Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2004, 13:36   #61
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiger777
Het is een hoedanook vaststaand feit dat Vlaanderen al eeuwen geplunderd wordt door de Walen. Reeds in de tijd van Daens (dan wel geen Eeuwen geleden), werkten de Vlamingen keihard in de Industrie. De woekerwinsten verdwenen in de zakken van...jawel...Walen!
Dat was inderdaad nog de tijd van unitarisme. Door de jaren zijn de Walen erin geslaagd dat profitariaat te betonneren in het zgn Federalisme. Men geeft aan de Vlamingen de indruk dat ze zelfbestuur hebben en in ruil daarvoor halen zij de portefeuille boven. Ik ben eens nieuswgierig wat de Walen gaan eisen voor de splitsing van BHV...
Die jongens zullen niets eisen, hoor.....significante affiniteit voor vlaanderen, weet je wel.....
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2004, 13:38   #62
Tiger777
Burgemeester

Tiger777's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Tiger777
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tigerpants
Citaat:
Ik wil maar de langetermijn van de Vlaams->Waalse geldstroom illustreren.
Ik kan misschien ook doro de Romeinen kunnen aantonen dat de duitsers smeerlappen zijn...
jep, als je er niet tegenopkan...lach het gewoon weg. Goeie strategie Tigerpants... je gaat het in de politiek nog ver brengen... of toch niet? Je zit bij de verkeerde partij!
Tiger777 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2004, 13:39   #63
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Citaat:
waarom moet je daarvoor een land opsplitsen?
Is dat het enige dat u te zeggen hebt op mijn praktijkvoorbeeld?

Ge moogt van mijn part ook het tewerkstellingsbeleid alleen splitsen hoor. Daarna geef ik dan het voorbeeldje van de sociale zekerheid, en dan kunt ge dat ook gaan splitsen. Totdat alles gesplitst is. OK?
opnieuw, moet je daarvoor een land splitsen?
JA. Het enige alternatief is een Wallonië dat een kostendekkend beleid voert. Helaas maakt de PS zo'n beleid onmogelijk, mits het enkel aanstuurt op het tegenovergestelde : ongebreideld het geld (inclusief Vlaams belastinggeld) over de balk gooien. Erger is dat Wallonië bij monde van de PS belet dat Vlaanderen een pro-actief economisch en sociaal beleid op maat voert. Niet enkel slaagt de PS erin economisch tot dwerg te blijven reduceren, uit 'solidarieit' verhinderen haar beleidsmakers nog eens dat het Vlaanderen nog beter zal gaan. Tja, als er geen ruimte voor onderhandeling is en Wallonië haar politiek en beleid beperkt tot het 1 woord 'NON', dan zit er niets anders op dan het heft in eigen handen te nemen. Dat kan dan het best zonder enige vorm van Waalse ballast. Probleem blijft Brussel uiteraard, maar daar kan een oplossing voor uit de bus komen die voor beide onafhankellijke staten aanvaardbaar is.
moet vlaanderen daarvoor zijn enige claim to fame (brussel) opgeven?
Nog een geluk dat Vlaanderen een claim to fame heeft. Dat is ambitie, een woord dat in de Waalse vocabulaire duidelijk onbreekt. Die Brusselse claim to fame hoeft helemaal niet opgegeven te worden door Vlaanderen. Da's enkel wishful thinking vanwege franstaligen.

moet men daarvoor honderdduizenden mensen, die hier wellicht niks willen van weten, herlokaliseren?
Er hoeft niet 1 persoon geherlokaliseerd te worden. Men laat de Brusselaar gewoon de keuze tussen de Vlaamse en Waalse nationaliteit met alles wat daaraan verbonden is.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2004, 13:40   #64
tigerpants
Burgemeester

Stuur een bericht via MSN naar tigerpants
Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
En het argument waar naive belgicisten Flaminganten vaak om de oren slaan is het zogezegd minder macht hebben in Europa. Da's kwatsch. Belgie is ondemocratisch vertegenwoordigd in het Europees parlement. We hebben meer zeteltjes per inwoner dan bijvoorbeeld Polen. Hoe komt dat? Omdat België economisch sterker is. Zij brengen per inwoner meer bij tot de EU en daarom wordt België per inwoner ook sterker vertegenwoordigd. Als Vlaanderen nu het zwakkere Wallonië laat vallen, is Vlaanderen per inwoner NOG sterker => Nog grotere vertegenwoordiging per inwoner!
Kijk eens, NOG grotere macht voor Vlaanderen in Europa!
ZEER zware fout!! Het zeggenschap in Europa wordt bereknd op basis van het aantal inwoners!! België echter heeft relatief meer zeggenschap, omdat ze een pioniersrol heeft gespeeld in de oprichting van Europa... WAKE UP!!!
Eens het europese manifest doornemen Tigerpants...
Ok, geef me dan eens een bron...?
Het manifest heb ik idd nog niet gelezen... Echter wel hopen boeken over Europa...
tigerpants is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2004, 13:41   #65
tigerpants
Burgemeester

