Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2013, 14:27   #61
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Le Téméraire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Walen hebben toen samen met de Vlamingen een veldslagje gewonnen tegen de Fransen. Niet erg bijzonder maar een symbool.
OK, dat geminimaliseer omtrent de slag bij Kortrijk ben ik zo wat beu. Ja, de guldensporenslag heeft weinig uitstaans met de huidige Vlaamse Beweging, de Vlaamse ontvoogdingsstrijd, of wat we vandaag verstaan onder Vlaanderen.

Maar 11 juli 1302 heeft wel een belangrijke betekenis in onze geschiedenis, of ge dat nu graag hoort of niet. Vlaamse (lees: van het graafschap Vlaanderen) gemeentenaren versloegen er (ja, ja, samen met een paar eenheden uit Henegouwen en Namen) de fine-fleur van het Franse ridderleger. De overwinning was zo totaal en onverwacht dat men in Rome de paus 's nachts uit zijn bed heeft gehaald om het nieuws over te maken. De Franse adel was de jaren nadien zodanig getraumatiseerd dat ze de aftocht verkozen boven het bevechten van de Vlamingen. De betekenis van die veldslag is groot, de veldslag kondigt de definitieve verschuiving van macht naar de steden aan en samen met de slag bij Banockburn ook de verschuiving van ridder-/cavalerielegers naar infanterielegers.
Le Téméraire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2013, 14:31   #62
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le Téméraire Bekijk bericht
OK, dat geminimaliseer omtrent de slag bij Kortrijk ben ik zo wat beu. Ja, de guldensporenslag heeft weinig uitstaans met de huidige Vlaamse Beweging, de Vlaamse ontvoogdingsstrijd, of wat we vandaag verstaan onder Vlaanderen.

Maar 11 juli 1302 heeft wel een belangrijke betekenis in onze geschiedenis, of ge dat nu graag hoort of niet. Vlaamse (lees: van het graafschap Vlaanderen) gemeentenaren versloegen er (ja, ja, samen met een paar eenheden uit Henegouwen en Namen) de fine-fleur van het Franse ridderleger. De overwinning was zo totaal en onverwacht dat men in Rome de paus 's nachts uit zijn bed heeft gehaald om het nieuws over te maken. De Franse adel was de jaren nadien zodanig getraumatiseerd dat ze de aftocht verkozen boven het bevechten van de Vlamingen. De betekenis van die veldslag is groot, de veldslag kondigt de definitieve verschuiving van macht naar de steden aan en samen met de slag bij Banockburn ook de verschuiving van ridder-/cavalerielegers naar infanterielegers.
Goh! En ik maar denken dat de maanlanding, WOII, de val van het ijzeren gordijn historisch was en dat veldslagje slechts een voetnoot...
Verwar je persoonlijke sentimenten niet met belang, het is een symbool, verder onbelangrijk, het heeft niets veranderd in Europa.

Laatst gewijzigd door Tommm : 10 januari 2013 om 14:33.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2013, 14:46   #63
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Goh! En ik maar denken dat de maanlanding, WOII, de val van het ijzeren gordijn historisch was en dat veldslagje slechts een voetnoot...
Verwar je persoonlijke sentimenten niet met belang, het is een symbool, verder onbelangrijk, het heeft niets veranderd in Europa.
Maar man, ik heb weinig sentiment voor dat soort symbolen. Ik ken de tekst van de Vlaamse Leeuw niet, ik ben nog nooit naar de IJzerbedevaart geweest, ik heb geen vlaggen in huis, ...

Die slag heeft wel iets veranderd in Europa. Of zijt gij één van die typen die denkt dat de hele middeleeuwen lang niets relevant gebeurd is? Ja, de val van het IJzeren Gordijn en de maanlanding zijn historisch. Misschien wel meer historisch dan de slag bij Kortrijk, maar dat maakt die veldslag niet onbelangrijk.

Laatst gewijzigd door Le Téméraire : 10 januari 2013 om 14:46.
Oud 10 januari 2013, 14:47   #64
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Misschien kan hij beter niet lachen.
Oud 10 januari 2013, 14:53   #65
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le Téméraire Bekijk bericht
Maar man, ik heb weinig sentiment voor dat soort symbolen. Ik ken de tekst van de Vlaamse Leeuw niet, ik ben nog nooit naar de IJzerbedevaart geweest, ik heb geen vlaggen in huis, ...

