Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 februari 2013, 11:47   #61
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik schrijf ook nergens dat een CEO veel betalen een garantie voor success is. Ik schrijf ook niet dat CEOs niet teveel betaalt worden. Ze worden vaak wel teveel betaalt. Herlees eens goed wat ik schreef.
Waar ik het over heb is dat er een assymetrisch risico is. Een CEO teveel betalen kost potentieel minder dan er een te weinig te betalen.

Stel je moet een levensreddende operatie ondergaan. Je kan kiezen tussen twee doctors. Een vraagt 100000 euro, en de ander vraagt 10000 euro. Je hebt 100000 euro op je bank staan. Welke doctor kies je?
lol wat een vraag...ik neem die van die 10000 euro...de andere is wellicht een charlatan..met zo'n vragen kan je bezig blijven
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 11:55   #62
prof zonnebloem
Vreemdeling
 
prof zonnebloem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2013
Berichten: 43
Standaard

"Een vraagt 100000 euro, en de ander vraagt 10000 euro. Je hebt 100000 euro op je bank staan. Welke doctor kies je?"

Wat dacht je van de beste??

Als je er vast van uit gaat dat de duurste de betere is....

Laatst gewijzigd door prof zonnebloem : 24 februari 2013 om 11:59.
prof zonnebloem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 12:20   #63
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prof zonnebloem Bekijk bericht
"Een vraagt 100000 euro, en de ander vraagt 10000 euro. Je hebt 100000 euro op je bank staan. Welke doctor kies je?" Wat dacht je van de beste?? Als je er vast van uit gaat dat de duurste de betere is....
Absurde vragen kan je best even absurd beantwoorden, in het beste geval komt de vraagsteller er zelf achter hoe absurd z'n vraag is. Enkel de vraag stellen geeft al een indicatie hoe ziek het systeem is, het infecteert het denken maar dat op zich wordt niet in vraag gesteld, integendeel.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 15:26   #64
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prof zonnebloem Bekijk bericht
Steve jobs zie ik niet echt als een CEO die wordt/werd aangesteld maar goed , onder zijn opvolger gaat het met apple al een heel stuk minder, kijk maar naar de door jou zo gewaardeerde waarde van het aandeel,
De koers van Apple is nog steeds hoger dan toen Tim Cook het roer overnam. Het bedrijf staat er ook nog altijd goed voor.

Citaat:
en Crozier : (wikipedia) His reforms included highly controversial large scale post office closures in the thousands, layoffs of Royal Mail staff, changes in working practices, and the ending of the second daily delivery and moving the first daily delivery to later in the day.
Royal Mail zat zwaar in de problemen. Als een bedrijf zwaar in de problemen zit is alles bij het oude laten geen optie.

Als een bedrijf verlieslatend is, dan is het voortbestaan van dat bedrijf acuut in gevaar. Een bedrijf dat over kop gaat, dat betekend dat alle werknemers hun job kwijt geraken, dat leveranciers hun klanten kwijtraken, dat producten en diensten verdwijnen.

Als een manager aan het hoofd van een verlieslatend bedrijf komt, en van 10000 werknemers er 1000 ontslaat om het bedrijf weer winstgevend te maken, dan heeft hij niet 1000 jobs vernietigd, hij heeft 9000 jobs gered.
Als een manager bij een verlieslatend bedrijf het bedrijf weer winstgevend maakt door een deel van de filialen te sluiten, dan heeft hij hierdoor het voortbestaan van de overige filialen gered.
Het alternatief was immers het vernietigen van alle jobs, en het sluiten van alle filialen geweest...
Dus ja, een crisismanager die een bedrijf weer op de goede weg brengt heeft voor alle "stakeholders" een meerwaarde, zelfs al doen sommige maatregelen pijn.
Als een doctor een arm afzet om het leven van een patient te redden gaat men toch ook niet blijven zeuren over die afgezette arm...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 15:32   #65
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prof zonnebloem Bekijk bericht
"Een vraagt 100000 euro, en de ander vraagt 10000 euro. Je hebt 100000 euro op je bank staan. Welke doctor kies je?"