Stuur een bericht via MSN naar tigerpants
Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik wil maar de langetermijn van de Vlaams->Waalse geldstroom illustreren.
Ik kan misschien ook doro de Romeinen kunnen aantonen dat de duitsers smeerlappen zijn...
jep, als je er niet tegenopkan...lach het gewoon weg. Goeie strategie Tigerpants... je gaat het in de politiek nog ver brengen... of toch niet? Je zit bij de verkeerde partij!
Wie lacht hier wie weg...? lolz *giere* Verbrand u vooral niet aan uw eigen vuur, he...
tigerpants is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2004, 13:46   #66
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En het argument waar naive belgicisten Flaminganten vaak om de oren slaan is het zogezegd minder macht hebben in Europa. Da's kwatsch. Belgie is ondemocratisch vertegenwoordigd in het Europees parlement. We hebben meer zeteltjes per inwoner dan bijvoorbeeld Polen. Hoe komt dat? Omdat België economisch sterker is. Zij brengen per inwoner meer bij tot de EU en daarom wordt België per inwoner ook sterker vertegenwoordigd. Als Vlaanderen nu het zwakkere Wallonië laat vallen, is Vlaanderen per inwoner NOG sterker => Nog grotere vertegenwoordiging per inwoner!
Kijk eens, NOG grotere macht voor Vlaanderen in Europa!
ZEER zware fout!! Het zeggenschap in Europa wordt bereknd op basis van het aantal inwoners!! België echter heeft relatief meer zeggenschap, omdat ze een pioniersrol heeft gespeeld in de oprichting van Europa... WAKE UP!!!
Eens het europese manifest doornemen Tigerpants...
Ok, geef me dan eens een bron...?
Het manifest heb ik idd nog niet gelezen... Echter wel hopen boeken over Europa...
lees dan eens een boek over het Europa van de 20ste eeuw!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2004, 13:49   #67
Tiger777
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Wie lacht hier wie weg...? lolz *giere* Verbrand u vooral niet aan uw eigen vuur, he...
Kinderachtig gedrag 8)
Oud 30 juli 2004, 13:50   #68
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
???????
dan ken je niks van federalisering
Deze uitspraak is al voldoende bewijs dat uzelve best eens de definities opfrist.
OK tegenvoorbeeld, de VS
daar laat men de besteding van federaal geld over aan de staten
Oud 30 juli 2004, 13:53   #69
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Citaat:
Citaat:
Citaat:
waarom moet je daarvoor een land opsplitsen?
Is dat het enige dat u te zeggen hebt op mijn praktijkvoorbeeld?

Ge moogt van mijn part ook het tewerkstellingsbeleid alleen splitsen hoor. Daarna geef ik dan het voorbeeldje van de sociale zekerheid, en dan kunt ge dat ook gaan splitsen. Totdat alles gesplitst is. OK?
opnieuw, moet je daarvoor een land splitsen?
JA. Het enige alternatief is een Wallonië dat een kostendekkend beleid voert. Helaas maakt de PS zo'n beleid onmogelijk, mits het enkel aanstuurt op het tegenovergestelde : ongebreideld het geld (inclusief Vlaams belastinggeld) over de balk gooien. Erger is dat Wallonië bij monde van de PS belet dat Vlaanderen een pro-actief economisch en sociaal beleid op maat voert. Niet enkel slaagt de PS erin economisch tot dwerg te blijven reduceren, uit 'solidarieit' verhinderen haar beleidsmakers nog eens dat het Vlaanderen nog beter zal gaan. Tja, als er geen ruimte voor onderhandeling is en Wallonië haar politiek en beleid beperkt tot het 1 woord 'NON', dan zit er niets anders op dan het heft in eigen handen te nemen. Dat kan dan het best zonder enige vorm van Waalse ballast. Probleem blijft Brussel uiteraard, maar daar kan een oplossing voor uit de bus komen die voor beide onafhankellijke staten aanvaardbaar is.
moet vlaanderen daarvoor zijn enige claim to fame (brussel) opgeven?

moet men daarvoor honderdduizenden mensen, die hier wellicht niks willen van weten, herlokaliseren?
Er hoeft niet 1 persoon geherlokaliseerd te worden. Men laat de Brusselaar gewoon de keuze tussen de Vlaamse en Waalse nationaliteit met alles wat daaraan verbonden is.
antwoord nu eens op de vraag, is een land splitsen de enige oplssing voor dergelijke problemen?

