![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb het rapport eens snel doornomen, en niet de samenvatting want die geeft niet weer waar de veronderstellingen zitten in hun voorspellend model. Kijk, naar de veronderstellingen voor een 100% hernieuwbaar 2050 scenario - hoe realistisch zijn deze, ik vat ze eens kort samen: * Er wordt 300 PJ aan biomassa geïmporteerd. Volgens mijn berekening (hout �* 18 MJ/kg DS) komt dit neer op een jaarlijkse houtimport van 16 a 17 miljoen ton. Zelfs met de meest productieve korte-omloophout plantages vereist dit 1.6 a 1.7 miljoen hectare (= iets meer dan de helft van het oppervlak van België)... * Er is nood aan 9 GW on-shore, 8 GW off-shore en 13 GW off-shore (extra-territoriaal). Dus in totaal 30 GWp aan windenergie. Zelfs al neemt men een gemiddelde van 3 MWp per molen zijn dit dus 10000 windmolens... * Die 9 GW on-shore, neem een gemiddelde van 2 MWp per molen, dat is nog steeds 4500 molens in gans België. Hoeveel staan er nu, een paar honderd ? België heeft maar ongeveer 30000 km², en toch al redelijk volgebouwd. Vind maar de plekjes waar je die 4500 dingen neerplant en de 250 m (wat véél te laag is, soit) dient te respecteren tot de eerste woning (de Ardennen lukt nog wat, maar Vlaanderen ?) * Er wordt verondersteld dat we over de dag/nacht-cyclus heen zo'n 70 tot 250 GWh kunnen opslaan aan elektriciteit - afhankelijk van het studiescenario. Maar waar ? Coo-Trois-Ponts slaat 5 GWh op, dus nog 14 tot 50 gelijkaardige buffers te maken...? * Er wordt ook verondersteld dat we een seizoensopslag hebben van 2500 GWh onder de vorm van waterstofgas - meerbepaald 4 miljard liter waterstofgas op 200 bar (aw...) * En nog eens 250 km² aan PV is er ook nodig... Tjah... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze maakt zichzelf gelijk met de grond en verwijst zichzelf naar de prullenmand. Ze begint namelijk al met te zeggen dat we de hele Belgische industrie moeten omvormen naar een seizoengebonden industrie. Daarnaast spreken ze over het gebruik van biomassa en waterstof. Twee energiedragers die nu al voor problemen zorgen. Waterstof word vandaag niet eens CO² neutraal gewonnen. Om deze neutraal te kunnen winnen, zou men schepen moeten bouwen die deze energiedrager om zee gaan winnen met behulp van wind en zoneenergie uit zeewater. Biomassa kan men in Vlaanderen niet voldoende winnen door gebrek aan ruimte. Ze zijn dan ook zo eerlijk om te zeggen dat deze twee energiedragers zouden moeten ingevoerd worden. Heel deze studie is dus opgebouwd rond een totale verandering van onze maatschappij. Ik heb zelf ook een studie uitgevoerd gehad enkele jaren geleden. Voor deze mogelijkheid studie heb ik zelfs gebruik gemaakt van dit forum om een juist beeld te hebben van de opvattingen van de meer intelligente burgers van dit land. Ik ben toe tot de vaststelling moeten komen, dat er geen voeling is binnen onze maatschappij om de belangrijkste verwezelijking om te kunnen overschakelen op alternatieve energie. Namelijk inbinding van het verbruik en aanpassing van de ogenblikken dat men energie verbruikt. Een bakker zou zo zijn brood niet meer 's nachts mogen bakken, want dat moet hij licht maken en dus energie verbruiken. Energieverslindende industrie zou moeten verdwijnen. Dit betekend dat bedrijven zoals Volvo Gent en Sidmar Gent zouden moeten sluiten. Maar ook bedrijven zoals Van Gansewinkel zouden moeten sluiten, want ook zij zijn energieverslinders. Zij hebben namelijk meer dan 250 vrachtwagens rijden en daarnaast nog verschillende sorteercentra waar bulldozers rijden en transportbanden draaien. Heel België zou moeten overschakelen op LED verlichting en TV en PC zouden enkel nog mogen opstaan als de zon schijnt of de wind waait. Mensen zouden terug, zoals in de jaren 60 van vorige eeuw moeten gaan werken met verwarming die enkel brand als je aanwezig bent en 's morgens in een koude woning moeten opstaan en 's avond na hun werk in een koude woning moeten aankomen. Snelmaaltijden zouden moeten verdwijnen, want een microgolf maaltijd is energieverspillen, door het tweemaal opwarmen van het voedsel. Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van wat er zou moeten veranderen als je deze studie ernstig wil nemen. Daarnaast zou energie veel meer gaan kosten dan nu. En vergeet niet dat de huidige energiebron juist in prijs aan het dalen is door de omschakeling naar zandoliewinning. Ik, als voorstander van alternatieve energie kan dus niet anders dan deze studie met de grond gelijk maken, want ze pas niet in het huidige gedrag van de westerling. Spijtig, maar ze staat ver van de realiteit en is enkel papier, tijd en geldverspilling. Een deftige bruikbare studie moet uitgevoerd worden met als basis de huidige economie en het huidige gedragspatroon van de burger, niet met 1001 veranderingen in de economie en het gedragspatroon van de burger die moeten aangepast worden. Vanaf dat een studie begint met te gaan verkondigen dat de mensen zich moeten gaan aanpassen en moeten inboeten aan luxe en vrijheid, is een studie waardeloos. Want dit is juist wat de westerling niet wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enkel het feit dat ze waterstof willen opslagen, maakt van hen dromers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...v121211%29.jpg Laatst gewijzigd door Tavek : 14 december 2012 om 11:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar de windmolens zetten ze drijvende windmolens in de atlantische oceaan buiten ons zeegebied met andere woorden. Dat vind ik ook verfrissend. de biomassa heb ik ook serieuze bedenkingen waar ze die gaan vandaanhalen vooral omdat het nogal sterk doorweegt in hun plan, en vooral dat de energetische conversie efficientie van biomassa al bij al bvb 3% bededraagt vergeleken met zonneenergie 15% denk ik dat het eenvoudiger is om alles vol te leggen met zonnepanelen, en dat voorzien ze dan ook tot 2% van belgioe en in een ander scenario gaan ze naar 10% Nu ivm biomassa denk ik gewoon dat je moet streven om alles te zetten op passiefhuizen en die te verwarmen met biomassa inderdaad.... houtpellets, en waarom niet aardgas gemaakt uit methaan na hydrolyse van waterstof gecombineerd met gesequestreerd CO2 Dus die denkpîste bestaat niet in hun werk... alhoewel ze de meest realistische piste is, omdat ze precies het probleem van de opslag van waterstof oplost... Want in feite is gans de 'embrittlement' +metaalhydride complexvorming van waterstof de reden waarom waterstof nooit kan doorbreken als opslag. Ze zitten daar te fantaseren hoe ze waterstof als vloeistof of als gas gaan verhandelen, terwijl dat in principe absoluut niet nodig is. Je kunt gewoon waterstof rechstreeks en diret gaan gebruiken om methaangas te maken, en dus inderdaad moeten we aardgascentrales, en aardgasverwarming en aardgasmobiliteit gaan stimuleren... dus daar zit de redeneerfout volgens mij wat ik geleerd heb uit het rapport: is dat de industrie kan dienen als buffer... dat we moeten gaan naar een model van permanente overcapaciteit. Dat is één factor waar ik aangenaam verrast ben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Stapje voor stapje, als we tegen 2030 al 50% groen zijn, zal het zeer zeer mooi zijn. De andere 50% vangen we dan op met kernenergie. Zo is minstens de CO2 al uit de wereld, en kunnen we tot 2050 nadenken over kernfusie, thorium en geocentrales. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Er zijn reeds projecten lopende (en nee ik ken ze ook niet allemaal, ik heb nu eenmaal geen top secret and above clearance, spijtig genoeg, want ik zou ze zelf ook graag eens in het echt zien) die veel meer kunnen verwezenlijken dan iedereen hier maar denkt. En ongetwijfeld zullen er in 2050 reeds dingen bestaan waar nu iedereen verwijst naar science fiction. Ik probeer gewoon duidelijk te maken dat de redenering die nu iedereen gebruikt om dergelijke onderzoeken te doen en eveneens af te schieten allemaal stoelen op verouderende technologieën (de molens die ze nu gebruiken werden jaren geleden ontwikkeld bvb., ook biomassa vervalt nog steeds in het feit dat je verbranding gaat gebruiken als primaire bron, om dan nog te zwijgen waar je al die biomassa vandaan gaat halen) En van mij mag het gerust kosten, zoals we nu verder doen is het toch naar de kl*ten, alleen willen vele mensen dat niet inzien omdat ze dan uit hun vertrouwde, hypocriete cocon moeten breken. Maar ik weet dat mijn betoog tegenover u en nog anderen eigenlijk niks uithaalt want al lezend ben je al naar manieren aan het zoeken om uw gelijk te staven en te blijven ronddraaien in dat verouderende, beperkte denkbeeld. Citaat:
