Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2013, 16:26   #61
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Neen, maar denk nu toch eindelijk eens een beetje na. Ik weet dat het je moeite kost, maar doe toch maar eens een poging. Wat jij voorstelt zou betekenen dat Vlaanderen (dat haar welvaart voor een groot stuk te danken heeft aan haar positie als logistieke draaischijf in Europa) zowat alle bruggen opblaast met haar grootste handelspartners (onze buurlanden) en met onze buitenlandse investeerders en geldschieters. Zeg nu eens eerlijk, vind je dat écht een goed idee?
We hebben hun geld niet nodig en 60 procent van iets terugbetalen waarvoor wij niet verantwoordelijk zijn ? Is dat niet genereus ?
De geografische ligging van Vlaanderen verandert trouwens niet bij onafhankelijkheid.
Het is zoals met Renault , niemand ging het nog kopen , maar één jaar na de sluiting was het terug het best verkochte merk.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 19:28   #62
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Wiens schuld iets is. Welke belegger kan dat nu iets schelen? Als belegger wil je je geld. Dat is waar het om draait. Niet wie volgens een sprookjesnationalist schuldig is.

En je kan niet zomaar 60% (in de realiteit gaat het 80% zijn) van 350 miljard euro in één keer terugbetalen. Ook Vlaanderen zal in het scenario van onafhankelijkheid zijn deel van de schulden gedeeltelijk moeten aflossen met nieuwe schulden.
En als 40% of meer van de schulden naar Wallonië gaat, dan gaan zowel Wallonië als ook Vlaanderen een hoge rente op hun schulden betalen, want niemand gelooft dat Wallonië (dat zelfs met NUL procent van de staatsschuld al gigantisch zou moeten besparen) die schulden dan kan terugbetalen en als Wallonië het niet kan betalen, dan komen die schulden naar Vlaanderen (de reden dat ook de rente van Vlaanderen onmiddellijk omhooggaat).

Je kan beter niet hopen dat Wallonië initieel verantwoordelijk wordt voor zoveel mogelijk schulden, want wat ze niet kunnen betalen, komt naar ons, en die hoge rente was dan helemaal voor niets. Zo weinig mogelijk schulden voor Vlaanderen is niet meer dan een politiek spelletje. Zowel voor Vlaanderen als voor Wallonië is het beter dat Vlaanderen meer dan 60% van de schuld op zich neemt. Voor Vlaanderen komt het er vanuit egoïstisch oogpunt op aan Wallonië net zoveel schulden toe te schuiven als ze kunnen betalen of zelfs nog iets minder dan dat, zodat de beleggers van wie de rente afhangt zeker zijn.

De Belgische schulden zomaar negeren is helemaal onrealistisch. Vlaanderen hangt volledig van investeerders af en dan moet je investeerders niet wegjagen door beloften niet na te komen.
En kom nu niet af met "Het was een belofte van België, niet van Vlaanderen," want daar trappen de grote investeerders niet in; het kan hen niet schelen wélke Belgen het terugbetalen, maar zij zullen het moeten doen om samen van vertrouwen te kunnen genieten.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 20:16   #63
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Staatsbonds zijn zonder onderpand en zonder verplichting tot terugbetaling. Lees de kleine lettertjes. Maar als ge dat weigert zijn we inderdaad uitgepraat en is elke intelligente discussie onmogelijk.

Doet er niet toe. Een afscheurende staat is niet verplicht schulden over te nemen, noch is een bestaande staat verplicht zijn schulden af te betalen.

Vlaanderen heeft een primair overschot. Als je dat koppelt met een blanco schuldgraad, dan is Vlaanderen onwaarschijnlijk kredietwaardig. Bijgevolg zullen investeerders klaarstaan om geld aan Vlaanderen te geven aan negatieve rentes. Niet dat zulks nodig is, Vlaanderen kan onder de huidige omstandigheden perfect verder zonder 1 euro te lenen.

Er is geen enkele reden om uw hole slogan te geloven. Enkel sossen geloven dat een economie instort zonder extern geld. Nieuwsflash, Duitsland, Nieuw-Zeeland en Zwitserland doen het perfect zonder extern geld. Frankrijk deed het beduidend beter toen ze nog een overschot boekten.
Opletten met te sterke ganja... http://www.youtube.com/watch?v=xVpji75G0io

Ben je er nu eigenlijk mee aan het spelen, of meen je die zever nu werkelijk ? Let maar op of straks ga je ook nog als hobby oude en dode draadjes terug bumpen, of theorietjes over dietsche keizers of New Order samenzweringen rondstrooien.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 21:18   #64
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu boven de 55% zie ik hen nooit komen, maar 55% van de stemmen betekend wel 65% of zelfs meer van de zetels.
Met de 10% aan stemmen van het VB en dus 12% van de zetels, hebben zij dan zelfs een meerderheid van 77% aan zetels van volksvertegenwoordigers in handen.
En dat is wel een gevaarlijke situatie.
Gevaarlijk, ...ja, maar voor wie?

Voor de Coburgers wel ja, voor de begroting niet, want zonder dat decadente zweetdieven volkje van Laken, gaan we al een flink stukje besparen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 21:20   #65
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De N-VA komt er openlijk voor uit, dat ze een zelfstandig Vlaanderen willen.
En de aanvallen van de laatste tijd op de N-VA bewijzen dat ze goed op weg zijn om die ook te bekomen op vrij korte tijd, zonder geweld.
Bedankt voor het goede nieuws. Ik hoop dat ge het bij het rechte eind hebt. 'k Vraag niet beter.
Oud 8 januari 2013, 21:22   #66
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Domme mensen hebben altijd de neiging om een nieuwe situatie als gevaarlijk te zien. Die situaties zijn echter niet gevaarlijk maar eerder moeilijk. Vaak moet men even doorbijten om er beter uit te komen. Ik ben al vaak met open ogen in moeilijke situaties gedoken, dat anderen mij voor gek verklaarden, om er nadien sterker en beter uit te komen.

