Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2013, 08:31   #61
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Vandaar dat alle opschriften tweetalig waren en dat 11 juli er werd gevierd.
niet iedereen ontbeert zelfrespect en democratische reflexen, Brabander.

Citaat:
In het Commissariaat voor Expo '58 zetelden 45 Franstaligen naast 19 Nederlandstaligen.

t is niet omdat jij genoegen neemt met een tweederangsrol, dat alle Vlamingen dat moeten doen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2013, 08:41   #62
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaar dat alle opschriften tweetalig waren en dat 11 juli er werd gevierd.
11 juli werd gevierd?! En zoiets beschouw je als het hoogtepunt van de Belgische beschaving?

Hans is duidelijk een VlaamSS-nationalistische verrader, hopelijk nemen de overige twee leden van de BUB hiervan akte en richten ze een ideologisch zuivere splinterpartij op.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2013, 08:42   #63
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Nee, in Duitsland is Duits vanzelfsprekend.

Mijn opmerking gaat echter over de woordkeuze, en wat die zegt over hoe Brabander de rol van de verschillende talen in dit land ziet.

België is een Nederlandstalig land met een Franstalige minderheid. Dat betekent dat op alle niveaus in de eerste plaats het Nederlands gebruikt dient te worden. Brabander doet echter alsof in dit land het Nederlands slechts gedoogd dient te worden, en dan nog enkel "omdat het moet"...

Brabander valt hier weer eens door de mand.
Het Belgisch probleem kernachtig samengevat.

Een meerderheid van Franstaligen is helemaal niet tegen het Nederlands in Vlaanderen, zijn zelf akkoord dat het Nederlands de officiële taal is in Vlaanderen. Meer en meer Walen willen zelf Nederlands leren, maar vraag hun niet om het Nederlands op gelijke voet te stellen met het Frans. Hun belangrijkste argument blijft dat er in Vlaanderen helemaal geen Nederlands gesproken wordt, maar wel Vlaams.....
Oud 27 mei 2013, 10:46   #64
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard ben ik voor tweetaligheid en die is er vandaag. Helaas wel alleen of federaal vlak, in Brussel en in de faciliteitengemeenten. Wat is nu eigenlijk uw punt?
Oud 27 mei 2013, 10:51   #65
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard ben ik voor tweetaligheid en die is er vandaag. Helaas wel alleen of federaal vlak, in Brussel en in de faciliteitengemeenten. Wat is nu eigenlijk uw punt?
er is helemaal geen tweetaligheid in de faciliteitengemeenten. Wie heeft jou dat wijsgemaakt?
Oud 27 mei 2013, 10:54   #66
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
er is helemaal geen tweetaligheid in de faciliteitengemeenten. Wie heeft jou dat wijsgemaakt?
en t is bovendien niet omdat er op papier tweetaligheid in Brussel is, dat die in praktijk ook maar enigszins gehanteerd en behaald wordt in de praktijk ...

simpelweg 100% toepassing eisen van alle taalwetten en wettelijke taalkaders in Brussel ... leidt gegarandeerd tot de val van de fed.regering en wsl tot het einde v B.
Oud 27 mei 2013, 10:59   #67
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Er is daar een feitelijke en juridische tweetaligheid. Je moet maar eens gaan kijken in Wemmel ofzo.
Oud 27 mei 2013, 11:00   #68
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en t is bovendien niet omdat er op papier tweetaligheid in Brussel is, dat die in praktijk ook maar enigszins gehanteerd en behaald wordt in de praktijk ...

simpelweg 100% toepassing eisen van alle taalwetten en wettelijke taalkaders in Brussel ... leidt gegarandeerd tot de val van de fed.regering en wsl tot het einde v B.
De lingua franca in Brussel is inderdaad het Frans. En dan? 80% van de Brusselaars is nu eenmaal Franstalig. Minder dan 10% is Nederlandstalig. Gelet op dat overwicht heeft het Nederlands nog een zeer goede plaats in Brussel. Voor mij mag dat ook zo blijven, maar economische en sociologische wetmatigheden, daar kunnen jullie niks aan doen.
Oud 27 mei 2013, 11:05   #69
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De lingua franca in Brussel is inderdaad het Frans. En dan? 80% van de Brusselaars is nu eenmaal Franstalig. Minder dan 10% is Nederlandstalig. Gelet op dat overwicht heeft het Nederlands nog een zeer goede plaats in Brussel. Voor mij mag dat ook zo blijven, maar economische en sociologische wetmatigheden, daar kunnen jullie niks aan doen.
kijk, respect voor bestaande wetten is voor mij wel het minimum minimorum; ook als ge er tegen zijt ... ge ijvert in t parlement zo veel ge wilt voor verandering, maar zolang ze gelden ... moeten ze toegepast worden en niet oogluikend genegeerd of actief omzeild.