Maar goed, als we een diplomagevecht gaan organiseren om te zien wie het meeste kennis in huis heeft, ga ik niet meedoen, dat interesseert mij helemaal niet. Als je hier op het forum wil laten zien dat je de theorieën van de heren Prandtl, Von Karman, Tollmien en Schlichting kent, des te beter voor u. Ik geef u deels gelijk dat wat u zegt, voor grote vermogens, grote turbines nodig zijn, maar ik verklaar mij nader. Men is stilaan aan het gaan naar individuele stroomvoorziening, hetgeen behelst dat iedereen zijn eigen energie grotendeels zal gaan opwekken. Er is reeds een turbine van 1.5m hoog en 0.9m diamater die 14500W levert. Combineer dit met geothermische verwarming, wat in onze streken perfect mogelijk is en je hebt een zeer zelf voorzien huis. (Wat niet wegneemt dat we onze honger naar meer energie gaan moeten afzwakken en zelf ook veranderen). De grote fabrieken (zie bvb Volvo) voorzien grotendeels zelfs in hun grote energie-eisen, hetgeen ervoor zorgt dat gemeenschappelijke energie niet zoveel meer nodig zal zijn. Vandaar dat ik er zeker niet aan twijfel dat dit mogelijk is en dat we, als we nu willen of niet, naar die kant gaan moeten evolueren, want de fossiele brandstoffen zijn eindig en met onze groeiende honger versneld dit proces alleen maar. Hoe dit onvermijdelijke proces zoveel mogelijk gehinderd wordt door belangengroepen en andere geldjagers ga ik niet verder op ingaan, dat weet u maar al te goed als we dan toch eerlijk zijn.
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Is 100% hernieuwbare energieopwekking dan een soort "goed doel" waar we blindelings ons al ons spaargeld moeten in stoppen zonder vragen te stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 13:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk ; de UK heeft al zijn steenkool peak coal gehad, zijn peak- oil productie, zijn peak-gas productie... dus wat blijft er over voor de UK... Die economie zit ook in volle transitie, en wij doen het nog dankzij de import van aardolie van saoedie e, met het aardgas van de russen, maar ik kan u garanderen de dag dat we een beetje gaan beseffen dat ook daar een peak-oil bestaat, zijn we gewoon allemaal nog nooit zo snel naar de 'uitgang' gaan lopen als nu. onze mobiliteit mag dringend overschakelen op aardgas/plugin. Dat ben ik nogal redelijk zeker. In feite zijn die groeipijnen gewoon ook die transitie, de arabische lande cashen vollen bak, en europa en amerika zijn aan het devalueren...
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 14 december 2012 om 13:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ooit al eens CFD-simulatie gedaan van luchtstroming tussenin of op het dak van gebouwen ? De gebouwen als obstakels veroorzaken veel turbulentie en dat is nefast voor kleine windmolens. De vermogen-versus-windsnelheid karakteristiek is een derde-graads polynoom. Hoe meer turbulentie, des te meer het vermogen aan de linkerkant van het inflectiepunt wordt onderdrukt: dus vooral vermogenverlies bij lagere windsnelheden. Citaat:
Met een oppervlak van 1.5 bij 0.9 m zou een 14.5 kW turbine, zelfs al werkt deze bij de Betz-limiet (eigenlijk onmogelijk voor een VAWT), dan zou deze een continue windsnelheid van ongeveer 100 km/u nodig hebben.... niet echt realistisch. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
(voor zij die willen volgen, dit is een zeer zeldzaam metaal die, samen met osmium, gewonnen wordt als bijproduct van Nikkel en Platina en eveneens gebruikt wordt in legeringen voor bv punten van vulpennen, trouwringen,... Het metaal is zeer broos en bijna onbewerkbaar, komt voor in een bijzonder dunne laag in de aardkorst, als gevolg van meteorietinslagen die het stof verspreiden. Het wordt tevens gezien als het bewijs dat ergens in de prehistorie er een zeer grote asteroïde op aarde is ingeslaan.) Elke verdere discussie en welles niets spelletje lijken mij, zoals ik hiervoor als stelde, overbodig. Dit is een verhaal van believers en non-believers waar de ene de andere toch niet kan overtuigen, dus waarom nog meer moeite doen en de aboriginal uithangen met boomerangs. Laten we het erop houden dat jij uw mening erover hebt en ik de mijne. Maar ik geef u gelijk dat het niet over 1 nachtje ijs zal gaan, daar ben ik mij ten zeerste van bewust, maar dat is geen reden, vind ik, om bij de pakken te blijven zitten en dapper verder alle voorstellen af te schieten. Trouwens, ter info, ik ben geen groentje, dat is voor mij trouwens een partij waar mensen inzitten die niet echt veel kaas gegeten hebben van 'groene' industrie en andere.