Die slag heeft wel iets veranderd in Europa. Of zijt gij één van die typen die denkt dat de hele middeleeuwen lang niets relevant gebeurd is? Ja, de val van het IJzeren Gordijn en de maanlanding zijn historisch. Misschien wel meer historisch dan de slag bij Kortrijk, maar dat maakt die veldslag niet onbelangrijk.
Tja, waarom belangrijker dan die andere honderden veldslagjes?
Oud 10 januari 2013, 14:57   #66
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Zie vorige post
Oud 10 januari 2013, 15:35   #67
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is in de Middeleeuwen nu ook weer niet bepaald héél vaak gebeurd dat een amper georganiseerd, onvoldoende getraind, en al zeker niet van 'hogere' strategie en tactiek op de hoogte zijnd 'samenraapsel' van wat 'boerenkinkels', 'arbeiders', 'domme kloten', 'brutale apen', 'raddraaiers', 'messentrekkers', 'janhagel', 'gepeupel', ...

een Hoogedelgeboren, Weledelgestrenge & Uitermate Majesteitelijke Legermacht met Decoraties, Diploma's én Een Missie, carrément en sans pitié in de pan wist te hakken en tot een uitermate vernéderende aftocht te dwingen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 10 januari 2013 om 15:38.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2013, 15:43   #68
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het is in de Middeleeuwen nu ook weer niet bepaald héél vaak gebeurd dat een amper georganiseerd, onvoldoende getraind, en al zeker niet van 'hogere' strategie en tactiek op de hoogte zijnd 'samenraapsel' van wat 'boerenkinkels', 'arbeiders', 'domme kloten', 'brutale apen', 'raddraaiers', 'messentrekkers', 'janhagel', 'gepeupel', ...

een Hoogedelgeboren, Weledelgestrenge & Uitermate Majesteitelijke Legermacht met Decoraties, Diploma's én Een Missie, carrément en sans pitié in de pan wist te hakken en tot een uitermate vernéderende aftocht te dwingen.
Dat het zeldzaam was daar twijfel ik niet aan maar vergeleken met bvb de Hunnen stelt het nog steeds niets voor. Sorry, een voetnoot, meer niet.
Oud 10 januari 2013, 16:08   #69
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dat het zeldzaam was daar twijfel ik niet aan maar vergeleken met bvb de Hunnen stelt het nog steeds niets voor. Sorry, een voetnoot, meer niet.
Tja, en zo kunnen we alles doodrelativeren. Allez, keep on trolling, zou ik zeggen.
Oud 10 januari 2013, 17:26   #70
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In één van mijn 'tijdslijnen' staan "De Guldensporen" ergens tussen pakweg Spartacus (de Romeinse) en de Opstand van Kroonstad.

Eén van de bétere momenten in de eeuwigdurende strijd tegen "nv Bemoeiallen & Betweters Unlimited".

De Hunnen staan elders, in een andere 'tijdslijn'.

Oud 10 januari 2013, 17:31   #71
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Amaai djimi! Een mens zou denken dat een PVDA-er je subtiele vingerwijzing begrijpt, maar neen hoor. De Vlamingenhaat is te groot.
Oud 10 januari 2013, 18:00   #72
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Amaai djimi! Een mens zou denken dat een PVDA-er je subtiele vingerwijzing begrijpt, maar neen hoor. De Vlamingenhaat is te groot.
De vingerwijzing is allesbehalve 'subtiel'

Oud 10 januari 2013, 18:51   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Historisch is 1302 even belangrijk als de verjaardag van Kim van Noord-Korea.

Het gaat maar over een symboolke, een afspraak.
Net als een Vlaamse Leeuw of een Hamer en Sikkel.

Maar symboolkes zijn, vaak cultureel gebonden, soms belangrijk voor mensen.

Wat betreft het praktische beleid op politiek vlak van dit (on)land: dat is een heel ander paar mouwen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 10:06   #74
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Historisch is 1302 even belangrijk als de verjaardag van Kim van Noord-Korea.
Nonsens, in de militaire geschiedschrijving neemt de slag bij Kortrijk een belangrijke plaats in. Sla de literatuur er maar op na. En in de geschiedenis van onze streken (lees: de Nederlanden) is de Vlaamse opstand van 1302 ook niet zo onbelangrijk.
Oud 11 januari 2013, 11:10   #75
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
de maanlanding en val van het ijzeren gordijn kunnen indruk op je gemaakt hebben, maar zijn zeker akkefietjes in de geschiedenis.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 23:48   #76
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Daar zijn wel 10 para's gesneuveld, gelieve niet je gram te halen door te lachen met dode soldaten.
Waar lach ik met dode soldaten? Onzin...
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be