Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet de overheid cannabis gaan kweken en verkopen?
Ja 15 53,57%
Nee 13 46,43%
Weet niet / Geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2013, 06:42   #61
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Als je in openlucht wil planten moet je naar zonnigere gebieden trekken. De cannabis zal zonder problemen groeien in een land als België, dat wel, maar niets waard zijn als rookmiddel. Hoe meer zon en warmte, hoe straffer de wiet. In België ( in open lucht ) gekweekte hennep is enkel goed voor koorden mee te maken.
Gewoon met straffere strains kweken, en ideale tijd van oogsten in het oog houdenn. Lang genoeg om veel THC te produceren, zonder dat er al sterke degradatie naar CBN is opgztreden.
Oud 1 mei 2013, 10:35   #62
NoTuma
Provinciaal Statenlid

NoTuma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Gewoon met straffere strains kweken, en ideale tijd van oogsten in het oog houdenn. Lang genoeg om veel THC te produceren, zonder dat er al sterke degradatie naar CBN is opgztreden.
Sorry, maar het klimaat is echt niet voldoende hier, het moment van oogsten is te laat, half oktober, dus een hoge kans op toprot...de kwaliteit zal echt niet voldoende zal zijn, fluffy wiet vol blad zit niemand op te wachten, het terrein die daarvoor nodig is, je hebt maar 1 oogst per jaar dus 100kg per dag 365 dagen lang, maakt 36500kg, 500gr per m² en dan komen we op een terrein van 73000m² die letterlijk uren in de wind zal stinken, dan nog het probleem van zaad, insecten en ander ongedierte(zoals hippies ), de onvermijdelijke diefstal en de grond die op 1 jaar arm zal zijn...

Normaal gezien maakt het niet uit welke strain je gebruikt, de sterkte van de wiet zou op voorhand genetisch vaststaan.

Zoals gezegd, een gedoogbeleid lijkt mij de enige haalbare oplossing, maar daar verdienen ze niets aan, waar het natuurlijk om draait.

Het verbaast me dat jij daar een voorstander zou van zijn, is het niet de bedoeling dat de regering zich minder moeit met ons leven? Niet nog meer...

.
Oud 1 mei 2013, 10:58   #63
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Normaal gezien maakt het niet uit welke strain je gebruikt, de sterkte van de wiet zou op voorhand genetisch vaststaan.
Ja, ik bedoel eerder mutanten gebruiken. GMO's creeeren met meer Delta-1-THCA synthase bijvoorbeeld, waardoor zelfs de kleine fracties van het totaal aanwezige Delta-1-THC-zuur die in ons klimaat omgezet worden naar THC, voor een relatief grote hoeveelheid THC zorgen.
Citaat:
Zoals gezegd, een gedoogbeleid lijkt mij de enige haalbare oplossing, maar daar verdienen ze niets aan, waar het natuurlijk om draait.
2
Citaat:
Het verbaast me dat jij daar een voorstander zou van zijn, is het niet de bedoeling dat de regering zich minder moeit met ons leven? Niet nog meer...
.
Een gedoogbeleid zou ideaal zijn. Maar als de Staat toch iets met zijn tijd en geld doet, dan heb ik liever dat ze er wiet mee kweken, dan dat ze duizenden mensen oppakken en crimineel vervolgen voor dingen slachtofferloze 'misdaden'.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 1 mei 2013 om 11:04.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 13:09   #64
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Zelfs dat willen ze ons afpakken... Ik ben nog altijd een vurig aanhanger van het credo "wat we zelf doen, doen we beter". Overheid: hou uw fikken van de cannabis.
Ik ga uit van het principe dat cannabis in voorkomend geval gelegaliseerd gaat worden zodat eenieder die dat wil ook nog steeds een plantje in de tuin mag zetten.

Dat 'mag' in principe nu ook al, dus qua 'wat we zelf doen, doen we beter' gaat dat geen problemen geven denk ik.
Oud 1 mei 2013, 13:11   #65
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
We zijn toch over de belgische staat bezig?
Zolang De Wever en companen hun zin niet krijgen wel ja.

