daar belastingen op betalen en zijn voertuig extra laten controleren op de technische controle en daarvoor extra betalen. Biobrandstof voor massagebruik is dan nog enkel toegelaten mist een vergunning van de overheid en het bedrijf dat dit nu doet in Belgie heeft daar een monopolie voor gekregen dankzij de verplichte vergunning.
De Chinees kan zich niet in de plaats stellen van degene die produceert en heeft dus geen case.
Oud 18 januari 2013, 23:25   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bf62 Bekijk bericht
Bron: http://www.e-ster.be/over%20E-ster/i...d=62&newsNr=43Gaan zonnepanelen oneindig lang mee ? (09/11/2006)

De fabricanten beweren dat hun zonnepanelen minstens 20 jaar elektriciteit zullen maken. Is dit enkel reclame ? Waarschijnlijk niet. Integendeel blijkt nu dat veel van de oudste zonnepanelen nog steeds uitstekend werken. In het testcentrum van de Europese Commissie in Ispra worden zonnepanelen al decennia lang getest. Ewan Dunlop en David Haldon van Ispra testten 40 modules die er geïnstalleerd werden tussen 1982 en 1984. En ze hebben goed nieuws : zelfs na 22 jaar blootstelling aan het weer, leveren de meeste modules meer energie dan de fabricanten garandeerden na 10 jaar. Gelijkaardige berichten uit de Verenigde Staten : de zonnepanelen van de grote 6.000 kiloWatt installatie in Carissa Plains, Californië uit 1982 blijken nog maar 5 tot 10 % van hun kracht te hebben verloren.
Toch zijn er wel degelijk zonnepanelen die gedeeltelijk of helemaal kapot zijn na 20 jaar. De grootste vijand blijkt... vocht te zijn.
Enkele producenten die hun modules zeer goed inkapselen garanderen daarom nu al een levensduur van 30 jaar. Het Japanse Sharp, wereldmarktleider, bracht recent zelfs een zonnepaneel op de markt die ontworpen is voor een levensduur van "ten minste 35 jaar".
Er zit in dit verhaal ergens een missing link die intussen reeds gemaakt is door anderen.
Nml het vooruitzicht van de totale aantal tonnage zonepanelen tussen dit en enkele jaren...op het containerpark.

In theorie komt het er op neer dat tegen het jaar 2020 bv zo ongeveer ieder zonnepaneel ergens op een container park zal beland zijn, en ze weten niet wat er mee aan te vangen omwille van de inhoudelijke giftige afvalstoffen.

Uw link laat echter zien dat ze ruim 20 jaar mis zijn in hun berekeningen?

We zullen zien, ik hecht toch meer geloof in de versie van afvalverwerking.

Laatst gewijzigd door Mambo : 18 januari 2013 om 23:46.
Oud 18 januari 2013, 23:53   #67
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zit in dit verhaal ergens een missing link die intussen reeds gemaakt is door anderen.
Nml het vooruitzicht van de totale aantal tonnage zonepanelen tussen dit en enkele jaren...op het containerpark.

In theorie komt het er op neer dat tegen het jaar 2020 bv zo ongeveer ieder zonnepaneel ergens op een container park zal beland zijn, en ze weten niet wat er mee aan te vangen omwille van de inhoudelijke giftige afvalstoffen.

Uw link laat echter zien dat ze ruim 20 jaar mis zijn in hun berekeningen?

