![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dit:
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat je gewoon een trolletje bent, meer niet. Laatst gewijzigd door Aton : 30 mei 2013 om 13:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hebt niks uitgelegd, zoals gewoonlijk.
Alleen in het begin heb je je excuses aangeboden voor je warrig taalgebruik, maar daarbij is het dan gebleven. Citaat:
Antwoord graag. Citaat:
Waarschijnlijk omdat je het ook niet weet. Dat is al bij Achnaton begonnen die naar Edom verhuisd zou zijn, toen Paulus waar je zomaar wat over zei en nu is het weer dat verhaal van de Joden, waarvan je meent dat het voldoende is James Tabor aan te halen zonder enig inhoudelijk argument. Ga zo door, maar bij mij ben je al minstens drie keer door de mand gevallen. Laatst gewijzigd door harriechristus : 30 mei 2013 om 15:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelf ben je echter gaan schelden door mij een trol te noemen. Citaat:
Je moet jezelf maar eens afvragen hoe dat komt. Meen je werkelijk iets te weten open dan gewoon een eigen draad zonder mij daarmee lastig te vallen. Laatst gewijzigd door harriechristus : 30 mei 2013 om 19:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 11 - Was Jezus Julius Caesar?
Nu is dat niet de enige mogelijke herkomst van het Jezusverhaal, want volgens Francesco Carotta vertoont het leven van Julius Caesar gelijkenis met dat van onze lieve Heer, ook al was de laatste een profeet en de eerste een veldheer. Want ook Julius Caesar werd als een God vereerd en verraden door Brutus (=Judas) en gedood en na zijn dood werd er een wassen beeld van zijn doorstoken lichaam gemaakt en aan een kruisvormig tropaeum gehangen. En heeft Jezus niet gezegd: "ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard" (Mattheüs 10:34). Het zijn tegengestelde figuren die toch gelijkenis vertonen, ook indachtig aan het feit dat de Paus later meende dat de kerk vanuit Rome bestuurd moest worden en aldus een verzoening tussen Jezus en Caesar heeft gebracht door als een nieuwe geestelijke keizer te heersen, niet alleen om de liefde, maar ook om de wereldse macht. En het was ook de Romeinse keizer Constantijn de Grote die voor het eerst het christendom aanvaardde en daarmede de heerser over de kerk werd. Het verschil met die van de Griekse herkomst is dan dat deze Romeinse herkomst een feitelijke herkomst is van een persoon die ook werkelijk bestaan heeft: Julius Caesar, die behalve een wreed veldheer ook een zeer vergevensgezind (clementia) heerser kon zijn, van alle goedheid bezield. De Griekse herkomst is de esoterische en de Romeinse de exoterische. Ze behoren dan bij elkaar als een nieuwe hemel en een nieuwe aarde*. Dit naar de verschillende aard van deze twee culturen, want de Griekse was vooral cultureel (kunst, wetenschap en filosofie) en de Romeinse vooral op uiterlijke macht belust, het bouwen van een groot rijk, dat later door het christendom is overgenomen. *Als een voorbereiding daar toe, want deze zal dan pas bij de wederkomst van Jezus komen. En vooral het aardse is anders gegaan dan men zich oorspronkelijk heeft gedacht. De hemelse droom van de kerk en de kunst is het beter vergaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan zou Jezus werkelijk bestaan hebben. Ik had dit wel eens eerder gezien op de tv, maar dan alleen over het ossuarium van Jacobus, maar als er zoveel gelijkende namen boven komen lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het toeval zou zijn. Alleen de naam Jezus staat verschillend geschreven als Yeshua (80/501 en 80/503) en Yehoshua (80/509). Is daar een verklaring voor? graf van Talpiot |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een ander voorbeeld is de naam van god : JHWH. De joden zullen dat als JaHWeH uitspreken. De Getuigen spreken dit uit als JeHoWaH uit, wat een 11e eeuwse westerse uitspraak is. ( zie wiki : JHWH ) Op 80/505 staat bijvoorbeeld Maria, wat de Latijnse naam is voor Mirjam ( Hebreeuws ), maar dan wel in Hebreeuwse karakters geschreven. Men kan hier enkel uit opmaken dat niet alle familie-leden zo'n ' Orthodoxe joden ' waren. Dit is ook te merken in de evangelies. En als je meer wil weten over de Talpiot-tombe kan ik je 3 boeken aanbevelen: - " De Jezus Dynastie " ( James D. Tabor ) - " Het Familiegraf van Jezus " ( Jacobovici & Pellegrino ) -" Het Graf van Jezus " ( Jakob Slavenburg ) Zo ga je ook beter deze ' doofpot-affaire ' begrijpen. Enerzijds is dit het harde bewijs dat er wel degelijk zulke familie bestaan heeft, maar anderzijds strook dit niet met de mythische versie van deze familie, gezien Jezus ten hemel zou gevaren zijn na zijn opstanding. Er zou dan ook geen ' Yeshua - ossuarium ' kunnen gevonden worden. Trek zelf nu maar de conclusie. Gelovigen roepen wel dat Jezus echt bestaan heeft, maar als je dan komt aanzetten met een bewijs is het weer niet naar wens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga hier zeker iets over lezen, want dit is spectaculair, vooral omdat ik zelf altijd gemeend had dat Jezus nooit bestaan heeft. Maar inderdaad blijft dan het verschil bestaan tussen de mythe en de realiteit, als hij dus niet naar de hemel is gegaan en in een ossuarium is begraven. Maar hoe zit het dan met de beenderen die daar toch ook gevonden zijn? Hebben ze die op een hoop gegooid of al goed