t ga u goed, Brabander, maar zonder dit minimum is voor mij zelfs geen gesprek met u mogelijk. ik ben bereid ver te gaan in radikaal verniewende politieke gedachten en stromingen, maar hier trek ik toch de lijn hoor.
Oud 27 mei 2013, 11:05   #70
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is daar een feitelijke en juridische tweetaligheid. Je moet maar eens gaan kijken in Wemmel ofzo.
en hopla, nog maar eens een post die de problemen in België duidt.

Geldt dat ook voor de faciliteitengemeenten in Wallonië?
Oud 27 mei 2013, 11:59   #71
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
kijk, respect voor bestaande wetten is voor mij wel het minimum minimorum; ook als ge er tegen zijt ... ge ijvert in t parlement zo veel ge wilt voor verandering, maar zolang ze gelden ... moeten ze toegepast worden en niet oogluikend genegeerd of actief omzeild.

t ga u goed, Brabander, maar zonder dit minimum is voor mij zelfs geen gesprek met u mogelijk. ik ben bereid ver te gaan in radikaal verniewende politieke gedachten en stromingen, maar hier trek ik toch de lijn hoor.
Wie zegt dat ze niet toegepast worden?
Oud 27 mei 2013, 12:03   #72
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat ze niet toegepast worden?
http://www.brusselnieuws.be/artikel/...rtjes-politiek
Oud 27 mei 2013, 12:26   #73
De Brabander
Minister-President

Standaard

"Tot 2002 was het eenvoudig. Werd een vastbenoemd ambtenaar ziek, of ging die op pensioen, dan mocht het gemeentebestuur hem voor zes maanden vervangen door een interim-ambtenaar. De functie was verlengbaar voor nog eens zes maanden. Dat staat in een KB uit 1962. De federale overheid was gemachtigd om op te treden tegen misbruiken.

"Maar in 2002 is de gemeentewet naar de gewesten overgeheveld," zegt minister-president Picqué, "en sindsdien is human resources een volle bevoegdheid van de gemeenteraad. Ik kan dus niet optreden."

Zie jij wat ik zie?
Oud 27 mei 2013, 12:45   #74
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Tot 2002 was het eenvoudig. Werd een vastbenoemd ambtenaar ziek, of ging die op pensioen, dan mocht het gemeentebestuur hem voor zes maanden vervangen door een interim-ambtenaar. De functie was verlengbaar voor nog eens zes maanden. Dat staat in een KB uit 1962. De federale overheid was gemachtigd om op te treden tegen misbruiken.

"Maar in 2002 is de gemeentewet naar de gewesten overgeheveld," zegt minister-president Picqué, "en sindsdien is human resources een volle bevoegdheid van de gemeenteraad. Ik kan dus niet optreden."

Zie jij wat ik zie?
ja, Franstalige onwil en Franstaligen die zich verstoppen achter regeltjes.
Oud 28 mei 2013, 17:33   #75
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als dat het beleden credo was, dan had België moeten aansluiten bij Frankrijk. Niet toevallig was dat ook de natte droom van een paar van de grote figuren uit de beginjaren van het jonge België.
Hier gaan we weer met de mythe van het eentalig Franse België.

Laten we eens de situatie in 1875 bekijken:

België: het Frans is de taal van de centrale administratie, het leger en het hoger onderwijs. Voor de rest heerst taalvrijheid (ook in het gerecht). Taalwetten van 1873-1898 brengen het Nederlands op gelijke voet met het Frans.

Nederland: Uitsluitend Nederlands

De Friese taal wordt door geen enkele wet beschermd. Er is maar één taal, het Nederlands (behalve aan het Hof waar men tot de jaren 1890 uitsluitend Frans spreekt en aan de universiteiten waar enkel het Latijn gedoceerd wordt, dit terwijl Nederland al méér dan 300 jaar onafhankelijk is).

Pas in 1995 wordt het toegestaan om Fries te spreken in lokale en provinciale samenkomsten (165 jaar na België). En pas twee jaar later mag dat ook voor het gerecht (122 jaar na België).

Luxemburg: het Luxemburgs en het Duits zijn de enige volkstalen. Nochtans wordt het Letzebuergisch pas in ...... 1984 erkend.

Frankrijk: Uitsluitend Frans

Een actieve verfransingspolitiek wordt gevoerd, geen enkele regionale taal wordt erkend, integendeel.

