![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Regulariseren? Bedoel je opnieuw inschrijven in een gemeente? Maar in zou het geen slecht plan vinden die mensen te huisvesten met aangeboden werk, wie daar niet voor kiest heeft daar het recht toe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als daklozen geen recht hebben op een leefloon, wie dan wel? Er moet meer gedaan worden om deze onderklasse te recupereren. Er moet het uiterste gedaan worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daklozen voldoen vaak niet aan die voorwaarden Eno, anders leefden ze niet op straat. Er moet het uiterste gedan worden, zeker maar dan ook vanuit daklozen zelf en daar hebben we wel een andere mening over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je kan ze ook niet direkt sociaal werk aanbieden, als je er nog niet eens in slaagt, ze onder een leefloon te krijgen. Het enige dat men gedaan heeft is 1 ze een administratief adres geven (aan wie het vraagt) 2 Prioriteit voor een sociale woning voor wie zes maand dakloosheid kan bewijzen Maar de daklozen die dat circuit kunnen benutten zijn haast onbestaande |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Installeer een 888 nummer om daklozen te melden zodat de politie ze weg kan jagen. Die mensen moeten niet de openbare weg vervuilen of liggen te slapen in de openbare metrostations. Ik stel voor om ze op te pakken, in een cel te steken totdat ze een bus vol hebben. Die bus dan een rit laten ondernemen naar een groot verlaten bos en ze daar dumpen, liefst ver van de bewoonde wereld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En als ze terugkomen ??
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() Frankrijk kent zoiets als het DALO, het wettelijk opeisbaar onderdak. Tengevolge daarvan verblijven 20000 daklozen in Parijs in hotels. Met absolute prioriteit op een sociale woning. Het is niet ideaal, maar het is iets.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 2 januari 2013 om 13:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() (Ik heb alle posten gelezen)
Wie zijn die daklozen? Wat doe je bijvoorbeeld met mensen die torenhoge schulden hebben vanwege faillissement of leningen? Als die een cent verdienen wordt het opgeëist. Daarom zitten die op straat. Waarom zouden die een stap zetten in de administratie als het erop neerkomt dat ze uitsluitend zullen leven om hun schulden af te betalen en dit hun leven lang? Gevangenen krijgen soms amnestie, en schulden van landen worden soms kwijtgescholden. Waarom niet bij die mensen? En wat doe je met die mensen die het benauwd krijgen (nerveus of psychotisch worden) in een gesloten ruimte (vier muren, gangen, deuren, ...) waar volgens hun draagkracht teveel mensen rondlopen? Of die niet kunnen eten aan een tafel met anderen maar dit wel kunnen als ze alleen zijn? Onze maatschappij volgt de trend van 'alles gezellig samen met elkaar doen'. 'Voldoen aan de nood aan sociaal contact' wordt dat al eens genoemd, alsof het een heilige regel is. Er zijn zeker mensen die de prikkels van dat 'gezellig alles samen doen' best kunnen missen en met rust gelaten willen worden om zich 'normaal' te kunnen gedragen. Die mensen zouden misschien wel een stap vooruit kunnen doen als ze een containertje kregen met er rond een buffertuin. Barakken, containers, oude kazernegebouwen laten meespelen ... mits wat organisatie en soepele huisregels en een doordachte selectie van de individuen (wie bij wie en waar) zou kunnen slagen. Hoe je dat economisch gaat vertalen is een andere vraag. Maar als er op tien van deze hopeloze gevallen er twee 'doorbreken', dan zou ik op humaan gebied toch al spreken van een relatief succes. Primordiaal is m.i. 1° een basic territorium per persoon (bv een container met bewerkbare grond eromheen (pak 10m. op 10m, en als het nodig is, zelfs afgesloten met een muur). In dat territorium kan de persoon in principe alles doen wat hij/zij gewoon is om te doen. 2° Buiten dat privé-territorium zou er een aanbod moeten zijn van plekken waar je 'iets kan doen'. Vaak hebben die mensen ideeën maar zijn ze er nooit aan begonnen omdat ze niet wisten waar te beginnen. Dat aanbod dient heel breed te zijn maar hoeft niet kostelijk te zijn (oude en nieuwe afgedankte zaken). En laat ze daar in 'rommelen'. Geen druk, geen aanwijzingen, geen begeleiding. Stel dat er een bewoner uit die rommel iets haalt en aan een vertrouwenspersoon vraagt: 'Is er geen schroevendraaier van ...'. Dan is er een succes geboekt. 