Citaat:
Edit: Als de coffeeshop 8€ vraagt, dan hebben ze ingekocht aan 3.5 a 4.
Daar kunnen we natuurlijk over gaan discussieren en zolang de coffeeshops in het duister aankopen gaan we daar ook geen concrete cijfers op kunnen plakken.
Ik weet echter wel dat coffeeshops met een flinke omzet en een vaste leverancier vaak goedkoper dan dat inkopen hoor.
Oud 1 mei 2013, 13:12   #66
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Ik ben voor, eventueel met voorlegging van id-kaart, maar zonder registratie.
Ik denk bv aan kwekerijen blijven privé-ondernemingen, gelimiteerd in aantal, en gecontroleerd op kwaliteit (vb biowiet) en productiehoeveelheid, zodat men niet gaat kweken voor illegale export.
Helemaal mee akkoord.
Oud 1 mei 2013, 13:19   #67
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neem een lamp van 600 tot 1000 watt per m² wiet.

Reken even uit wat de energiekost gaat zijn alleen al voor de lampen om in uw 10.000 m² de wiet op zeven weken klaar te stomen.

Reken grofweg 5000 kilo gedroogde wiet per oogst, ik garandeer u dat de vrachtwagens met een paar duizend kilo wiet nooit hun bestemming bereiken tenzij je voor adequate bewapende beveiliging zorgt.

Als de oogst al niet geroofd wordt in de serre zelf, probeer eens in te schatten wat de 24/7 beveiliging van de serre en de transporten u gaat kosten?
Er wordt altijd nog sterk de nadruk gelegd op beveiliging ed.
Dat zal in het begin zeker wel nodig zijn omdat je nu eenmaal het illegale circuit in de zakken zit. Die gaan daar niet blij mee zijn en dus ook alles uit de kast halen om het project te laten mislukken.

Maar dat is volgens mij maar tijdelijk.
Ik zie bv ook geen massale beveilingsmaatregelen bij de produktie en transport van jenever of andere sterke drank. Gewoon omdat daar nagenoeg geen illegaal circuit meer in rondgaat.

De bedoeling van het project is ook om het illegale circuit uit te laten doven. Van zodra dat gebeurd is (en dat zal wel even duren, ik ben niet naief) is die beveiliging ed niet meer zo'n gigantisch probleem volgens mij.

En qua verdere kosten: het illegale circuit wordt op dit moment stinkend rijk aan de produktie van cannabis. Stellen dat de staat (via prive-kwekerijen bv) niet uit de kost zal geraken is volgens mij wat kort door de bocht. Het zal zeker een investering vragen maar die wordt uiteindelijk wel terugverdiend.
Illegale kwekers hebben immers nagenoeg dezelfde kost als een legale. Want niet iedere illegale kweker tapt zijn stroom illegaal af en lampen, meststoffen, en andere nodige materialen kosten voor iedereen geld, illegaal of niet.
Oud 1 mei 2013, 13:21   #68
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk gewoon naar drank, Chatka-crab en dergelijke, je kan dat allemaal legaal kopen, niettemin worden er alle dagen containers van gestolen en doorverkocht.
Tsja, dat kunnen we beter helemaal niets meer gaan doen.
Want elk product wordt vroeg of laat wel eens gestolen.
Maar dat hoeft volgens mij geen reden te zijn om het maar over te laten aan het illegale circuit.
Oud 1 mei 2013, 13:32   #69
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie dit niet gebeuren, om verschillende redenen....

Cannabis legaal (industrieel) kweken zou belachelijk duur zijn, alleen de productie al, het is misschien maar een plantje, maar om een degelijk eindproduct te verkrijgen heb je inderdaad wat nodig....
Het illegale circuit heeft ook veel kosten aan de kweek van cannabis en toch verdienen die er bergen geld mee. Nogmaals; stellen dat de staat dat dan niet zou kunnen is volgens mij niet helemaal correct.