We zullen zien, ik hecht toch meer geloof in de versie van afvalverwerking.
Als ze niet meer opbrengen laat je ze gewoon hangen. Het is niet dat ze in de weg hangen denk ik dan.
Oud 19 januari 2013, 00:00   #68
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Als ze niet meer opbrengen laat je ze gewoon hangen. Het is niet dat ze in de weg hangen denk ik dan.
Mja...ik doe geregeld dakwerken en ook bv ontmossingen en hercoatingen met airles systeem van daken en ze zitten altijd in de weg.
Oud 19 januari 2013, 08:37   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mja...ik doe geregeld dakwerken en ook bv ontmossingen en hercoatingen met airles systeem van daken en ze zitten altijd in de weg.
Er is nog een andere reden waarom zonnepanelen op de vuilbak gaan terecht komen. Namelijk verbouwingen van woningen.
Kreeg gisteren nog telefoon van een bevriende dakwerker, of ik geen oplossing kon vinden voor het vernieuwen van de dakbedekking van een plat dak met zonnepanelen.
De panelen staan er 10 jaar, maar de dakbekleding is reeds 25 jaar oud en lekt.
Het gaat om het dak van een bijgebouw van een rijwoning. En is enkele weken geleden gekocht geweest door een jong koppel.
Er is dus geen mogelijkheid om met een kraantje de panelen even te lichten en de EPDM er dan onderdoor te trekken. Elke samenstelling van de panelen weegt trouwens 1,2 ton met ballastbakken. Te zwaar voor de kleine torenkraan van de aannemer.
De enige oplossing die de dakwerk ziet, is ze afbreken en terug plaatsen of een zware kraan laten komen, maar beide oplossingen leveren een meerprijs van enkele duizenden Euro's op voor de klant.
En een onderbrekking van de stroomvoorziening in de woning, want heel de installatie is op zo'n manier aangesloten dat je alle stroomtoevoer moet afsluiten om de panelen te kunnen loskoppelen.
Het bedrijf dat de panelen heeft geplaatst is fait en bestaat niet meer.
De vorige eigenaar is overleden en kan dus ook niet aangesproken worden, noch zijn erfgenamen die in het buitenland wonen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2013, 08:42   #70
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
En wat doe je, als de eigenaars de woning willen uitbreiden?

Veel panelen staan op platte dakken en vaak willen nieuwe eigenaars, een bijbouw verhogen of verwijderen.
Jonge gezinnen beseffen vaak pas dat hun woning moet uitbreiden als hun kinderen rond de 10 �* 12 jaar komen.
Oud 19 januari 2013, 08:50   #71
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waw, ge moet eerst €20 000 op tafel leggen, om een "winstmarge" van €60 te realiseren.
Zelfs al denk je op 20 jaar, dan doe je €1200 "winst". De inflatie gaat net iets sneller nietwaar.

Ik denk dat ik dan een zuinigere wagen aanschaf. Sneller en meer rendement.
Wat is uw winstmarge van een gewone electriciteitsfactuur?
Oud 19 januari 2013, 15:44   #72
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is nog een andere reden waarom zonnepanelen op de vuilbak gaan terecht komen. Namelijk verbouwingen van woningen.
Kreeg gisteren nog telefoon van een bevriende dakwerker, of ik geen oplossing kon vinden voor het vernieuwen van de dakbedekking van een plat dak met zonnepanelen.
De panelen staan er 10 jaar, maar de dakbekleding is reeds 25 jaar oud en lekt.
Het gaat om het dak van een bijgebouw van een rijwoning. En is enkele weken geleden gekocht geweest door een jong koppel.
Er is dus geen mogelijkheid om met een kraantje de panelen even te lichten en de EPDM er dan onderdoor te trekken. Elke samenstelling van de panelen weegt trouwens 1,2 ton met ballastbakken. Te zwaar voor de kleine torenkraan van de aannemer.
De enige oplossing die de dakwerk ziet, is ze afbreken en terug plaatsen of een zware kraan laten komen, maar beide oplossingen leveren een meerprijs van enkele duizenden Euro's op voor de klant.
En een onderbrekking van de stroomvoorziening in de woning, want heel de installatie is op zo'n manier aangesloten dat je alle stroomtoevoer moet afsluiten om de panelen te kunnen loskoppelen.
Het bedrijf dat de panelen heeft geplaatst is fait en bestaat niet meer.
De vorige eigenaar is overleden en kan dus ook niet aangesproken worden, noch zijn erfgenamen die in het buitenland wonen.
Idd 't is zo, wat te doen met al die panelen bij een werk? Beetje rondom werken is ook geen optie. En de rekening maken met al dat afbraak en terug plaatsen is voor de mensen ook geen optie.
Knap lastig allemaal.
Oud 20 januari 2013, 09:08   #73
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd 't is zo, wat te doen met al die panelen bij een werk? Beetje rondom werken is ook geen optie. En de rekening maken met al dat afbraak en terug plaatsen is voor de mensen ook geen optie.
Knap lastig allemaal.
Lastig???