Wat dacht je van de beste??

Als je er vast van uit gaat dat de duurste de betere is....
Ik ga er niet vast van uit dat de duurste de betere is. Ik ga er echter wel van uit dat een betere doctor vaak meer kan vragen, dat dus de kans dat de duurste de betere is wel degelijk hoger is.
En dat is hier wat telt. Kies ik voor de goedkopere doctor en ik overleef de operatie niet dan heb ik niks aan de 90000 euro die ik bespaard heb.

En dat is hetzelfde met managers. Niet elke manager is goed genoeg voor het salaris dat hij verdient, maar het is wel zo dat er wel degelijk goede managers bestaan, en die weten wat ze waard zijn. Die krijg je niet als je ze niet geeft wat ze willen.
Dus door meer te betalen verhoog je wel de kans dat je een goede manager krijgt.

Ik betoog hier niet dat dit goed is. Ik probeer gewoon uit te leggen waarom het zo lastig is om iets aan de managerlonen. Veel van de voorgestelde maatregelen zijn voorbeelden van "het medicijn is erger dan de ziekte".
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 15:33   #66
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
lol wat een vraag...ik neem die van die 10000 euro...de andere is wellicht een charlatan..met zo'n vragen kan je bezig blijven
Ook als je leven er van af hangt? Dat wil ik nog wel eens zien...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 15:35   #67
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ook als je leven er van af hangt? Dat wil ik nog wel eens zien...
Het brand in huis...je hebt 2 kinderen...je kan maar 1 meenemen..wie pak je mee...allez hoeveel van die vragen wil je krijgen...ik haak af
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 15:49   #68
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Het brand in huis...je hebt 2 kinderen...je kan maar 1 meenemen..wie pak je mee...allez hoeveel van die vragen wil je krijgen...ik haak af
Als het te moeilijk wordt haak je af?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 15:54   #69
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als het te moeilijk wordt haak je af?
allez...
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 16:33   #70
prof zonnebloem
Vreemdeling
 
prof zonnebloem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2013
Berichten: 43
Standaard

Als de CEO dan toch het uithangbord is dan zou de koers van apple moeten blijven doorgaan met Cook als CEO en zou de koers niet zo dramatisch zijn gezakt het laatste half jaar maar genoeg daarover.

Er zijn idd goeie managers maar mijn ervaring is dat het merendeel (99%) van de managers denkt aan 1 ding en dat is zeker niet het bedrijf. Dat zie je als er een paar wakker worden in de raad van bestuur en ze worden bedankt voor hun aanwezigheid. Dan spartelen ze harder dan menig vakbondsafgevaardige!
Ze vragen echter wel steeds offers van het grondpersoneel in belang van het bedrijf en dat is wat menig mens tegen de borst stuit.

Wat je dokter verhaal betreft, die man moet voor mij dan ook een slagingspercentage kunnen voorleggen dat 10 x hoger ligt wil hij die prijs kunnen rekenen. Indien niet zal het die "goedkope" worden. Dan hebben mijn kinderen nog iets aan het geld als het misloopt!
__________________
Een beetje meer naar het oosten mijn beste!
prof zonnebloem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 16:33   #71
prof zonnebloem
Vreemdeling
 
prof zonnebloem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2013
Berichten: 43
Standaard

Als de CEO dan toch het uithangbord is dan zou de koers van apple moeten blijven doorgaan met Cook als CEO en zou de koers niet zo dramatisch zijn gezakt het laatste half jaar maar genoeg daarover.

Er zijn idd goeie managers maar mijn ervaring is dat het merendeel (99%) van de managers denkt aan 1 ding en dat is zeker niet het bedrijf. Dat zie je als er een paar wakker worden in de raad van bestuur en ze worden bedankt voor hun aanwezigheid. Dan spartelen ze harder dan menig vakbondsafgevaardige!
Ze vragen echter wel steeds offers van het grondpersoneel in belang van het bedrijf en dat is wat menig mens tegen de borst stuit.