Citaat:
De ruimte die je nodig zou hebben om heel België van wiet te voorzien is groot: 100.000 mensen die 1gram per dag roken maakt 100kg per dag, op 1 vierkante meter kweek je ongeveer 500gr per 2 maand, voor 100kg wiet heb je 200m² 2 maanden nodig, dus voor een dagelijkse oogst 60 dagen (2 maanden) x 200m² = 12000m² bloeiruimte om de Belgen dagelijks van 100kg wiet te voorzien... dan heb je nog een voorgroeiruimte nodig, 3000m² en een afwerkruimte voor het knippen en inpakken... de 15000m² is dan nog enkel de productieve ruimte, je hebt dan nog geen doorgangen en geen infrastructuur zoals bureaus, refter, ...
Dus ongeveer 20000m² fabriek om dagelijks 100kg cannabis te kweken...
Ik heb niet heel de berekening gemaakt of nagekeken maar de nodige ruimte lijkt me niet zo'n probleem.
20000m² is 2 hectare. Dat is helemaal niet zoveel. Ik weet hier in de buurt serres of magazijnen zijn die veel groter zijn.

Citaat:
En dan al het andere, zoals de materiaalkosten, op zo'n schaal mag je zeker 1000€ per vierkante meter rekenen, personeelskosten, de niet te onderschatten verdeelkosten en de elektriciteit natuurlijk: 12000 600w lampen die 12 uur per dag branden en nog 3000 600w lampen die 18 uur per dag branden...
Nogmaals; materiaalkosten zijn er voor het illegale circuit ook. En niemand houdt een legale kweker tegen om zijn dak vol zonnepanelen te leggen. Legale kwekers kunnen ook de btw op de investeringen terugvorderen. Dat kan het illegale circuit dan weer niet. Scheelt ook een pak.

Citaat:
Plus dat die 100kg per dag voor België zelfs niet voldoende zal zijn.
Niemand houdt u tegen om zelf een plantje op te zetten. Dat die 100kg per dag niet voldoende zou zijn is volgens mij koffiedik kijken.

Citaat:
En dit zou de regering op poten zetten, ze zijn nog dommer dan ik dacht...
Gesteld dat ze uit de kosten zouden geraken; waarom zou dat dan dom zijn?

Citaat:
Alles is mogelijk, maar tegen welke prijs. Indien de regering echt wil dat ze zelf alle cannabis kweken moeten ze dit doen in een land waar ze die lampen al niet nodig hebben, ergens rond de evenaar dus, bijv. Congo, iets wat ik niet te snel zie gebeuren.
Daar is vooralsnog nergens sprake over. Bovendien zou de kost die je uitspaart aan stroom al snel opgaan aan de kost aan transport.

Citaat:
Een gedoogbeleid voor het kweken met 1 lamp lijkt mij logischer en vooral haalbaarder...
Niemand zegt dat dat eventueel geen mogelijkheid is.

Citaat:
2de punt is dat ze met hun fikken van cannabis moeten afblijven, er bestaat een hele cannabis-cultuur, liefhebbers die er hun levenswerk van maken om nieuwe soorten te kweken, naar smaak, geur, gevoel....ik denk niet dat de regering zich daarmee zal bezighouden, en de blowers zitten zeker niet te wachten om eenheidsworst te roken...
dus blijf er met jullie fikken vanaf en laat de mensen met rust
Je hebt mensen die elke week een andere soort willen roken en steeds het nieuwste en het strafste willen. En je hebt mensen die gewoon een goei wietje willen om te roken en die niet wakker liggen van soorten ed. Ik ben bv zo iemand. Jaar en dag bijna niets anders gerookt dan white widow.
Ik zou trouwens liever eenheidsworst van goeie kwaliteit willen dan de meest exotische soorten waarvan je niet eens weet of er rommel bij zit of niet.
Oud 1 mei 2013, 13:36   #70
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Dat groeit gelijk niks in open lucht.
Het is omdat men het moet verbergen dat je van die toestanden krijgt met kweekkamers die een klein fortuin kosten.
Momenteel is hier in Belgie kweken in open lucht niet echt productief.
Maar eenmaal gelegaliseerd zie ik niet in waarom er niet gewerkt zou gaan worden aan soorten die in ons klimaat wel behoorlijke opbrengsten kunnen garanderen. Nu wordt daar geen tijd of geld ingestoken omdat alles illegaal gebeurt en er dus niemand zit te wachten op een soort waarvan hij zonder problemen eventjes een hectare in openlucht kan aanplanten.