Duitsland: Uitsluitend Duits

actieve verduitsingspolitiek in Pruisen tegen het Pools en - minder bekend - tegen het Nederlands in het Rijnland (dat in 1815 bij Pruisen ingelijfd werd):

"Rond 1870 kan, voor wat het onderwijs betreft, vastgesteld worden dat de verduitsing zijn beslag gekregen heeft. Dan is de generatie, die nog onderwijs heeft genoten met het Nederlands als voertaal, bezig uit te sterven. Het resultaat van deze ontwikkeling is geweest dat het Nederlands van het Nederrijnland in sterk toenemende mate een geïsoleerde streektaal ging worden; op het eind van de vorige eeuw (de 19de eeuw) was er zo goed als geen sprake meer van enige band met het Nederlands als cultuurtaal".

(M. Hijda, De ondergang van het nederlands in het Nederrijnland in: Ons Erfdeel, jg. 19., 1976, p. 543)

Verenigd Koninkrijk: Uitsluitend Engels

Ierland: 1800: Iers dominante taal. 1850: halvering van het aantal sprekers. Engels was de enige taal van de administratie, tot de geboorte- en huwelijkscertificaten toe. Zelfs na de onafhankelijkheid van Ierland bleef het Engels dominant en dit tot op vandaag toe.

Schotland: het Gaelic werd pas in 2005 als streektaal erkend.

Wales: het Welsh werd pas in de jaren 1990 als streektaal erkend.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 23:17   #76
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard De ondergang van het Nederlands in het Nederrijnland

Het volledige artikel waaruit BWarrior hierboven citeert:

http://www.dbnl.org/tekst/_ons003197...01_01_0126.php

Voorts: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_in_Duitsland

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 mei 2013 om 23:29.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 23:50   #77
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard En:

http://de.wikipedia.org/wiki/Kleverl%C3%A4ndisch
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2013, 09:05   #78
Nick Overbrugghe
Burger

Nick Overbrugghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrice Bekijk bericht
Dit nieuwe unitaire België kan dan in het jaar 2058 op dezelfde mytische plaats een nieuwe Wereldtentoonstelling organiseeren. Zou dat geen mooi, enthousiasmerend project zijn voor heel ons land ?

---

www.unionbelge.be/?p=6988
Dat zou prachtig zijn dan kan ik daar mijn pensioentje gaan opmaken met mijn perfect tweetalige kleinkinderen, genietend van de lente, vlindertjes en een regenboog in de achtergrond. Citaarmuziek begint in de achtergrond te spelen...
Oud 29 mei 2013, 11:12   #79
Nick Overbrugghe
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
En als ik me niet vergis, werden er negers voorgesteld als "attractie" op expo58.
Ook Indianen en tchouk-tchouks met vliegende tapijten.

Een aanrader is de klassieke Nero-strip "Operatie Koekoek", die is getekend tijdens Expo 58.
Oud 29 mei 2013, 11:17   #80
Nick Overbrugghe
Burger

Standaard

Citaat:
http://www.geschiedenis24.nl/andere-...8/Expo-58.html

"en echte Congolezen achter hekjes ... "

idd typerend voor de 'Belgische' beschaving' ... heel typerend voor de B-staat.
dit is een klassieker:

De zogenaamde ‘geëvolueerden’ die als Congolees op de Expo waren geweest – bijvoorbeeld als student of als werknemer – hadden in de zomer van 1958 ruim de tijd gehad om contacten met elkaar op te bouwen. Ze zagen bovendien dat blanken helemaal niet noodzakelijkerwijs hoger in de hiërarchie stonden dan zijzelf: in België zagen ze blanke schoonmaaksters, blanke zwervers, blanke taxichauffeurs. Het superieure blanke ras bleek helemaal niet superieur te zijn aan de Afrikanen. Kabuta: ‘We konden niet geloven dat die mensen ook moesten werken. Het was het land van welzijn, van geluk.’

De Congolese onafhankelijkheidsbeweging kreeg een geweldige impuls en een zeer belangrijke dosis zelfvertrouwen op de Expo. België zag de gevolgen daarvan niet aankomen. Onverwacht snel na 1958, twee jaar later, moest het land de beschavingstaak van zijn blanke schouders laten vallen – de kolonie werd onafhankelijk. Mobutu Sese Seko, op de Expo aanwezig geweest als journalist, kwam in 1960 uit de strijd naar voren als de alleenheerser van het nieuwe Congo.

Expo 58 was een direkte aanleiding naar de dekolonisatie en de onafhankelijkheid van Congo een paar jaar later...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be