onderzocht? Het enige wat ik gelezen heb is dat de beenderen van Maria Magdalena (Mariamme) en Jezus niet van dezelfde familie zijn. (DNA niet verwant). En dan zou Jezus ook een zoon hebben Judas genaamd? Sensationeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En er zijn nog meer ossuaria waar over wordt gezwegen. Zo is er dat van Simon bar Jona wat zich bevind in een klein museum van de Kerk van de Flagellatie bij Jeruzalem. Tientalle jaren heeft ene Simon van Cyrene onder een bureau gestaan in een magazijn van de Hebreeuwse universiteit in Jeruzalem. Dit zijn ossuaria die tussen de theologische en het archeologische schip vallen. Dit gaan ze de duizenden toeristen toch niet aandoen zou ik denken. ( bron: bovenvermelde boeken ) Laatst gewijzigd door Aton : 2 juni 2013 om 18:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar een aantal dingen hebben toch wel indruk op mij gemaakt, dus dat het waar zou kunnen wezen. Zoals dat tropaeum als kruis en Gallië dat Galilea moet zijn en het karakter van Caesar (de clementia) en nog zo wat meer. Maria Magdalena als Cleopatra als Maria van de Toren, dat vond ik wel wat ver gezocht. Op taalgebied kan je al gauw van alles en nog wat construeren. Zo was mijn vriend van mening dat slang van: ssss......lang komt, want een slang sist en is lang. Zeer grappig gevonden. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat het allemaal flauwekul zou zijn. Ik vind het sowieso een mooi idee. Laatst gewijzigd door harriechristus : 3 juni 2013 om 13:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Speciaal daarom of het waar zou kunnen zijn dat Leonardo da Vinci Maria Magdalena heeft afgebeeld in zijn laatste avondmaal. Nu, omdat er nu ook al een ossuarium van Mariamne e mara is gevonden zou het wel eens waar kunnen zijn dat Jezus met Maria Magdalena was getrouwd. Zo niet dan moet de geschiedenis van het verleden vanuit het heden nodig eens worden herschreven. ![]() Maria Magdalena Laatst gewijzigd door harriechristus : 4 juni 2013 om 07:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wil je daarmede zeggen dat daarom ook Jezus getrouwd heeft moeten wezen? Dat heb ik wel eens ergens gelezen, al weet ik niet hoe dat precies was geformuleerd. Zoiets als: de Joodse man of profeet of rabbi dient getrouwd te zijn. De bovenstaande reden van jou kan dan echter niet gelden, want Jezus was zelf al de Messias. ![]() Mariamne e mara Citaat:
Heeft men het al kunnen ontcijferen? Citaat:
Zoals de mens snachts vaak heel andere dingen droomt dan hij overdag mee heeft gemaakt. En dan kun je je afvragen: wat is het meeste waar, het ene of het andere of gewoon allebei? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bij Yeshua is dit nooit zover gekomen dat hij wel degelijk de troon heeft kunnen bestijgen, maar dat was wel de bedoeling geweest; een vrij ' koninkrijk gods ' zonder vreemde overheersing. ' Koninkrijk gods ' is een andere benaming voor ' het beloofde land ', van Edom tot Israël. En we weten dat koningen een bloedlijn en een opvolging moeten verzekeren. Als Jehosef niet de vader was, waarom beginnen dan twee evangelies met een bloedlijn tot koning David ? En als we in de evangelies ' rabbi ' lezen, wil dit wel ' meester ' zeggen en slaat niet op het latere rabbiaat uit de 2e eeuw n.C. De echtgenote sprak toen ook haar man aan als rabbi. Citaat:
Het vaticaan gaat dit wel in alle toonaarden ontkennen of trachten aan te vechten, wat zeer begrijpelijk is. ( Anderzijds beschikt het vaticaan over geen enkel origineel manuscript van welk deel van het N.T. dan ook.) Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Jezus heeft dat voorzien dat het nog "effies" zou duren. Maar Hij heeft zich helaas in de hoeveelheid tijd vergist die het in beslag zou nemen. Maar anders had ie al op zijn troon gezeten, samen met zijn Vader dan die ook naar beneden had moeten komen? En de Heilige Geest ook nog daarbij. Citaat:
Tenminste als de Joden bereid zijn die ossuaria juist te interpreteren. Maar eigenwijs als de Joden zijn doen ze dat natuurlijk niet. Citaat:
Mijn vraag was veel meer dat als de Joden Jood zijn door hun moeder en niet door de vader (heb ik dat goed begrepen?), waarom is de afstammingslijn dan naar de vader en niet naar de moeder? Een matrilineaire afstamming vind ik sowieso veel logischer, want de moeder is altijd bekend en de vader kan iedereen wel wezen. Zelfs God, volgens de Bijbel dan. Dus het moet de afstammingslijn van Maria wezen. Citaat:
![]() Waar blijft die Messias nou? Zou het dan toch Jezus wezen? ![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik heb nog steeds de indruk dat je aan het trollen bent, maar voorlopig heb je nog het voordeel van de twijfel.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb ik je ergens beledigd? Nee hoor, ik ben in principe serieus. Alleen omdat ik zelf harriechristus ben, de enige echte God die ooit heeft bestaan, til ik ook weer niet al te zwaar aan dat hele gedoe van vroeger en ik maak dan ook wel eens een grapje. Ik hoop dat je daar wel tegen kan. Citaat:
En omdat het Jodendom anderzijds zo patriarchaal is met alleen maar een manlijke God zonder Godin. Dit lijkt mij een tegenstrijdigheid te zijn. Vandaar dat ze zo'n moeite hebben met Jezus en zijn Moeder Maria. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Matrilineality_in_Judaism |
|
![]() |
![]() |