Plantjes ontwikkelen die geen zaad opleveren is al geen probleem meer. Autoflowers ontwikkelen die sowieso gaan bloeien (of ze nu lang licht krijgen of niet) is ook al lang gebeurd.
Het is dus gewoon wachten op een zaadloze autoflower die een frisser klimaat aankan en er kan ook buiten gekweekt worden. Dan zijn lampen en alle andere toestanden niet langer nodig.
Het is volgens mij best een mogelijkheid maar er is nog werk aan.
En dat kan pas wanneer het gelegaliseerd is.
Oud 1 mei 2013, 13:39   #71
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe er iemand na het jarenlange debacle van het Nederlandse gedoogbeleid nog steeds blijft zeggen dat een gedoogbeleid de beste oplossing is snap ik echt niet.
Oud 1 mei 2013, 14:37   #72
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Er wordt altijd nog sterk de nadruk gelegd op beveiliging ed.
Dat zal in het begin zeker wel nodig zijn omdat je nu eenmaal het illegale circuit in de zakken zit. Die gaan daar niet blij mee zijn en dus ook alles uit de kast halen om het project te laten mislukken.

Maar dat is volgens mij maar tijdelijk.
Ik zie bv ook geen massale beveilingsmaatregelen bij de produktie en transport van jenever of andere sterke drank. Gewoon omdat daar nagenoeg geen illegaal circuit meer in rondgaat.

De bedoeling van het project is ook om het illegale circuit uit te laten doven. Van zodra dat gebeurd is (en dat zal wel even duren, ik ben niet naief) is die beveiliging ed niet meer zo'n gigantisch probleem volgens mij.

En qua verdere kosten: het illegale circuit wordt op dit moment stinkend rijk aan de produktie van cannabis. Stellen dat de staat (via prive-kwekerijen bv) niet uit de kost zal geraken is volgens mij wat kort door de bocht. Het zal zeker een investering vragen maar die wordt uiteindelijk wel terugverdiend.
Illegale kwekers hebben immers nagenoeg dezelfde kost als een legale. Want niet iedere illegale kweker tapt zijn stroom illegaal af en lampen, meststoffen, en andere nodige materialen kosten voor iedereen geld, illegaal of niet.
De illegale kweker die zijn energie normaal - dus niet voor de meter, afpakt gaat niet lang vrij blijven. je beseft toch wel dat als men op de elektriciteitsmaatschappij merkt dat uw stroomverbruik verdubbeld of verdriedubbeld is dat die mensen weten dat dit niet is van een vriezer bij te kopen? Het eerste dat die doen als ze dat merken is de politie bellen.

En dat de kosten voor een ieder gelijk zijn illegaal of legaal is een slechte inschatting. Of denk je dat de illegale kweker belasting betaald of Riziv-bijdrages betaald op zijn personeel? Wie zal de brand en andere verzekeringen betalen, de legale kweker of de illegale kweker?

Laat het me zo vragen anders, wie werkt er het goedkoopste als hij bij u een kraan komt plaatsen, de loodgieter die alles aangegeven doet of diegene die in het zwart werkt?

En de privé, die beginnen niet eens aan wietkweken als de wet niet 100% duidelijk is - wat voorlopig niet zo is, en het zal niet veranderen, het zal verboden blijven. De investeringen zijn trouwens te hoog en de ervaring ontbreekt over het specifieke product.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 1 mei 2013 om 14:39.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 14:43   #73
NoTuma
Provinciaal Statenlid

NoTuma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe er iemand na het jarenlange debacle van het Nederlandse gedoogbeleid nog steeds blijft zeggen dat een gedoogbeleid de beste oplossing is snap ik echt niet.
Mijn voorstel tot een gedoogbeleid tot het kweken met 1 lamp is allesbehalve hetzelfde als het Nederlandse gedoogbeleid...
Oud 1 mei 2013, 15:03   #74
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Eindelijk nog eens wat verstandige praat aangaande cannabis.

Onkelinx is wel te porren voor een proefproject. Ze gaat overleggen met deskundigen.

Na de massale stemmen die in Nederland opgaan over het legaliseren van cannabis en het door de staat kweken en verkopen is nu dus ook Belgie aan de beurt. Zelfs in Amerika (het voormalige centrum van de war on drugs) begint men in te zien dat dat nog niet zo'n gek plan is.