De aannemer waar ik het over heb, heeft nu bij nametigen en navraag bij andere installateurs, de zekerheid gekregen dat hij de panelen enkel zonder stroom kan zetten, als hij ze volledig afdekt.
Als aannemer moet je dus nog eens extra materiaal gaan aankopen, om die werken te kunen uitvoeren.

De aannemer dacht een oplossing te hebben, door met vloeibare pek de dakbekleding te vernieuwen, maar de ballastbakken kunnen niet tegen die warmte. Zij vervormen en barsten op het ogenblik dat ze met de warme pek in aanraking komen. En dan is er nog geen nieuwez bekleding onder de bakken.

Maar, na wat reken en tekenwerk heb ik een bruikbare en betaalbare oplossing gevonden voor platte en licht hellende dakken met EPDM, voor het branden van roofing zal alles inderdaad moeten afgebroken worden.
De aannemer zal wel een kleine 3000€ moeten investeren aan materiaal, maar dat kan hij ook gebruiken bij andere klanten en werken.
De extrakost prijs voor de klanten, is 2 tot 4 manuren per lijn aan zonnepanelen op ballastbakken, bij panelen vastgeschroeft op het dak moeten de uren voor het loszetten en terug vastschroeven meegerekend worden.

Voor punt dakken zie ik niet direct een andere oplossing dan heel de boel afbreken en terug plaatsen. Of men moet overstappen van dakpannen, naar platen of EPDM.
Oud 20 januari 2013, 09:08   #74
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Knap lastig allemaal.
Lastig???
Vooral duur voor de klanten. Hun winst van 20 jaar verdwijnt bij werken naar de aannemer en de staat.

Laatst gewijzigd door Jantje : 20 januari 2013 om 09:10.
Oud 20 januari 2013, 09:26   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Wat is uw winstmarge van een gewone electriciteitsfactuur?
Laat ons zeggen dat een gemiddeld gezin met 2 kinderen, zo'n 800€ per jaar verbruikt aan stroom tegen de huidige kostprijs alles inbegrepen. Met zonnepanelen valt die rekening weg en ontvangt de eigenaar nog steeds +/-1euro per duizend geleverde kw.
De eigenaar van de panelen maakt dus steeds winst. En vandaag kan je al met 15000Euro een grotere installatie wegzetten. De kostprijs is wel afhankelijk van de oppervlaktehelling waar de installatie op komt.
Een zwaar hellend dak op een begin hoogte 6 meter van is duurder dan een plat dak op een hoogte van 3 meter.
Oud 20 januari 2013, 11:03   #76
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lastig???

De aannemer waar ik het over heb, heeft nu bij nametigen en navraag bij andere installateurs, de zekerheid gekregen dat hij de panelen enkel zonder stroom kan zetten, als hij ze volledig afdekt.
Als aannemer moet je dus nog eens extra materiaal gaan aankopen, om die werken te kunen uitvoeren.

De aannemer dacht een oplossing te hebben, door met vloeibare pek de dakbekleding te vernieuwen, maar de ballastbakken kunnen niet tegen die warmte. Zij vervormen en barsten op het ogenblik dat ze met de warme pek in aanraking komen. En dan is er nog geen nieuwez bekleding onder de bakken.

Maar, na wat reken en tekenwerk heb ik een bruikbare en betaalbare oplossing gevonden voor platte en licht hellende dakken met EPDM, voor het branden van roofing zal alles inderdaad moeten afgebroken worden.
De aannemer zal wel een kleine 3000€ moeten investeren aan materiaal, maar dat kan hij ook gebruiken bij andere klanten en werken.
De extrakost prijs voor de klanten, is 2 tot 4 manuren per lijn aan zonnepanelen op ballastbakken, bij panelen vastgeschroeft op het dak moeten de uren voor het loszetten en terug vastschroeven meegerekend worden.