De dag na de onafhankelijkheid van Vlaanderen zal het zeker moeilijk zijn. Na een jaar waarschijnlijk nog steeds. Na 5 jaar zal het beduidend beter zijn dan vandaag. Als de traditionelen waarschuwen dat het slechter zal gaan met Vlaanderen focussen ze op die korte termijn, hopend dat de bevolking te dom is om de rekening op lange termijn te maken. Kleine rekentip: 16 miljard per jaar, daarmee kunt ge best een onafhankelijkheid financieren.
Inderdaad. Denk maar eens terug.

En de koeien gingen geen melk meer geven en de kippen geen eieren meer leggen, en, en, en....
Oud 8 januari 2013, 23:36   #67
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
N-VA is al twee jaar lang gestopt met groeien.

Nog een paar jaar wat ergerlijke uitspraken van nationalistische kopstukken en dan is het gedaan met dat Vlaams-nationalistische tijdverlies.

Enkel in 2014 kunnen de nationalisten nog één keer gevaarlijk zijn. In 2014 hangt het van de populariteit van de moment af. Als N-VA dan onder de 40% blijft, dan is het in 2018 definitief gedaan met hen, in elk mogelijk scenario.
In 2004 zat VB aan zijn top met 25%. In 2014 N-VA met 35%. Wie zal er in 2024 45% halen?

Je krijgt een politieke tegenstander niet klein door hem systematisch te onderschatten. Al die mensen zijn ergens niet tevreden over en dat is niet de staat België op zich. Vlaanderen en België zijn abstracte begrippen die geen deel hebben aan het geluk of de tevredenheid van de mensen, maar door vanuit je ivoren torentje het grote orakel te gaan spelen, ga je daar ook niet veel toe bijdragen. Je zou beter mee zoeken achter waardige alternatieven voor hun ongenoegen dan door die nog aan te scherpen met je voorspellingen.

Ik vrees dat je daar nog iets te jong voor bent, als ik even op de man mag spelen, en elk voorstel dat ik hier van je lees getuigt van wereldvreemdheid. Dus werk daaraan.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 00:37   #68
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik denk niet dat dat de Vlaamse eis zal zijn.
Ik heb het niet over Vlaamse eisen. Ik heb het over internationaal staatsrecht.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 01:33   #69
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het belang dat voor Vlaanderen kiest ??
Dat is zo ongeveer hetzelfde als een vechtersbaas van een hooligan die kiest voor de voetbalclub om de supporters van rivaliserende clubs te lijf te gaan.
Een keuze die meer schade dan voordeel oplevert ...
Om in voetbal termen te blijven.
Een trainer die tegen zijn grootste rivaal voor de titel zegt: '' Wij willen voor de titel gaan maar maak je geen zorgen en slaap op uw twee oren, er is daar geen draagvlak voor bij onze supporters en bestuur''.

Een uitspraak die meer schade dan voordeel oplevert want je legt je al voorhand neer bij een nederlaag.

Laatst gewijzigd door daiwa : 9 januari 2013 om 01:45.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 01:37   #70
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
De schuldeisers hebben daar geen bal in te vertellen. Het zal maximaal 60 procent zijn of niets.
Volgens uw "te gekke" redenering zouden de Catalanen dus zo goed als de volledige Spaanse schuld moeten overnemen en nog erger de Schotten de volledige Britse.
Bovendien , Vlaanderen heeft geen extern geld nodig , het heeft geen primaire tekorten . De Walen wel.
In die omstandigheden riskeren de Walen zelfs meer dan 40 procent te moeten aflossen , precies omdat zij het geld nodig hebben en wij niet.
60 procent is daarom een meer dan genereus voorstel.
60% is nog te veel.
De Franstaligen hebben altijd op pariteit gestaan en als ze een beetje eerlijk zijn geldt dit nu ook.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 04:02   #71
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Je zou beter mee zoeken achter waardige alternatieven voor hun ongenoegen dan door die nog aan te scherpen met je voorspellingen.
Bedankt voor de tip. Hun ideeëngoed nog extremer maken dan het al is, is absoluut niet mijn bedoeling.

Ik vind het wel moeilijk alternatieven te bedenken voor mensen die bijna nooit tevreden zijn.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 11:03   #72
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Bedankt voor de tip. Hun ideeëngoed nog extremer maken dan het al is, is absoluut niet mijn bedoeling.

Ik vind het wel moeilijk alternatieven te bedenken voor mensen die bijna nooit tevreden zijn.
Een liberaler beleid misschien? Of waarom denk je dat CD&V, dat zich nooit liberaal heeft geprofileerd, stand houdt terwijl VLD klappen krijgt. Zeker nu Vanackere de wet Cooreman-Declercq weer leven wil inblazen, zal dat de middenstand weer naar CD&V lokken. Goed initiatief. Om maar een voorbeeld te geven.

Iedereen is tevreden te stellen, je moet gewoon moeite doen. Ook ik ben erg ontevreden met de regering Di Rupo, maar als CD&V en VLD wat moeite doen, kunnen ze mij perfect tevreden stellen.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be