Probleem gaat natuurlijk zijn dat je een hoop onzin te horen gaat krijgen van mensen die er geen knijt van kennen. Dagenlang gezever over de stepping stone theorie bv. Een theorie die al jaar en dag ontkracht wordt maar dat houdt de believers natuurlijk niet tegen.
Of mensen die kost wat kost blijven geloven (of toch minstens blijven verkondigen) dat enkel een repressieve aanpak werkt. Een aanpak die tot op heden nergens ter wereld al iets heeft opgeleverd. Maar die men (in Antwerpen bv) toch blijft presenteren als het redmiddel.

In ieder geval: ik ben voorstander.
Wat jullie?
Ik vind niet dat de overheid boer moet spelen.
Er zijn landbouwers genoeg die dit wel zouden zien zitten.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 15:49   #75
goebezig
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Waarmee gij cannabis associeert.
De associatie is gebaseerd op de illegaliteit van cannabis verkoop, niet op de morele verantwoording ervan. Mij maakt het niks uit wat gij in uw lijf trekt hoor...

Het feit is gewoon dat dit alweer een zielige poging is om de staatskas te spijzen met menselijk leed, en de enige reden waarom er nog geen ministerie van coke-dealen bestaat is gewoon pure hypocrisie. Was er ooit een parlementslid met ballen aan zijn lijf dan was de staat al sindsdien bezig met coke importeren uit de columbiaanse onderwereld, om die dan hier in de apotheek peperduur over de toonbank te laten gaan. Want laat ons nu eerlijk zijn; de overheid maakt zich helemaal niet druk over de omstandigheden in welke goederen worden geproduceerd... uitbuiting, kinderarbeid, slavernij, het kan allemaal. Er wordt enkel ingegrepen wanneer er 10 jaar lang documentaires, mediaverslagen en opspraak is geweest die ondubbelzinnig aantoont dat import van bepaalde goederen een directie invloed heeft op een ware genocide. En dan meestal nog vanuit het standpunt zich te profileren in de politiek.

Van mij mag de overheid drugs gaan dealen, geen probleem, maar dan zonder er accijnzen op te heffen!

En nee, we hoeven helemaal geen speciaal ministerie voor de controle op cannabis kwaliteit. Wij hoeven geen vergunningprocedure voor het teelten van cannabis. Wij hoeven geen door de overheid aangestelde speciale comiteetjes en cannabis experts die allemaal handen vol geld kost. Wij hoeven geen enkel excuus om bijkomende belastingen te eisen of onkostenvergoedingen toe te kennen of wat dan ook.

Laat maar eens zien hoeveel interesse de overheid nog heeft in het teelten van cannabis wanneer er geen belastingen op worden geheven. Nul komma nul dus... Alles kan en mag, zolang het maar opbrengt.
goebezig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 19:00   #76
Buitenwipper
Banneling

Standaard

En zuivere cocaïne onder de toog. Maar enkel op zaterdag en autoloze zondagen.
Buitenwipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 23:18   #77
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat we dus nodig hebben?
Een kleine kamer mini serre voor het cannabis plantje.
Geheel en al met lampje en afzuiging.

Kan gemaakt worden.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 23:28   #78
Hugh Mannity
Burger

Hugh Mannity's schermafbeelding

Standaard

Legaliseer. Laat de productie over aan beconcurrerende ondernemingen. Hef geen taks.
Hugh Mannity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 23:40   #79
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- Ik moet niet langs bij schimmige figuren waar je als gewone burger liever niets mee te maken hebt.
- Ik loop niet het risico 'gepakt' te worden.
- Ik voel mij beter in mijn vel als ik weet dat ik niet meehelp een criminele organisatie mee te financieren.
- Ik ben er zeker van dat er niet gerotzooid is met mijn cannabis.
Moet dat nu een reden zijn om drugs te legaliseren? Als je dan toch absoluut drugs wilt gebruiken kan je net zo goed geconfronteerd worden met de risico's van het vak.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2013, 23:47   #80
eno2
Banneling

Standaard

Luguber idee.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be