3° Er moeten vertrouwenspersonen zijn op het terrein zelf. Mensen met voldoende bagage om deze individuen te kunnen volgen. Niet dat de stap gezet moet worden dat de dakloze zich ergens op een bepaald uur op een bepaalde plaats zich moet aanbieden. Dat moet in een eerste fase zoveel als mogelijk vermeden worden. Want dat is druk en 'teveel ineens'. Die eerste fase moet lang kunnen duren. Minstens twee jaar. 4° de dakloze dient globaal bekeken te worden als een slak. Hij dient, net zoals een slak, zijn voelhorens uit te steken. Bij mijn weten kan je een slak daartoe niet dwingen. Pas als de voelhorens uitsteken, verplaatst de slak zich. 5° de dakloze moet altijd de zekerheid hebben dat hij/zij kan komen en weggaan. En verder kan er samengewerkt worden met alternatieve groepjes ivm met zelfbedruiping op het gebied van voedsel, energie, e.a. Uitwisselingen �* l'improviste zijn altijd de beste. Niks vergaderingen, planningen of wat dan ook. Dat is voor niets nodig. Het enige probleem zijn de overheid en haar administratie en de politici. En de mentaliteit van de mensen in het algemeen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geef die eerst een dak, en drie maaltijden per dag, een douche wanneer ze willen (in hun eigen stek ), en eens dat ze d�*�*r terug aan gewend zijn geraakt, en het niet meer kwijtwillen, kan je over werken beginnen, en ze laten verstaan dat ze iets terug moeten doen, als ze willen dat het verder blijft duren met die eigen woning en al de rest. En als ze d�*�*r voor kiezen, dan geef je hen een echte job, met een arbeidscontract. ( En als ze het dan slim aanpakken, dan blijven ze daar een jaartje, en daarna kunnen ze 20 jaar lang doppen ! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo een containerkamp zou inderdaad wel eens iets heel folklorisch kunnen worden, een soort " vrije zone " , en daar zijn de deftige heren met kravatten en veel jannestreken niet voor te vinden. Ook bij het volk dat die mannen aan de macht brengt zullen er veel tegen zijn. In een land als Belgie " moet er hard gewerkt worden " anders is het niet goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is dus niet zo, er zijn wel voorwaarden, nationaliteit, ingeschreven zijn in bevolkingsregister ( wat voor daklozen niet zo is, daarom is het voor hen zo lastig) tewerkstelling via artikel 60, zodat je recht opent op werkloosheidsuitkering en activering naar werk door het OCMW.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer je vijf jaar hebt betaald en je fin situatie nog steeds een bescheiden loon inhoudt kan de rechter je schulden kwijtschelden. Dat gebeurt dus al, het na verloop van tijd kwijtschelden van schulden. Wanneer iemand niet in een appartement kan leven of aan tafel eten met anderen is er sprake van psychische problemen, die mensen zou je moeten kunnen opnemen en daar is zeker wat mis, de wachtlijsten zijn erg lang. De vraag is ook of die mensen dit wel willen. Je zult hen dus moeten overtuigen en ruimte geven, de ene dag zal het lukken om in een psychiatisch centrum te verblijven, de andere dag niet. Op maat werken dus. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat die mensen niet mogen kiezen voor vooral alleen zijn, maar minimale sociale contacten niet aankunnen zoals samen aan tafel eten is wel degelijk een psychisch probleem! Voor mij betekent integratie van daklozen niet dat je hen verzamelt in barakken of in containers zet. Beter voorzie je doorgangshuizen, waar je " op kamer" bent met anderen in dezelfde situatie en hulp krijgt om weer zelfstandig te kunnen functioneren. Dat betekent dat er iedere dag een hulpverlener aanwezig is die je helpt met administratie, schoonmaken van het huis en samen koken, en individuele problemen mee aanpakt en oplossingen zoekt. Mensen zijn geen slakken, ookal begrijp ik je vergelijking wel. Je moet laagdrempelige arbeidsprojecten opzetten, zodat die mensen een stuk waardigheid terugvinden en zelf hun geld kunnen verdienen, zonder de strakke regels die in een normaal arbeidscircuit gelden. Wanneer dit goed gaat, kun je inschakelen in een normaal arbeidscircuit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat wilt u dan, die mensen tewerkstellen als hartchirurg? Er is niets mis mee om openbaar domein mee te onderhouden, tot je weer went aan een arbeidsritme. " Geef"...en dan, niets meer? Denk het niet, je kunt beide doen, geven, maar ook iets verwachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() @ Alice: Jij bent net zoals <Duveltje 382 : werk is de oplossing van alles.
Werk lost veel op, maar lang niet alles. Bovendien is het onmogelijk iedereen werk te bezorgen Daklozen zijn mensen dei uit hun werk gevallen zijn. Waarom zouden ze er terug invallen? |
![]() |
![]() |