Wat je dokter verhaal betreft, die man moet voor mij dan ook een slagingspercentage kunnen voorleggen dat 10 x hoger ligt wil hij die prijs kunnen rekenen. Indien niet zal het die "goedkope" worden. Dan hebben mijn kinderen nog iets aan het geld als het misloopt!
__________________
Een beetje meer naar het oosten mijn beste!
prof zonnebloem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 18:06   #72
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als het te moeilijk wordt haak je af?
http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning...3Kruger_effect
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 18:08   #73
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als het te moeilijk wordt haak je af?
Grappig, wanneer wordt absurd moeilijk?

Laatst gewijzigd door MIS : 24 februari 2013 om 18:08.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 18:12   #74
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ook als je leven er van af hangt? Dat wil ik nog wel eens zien...
Als we ons hier nog mee moeten bezighouden dan zouden we de evolutie moeten stoppen, inmiddels zijn we al wel met andere dingen bezig in de wereld. Hier gaat het over synchronisatie en kantelmomenten ...
Bijgevoegde afbeelding(e)
 

Laatst gewijzigd door MIS : 24 februari 2013 om 18:34.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 19:39   #75
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prof zonnebloem Bekijk bericht
Wat je dokter verhaal betreft, die man moet voor mij dan ook een slagingspercentage kunnen voorleggen dat 10 x hoger ligt wil hij die prijs kunnen rekenen.
Het is zeker niet zo dat "duur = goed" betekent. Maar omgekeerd is het wel vaak zo dat "goed = duur".

Dus als je niks weet, behalve de prijs, en het is erg belangrijk dat je absoluut het beste koopt, dan is de kans dat je het beste koopt het hoogst als je het duurste koopt.

Ik beweer helemaal niet dat dit garandeert dat je het beste koopt. In de werkelijke wereld bestaan er geen waterdichte garanties.

Citaat:
Indien niet zal het die "goedkope" worden. Dan hebben mijn kinderen nog iets aan het geld als het misloopt!
Ik zal nul interesse hebben met wat er met mij, mijn lichaam of met de hele rest van de wereld gebeurt eens bij mij boven het licht uit is...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 19:55   #76
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het is zeker niet zo dat "duur = goed" betekent. Maar omgekeerd is het wel vaak zo dat "goed = duur".
Je kan dan ook naar een land trekken met een levensduurte die 10x minder ligt, dan kan je die dure dokter betalen met relatief minder geld. Nu, we mogen van geluk spreken dat alles steeds duurder wordt, dat geeft de schijn dat alles beter is.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 19:56   #77
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik zal nul interesse hebben met wat er met mij, mijn lichaam of met de hele rest van de wereld gebeurt eens bij mij boven het licht uit is...
Dat is al een tijdje duidelijk, dank voor de bevestiging.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 20:01   #78
prof zonnebloem
Vreemdeling
 
prof zonnebloem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2013
Berichten: 43
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik zal nul interesse hebben met wat er met mij, mijn lichaam of met de hele rest van de wereld gebeurt eens bij mij boven het licht uit is...
Dat je zelfs je eigen bloed geen deftige toekomst wil geven zegt veel over je.
__________________
Een beetje meer naar het oosten mijn beste!
prof zonnebloem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 20:13   #79
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prof zonnebloem Bekijk bericht
Dat je zelfs je eigen bloed geen deftige toekomst wil geven zegt veel over je.
Het is nog net iets erger dan tribalisme, zeer schadelijk voor de omgeving.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 23:58   #80
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Dat is al een tijdje duidelijk, dank voor de bevestiging.


Dat is één van de centrale problemen met al wie liberale "recepten" uit de mouw schudt voor economische problemen.

Ze kunnen hun egoïsme niet steevast verstoppen achter hun "vrijheid"-theorietjes, ze vallen nu en dan eens door de mand.

En om die reden noem ik hen intellectueel inferieure mensen, die eigenlijk niks van politieke of maatschappelijke macht zouden mogen hebben.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be