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik bedoel maar. Alternatieve energie wordt nogal vlug afgeschoten. Maar als je eens bedenkt wat allemaal mogelijk is waar we nog amper aan gedacht hebben. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 13:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zonne-energie . Fotovoltaïsch en fotothermisch. Windenergie- wat ook omgezette zonneenergie is. Getijdenenergie -dankzij de maan... Golfslagenergie- wat ook windenergie is Geothermische energie. Moeilijk winbaar, en is eigenlijk kernenergie.
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() P= 0.5*(0.45*0.45*3.14)*1.22*5^3 = 48.8 W Waar gij uw 14.5 kW waarde vandaan haalt is mij niet even duidelijk.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik zit beroepshalve niet in de windenergie, maar het interesseert mij wel, omdat het mij, toekomstgericht, in België zowat een van de weinige vormen van opwekking zijn waar we iets kunnen mee gaan doen op kleine schaal (particulier gezien vind ik ze efficiënter dan zonnepanelen) Gegeven, ik heb de turbine gezien zonder grondige kennis van windmolens (mijn specialiteit ligt niet in energie, maar in metalurgie en chemie). Ze is al een eerste keer geplaatst op een huis in oedelem. Ze deed haar werk bij zeer lage windsnelheid en de gegevens stonden op papier, zoals ik ze hier heb gezet (als dat papier liegt, lieg ik dus mee). Ik moet zeggen, als dat goed werkt en in de handel komt ben ik zeker geïnteresseerd. Ik ben ook al een paar keer gaan kijken bij R&D in Gent en ik stond verbaasd tot wat ze nu al allemaal in staat zijn. Mij ga je niet meer komen wijsmaken dat ze niet nog kunnen verbeteren. Ik heb hier al in andere threads (of was het in deze, kan ook) dat ze tot voor enkele jaren heilig geloofden in de wetten van Einstein, maar die worden stilaan aan diggelen geslaan door o.a. CERN. We moeten nu eenmaal durven toegeven dat er dingen bestaan die we nog niet goed, of helemaal niet kennen, maar dat we teren op aangenomen kennis, die in geval van uw grenslagentheorie oa, stoelt op wetenschap uit de jaren 30 en vroeger. Daar zal stilaan verandering in komen met nieuwe dingen die we leren en we zullen moeten toegeven dat we op een bepaald punt gaan moeten zeggen dat we terug naar school moeten. Daar gaat mijn ganse betoog hier over, dat is mijn bedoeling met deze voorbeelden. Er is niks zeker, zelfs geen fysische wetten zoals jij ze graag gebruikt (en ik ook trouwens, maar dan op andere gebieden), enkel aangenomen waarheden. Je moet echt durven zeggen van ja, we gaan er gewoon voor en al die argumenten van 'losers' die teveel op hun geld zitten gewoon overboord durven gooien. We moeten echt verder, er is geen status quo meer. Het allermoeilijkste in heel dit verhaal zal zijn, mensen zoals jullie overtuigen om dat te doen, want velen zijn hier nogal donker sceptisch blijkbaar.
![]() |
![]() |
#79 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Lees mijn bovenstaande betoog hier en onthoud de boodschap In't kort: We moeten loslaten wat we nu weten en vooruit, anders gaat het hopeloos te laat zijn. En nee, ik ga nie stoppen met die te verkondigen, ik geloof er in dat we het anders kunnen. die 14.5 kW was trouwens wat die op een dag met een windsnelheid van 2m/s opbrengt. Laat u gaan, leef u eens goed uit, ik lees het gewoon af van een papier Maar goed, afgaand op wat hier allemaal uitgevonden wordt om goede ideeën met de grond gelijk te maken, sterven jullie liever met de kennis dat je wel iets kon gedaan hebben, maar toch liever veel geld in de plaats had
Let Hot Rods ride in this idiot country Laatst gewijzigd door Hot_rod : 14 december 2012 om 13:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() Hot rod,
Je zal nooit efficient energie kunnen opwekken met windturbines in woongebieden. De power die ze maximaal uit de lucht kunnen halen schaalt kwadratisch met de rotordiameter en kubisch met de luchtsnelheid. Je wilt dus zo groot mogelijke turbines op zo hoog mogelijke naafhoogtes. Je komt dan automatisch uit bij megaturbines op zee. Een ander gevolg van deze relatie is dat kleine turbines nauwelijks iets van energie opleveren. |
![]() |
![]() |