Voor punt dakken zie ik niet direct een andere oplossing dan heel de boel afbreken en terug plaatsen. Of men moet overstappen van dakpannen, naar platen of EPDM.

Er zijn niet veel oplossingen behalve alles losmaken éh. Losmaken, wegzetten, dakbedekking plaatsen, terug zetten.
Het kost wat het kost.
Het is ons werk niet om dat op te lossen, het is de klant zijn werk dat gewoon te betalen.
Oud 20 januari 2013, 11:19   #77
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er zijn niet veel oplossingen behalve alles losmaken éh. Losmaken, wegzetten, dakbedekking plaatsen, terug zetten.
Het kost wat het kost.
Het is ons werk niet om dat op te lossen, het is de klant zijn werk dat gewoon te betalen.
Wie klaagt daarover misschien?
Als ge een garage in uw hof zet en ge wilt daar daarna patatten planten op die plaats, dan gaat ge ook die garage eerst moeten afbreken.
Vreemd dat zoiets zelf maar onderwerp is van palaver, denk je dat mensen dat niet weten?

En waarom zouden panelen op hellende daken duurder zijn dan op platte daken?
Bij platte daken heb je een hellend frame nodig dat gefixeerd wordt, meer materiaal dus en meer werk. En toch goedkoper??? Denk het niet.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2013, 11:44   #78
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ge een garage in uw hof zet en ge wilt daar daarna patatten planten op die plaats, dan gaat ge ook die garage eerst moeten afbreken.
Vreemd dat zoiets zelf maar onderwerp is van palaver, denk je dat mensen dat niet weten?

Bij platte daken heb je een hellend frame nodig dat gefixeerd wordt, meer materiaal dus en meer werk. En toch goedkoper??? Denk het niet.

Jaja maar ze verwachten allemaal dat je met één of andere wonderoplossing tevoorschijn komt die "geen" geld kost. Want hun rendement moet renderen.
En dat valt niet te combineren.
En dat maakt het dus lastig.
Oud 20 januari 2013, 12:03   #79
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja maar ze verwachten allemaal dat je met één of andere wonderoplossing tevoorschijn komt die "geen" geld kost. Want hun rendement moet renderen.
En dat valt niet te combineren.
En dat maakt het dus lastig.
Ze zouden zelfs willen dat je hen betaald om de werken te mogen uitvoeren.
Oud 20 januari 2013, 12:05   #80
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel mensen hebben er zelfs geen besef van dat zonnepanelen op je dak, extra werk en kosten meebrengen bij herstellingen aan het dak. En zij bij werken, wel willen dat hun panelen rendabel blijven, want die hebben veel geld gekost en zijn ze vaak nog aan het afbetalen, terwijl er werken aan het dak moeten uitgevoerd worden.
En veel mensen laten panelen plaatsen zonder er bij stil te staan dat hun dak ooit wel eens kan gaan lekken en dus hersteld moet worden.
Herstellingen die ze niet kunnen ontlopen en die vaak niet onder de garantie vallen, juist omdat ze panelen hebben laten plaatsen.
Dakbekleding is namelijk niet voorzien op belast te worden met iets anders dan regen en sneeuw.

Citaat:
Omdat je voor een hellend dak extra materiaal nodig hebt voor de plaatsing.
En enkel het verplichte driemaandelijkse keuringen van het veiligheidsmateriaal kosten meer dan de paar meter alluminium en vijzen die je nodig hebt voor platte daken.
En je mensen moeten attesten hebben om op hellende oppervlaktes te mogen werken. En je moet mensen hebben die over de nodige attesten beschikken om de beveiligingen te mogen plaatsen.
Daarnaast zit je met het probleem dat je op dakpannen bezig bent.
Je moet je constructie dus bevestigen door de dakpannen heen.
Oeps, gaten boren in dakpannen!!! Of nieuwe, aangepaste pannen plaatsen.

Laatst gewijzigd door Jantje : 20 januari 2013 om 12:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be