dat vlaanderen ambitie heeft, en wallonie niet, is onzin
iedereen heeft ambitie, zowel jij als ik als Jean Avec La Claque
Oud 30 juli 2004, 13:58   #70
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OK tegenvoorbeeld, de VS
U kent er echt niets van hé...
Oud 30 juli 2004, 13:58   #71
Tiger777
Burgemeester

Standaard

anders zijn jullie zo tegen federalisering...en nu pleiten jullie ervoor. Federalisering is maar half werk, en half werk is nooit zo goed als volledig werk!
Oud 30 juli 2004, 14:00   #72
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
OK tegenvoorbeeld, de VS
U kent er echt niets van hé...
bewijs dat ik verkeerd ben vooraleer je tot zulke snelle conclusies komt
Oud 30 juli 2004, 14:04   #73
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Citaat:
Het is een hoedanook vaststaand feit dat Vlaanderen al eeuwen geplunderd wordt door de Walen. Reeds in de tijd van Daens (dan wel geen Eeuwen geleden), werkten de Vlamingen keihard in de Industrie. De woekerwinsten verdwenen in de zakken van...jawel...Walen!
Dat was inderdaad nog de tijd van unitarisme. Door de jaren zijn de Walen erin geslaagd dat profitariaat te betonneren in het zgn Federalisme. Men geeft aan de Vlamingen de indruk dat ze zelfbestuur hebben en in ruil daarvoor halen zij de portefeuille boven. Ik ben eens nieuswgierig wat de Walen gaan eisen voor de splitsing van BHV...
Die jongens zullen niets eisen, hoor.....significante affiniteit voor vlaanderen, weet je wel.....
of is het omgekeerd
Oud 30 juli 2004, 14:05   #74
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
antwoord nu eens op de vraag, is een land splitsen de enige oplssing voor dergelijke problemen?

Vertel mij eens, aub, waarom dit land juist niet gesplitst moet worden.
Want waarom Vlaanderen onafhankelijk moet worden, dat is hier al genoeg verteld (dagelijks), ik zou nog eens het omgekeerde standpunt willen horen. ´t Is al lang geleden en de BUBbers vertellen maar onzin zonder diepgang.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 30 juli 2004 om 14:05.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2004, 14:05   #75
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bewijs dat ik verkeerd ben.
Oud 30 juli 2004, 14:05   #76
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

off topic maar toch effe de puntjes op de i zetten.

De Europese integratie is nefast voor Vlaanderen zolang zij geen zelfstandige staat zal vormen! want het europa van de toekomst is er één van staten en niet van regio's!
En zelfs dan zal Vlaanderen en de andere kleinere deelstaten moeten knokken tegen de door frankrijk en duitsland overheersde europese burocratie!
(verdrag van maastricht!).
Het europees parlement is een veredelde poppenkast zonder echte macht! Het europese machtscentrum is de raad van ministers, op het niveau van de eerste ministers, op dat van de ministers van landbouw, BZ, enz. deze raad wordt door niemand gecontroleerd, en vormt de wetgevende macht van de EG!Geassisteerd ddor de Europese Commissie, die een inietiefrecht bezit, vertegenwoordigt de Europese Raad meer dan 90% van de wetgevende macht in de EG!
Maw. De wetgevende macht van Belgiê doet afstand van haar souvereineit tvv van een 'Europa' waar deze souvereiniteit niet berust bij een verkozen volksvertegenwoordiging, maar bij een raad van staatslieden van de verschillende deelnemende landen, waaronder Belgie.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2004, 14:11   #77
Tiger777
Burgemeester

Standaard

Maar we gaan ervan uit dat het parlement zijn bevoegdheden, zijn wetgevende en controlerende bevoegdheden zal uitbreiden in de toekomst...
Oud 30 juli 2004, 14:15   #78
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Bewijs dat ik verkeerd ben.
neen hoor
aangezien jij claimde dat ik verkeerd was, ligt de bal in jouw kamp
Oud 30 juli 2004, 14:16   #79
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Citaat:

Vertel mij eens, aub, waarom dit land juist niet gesplitst moet worden.
Want waarom Vlaanderen onafhankelijk moet worden, dat is hier al genoeg verteld (dagelijks), ik zou nog eens het omgekeerde standpunt willen horen. ´t Is al lang geleden en de BUBbers vertellen maar onzin zonder diepgang.
daar draai je de rollen om
en het weer is te goed om daaraan mee te doen
toedeloe
Oud 30 juli 2004, 14:17   #80
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
neen hoor
aangezien jij claimde dat ik verkeerd was, ligt de bal in jouw kamp
Bewijs dat ik verkeerd ben

(PS: ik vind dat wel plezant, zo discussiëren. Waar hebt u deze techniek trouwens opgepikt? Of is dat echt zelf uitgevonden?)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be